Hoe moet je die dromen duiden?

Jozef kon ook heel goed de dromen uit leggen............Marnix schreef:God kan nog zeker door dromen spreken, het gebeurt regelmatig. Of we het ook zien is een eerste... of we het ook begrijpen of mensen het kunnen uitleggen is een tweede
judith schreef:Jozef kon ook heel goed de dromen uit leggen............Marnix schreef:God kan nog zeker door dromen spreken, het gebeurt regelmatig. Of we het ook zien is een eerste... of we het ook begrijpen of mensen het kunnen uitleggen is een tweede
Maar nu merk ik eingelijk nooit, dat dromen worden uitgelegt, maar misschien kan dat ook niet.
In ieder geval zullen onze dromen nooit Zijn Woord tegenspreken, als het van de Heere is...Wilma van den Berg schreef:judith schreef:Jozef kon ook heel goed de dromen uit leggen............Marnix schreef:God kan nog zeker door dromen spreken, het gebeurt regelmatig. Of we het ook zien is een eerste... of we het ook begrijpen of mensen het kunnen uitleggen is een tweede
Maar nu merk ik eingelijk nooit, dat dromen worden uitgelegt, maar misschien kan dat ook niet.
Veel uit/van de Gereformeerde Gezindte denken ook anders over dromen. Zelfs zo dat het niet meer voorkomt en God alleen door Woord en Geest spreekt...
Hoeveel procent van wat je doet of laat is werkelijk uit liefde voor God en de naaste (Mt22:37-38) en hoeveel ter meerdere eer en glorie van jezelf?
Charles H. Spurgeon vertelt van een droom die hij had waarin de Heer al zijn christelijke werk beoordeelde op basis van zijn motivatie.
Tot zijn schrik bleek slechts zeven procent van al zijn werk gedaan uit liefde voor God en zijn naaste.
Ennuh, 7 procent is nog best veel, voor zover ik mn eigen hart wel eens ken....Droom van Spurgeon
Spurgeon, de bekende evangelist uit de vorige eeuw, had eens een droom.
In zijn droom kwam een engel, met een weegschaal in de hand, bij hem en zei tegen hem:
Spurgeon, ik ben bezig je preek van vanavond te wegen om te zien hoeveel waarde je preek heeft voor God.
Tot zijn beschaming bleek dat zijn boodschap niet voor honderd procent bestond uit liefde tot de Heere Jezus en ijver voor Hem.
De engel toonde hem dat een groot deel ervan bestond uit eigenliefde.
Spurgeon was zich er terdege van bewust geweest dat hij goed kon spreken en dat hij een goed evangelie verkondigde.
Zijn eigen ik was duidelijk op de voorgrond getreden. Het was maar een droom, maar toch heeft Spurgeon er veel van geleerd.
Misschien kunnen wij er ook iets van leren.