De spiegel voorgehouden!

Chrisje72

Re: De spiegel voorgehouden!

Bericht door Chrisje72 »

Ik ben blij dat ik de mensen hier (nog) niet goed ken.
Zo kan ik ieders tekst lezen zonder vooroordelen en zonder van te voren dingen te verwachten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

On-topic maar weer en ook niet ad-hominem, mensen.
Discussies op de persoon voorzien kennelijk in een behoefte; laat toch maar achterwege.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Anker schreef:
Afgewezen schreef:
Democritus schreef:
Tiberius schreef:Overigens heeft het boek (afgaande op het artikel in het RD) een hoog open-deur-intrappen gehalte, gebracht in de barokke schrijfstijl die dr. Van der Sluijs eigen is.
Overigens heeft deze opmerking (afgaande op meerdere opmerkingen van Tiberius op dit forum) een hoog allergie gehalte, gebracht in de verfijnde schrijfstijl die Tiberius eigen is.
1-0
Overigens heeft deze opmerking weer (afgaande op de inhoud van de postings van Democritus in het verleden) een voorspelbaar gehalte, gebracht in de allergische schrijfstijl die Democritus eigen is.

Zo kun je wel doorgaan, natuurlijk. Maar goed, de Olympische Spelen zijn voorbij, hoorde ik net op de radio.
De paralympics staan op het punt om te beginnen. Misschien wel veelzeggend :hum
~~Soli Deo Gloria~~
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Hendrikus schreef:De paralympics staan op het punt om te beginnen.
Hier kunnen we misschien nog wel meer bijbelse lessen uit leren dan de OL, omdat de deelnemers kreupel o.i.d. zijn.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wat mij wel opviel -los van een inhoudelijke reactie- is dat dit boek verschenen is bij Boekscout.
http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=3109
Dat is een uitgeverij waar iedereen in eigen beheer z'n boeken kan uitgeven. Is dat een signaal dat de gewone (commerciële) uitgeverijen geen brood zagen in deze gedachten van dr. Van der Sluijs?
Nogmaals, dat zegt niks over de inhoud, want bij de commerciële uitgeverijen kijkt men meer naar verkoopcijfers dan naar kwaliteit. Maar toch...
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:Wat mij wel opviel -los van een inhoudelijke reactie- is dat dit boek verschenen is bij Boekscout.
Dat is een uitgeverij waar iedereen in eigen beheer z'n boeken kan uitgeven. Is dat een signaal dat de gewone (commerciële) uitgeverijen geen brood zagen in deze gedachten van dr. Van der Sluijs?
Nogmaals, dat zegt niks over de inhoud, want bij de commerciële uitgeverijen kijkt men meer naar verkoopcijfers dan naar kwaliteit. Maar toch...
J.K. Rowling werd eerst door 12 uitgevers afgewezen, dus als iemand jouw boek niet uit wil geven hoeft dat geen graadmeter voor de kwaliteit te zijn ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis

Bericht door dennis »

Tiberius schreef:
joy schreef:
Er is geen derde weg. Ook geen tweede, trouwens. Er is maar één weg tot zaligheid en die weg begint met de bevindelijke ellendekennis, overtuiging van zonden.
Helemaal mee eens Tiberius, maar als men op die weg is gekomen, dan zal de mens moeten doorlopen en niet stil moeten blijven staan of die ellendekennis wel groot en diepgenoeg gevoeld wordt, want dat alleen zal de mens niet rechtvaardigen en veranderen.
Dat is inderdaad zo, maar zal ook niet anders kunnen.
Er zijn ook wel velen die zichzelf bekommerd en missende mensen vinden, maar daarin dodelijk gerust voortleven. Die zijn dus heel duidelijk niet op die ene weg.
Zo is het. De ware gelovige kan het buiten Christus uiteindelijk niet volhouden.
dennis

Bericht door dennis »

Wordt er in de Ger Gem in Ned een derde weg geleerd?

Ik ben - uit overtuiging - geen lid van dit kerkverband, maar toch vraag ik me af of je dit zo kunt/mag stellen, zoals hiervoor in dit topic wel is gedaan.
Om daar achter te komen ben ik begonnen in een boekje van ds. Roos uit Barneveld: 'Wat dunkt u van de Christus'. En mijn eerste indruk is dat er geen ruimte wordt gelaten voor een derde weg.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:Wat mij wel opviel -los van een inhoudelijke reactie- is dat dit boek verschenen is bij Boekscout.
J.K. Rowling werd eerst door 12 uitgevers afgewezen, dus als iemand jouw boek niet uit wil geven hoeft dat geen graadmeter voor de kwaliteit te zijn ;)
that's what I said ;) [hoewel, je gaat me toch niet vertellen dat jij J.K. Rowling leest?]
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 13 aug 2012, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

dennis schreef:Wordt er in de Ger Gem in Ned een derde weg geleerd?

Ik ben - uit overtuiging - geen lid van dit kerkverband, maar toch vraag ik me af of je dit zo kunt/mag stellen, zoals hiervoor in dit topic wel is gedaan.
Om daar achter te komen ben ik begonnen in een boekje van ds. Roos uit Barneveld: 'Wat dunkt u van de Christus'. En mijn eerste indruk is dat er geen ruimte wordt gelaten voor een derde weg.
Het is een heel mooi boekje! De stukjes hebben eerder in de Wachter Sions gestaan als meditatie.
Mijn moeder heeft ze nog meegelezen, het waren ongeveer de laatste meditaties voor haar dood.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:Er is geen derde weg. Ook geen tweede, trouwens. Er is maar één weg tot zaligheid en die weg begint met de bevindelijke ellendekennis, overtuiging van zonden.
Indien meent op die ene weg te zijn en dat begin niet kent, mag hij wel vrezen op de verkeerde weg te zijn, de weg van vrede, vrede en geen gevaar (om maar eens een trending uitdrukking te gebruiken).
Er zijn geen andere wegen, of althans: die lopen dood.
In het hoofdstuk (31) waar a Brakel spreekt over het niet aanwezig zijn van een 3e staat, zegt hij het volgende (naast 4 andere manieren te hebben beschreven, ook die begint met (b) ellendekennis ):
de wijze van wedergeboorte, welke zeer verscheiden is;
Sommigen op een zeer Evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetheid van de Evangelische goederen vervullen zó hun ziel, dat ze geen tijd hebben, aan hun zonden met verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het Evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap als Zachéus, Lukas 19:3, 10.
(JM: hier lees ik dus niet van een weg die "begint met de bevindelijke ellendekennis, overtuiging van zonden")
(...)
Maar dat zeggen wij vooraf, dat niemand bekommerd moet zijn over de wijze van bekering, omdat hij niet is overgebracht op deze of gene wijze, die men zichzelf voorschrijft, of op welke anderen bekeerd zijn. Als de bekering er is, dan is het wél, en ziet tot uw ontsteltenis niet terug op de wijze, al was de wijze van bekering in u zodanig, dat gij nooit iets dergelijks gelezen of gehoord had. Want de wegen Gods zijn wonderbaar, en de een ondervindt wel iets, daar de andere niet van weet, ook in de gewone weg tot bekering;
maar men moet dikwijls terugzien op al de voorzienigheden en wegen, waardoor God ons geleid heeft, dat geeft ons stof van verwondering, van verheerlijking van God, en van vaststelling van zijn staat
Er zijn dus nog meer wegen dan die "begint met de bevindelijke ellendekennis, overtuiging van zonden".
En wees er niet bekommerd om als de jouwe niet zo is begonnen, het kan nl. ook anders (zie ook de andere 4 manier die Brakel beschrijft (7.4)).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:Er zijn dus nog meer wegen dan die "begint met de bevindelijke ellendekennis, overtuiging van zonden".
Dat zou kunnen. Al twijfel ik of Brakel hier wel helemaal gelijk in heeft; de verwijzing is in ieder geval niet overtuigend.
Verder drijft hij dit samenvallen in ieder geval niet, daar hij 4 andere manieren beschrijft.
Ook valt mij op, dat je tegenwoordig best veel mensen ontmoet die van de bevindelijke ellendekennis niets willen weten, het stuk der ellende graag overslaan en zich dan op dit citaat van Brakel beroepen. Daar wringt m.i. iets.
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
that's what I said ;) [hoewel, je gaat me toch niet vertellen dat jij J.K. Rowling leest?]
Nee, absoluut niet! Houd helemaal niet van dat genre, maar dit is wat ik weet van haar.
En dan heb ik wel bewondering voor haar doorzettingsvermogen :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Nee, absoluut niet! Houd helemaal niet van dat genre, maar dit is wat ik weet van haar.
En dan heb ik wel bewondering voor haar doorzettingsvermogen :)
Maar je vindt het wel kwaliteit? Want dat zeg je nu wel...
~~Soli Deo Gloria~~
Eveline de Pater

Bericht door Eveline de Pater »

Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:Er zijn dus nog meer wegen dan die "begint met de bevindelijke ellendekennis, overtuiging van zonden".
Dat zou kunnen. Al twijfel ik of Brakel hier wel helemaal gelijk in heeft; de verwijzing is in ieder geval niet overtuigend.
Verder drijft hij dit samenvallen in ieder geval niet, daar hij 4 andere manieren beschrijft.
Ook valt mij op, dat je tegenwoordig best veel mensen ontmoet die van de bevindelijke ellendekennis niets willen weten, het stuk der ellende graag overslaan en zich dan op dit citaat van Brakel beroepen. Daar wringt m.i. iets.
Tiberius, ik herken de situatie heel erg. Mensen, die zich op Brakel beroepen, omdat hij zou beweren dat ellendekennis niet nodig zou zijn. Maar laat ik je geruststellen: in het citaat van jakobmarin is een stuk weggelaten. Brakel zegt inderdaad dat wedergeboorte op evangelische wijze zich kan voltrekken, maar hij betoogt in hetzelfde hoofdstuk, dat bevindelijke ellendekennis altijd het eerste is, wat een zondaar ervaart. Dat kan heel snel overweldigd worden door de enorme blijdschap in Christus, maar die blijdschap zal altijd volgen op ellendekennis, hoe weinig ook. Zo is het bij Zacheüs inderdaad ook gegaan. Maar de Bijbel is duidelijk (zegt Brakel zelf!) dat alleen nooddruftigen en zieken tot Jezus zullen vluchten.
Plaats reactie