joy schreef:Tiberius schreef:joy schreef:Dan is dus overtuiging van zonden en ellendekennis niet levendmakend zoals eenvoudige hierboven schrijft.
Dat is het sowieso nooit, het is het begin en een vrucht van de levendmaking.
Sorry Tiberius maar ik begrijp jou antwoord niet, je zegt hier nee en ja, volgens mij.
Eindje terug zeg je dat er mensen zijn die met ellendekennis doodgerust vrolijk doorleven en dus op de verkeerde weg zijn.
Dat zei ik toch niet? Dat maakte jij er van; zowel het aspect "ellendekennis" als "vrolijk"

Ik zei, dat er mensen zijn (aantallen maar even daargelaten), die zichzelf bekommerd of missend vinden. Maar wanneer je dan vraagt "Wat mis je? Waarover ben je bekommerd?", dan weten ze het eigenlijk niet.
Verstandelijk weten ze wel, dat ze zondaren zijn, maar last hebben ze er niet van. Diep in hun hart denken ze dat het wel mee valt met hun zonden. Soms zegt men dat ook ronduit.
Als je dat een overtuiging van zonden en ellendekennis wilt noemen, mag dat wat mij betreft wel. Maar dat is de vrucht van opvoeding of algemene overtuigingen. Dat is niet het gemis van een levendgemaakte zondaar.
De bevindelijke ellendekennis, die de Heilige Geest zonder ons in ons werkt, vrucht van Zijn levendmakende werking, geeft nooit rust in het gemis, maar altijd in de Vervulling.
Zo duidelijker?