Leren van de Olympische Spelen

refo

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door refo »

Topsporter is gewoon een beroep geworden. Er blijkt vraag te zijn naar zulke mensen. Bedrijven willen hun naam en producten promoten door middel van hun prestaties.
En dat moet nu eenmaal via toernooien en wedstrijden. Daar is op zichzelf niet zoveel mis mee. En als mensen er geld voor over hebben om dat te zien, moeten ze dat toch zelf weten? Bij de OS gaat het vooral om meedoen. Collegasporters van heel de wereld meten zich met elkaar. Toeschouwers gaan echt voor de 'beleving' en de mooie pot. Niet om hun landgenoten te aanbidden. Geloof ik namelijk nix van. En natuurlijk wordt er gejuichd als ze het wel doen.

Ik heb een paar wedstrijden aanschouwd. Vooral hardlopen vind ik leuk, vooral vanwege de statistiek die daarin voorkomt. Je ziet toch dat atleten uit Zuid-Amerika en Afrika aan de start een gebed doen voor de camera. Ook onze Antilliaanse landgenoot Martina doet dat. (Tot nu toe is zijn gebed verhoord)

Andere mensen hebben een reisburo ofzo. Die verkopen vakanties naar IJsland of Zuid-Amerika. Dat vinden anderen weer niet zo nodig. Is er in Nederland niet veel moois?, vragen die. Maar er blijkt vraag naar. En als ze in het vliegtuig stappen doen ze een gebed voor een behouden reis. Niet anders dan het gebedje van Martina.

Mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig: wat is er achter die grens? Zo ook bij topsport. Als 100 meter in 9,63 seconden kan, kan het dan ook in 9,59? En is 8,99 ook ooit mogelijk? Ook een soort nieuwsgierigheid.

En tenslotte: indirect profiteren we er allemaal van mee. De economie is nu eenmaal een groot raderwerk geworden (of was dat altijd al) waarin alle aspecten in elkaar grijpen. Als het elders op de wereld te droog is of te nat dan wordt ons brood duurder, omdat we van het Nederlandse graan jenever stoken. (Jenever? Waar is dat nu weer voor?)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Vrede, vrede en geen gevaar.
Simon

Bericht door Simon »

Misschien geeft die christelijke wedloop-renner uit afrika wel heel haar winst aan het dorp waar ze vandaan komt, of iets anders liefdadigs, terwijl de ''verwende 'christen'' uit Europa op vakantie gaat naar Spanje, Frankrijk of Italie voor eigen vermaak.
Laten we dus onze medechristenen niet oordelen, en hen die uit de wereld zijn al helemaal niet, dat is bovendien de buitenplaats waar we niets mee te maken hebben.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:Misschien geeft die christelijke wedloop-renner uit afrika wel heel haar winst aan het dorp waar ze vandaan komt, of iets anders liefdadigs, terwijl de ''verwende 'christen'' uit Europa op vakantie gaat naar Spanje, Frankrijk of Italie voor eigen vermaak.
Laten we dus onze medechristenen niet oordelen, en hen die uit de wereld zijn al helemaal niet, dat is bovendien de buitenplaats waar we niets mee te maken hebben.
Ik kan het niet uitsluiten, maar ik geloof toch dat een waar christen zich niet naar Spanje, Italië of Frankrijk zal begeven... Onze dominee heeft wel 2 weken vakantie, maar preekt wel gewoon door, in de gemeente van Oudemirdum... Hij zei eens: Het liefst zou ik 2 weken op vakantie gaan naar het Rijssen van vroeger, waar er toen zoveel van Gods volk woonden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

On-topic blijven aub.
Daarom wat berichten weggehaald.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:
Simon schreef:Misschien geeft die christelijke wedloop-renner uit afrika wel heel haar winst aan het dorp waar ze vandaan komt, of iets anders liefdadigs, terwijl de ''verwende 'christen'' uit Europa op vakantie gaat naar Spanje, Frankrijk of Italie voor eigen vermaak.
Ik kan het niet uitsluiten, maar ik geloof toch dat een waar christen zich niet naar Spanje, Italië of Frankrijk zal begeven... Onze dominee heeft wel 2 weken vakantie, maar preekt wel gewoon door, in de gemeente van Oudemirdum... Hij zei eens: Het liefst zou ik 2 weken op vakantie gaan naar het Rijssen van vroeger, waar er toen zoveel van Gods volk woonden.
En Duitsland, gaat een waar christen daar wel naar toe? En Belgie of Luxemburg?
Het kan nl maar duidelijk zijn...
Simon

Bericht door Simon »

Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:
En Duitsland, gaat een waar christen daar wel naar toe? En Belgie of Luxemburg?
Het kan nl maar duidelijk zijn...
Persoonlkijk heb ik me altijd verbaasd dat er zo veel christenen zijn, die nog nooit naar Israel geweest zijn.
Een groot openluchtmuseum, waar alles wat je gehoord hebt en gelooft, zich heeft afgespeeld.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
En waarom gaat een waar christen niet naar Spanje, Italië of Frankrijk dan?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:On-topic blijven aub.
Nogmaals voor de 2e keer. De 3e keer vallen er maatregelen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Doel je nu op de drie onderstaande berichten?
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:
OS zijn in Engeland, dus waarom over die andere landen posten?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:
Nee hoor. Weggehaalde berichten staan er niet meer. ;)
Gian

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:Vrede, vrede en geen gevaar.
Wat heeft dit met de discussie te maken?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
refo

Bericht door refo »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef:Vrede, vrede en geen gevaar.
Wat heeft dit met de discussie te maken?
Niets, maar dat geeft ook niet. Hij is gewoon teuge.

Ik hoorde net nog meer positieve dingen noemen door ex-MP Balkenende. Wie het weten wil luistert maar na op radio 1 ongeveer 19:20
WimA

Bericht door WimA »

jakobmarin schreef:
WimA schreef:Men veroordeeld geen personen bij het afkeuren van hun daden. De OS zijn verwerpelijk op bijbelse grondslag,
Het is probleem is vaak dat er wel negatief wordt gesproken over de OS (nou, prima, daar is wat voor te zeggen), maar de les van Paulus amper uit de verf komt.
Het ligt eraan welke les jij bedoelt. Ik krijg uit dit topic de indruk dat er een verkeerde les wordt getrokken uit de vergelijking die Paulus maakt.
jakobmarin schreef:
WimA schreef:ernaar kijken ook.
:) Ja, ja, er niet naar kijken en dus niet zien hoe ze zich inspannen en de wedloop lopen, en wél de les leren waar Paulus over spreekt? Dat lijkt me enigszins lastig.
Mij niet hoor. Ook mensen die de Bijbel lezen en niet de OS volgen kunnen deze les prima leren.
jakobmarin schreef:
WimA schreef:
WimA schreef:En Paulus citeren n.a.v zijn voorbeeld over de loper in de renbaan om daarmee te beweren dat Paulus niet negatief sprak over de OS is hetzelfde als beweren dat de Heere Jezus stelen geen probleem vindt omdat hij niet afkeurend sprak over het doorgraven en stelen van dieven in de oproep om de schat niet op de aarde te zoeken.
Paulus spreekt ook niet echt negatief over de OS, maar zegt dat er nog een beter krans is te krijgen, nl. eentje die niet verwelkt! Het blijkt toch lastig voor refo's om van wereldse zaken, bijbelse lessen te trekken.
Paulus deed dit met gemak, lijkt het wel. Zo citeerde hij ook positief een toenmalige filosoof op de Areopagus. Of trok geestelijke lessen uit het harnas van zo'n harde romeinse soldaat. Of neem zijn voorbeelden van de slavenmarkt (mensenhandel!).
Ik heb geen problemen met het gebruik van wereldse voorbeelden, gelukkig niet want de bijbel staat er vol mee. Die conclusie trek je toch onterecht. Het probleem is m.i. wel dat de les die mensen menen uit dit voorbeeld te kunnen trekken niet de juiste is.
jakobmarin schreef:Prachtig toch, zo dicht bij zijn hoorders?
Als de juiste les wordt begrepen dan wel ja. Maar nu wordt er misbruik van gemaakt.
Het voorbeeld van Paulus is toch dat men zich - net zoals een loper in de renbaan zich focust op de overwinning - wij ons moeten focussen op het koninkrijk van God. Als wij deze les goed hebben begrepen - en opvolgen! - hoort daar toch niet het mensverheerlijkende en godonteerende kijken naar de OS bij? Hoort dat dan bij het alles op alles zetten voor het ene doel?
Plaats reactie