Dat weet ik wel Mara, maar het liep zo.
Misschien dat de mods het kunnen verplaatsen. Het lijkt me belangrijk genoeg.
genieten van het leven
Re: genieten van het leven
De Heilige Geest is God, en is er van eeuwigheid al geweest.Simon schreef:Lukas handelt nog in de tijd vóór de vervulling van het Pinksteren (Shavuot)Chrisje72 schreef:Ik snap het, de Heilige Geest was nog niet in de mensen gekomen. Maar de Heilige Geest was er al wel, want
Luk 1,35
En de engel, antwoordende, zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden.
Gelijk zie ik ook de volgende tekst:
Luk 2,25
En ziet, er was een mens te Jeruzalem, wiens naam was Simeon; en deze mens was rechtvaardig en godvrezende; verwachtende de vertroosting Israëls, en de Heilige Geest was op hem.
Dan verwart me toch weer de tekst die jij aanhaalt, Simon. Wat betekent hier: de Heilige Geest was nog niet?
Daar begint de gemeente, een geestelijk huis dat gebouwd zal gaan worden, waarvan Christus de hoeksteen is.
In 1 Cor 6;19 lezen we dan dat ons lichaam de tempel van de Heilige Geest is geworden.
Daarom zei Jezus dat Hij eerst moest opvaren ten hemel, alvorens de Heilige Geest, de Trooster kon komen!
(Joh 16:7)
Zelfs de profeten hadden al geprofeteerd dat de Heilige Geest, nadat Jezus was opgevaren, zou worden uitgestort: “het is al lang geleden door de profeet Joël voorspeld: God zal aan het einde van de tijd Zijn Geest over alle mensen uitstorten. Uw zonen en dochters zullen Gods woorden spreken.
Ook Johannes de Doper voorzegde dat een doop met water vervangen zou worden door een betere, hogere doop met de Heilige Geest en vuur.
Soms was de Heilige Geest al aanwezig in/op mensen, maar het was geen regel.
Met pinksteren werd de Heilige Geest uitgestort, dus in veelheid aan de mensen gegeven. Als de Trooster, en wat er verder staat in Johannes 16. Het troosten was niet eerder nodig dan nadat zij de Heere Jezus zouden missen.
Ik denk dat ik het zo goed heb weergegeven?
Iedereen bedankt voor alle reacties!
Ik ben blij dat ik weet wat de oorzaak is van het 'geen zin hebben in iets'.
Het was denk zoals 'Jongere' beschreef bijn zijn 2e punt: ''ze gebruiken de wereld, maar voelen zich bij alles bezwaard''
Totdat ik erachter kwam dat ik naar allerlei oorzaken zocht (depressie, verkeerd werk, etc.) en niet naar de echte oorzaak, dat het leven ijdelheid is zonder God.
@ Jongere: bedankt voor je lange en duidelijke antwoord, ik zal een pb sturen
@ Mara: in zoeken hebben we inderdaad onszelf op het oog, tegen eigen wil in krijg je zo'n zweem van hoogmoed, ''dat je toch wel goed bezig bent''
Het komt er op neer dat ik liever niks ondernam, omdat het leven nutteloos is en dat vond ik dus een goede reden om alles te laten hangen. (het lijkt nog ''bijbels'' zie prediker: ''het is al ijdelheid'')
Zonder (hoe dwaas) onder ogen te willen zien, dat Christus uitkomst kan bieden.
Ik vraag me trouwens af hoe mijn on-kerkelijke leeftijdsgenoten omgaan met de ijdelheid van dit bestaan.
Wat hebben wij antwoorden op vragen, waar je zonder Gods woord geen antwoord op zou vinden.
Het was denk zoals 'Jongere' beschreef bijn zijn 2e punt: ''ze gebruiken de wereld, maar voelen zich bij alles bezwaard''
Totdat ik erachter kwam dat ik naar allerlei oorzaken zocht (depressie, verkeerd werk, etc.) en niet naar de echte oorzaak, dat het leven ijdelheid is zonder God.
@ Mara: in zoeken hebben we inderdaad onszelf op het oog, tegen eigen wil in krijg je zo'n zweem van hoogmoed, ''dat je toch wel goed bezig bent''
Het komt er op neer dat ik liever niks ondernam, omdat het leven nutteloos is en dat vond ik dus een goede reden om alles te laten hangen. (het lijkt nog ''bijbels'' zie prediker: ''het is al ijdelheid'')
Ik vraag me trouwens af hoe mijn on-kerkelijke leeftijdsgenoten omgaan met de ijdelheid van dit bestaan.
Wat hebben wij antwoorden op vragen, waar je zonder Gods woord geen antwoord op zou vinden.
Hij zal nooit laten varen het werk wat zijn hand begon in hen die Christus kennen.-DIA- schreef:God is een God van orde. Wat Hij begint zal Hij zeker voleindigen. Hij zal nooit laten varen het werk dat Zijn hand begon.
Ik wilde er nog iets aan toevoegen, wat ik gisteren hoorde. Mensen bidden tot God en worden dan min of meer geirriteerd dat God hen niet schijnt te horen. Er verandert wezenlijk niets in hun leven, ze blijven koud van binnen.eswil123 schreef:Iedereen bedankt voor alle reacties!
En dan is het zo makkelijk om de schuld naar God te schuiven, waarom luistert Hij niet naar me en verandert er nu niets.
Maar dat KAN zijn dat we niet met een oprecht hart bidden. We zitten nog te vast aan de zonden, de wereldse genoegens.
Ik ga mezelf maar na hoor, ik zou zo graag willen dat ik een hart zou hebben wat alleen maar naar de Heere Jezus uit gaat, maar door de weeks trekt er dit mijn aandacht, word ik afgeleid daardoor, dit is zo leuk, en dat is ook wel wat.
Nee, laat nu ALLES achter en volgt Mij!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
In nummer 11 en 12 (dacht ik) van Om Sions Wil ging een predikant in op deze vraag.eswil123 schreef:Iedereen bedankt voor alle reacties!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.