Maar wat voor een begenagdigd mens geldt, dat geldt niet in mindere maten voor een onbekeerd mens! Daarmee zou je immers goddelze en zorgeloze mensen maken? Het niet kunnen moet ons tot schuld worden, en mag nooit een tot een goddeloos schild gebruikt worden om ons achter te verbergen. Onze onvergetelijke ds. J. Mijnders noemde dat vaak zo treffend: Dan zal God dat goddeloze schild wel uit je handen slaan als je voor Hem in het gericht komt.Simon schreef:Een goede raad.-DIA- schreef:Ons is altijd voorgehouden: Niet kijken hoever kan ik met de wereld mee, maar hoe ver ik van de wereld vandaan blijven, zonder enig compromis te sluiten.jakobmarin schreef:Nee, blijkbaar. Jammer.Mara schreef:Maar ze heeft geen principieel bezwaar tegen het fietsen van wedstrijden op de zondag?
Maar dat lijkt me geen lakmoesproef of iemand christen is..
Maar een, die alleen de bekeerde kan en zal volbrengen.
Leren van de Olympische Spelen
Re: Leren van de Olympische Spelen
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- jakobmarin
Afhankelijk van je exegese van zondag als rustdag, is het maar de vraag of er hier een compromis wordt gesloten..-DIA- schreef:Ons is altijd voorgehouden: Niet kijken hoever kan ik met de wereld mee, maar hoe ver ik van de wereld vandaan blijven, zonder enig compromis te sluiten.jakobmarin schreef:Nee, blijkbaar. Jammer.Mara schreef:Maar ze heeft geen principieel bezwaar tegen het fietsen van wedstrijden op de zondag?
En ik vind het trouwens helemaal geen goede regel 'ver ik van de wereld vandaan blijven';
Je moet helemaal niet bij de wereld vandaan blijven, hoe wil je ze anders iets laten zien van Christus? Leef vooral in de wereld, en dan als hemelburger en 'slechts op bezoek'.
Als er Iemand níet van de wereld vandaan bleef, was het Jezus wel, Hij ging om met hoeren en tollenaren. En juist de farizeeën en Schriftgeleerden vonden het maar niets...

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
- jakobmarin
Als je als kind van God 'in het gericht' komt, heb je geen goddeloos schild meer, maar sta je daar 'zonder smet of rimpel'.-DIA- schreef:Onze onvergetelijke ds. J. Mijnders noemde dat vaak zo treffend: Dan zal God dat goddeloze schild wel uit je handen slaan als je voor Hem in het gericht komt.
En God 'slaat' dan niet, maar zal je tranen afwissen.
De Heere Jezus was zonder zonde, wij niet! Het is hoogmoed om te denken dat het ons prima lukt om staande te blijven in de wereld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- jakobmarin
En wie denkt dat dan?Mara schreef:De Heere Jezus was zonder zonde, wij niet! Het is hoogmoed om te denken dat het ons prima lukt om staande te blijven in de wereld.
Waar kun je lezen dat Jezus het gezelschap van hoeren en tollenaren bewust opzocht?jakobmarin schreef:Afhankelijk van je exegese van zondag als rustdag, is het maar de vraag of er hier een compromis wordt gesloten..-DIA- schreef:Ons is altijd voorgehouden: Niet kijken hoever kan ik met de wereld mee, maar hoe ver ik van de wereld vandaan blijven, zonder enig compromis te sluiten.jakobmarin schreef:Nee, blijkbaar. Jammer.Mara schreef:Maar ze heeft geen principieel bezwaar tegen het fietsen van wedstrijden op de zondag?
En ik vind het trouwens helemaal geen goede regel 'ver ik van de wereld vandaan blijven';
Je moet helemaal niet bij de wereld vandaan blijven, hoe wil je ze anders iets laten zien van Christus? Leef vooral in de wereld, en dan als hemelburger en 'slechts op bezoek'.
Als er Iemand níet van de wereld vandaan bleef, was het Jezus wel, Hij ging om met hoeren en tollenaren. En juist de farizeeën en Schriftgeleerden vonden het maar niets...
Nergens. Hij kwam daar waar Hij zijn moest, daar waar er moesten worden toegebracht.
Dat was de enige reden, die de vijanden van Christus tegen Hem misbruikten.
Je moedwillig en zonder een geldige reden, in een verkeerd gezelschap begeven kan toch niet anders zijn dan God verzoeken?
Bovendien is het ook waar dat de eis voor Israël ons ook wat te zeggen heeft: Dat volk zal
alleen wonen. Wat gebeurde er toen Dina de dochteren des volks bezag? Wat gebeurde er
toen de kinderen Gods zich vermengden met de nakomelingen van Kaïn? En zo zijn er talloze
voorbeelden?
Je wekt wel die indruk, althans, zo lees ik het eruit.jakobmarin schreef:En wie denkt dat dan?Mara schreef:De Heere Jezus was zonder zonde, wij niet! Het is hoogmoed om te denken dat het ons prima lukt om staande te blijven in de wereld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- jakobmarin
Wat triest dat je denkt dat Jezus deze mensen NIET bewust opzocht:-DIA- schreef:Waar kun je lezen dat Jezus het gezelschap van hoeren en tollenaren bewust opzocht?
Nergens. Hij kwam daar waar Hij zijn moest, daar waar er moesten worden toegebracht.
De Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. En ik neem aan dat je het ermee eens bent dat een hoer en een tollenaar verloren is.
Mattheus (tollenaar) werd opgezocht door Jezus met 'volg Mij". Zacheus werd als 1e door Jezus aangesproken om in zijn huis te verblijven. Rachab de hoer is een voormoeder van Jezus. De zondares zalfde zijn voeten met haar tranen, Jezus veroordeelde de vrouw niet in haar overspel, etc. etc.
Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen. Ook aan hoeren en tollenaren.-DIA- schreef:Je moedwillig en zonder een geldige reden, in een verkeerd gezelschap begeven kan toch niet anders zijn dan God verzoeken?
Bovendien is het ook waar dat de eis voor Israël ons ook wat te zeggen heeft: Dat volk zal alleen wonen. Wat gebeurde er toen Dina de dochteren des volks bezag? Wat gebeurde er
toen de kinderen Gods zich vermengden met de nakomelingen van Kaïn? En zo zijn er talloze voorbeelden?
- jakobmarin
Hmm, ik heb mijn postings nog eens doorgelezen, maar kan nu niet ontdekken waar je dat uit opgemaakt heb, want 'wie meent te staan zie toe dat hij niet valt', en ik worstel dagelijks met wat ik zoal 'in de wereld' om me heen zie....Mara schreef:Je wekt wel die indruk, althans, zo lees ik het eruit.jakobmarin schreef:En wie denkt dat dan?Mara schreef:De Heere Jezus was zonder zonde, wij niet! Het is hoogmoed om te denken dat het ons prima lukt om staande te blijven in de wereld.
Ik blijf niet bezig, als je blijbaar niet vatbaar voor de waarheid bent.jakobmarin schreef:Wat triest dat je denkt dat Jezus deze mensen NIET bewust opzocht:-DIA- schreef:Waar kun je lezen dat Jezus het gezelschap van hoeren en tollenaren bewust opzocht?
De Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. En ik neem aan dat je het ermee eens bent dat een hoer en een tollenaar verloren is.
Mattheus (tollenaar) werd opgezocht door Jezus met 'volg Mij". Zacheus werd als 1e door Jezus aangesproken om in zijn huis te verblijven. Rachab de hoer is een voormoeder van Jezus. De zondares zalfde zijn voeten met haar tranen, Jezus veroordeelde de vrouw niet in haar overspel, etc. etc.
Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen. Ook aan hoeren en tollenaren.-DIA- schreef:Je moedwillig en zonder een geldige reden, in een verkeerd gezelschap begeven kan toch niet anders zijn dan God verzoeken?
Bovendien is het ook waar dat de eis voor Israël ons ook wat te zeggen heeft: Dat volk zal alleen wonen. Wat gebeurde er toen Dina de dochteren des volks bezag? Wat gebeurde er
toen de kinderen Gods zich vermengden met de nakomelingen van Kaïn? En zo zijn er talloze voorbeelden?
Ik neem aan dat je een gezond verstand hebt, en al is het verstand door de
zonde verduisterd, dan zou je krachtens opvoeding kunnen weten dat
wat je hier zegt nooit te op grond van de Schrif te verdedigen is.
Hier wordt de Schrift gebruikt om de zonde goed te praten en nog met
een schijn van rechtzinnigheid. Denk eens na, wat je hier in feite zegt...
- jakobmarin
Het komt mij hoogmoedig over om jouw woorden als 'de waarheid' te bestempelen...-DIA- schreef:Ik blijf niet bezig, als je blijbaar niet vatbaar voor de waarheid bent.
dat is jouw uitleg van de schrift, maar er zijn nog vele andere-DIA- schreef:Ik neem aan dat je een gezond verstand hebt, en al is het verstand door de zonde verduisterd, dan zou je krachtens opvoeding kunnen weten dat wat je hier zegt nooit te op grond van de Schrif te verdedigen is.
Ik praat nergens een zonde goed, volgens mij. Welk voorbeeld heb je daarvan?-DIA- schreef:Hier wordt de Schrift gebruikt om de zonde goed te praten en nog met een schijn van rechtzinnigheid. Denk eens na, wat je hier in feite zegt...
In Engeland wordt juist de OS aangegrepen om te evangeliseren, met al die 100.000-en mensen op bezoek. Dat is toch prachtig!
Paulus gebruikte ze als voorbeeld voor een christelijk leven.
Om vanaf de o zo keurige zijlijn (!) het allemaal te gaan zitten veroordelen is wel erg gemakkelijk. Maar goed, in onze dogmatisch denken klopt het dan allemaal weer wel

Op de spelen wordt in ieder geval niet de godsdienst centraal gesteld op zondag. Welke exegese je ook aanhangt, verwaterd al dan niet, daar zul je toch mee in moeten stemmen.jakobmarin schreef:Afhankelijk van je exegese van zondag als rustdag, is het maar de vraag of er hier een compromis wordt gesloten..-DIA- schreef:Ons is altijd voorgehouden: Niet kijken hoever kan ik met de wereld mee, maar hoe ver ik van de wereld vandaan blijven, zonder enig compromis te sluiten.jakobmarin schreef:Nee, blijkbaar. Jammer.Mara schreef:Maar ze heeft geen principieel bezwaar tegen het fietsen van wedstrijden op de zondag?
Beetje vreemde opvatting van DIA's woorden. Wij leven inderdaad wel in de wereld, maar we moeten niet met de wereld mee gaan doen! Dat deed Jezus ook niet! De christenen meden de spelen. En ja, ook de spelen waar geen christenen gedood werden. Dat kun je nalezen bij de kerkvaders.En ik vind het trouwens helemaal geen goede regel 'ver ik van de wereld vandaan blijven';
Het enige wat we van de spelen kunnen leren is hoeveel sporters geven en opofferen voor dat ene doel, namelijk als eerste eindigen. Staat ons leven ook zo in het teken van God dienen? Van hun ijver (voor een zeer verkeerd doel!) kunnen wij leren. Maar tegelijkertijd verwerpen we het, dat het leven door niets anders beheerst wordt dan een gouden medaille. Dat is het grote bezwaar.
Huh? Nu sla je toch het wezenlijke begin over!jakobmarin schreef:Als je als kind van God 'in het gericht' komt, heb je geen goddeloos schild meer, maar sta je daar 'zonder smet of rimpel'.-DIA- schreef:Onze onvergetelijke ds. J. Mijnders noemde dat vaak zo treffend: Dan zal God dat goddeloze schild wel uit je handen slaan als je voor Hem in het gericht komt.
Dit is geen reformatorische leer.
Hier ben je niet op het goede forum dacht ik...
Hier lees ik niet anders als het roomse en vrijzinnige:
Nu zijt wellekome, Jesu lieve Heer.
Toch klinkt jakobmarin's tekst bijbels en dat God een goddeloos schild uit je handen slaat , waar lees ik dat ??-DIA- schreef:Huh? Nu sla je toch het wezenlijke begin over!jakobmarin schreef:Als je als kind van God 'in het gericht' komt, heb je geen goddeloos schild meer, maar sta je daar 'zonder smet of rimpel'.-DIA- schreef:Onze onvergetelijke ds. J. Mijnders noemde dat vaak zo treffend: Dan zal God dat goddeloze schild wel uit je handen slaan als je voor Hem in het gericht komt.
De behouden gelovige zal niet worden geoordeeld, maar Jezus wekt hem op aan het einde der dagen, dát is onze hoop en verwachting.
(1 Tessalonicenzen 4:15-17).
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Ook gij, Simon? Ik dacht in eertse instantie dat je nogal Bijbelvast was....Simon schreef:Toch klinkt jakobmarin's tekst bijbels en dat God een goddeloos schild uit je handen slaat , waar lees ik dat ??-DIA- schreef:Huh? Nu sla je toch het wezenlijke begin over!jakobmarin schreef:Als je als kind van God 'in het gericht' komt, heb je geen goddeloos schild meer, maar sta je daar 'zonder smet of rimpel'.-DIA- schreef:Onze onvergetelijke ds. J. Mijnders noemde dat vaak zo treffend: Dan zal God dat goddeloze schild wel uit je handen slaan als je voor Hem in het gericht komt.
De behouden gelovige zal niet worden geoordeeld, maar Jezus wekt hem op aan het einde der dagen, dát is onze hoop en verwachting.
(1 Tessalonicenzen 4:15-17).
Nu heb er echt geen hoogte meer van wat jij voor leer aanhangt.