WimA schreef:Mister schreef:
Volgens mij noem ik een bekend boek. En ik heb de preken zelf gehoord. Staan niet op PW. Mogelijk heb ik nog wel een cassettebandje.

1. Waar het om gaat is of de inhoud van het boek in werkelijkheid voorkomt. Het lijkt me geen argument om te zeggen: "Jawel, het komt voor want anders was het boek vast niet geschreven".
2. Ok, jij bent dus een "oor" getuige. Blijft natuurlijk het probleem dat wij niet kunnen herleiden of e.e.a. inderdaad zo is gezegd of dat jij e.e.a. verkeerd hebt gehoord cq geinterpreteerd. Dat is alleen op te lossen met bronnen.
3. Het is fijn dat er een bron is. Is het mogelijk om - een deel - hieruit te citeren zodat we e.e.a op zijn merites kunnen beoordelen?
Is het nu inderdaad nodig om zó ver te gaan? Dus als er bepaalde zorgen over een prediking in het algemeen zijn, moet daar altijd bij staan wie iets gezegd, waar het gezegd is, wanneer het gezegd is, enzovoorts? Ondanks dat er meerderen zijn die deze zorgen delen?
Mijn idee daarover is:
- inderdaad terecht wat hier al eerder is opgemerkt: bij jezelf beginnen en niet de ander de schuld geven. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook altijd makkelijker vind om naar een ander te wijzen. Helaas.
Maar:
- zolang er geen namen genoemd worden, is het toch ook geen beschuldiging? Je kunt ook best in z'n algemeenheid iets zeggen. Flauw voorbeeld is: "er wordt over het algemeen te lang gepreekt". Je kunt dan vragen: "ik wil weten: welke predikant dit betreft, hoe lang de diensten van de afgelopen 3 maanden van deze predikant waren, etc. voor ik hierover een oordeel kan vellen" maar als meerdere mensen het hierover hebben, is het een wezenlijke zorg