Ben het wel met je eens.TSD schreef:niet ter zake... "in deze discussie" ok?joy schreef:Vind je dat nou echt? Doet dat niet terzake? Waarom niet?Je zegt: 'die geloven' maar de uitspraak die erna komt getuigt van ongeloof. En wat de reden van dat ongeloof is dat weet niemand, daarvoor kunnen zoveel redenen zijn, maar dat doet denk ik niet ter zake.![]()
Ik zal nogmaals proberen duidelijk te maken wat ik bedoel: Je citeert bepaalde personen die geloven wat in de Bijbel staat maar zeggen dat ze daar niet bijhoren / zichzelf dit niet kunnen toe-eigenen en stelt dan dat deze mensen de gave van het geloof al ontvangen hebben.
Volgens mij kan je dat uberhaupt niet in algemene zin stellen. Of iemand de gave van het geloof ontvangen heeft dan komt dit openbaar in de vrucht, namelijk: geloofsdaden.
Uit de vrucht wordt de boom gekend. Van iemand die niet de vruchten van het geloof laat zien kan men moeilijk vaststellen dat zo iemand de gave van het geloof heeft.
Overigens, ik bedoelde mijn vragen niet 'achterdochtig' hoor. Ik ging alleen af op wat er nu zo staat en miste een stuk nuancering. vandaar mijn vragen om er achter te komen wat je daadwerkelijk bedoeld.
Je zegt:1. Hoe kunnen wij mensen vaststellen dat iemand dat in alle eerlijkheid zegt?joy schreef:Misschien kan jij mij dan vertellen hoe een mens in alle eerlijkheid kan zeggen een zondaar voor God te zijn? Wij weten dat geen enkel ongelovig mens dat zál zeggen.
2. Hoe kijk je dan aan tegen iemand die heel zijn leven zegt dat hij een zondaar is voor God, maar die nooit verder komt? Of stel je dan achteraf vast dat het niet in alle eerlijkheid was?
Misschien kan je uitleggen hoe je dat precies bedoeld? Maar ik geloof niet dat wij van onszelf nog van anderen zouden mogen concluderen dat iemand het geloof bezit alleen op basis van de belijdenis van zondaar zijn voor God. Of zie je dat anders?
Wat je punten betreft, misschien is het wel zo dat mensen niet oprecht zijn, maar daar is in de kerk toch ook een belijdenis voor?
Het vreemde is dat deze precies vóór anderen weten hóe te moeten geloven, dat is mij dan weer een raadsel.
Bevragen anderen van alle kanten en houden voor zichzelf de boot af, want dan is dat "een teer" onderwerp.