De verloren zoon

joy

Re: De verloren zoon

Bericht door joy »

TSD schreef:
joy schreef:
Je zegt: 'die geloven' maar de uitspraak die erna komt getuigt van ongeloof. En wat de reden van dat ongeloof is dat weet niemand, daarvoor kunnen zoveel redenen zijn, maar dat doet denk ik niet ter zake.
Vind je dat nou echt? Doet dat niet terzake? Waarom niet?
niet ter zake... "in deze discussie" ok? ;)

Ik zal nogmaals proberen duidelijk te maken wat ik bedoel: Je citeert bepaalde personen die geloven wat in de Bijbel staat maar zeggen dat ze daar niet bijhoren / zichzelf dit niet kunnen toe-eigenen en stelt dan dat deze mensen de gave van het geloof al ontvangen hebben.

Volgens mij kan je dat uberhaupt niet in algemene zin stellen. Of iemand de gave van het geloof ontvangen heeft dan komt dit openbaar in de vrucht, namelijk: geloofsdaden.

Uit de vrucht wordt de boom gekend. Van iemand die niet de vruchten van het geloof laat zien kan men moeilijk vaststellen dat zo iemand de gave van het geloof heeft.

Overigens, ik bedoelde mijn vragen niet 'achterdochtig' hoor. Ik ging alleen af op wat er nu zo staat en miste een stuk nuancering. vandaar mijn vragen om er achter te komen wat je daadwerkelijk bedoeld.

Je zegt:
joy schreef:Misschien kan jij mij dan vertellen hoe een mens in alle eerlijkheid kan zeggen een zondaar voor God te zijn? Wij weten dat geen enkel ongelovig mens dat zál zeggen.
1. Hoe kunnen wij mensen vaststellen dat iemand dat in alle eerlijkheid zegt?
2. Hoe kijk je dan aan tegen iemand die heel zijn leven zegt dat hij een zondaar is voor God, maar die nooit verder komt? Of stel je dan achteraf vast dat het niet in alle eerlijkheid was?

Misschien kan je uitleggen hoe je dat precies bedoeld? Maar ik geloof niet dat wij van onszelf nog van anderen zouden mogen concluderen dat iemand het geloof bezit alleen op basis van de belijdenis van zondaar zijn voor God. Of zie je dat anders?
Ben het wel met je eens.
Wat je punten betreft, misschien is het wel zo dat mensen niet oprecht zijn, maar daar is in de kerk toch ook een belijdenis voor?

Het vreemde is dat deze precies vóór anderen weten hóe te moeten geloven, dat is mij dan weer een raadsel.
Bevragen anderen van alle kanten en houden voor zichzelf de boot af, want dan is dat "een teer" onderwerp.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Mara

Bericht door Mara »

joy schreef:Geloof een 100% gave van God?
Zeker is dat een gave van God, maar ik hoor en zie toch wel mensen die alles geloven wat de Bijbel zegt, maar zeggen ik ben een zondaar voor God, ik lig nog steeds dood in ellende, dit alles is voor anderen, daar kan ik mezelf niet bij scharen, ik kan me dat zomaar niet "toe eigenen".
Deze zien niet dat God al de gave van geloof heeft gegeven.
Dus als je gelooft wat in de Bijbel staat, heb je de gave van het geloof ontvangen?[/quote]
Lees even goed wat ik geschreven heb, en haal er niet 1 citaat uit![/quote]
Ik heb je hele quote overgenomen, maar probeer het samen te vatten in 1 vraag.

Mara schreef:
Je begrijpt het toe-eigenen nog steeds niet.[/quote]

Wil jij mij dat dan eens uitleggen, maar dan wel met bijbelse teksten.[/quote]
=============================================================================================
Dat zal zo niet gaan. Het is niet zo'n kunst om allerlei Bijbelteksten, al dan niet uit verband, neer te zetten.
Dit gaat over de beleving, hoe Gods Volk het ervaart. Voor hen is het een Eeuwig Wonder dat de Heere naar hen omziet.
Zoals de terugkerende verloren zoon, verwonderd was dat zijn Vader hem in Zijn armen sloot.
En niet hoe mensen verstandelijk de Bijbel van kaft tot kaft geloven, wat op zich ook al een Wonder is!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon

Bericht door Simon »

TSD schreef:
Simon schreef: Maar wat zeggen velen?
Jezus moet ook die deur nog opendoen, wij kunnen dat zelf niet...
Toch maar even vragen voor de duidelijkheid: Je ontkent dat het geloof een 100% gave van God is?

Of laat ik de alternatieve vorm van jou zin even opschrijven:

Jezus hoeft de deur niet open te doen, wij kunnen dat zelf...

Als de 1e zin onjuist is, is dan de andere zin niet automatisch juist?

Waarschijnlijk begrijp ik je niet goed maar dan is het vast goed dat dit nog eens duidelijk wordt opgeschreven ;)
Jezus klopt op de deur.
De vraag is, horen wij dat?

Kwam de vader de verloren zoon halen?
NEE!
De zoon kwam eerst tot ZICH ZELF.
Echter niet voordat hij zich bewust werd van zijn GEBREK!
(In tegenstelling tot de gemeente van laodicea, die nergens gebrek aan meent te hebben, zich zelfs rijk en verrijkt acht, )
maar de vader stond al wel op de uitkijk.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
joy

Bericht door joy »

Mara schreef:
joy schreef:Geloof een 100% gave van God?
Zeker is dat een gave van God, maar ik hoor en zie toch wel mensen die alles geloven wat de Bijbel zegt, maar zeggen ik ben een zondaar voor God, ik lig nog steeds dood in ellende, dit alles is voor anderen, daar kan ik mezelf niet bij scharen, ik kan me dat zomaar niet "toe eigenen".
Deze zien niet dat God al de gave van geloof heeft gegeven.
Dus als je gelooft wat in de Bijbel staat, heb je de gave van het geloof ontvangen?
Lees even goed wat ik geschreven heb, en haal er niet 1 citaat uit![/quote]
Ik heb je hele quote overgenomen, maar probeer het samen te vatten in 1 vraag.

Mara schreef:
Je begrijpt het toe-eigenen nog steeds niet.[/quote]

Wil jij mij dat dan eens uitleggen, maar dan wel met bijbelse teksten.[/quote]
=============================================================================================
Dat zal zo niet gaan. Het is niet zo'n kunst om allerlei Bijbelteksten, al dan niet uit verband, neer te zetten.
Dit gaat over de beleving, hoe Gods Volk het ervaart. Voor hen is het een Eeuwig Wonder dat de Heere naar hen omziet.
Zoals de terugkerende verloren zoon, verwonderd was dat zijn Vader hem in Zijn armen sloot.
En niet hoe mensen verstandelijk de Bijbel van kaft tot kaft geloven, wat op zich ook al een Wonder is![/quote]

JOY SCHREEF;
Maar is er een een "volk van God" die niet verwondert is over het feit dat de Here God het liefste wat Hij heeft geven heeft om de mens te redden?
En waarom schrijf jij over mensen die "verstandelijk de Bijbel van kaft tot kaft geloven?
Ten eerste zal je dat wel moeten doen, denk ik, ten tweede God werkt ook in ons verstand.
En ten derde zal er zeker ook een beleving komen ook door God bewerkt, n.l. wroeging en spijt van een zondig bestaan en weten dat men verloren gaat zonder Christus.
Dat alles is het werk van de Heilige Geest.
Laatst gewijzigd door joy op 07 jul 2012, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:
TSD schreef:
Toch maar even vragen voor de duidelijkheid: Je ontkent dat het geloof een 100% gave van God is?

Waarschijnlijk begrijp ik je niet goed maar dan is het vast goed dat dit nog eens duidelijk wordt opgeschreven ;)
Jezus klopt op de deur.

NEE!
De zoon kwam tot ZICH ZELF.
Niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft hem trekke.
En de praktijk bewijst het ook: Er is nog nooit een mens gewillig tot Jezus gekomen.
Een door God opgezocht mens komt aan het einde met alles van zichzef.
Is er dan nog enig middel om die welverdiende straf te ontgaan en weder tot
genade te komen? Dan is het anteoord geen nee, en ook geen ja, maar dan gaat
het Recht Gods spreken: God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiedde,
en daarom moet ik volkomen betalen, of door mezelf of door een ander.
Wie is de Ander dan? Dat is voor de gedagvaarde de meest verborgen Persoon.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

joy schreef:
JOY SCHREEF;
Maar is er een een "volk van God" die niet verwondert is over het feit dat de Here God het liefste wat Hij heeft geven heeft om de mens te redden?
En waarom schrijf jij over mensen die "verstandelijk de Bijbel van kaft tot kaft geloven?
Ten eerste zal je dat wel moeten doen, denk ik, ten tweede God werkt ook in ons verstand.
En ten derde zal er zeker ook een beleving komen ook door God bewerkt, n.l. wroeging en spijt van een zondig bestaan en weten dat men verloren gaat zonder Christus.
Nee er is geen ander Gods Volk. Dat kan niet.
Gods Volk raakt nooit uitverwonderd over de uitverkiezing en dat God Zijn Zoon gegeven heeft.
Waarom ik schrijf over mensen die de Bijbel geloven? Die zijn er. Natuurlijk, net zoals er mensen zijn die hun ingeschapen geweten gelukkig goed proberen te houden.
De Heere heeft ons niet aan ons lot overgelaten en ook niet-christenen gedragen zich gelukkig over het algemeen beschaafd.
God heeft ons verstand in die zin niet nodig, dat wij dit via die weg moeten beleven. Wat zouden mensen dan moeten die dit niet hebben, zoals zwak begaafden of zeer jonge kinderen. Ook die kan de Heere bekeren!
Het is altijd goed om de Bijbel te lezen, maar als je die leest als een geschiedenisboek of waar gebeurd verhaal, zal er niet veel gebeuren ben ik bang.
En die wroeging en spijt, zie jij dit als eenmalig gebeuren dan?
Simon

Bericht door Simon »

Mara schreef:
joy schreef:
JOY SCHREEF;
Gods Volk raakt nooit uitverwonderd over de uitverkiezing en dat God Zijn Zoon gegeven heeft.
Waarom ik schrijf over mensen die de Bijbel geloven? Die zijn er. Natuurlijk, net zoals er mensen zijn die hun ingeschapen geweten gelukkig goed proberen te houden.
De Heere heeft ons niet aan ons lot overgelaten en ook niet-christenen gedragen zich gelukkig over het algemeen beschaafd.
God heeft ons verstand in die zin niet nodig, dat wij dit via die weg moeten beleven. Wat zouden mensen dan moeten die dit niet hebben, zoals zwak begaafden of zeer jonge kinderen. Ook die kan de Heere bekeren!
Het is altijd goed om de Bijbel te lezen, maar als je die leest als een geschiedenisboek of waar gebeurd verhaal, zal er niet veel gebeuren ben ik bang.
Wie zich bekeert mag geloven in de belofte dat zijn zonden uitgedelgd worden.(Hand 3;19) en dat er tijden van verademing mogen komen.(wetende dat de zond niet langer toegerekend zal worden)
Jezus' eenmalige Offer was voor alle zonden voldoende, ook de zonden die de bekeerde na zijn belijdenis nog zal doen.
Hoewel natuurlijk nooit met opzet en deze altijd belijdend.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
joy

Bericht door joy »

quote="Mara"

Gods volk zijn die ....die IN Christus zijn!
En inderdaad die raken nooit uitverwonderd over het feit verkoren te zijn in de Here Jezus Christus.
N.m.i. moet men geloven in de bijbelse boodschap, en die is dat de Here Jezus gestorven is voor zijn uitverkorenen IN Christus.
Dan moet je de 3FvE nog even goed lezen, want de niet-christenen gaan verloren, omdat zij niet geloven, staat er in de DL!
En met een beetje algemeen beschaafdheid kom je voor eeuwig in de verdoemenis.
Ik heb niet gezegd dat God via ons verstand "alleen" werkt, of dat dát de enige weg is die wij moeten beleven!
Ik kan me met geen mogelijkheid voor stellen, dat iemand die Christus als zijn verlosser kent de bijbel leest als een geschiedenisboek!
Dat is zeker niet eenmalig, dat zal heel wat keren gebeuren, als een gelovige door de Geest getoetst wordt op zijn geloof, of tuchtiging heeft te verdragen.
En er zal elke dag wel een woord een gedachte zijn in die mens vanuit zijn oude natuur, die spijt en wroeging geeft, maar daar is de Here Jezus Christus, bij Hem kunnen wij belijden en om vergeving vragen.

Waar zal degene naar toe gaan die niet erkent of aanneemt dat Chistus voor hem gestorven is?
Want niemand kan tot God komen dan door Hem, Zijn enig geboren Zoon Jezus Christus.
Simon

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:
Simon schreef:
TSD schreef:

Jezus klopt op de deur.

NEE!
De zoon kwam tot ZICH ZELF.
Niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke.
En de praktijk bewijst het ook: Er is nog nooit een mens gewillig tot Jezus gekomen.
Je begrijpt het verkeerd en negeert de context.Hier gaat het in Joh 6 helemaal niet over.
In Joh 6:44 heeft Jezus het tegen de Joden (!), die even daarvoor Zijn geestelijke boodschap tot een letterlijke hadden vervormd, omdat zij naar de letter leven, en niet naar de geest, het dus niet verstonden wat Hij zei!
Wie niet door God Zijn Licht op de zaak krijgt, blijft volledig blind en net zo overtuigd als dat ik ben dat Christus de verlosser is en het manna wat uit de hemel nederdaalde, zo lieten de Joden wederom in vers 52 zien dat ze de betekenis niet zagen, hun ogen blijven tot op heden, gesloten.
Zij zien niet dat de stoffelijke en tastbare zaken zinnebeeldig waren en nu geestlijk verwezenlijkt zijn.
Zelfs de 40 (!)jaar tussen Jezus kruisdood de verwoesting van het (aardse) Jeruzalem en het ophouden van de offers heeft hun verharding niet kunnen wegnemen.
En dat alles om onzentwil.(Rom 11:28)
Jezus zegt dus eigenlijk: Niemand zal deel van Mij kunnen worden, tenzij hem het Licht gegeven wordt om te zien en geloven dat wie in Mij gelooft, NIMMERMEER zal hongeren of dorsten.
De joden wilden dit ook niet, omdat ze dachten dat ze het zelf wel konden verdienen, hun eigen-gerechtigheid tegenover de genade.
- Oswald Chambers -
joy

Bericht door joy »

Simon

Bericht door Simon »

Als je geen reakties meer krijgt hier, mag je dan aannemen dat je gelijk krijgt? ;-)
- Oswald Chambers -
joy

Bericht door joy »

Simon schreef:Als je geen reakties meer krijgt hier, mag je dan aannemen dat je gelijk krijgt? ;-)
Dat neem ik ook aan Simon. :OO
Mara

Bericht door Mara »

Simon schreef:Als je geen reakties meer krijgt hier, mag je dan aannemen dat je gelijk krijgt? ;-)
Nee hoor. Maar soms is er geen behoefte aan reageren. :huhu
Simon

Bericht door Simon »

Mara schreef:
Nee hoor. Maar soms is er geen behoefte aan reageren. :huhu
En die behoefte is ineens heel sterk, als er geen tegenargument is, natuurlijk ;-)
- Oswald Chambers -
WimA

Bericht door WimA »

Heb je behoefte aan een dergelijke aanname?
Plaats reactie