Kerkverband-typerende preken

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door J.C. Philpot »

JolandaOudshoorn schreef:Ik vind het een typische GB preek.
Ik zou willen dat alle GB predikanten zo preekten. In de rechterflank van de GB is dat inderdaad wel zo, maar ook in de GB zijn er helaas verschuivingen gaande.

Zeg ik als "bonder".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik vind het een typische GB preek.
Ik zou willen dat alle GB predikanten zo preekten. In de rechterflank van de GB is dat inderdaad wel zo, maar ook in de GB zijn er helaas verschuivingen gaande.

Zeg ik als "bonder".
Ik denk ook met weemoed terug aan ds. Catsburg, ds. Wijnmaalen, ds. S. de Jong. ds. P. Zandt, etc.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:Het is bepaald geen aanbeveling als dat over een preek van een GG-dominee wordt gezegd.
Ongelofelijk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Ik denk ook met weemoed terug aan ds. Catsburg, ds. Wijnmaalen, ds. S. de Jong. ds. P. Zandt, etc.
Beste DIA,
Dat waren geen predikanten die zich van harte met de Bond identificeerden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Ik weet dit zelf ook wel. maar laat men dan niet veronderstellen dat PrekenWeb het geluid van de Gereformeerde Gemeenten weergeeft.
Wie zegt er dan dat men dit veronderstelt? Jij bent het die dit poneert en er vervolgens (voor de zoveelste keer) tegenaan begint te mopperen. Lekker makkelijk... Benader het nou eens positief en wees blij dat er zo'n initiatief als Prekenweb is!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Oude-Waarheid »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Ik denk ook met weemoed terug aan ds. Catsburg, ds. Wijnmaalen, ds. S. de Jong. ds. P. Zandt, etc.
Beste DIA,
Dat waren geen predikanten die zich van harte met de Bond identificeerden.
Moest dat dan :quoi
Ben het in dit geval met Dia eens!!!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door JolandaOudshoorn »

J.C. Philpot schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik vind het een typische GB preek.
Ik zou willen dat alle GB predikanten zo preekten. In de rechterflank van de GB is dat inderdaad wel zo, maar ook in de GB zijn er helaas verschuivingen gaande.

Zeg ik als "bonder".
Daar ben ik het wel mee eens, maar ik zit in een vrij rechtse bondsgemeente. Dus ik hoor dit soort preken regelmatig, waar ik ook heel dankbaar voor ben. Vandaar mijn kwalificatie.
Maar ik begrijp nu dat ik helemaal geen reden heb tot dankbaarheid, gezien sommige reacties op het forum :bobo :ouin
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door J.C. Philpot »

JolandaOudshoorn schreef:Daar ben ik het wel mee eens, maar ik zit in een vrij rechtse bondsgemeente. Dus ik hoor dit soort preken regelmatig, waar ik ook heel dankbaar voor ben. Vandaar mijn kwalificatie.
Maar ik begrijp nu dat ik helemaal geen reden heb tot dankbaarheid, gezien sommige reacties op het forum :bobo :ouin
Ik zit ook in een meer behoudende GB gemeente, waar dit minder speelt. En we hebben zeker reden om dankbaar te zijn hoor. Ook in de GB, en ook als je sommige nieuwe proponenten hoor.

Ik ben van nature een pessimist; maar we moeten inderdaad meer zien op de zaken waar we dankbaar om mogen zijn!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door WimA »

JolandaOudshoorn schreef:
J.C. Philpot schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik vind het een typische GB preek.
Ik zou willen dat alle GB predikanten zo preekten. In de rechterflank van de GB is dat inderdaad wel zo, maar ook in de GB zijn er helaas verschuivingen gaande.
Zeg ik als "bonder".
Daar ben ik het wel mee eens, maar ik zit in een vrij rechtse bondsgemeente. Dus ik hoor dit soort preken regelmatig, waar ik ook heel dankbaar voor ben. Vandaar mijn kwalificatie.
Maar ik begrijp nu dat ik helemaal geen reden heb tot dankbaarheid, gezien sommige reacties op het forum :bobo :ouin
Dit klinkt wat redelijk naief. Wie de prediking zoals de GG die voorstaat en de historie van de Gereformeerde Gemeenten kent begrijpt dat een opmerking "het is een typische GB preek" over een door een GG predikant gedane preek vragen oproept. En inderdaad, meerdere forummers, waaronder ik, vinden dat niet echt een compliment. Wat dat aangaat ben ik het met @Erasmiaan eens. Dit nog afgezien van de vraag of deze opmerking betekent dat opmerker het onderscheidt gewoon niet hoort en begrijpt of dat opmerker terecht constateert dat deze predikant een "typische GB preek" houdt.
Laatst gewijzigd door WimA op 06 jul 2012, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Tiberius »

Daarbij moet je wel bedenken, dat ds. A.T. Vergunst, evenals ds. H. Hofman die ik pas gehoord heb, toch wel andere accenten leggen als de meeste predikanten binnen de GG.
Hoewel Nederlanders, zijn ze beiden opgeleid in Amerika en kunnen beiden min of meer gekenschetst worden als zendingspredikanten, ds. Hofman in Bolivia en ds. Vergunst nu in Nieuw-Zeeland. Nu weet ik wel, dat Carterton strikt genomen geen zendingsgemeente is, maar er is toch wel sprake van een heel andere situatie dan de geïnstitueerde gemeenten in Nederland.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door J.C. Philpot »

Tsja, het ligt eraan wat je eigen visie ergens op is. Als je een typische GGér bent, zal je de term "een typische GB preek" niet aanspreken. En als je een typische GBér bent, zal je de term "een typische GG preek" niet aanspreken. Dat is logisch.

Maar ik denk toch dat het van belang is (ook voor mij) de etiketjes te overstijgen, en onbevangen naar preken te luisteren. Of het nu een OGG, VOGG, GGIN, GGINBV, GG, HHK, PKN GB, PKN CV, CGK of GKV preek betreft. En zoals Bereërs de preek aan de bijbel te toetsen, en niet aan onze vooraf ingenomen stellingnames.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

Naïef of niet: stop toch eens met het hokjes-denken waar onze gezindte zo graag aan meedoet!

Moet ik nu alleen maar blij zijn met een typisch oud-gereformeerde preek? Of mag ik ook (of juist alleen maar) andere preken beluisteren en daar blij mee zijn?
Ik luister zeer regelmatig naar preken vanuit een PKN-gemeente. En ik zal dan wel geen goed opmerker zijn, maar daar wordt naar mijn mening echt Gods Woord gebracht.

Volgens mij gaat het daarom: is het Gods Woord (geheel Gods Woord en naar de mening van Zijn Geest)? En niet of dat er in deze PKN-gemeente eigenlijk HHK-preken of GG-preken of OGGiN-preken worden gehouden. Hou toch op!
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Cees »

Tiberius schreef:Daarbij moet je wel bedenken, dat ds. A.T. Vergunst, evenals ds. H. Hofman die ik pas gehoord heb, toch wel andere accenten leggen als de meeste predikanten binnen de GG.
Hoewel Nederlanders, zijn ze beiden opgeleid in Amerika en kunnen beiden min of meer gekenschetst worden als zendingspredikanten, ds. Hofman in Bolivia en ds. Vergunst nu in Nieuw-Zeeland. Nu weet ik wel, dat Carterton strikt genomen geen zendingsgemeente is, maar er is toch wel sprake van een heel andere situatie dan de geïnstitueerde gemeenten in Nederland.
Misschien dat men in de GG eens wakker wordt en dat men gaat zien dat 'oude paden' wel eens zo uitgesleten kunnen zijn, dat de ploeg van het Woord er niet meer door heen komt. Predikers die aan de frontlinie staan van de aanvallen van de duivel begrijpen vaker beter dat de boodschap op een andere manier gebracht moet worden dan men gebruikelijk placht te brengen.

Daarnaast lijkt het erop getuige de reacties die op een bericht komen, dat de Waarheid alleen nog binnen een gedeelte van de GG te vinden is dat de predikers die op prekenweb staan daar niet bij horen. ......... Triest dat zo'n hoogmoed steeds meer te vinden is binnen een deel van de reformatorische gezindte.

Dat dit eens werkelijk tot schuld mag brengen!
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Cees »

eilander schreef:Naïef of niet: stop toch eens met het hokjes-denken waar onze gezindte zo graag aan meedoet!

Moet ik nu alleen maar blij zijn met een typisch oud-gereformeerde preek? Of mag ik ook (of juist alleen maar) andere preken beluisteren en daar blij mee zijn?
Ik luister zeer regelmatig naar preken vanuit een PKN-gemeente. En ik zal dan wel geen goed opmerker zijn, maar daar wordt naar mijn mening echt Gods Woord gebracht.

Volgens mij gaat het daarom: is het Gods Woord (geheel Gods Woord en naar de mening van Zijn Geest)? En niet of dat er in deze PKN-gemeente eigenlijk HHK-preken of GG-preken of OGGiN-preken worden gehouden. Hou toch op!
Helemaal eens!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Erasmiaan »

Jongere schreef:
Erasmiaan schreef:Het is bepaald geen aanbeveling als dat over een preek van een GG-dominee wordt gezegd.
Ongelofelijk.
Met alle respect, maar bij de "bond-preken" die ik gehoord heb werd er (in de ene preek) vanuit gegaan dat alle hoorders gelovigen zijn, ontbrak het appèl en werd er vooral gesproken over groeien in het geloof en in een andere preek was het vooral geloven, geloven, geloven (de focus volledig op wat de mens moet doen). Daarom heeft het voor mij een negatieve connotatie als een bonder zegt dat een Gergemmer een bondpreek hield.

Als het allemaal niet uit zou maken dan zou ik niet bij de Gereformeerde Gemeenten horen want dan houden we voor niets de kerkmuren overeind. De verschillen zijn echter wezenlijk.

Overigens wil ik net als WimA het voorbehoud maken dat "of deze opmerking betekent dat opmerker het onderscheidt gewoon niet hoort en begrijpt of dat opmerker terecht constateert dat deze predikant een "typische GB preek" houdt."
Plaats reactie