Wat mij opvalt is dat bij veel nieuwe kerken die aan de buitenkant gezien als schuurkerkmodel gebouwd worden het liturgisch centrum niet meer hebben aan de voor- of achtergevel, maar aan de zijgevel. Dat lijkt mij lastig als je later eventueel zou willen uitbreiden. Als je de preekstoel bij de voorgevel hebt staan, kun je bijvoorbeeld van achteraf een galerij bouwen. Dat zou bij deze kerk niet mogelijk zijn.
Verder vind ik hem erg netjes geworden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod' Dr. J.H. Bavinck
caprice schreef:
Zeker. En het voordeel van deze indeling is dat iedereen relatief dicht bij de kansel zit. Niemand hoeft een verrekijker mee te brengen om de voorganger te zien.
caprice schreef:Wat mij opvalt is dat bij veel nieuwe kerken die aan de buitenkant gezien als schuurkerkmodel gebouwd worden het liturgisch centrum niet meer hebben aan de voor- of achtergevel, maar aan de zijgevel. Dat lijkt mij lastig als je later eventueel zou willen uitbreiden. Als je de preekstoel bij de voorgevel hebt staan, kun je bijvoorbeeld van achteraf een galerij bouwen. Dat zou bij deze kerk niet mogelijk zijn.
Er is rekening gehouden met eventuele uitbreiding door middel van een galerij. Verder kan er een zaal bij de kerkzaal worden betrokken d.m.v een schuifwand.
caprice schreef:
Zeker. En het voordeel van deze indeling is dat iedereen relatief dicht bij de kansel zit. Niemand hoeft een verrekijker mee te brengen om de voorganger te zien.
Ik dacht niet dat dat zo snel aan de orde zal zijn in een kerk met 200 zitplaatsen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod' Dr. J.H. Bavinck