GGIN IJsselmuiden.

2011

GGIN IJsselmuiden.

Bericht door 2011 »

De gereformeerde gemeente in Nederland te IJsselmuiden kan beginnen met de bouw van een nieuw kerkgebouw. Ruim een week geleden is het bestemmingsplan onherroepelijk geworden. Om op de plaats van de huidige kerk aan de Trekvaart, vlak bij het station, een nieuwe, grotere kerk te kunnen bouwen, was een aanpassing van het bestemmingsplan nodig.
De gemeente houdt waarschijnlijk in juni de laatste dienst in de voormalige autoshowroom, waarin zij sinds 1982 samenkomt. Deze wordt daarna gesloopt en dan kan met de bouw worden begonnen. April 2012 zou de kerk met circa 250 zitplaatsen gereed kunnen zijn.

Tijdens de bouwperiode komt de gemeente samen in het gebouw van de Pieter Zandt scholengemeenschap in IJsselmuiden. „Voor de doordeweekse diensten zijn we nog op het zoek naar een onderkomen”, zegt ouderling B. Droog, preses van de kerkenraad, desgevraagd.

De plannen voor nieuwbouw zijn er al langer, licht Droog toe. „Het huidige gebouw heeft een eensteensmuur, het tocht er vaak en de klimaatbeheersing is moeilijk. We hebben ook geen zalen. Het is één grote ruimte. De consistorie is klein.”

Daar komt bij dat de gemeente sinds eind jaren negentig erg gegroeid is. „Het ledenaantal is sindsdien verdubbeld. De gemeente telt nu 189 leden en doopleden. Het is een jonge gemeente: 51 doopleden zijn jonger dan tien jaar.”

Architect van de nieuwe kerk is Huls uit Staphorst. De bouw kost de gemeente circa 1,1 miljoen euro.

knap! dat een kerkje van 189 man er voor gaan om 1.1 miljoen op tafel te leggen!
Gian

Re: GGIN IJsselmuiden.

Bericht door Gian »

Dan zie je maar weer waar het geld zit ;)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Gian schreef:Dan zie je maar weer waar het geld zit ;)
Zie al de collectezakken vd GGiN in Barneveld in de Elsevier dan, dan gaat ook heel Nederland hier zit vast wel geld...
2011

Bericht door 2011 »

@Gijs,
wat staat er in de elsevier?
Lassie

Bericht door Lassie »

Gian schreef:Dan zie je maar weer waar het geld zit ;)
een groot gedeelte komt uit een plaats waar men veel geld heeft.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

2011 schreef:@Gijs,
Een artikel dat gaat over de SGP, daar staat foto bij met het rits collectezakken erop in de kerk van Ds.Roos in Barneveld.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:
Een artikel dat gaat over de SGP, daar staat foto bij met het rits collectezakken erop in de kerk van Ds.Roos in Barneveld.
Off-topic: leuk artikel ;)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mister schreef:
Gijs83 schreef:
Off-topic: leuk artikel ;)
't staat zeker alleen in de papieren Elsevier, dus niet in de digitale?
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Beste forumleden,
Inmiddels is afgelopen zaterdag door ds. J. Roos de eerste steen gelegd voor het nieuwe kerkgebouw op dezelfde plaats.

Zelf woon ik niet in de omgeving van Kampen - IJsselmuiden, maar als ik richting Friesland ga, dan bezoek ik altijd de gezellige kringloopwinkel net naast de nu gebouwde kerk.
Nee, de kringloopwinkel is niet van de Gereformeerde gemeente in Nederland van IJsselmuiden, als mensen zouden denken dat dit zo zou zijn. :)

Ik hoop dat ze een mooie herkenbare kerk mogen bouwen, met nadruk zeg ik: herkenbaar kerkgebouw.
Het vorige gebouw wat er stond leek mij meer op een showroom met grote glazen ramen voorzien van vitrage.
Die gesloten potdichte vitrage had iets geheimzinnigs, en gaf mij de meer de indruk dat ik te maken had met één of andere secte, dan met een orthodox-christelijke kerkverband. ;(
Het enige herkenbare was het naambordje: Ger.Gem.in Ned. 9.30 en 15.00 diensten.
(Vond ik voor buitenstaanders wel lastig wat de afkorting "Ger.Gem.in Ned." betekent, als je niet bekend bent met de kleine kerkgeschiedenis.)

Bijzonder vond ik dat terwijl het kerkgebouw gesloopt was, de gemetselde kansel alleen over bleef staan met uitzicht op heel de omgeving. :)

Wel ben ik benieuwd, dat als de kerkelijke gemeente een doorgroei meemaakt, of er wel rekening is gehouden met voldoende parkeerplaatsen, want aan de Trekvaart zijn bijna geen parkeerplaatsen.
:livre
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 24 jan 2012, 20:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
refo

Bericht door refo »

Volgens het RD was het 'vorige gebouw' geen kerk maar een voormalige showroom van een autohandel.
SecorDabar

refo schreef:Volgens het RD was het 'vorige gebouw' geen kerk maar een voormalige showroom van een autohandel.
Beste refo,

Voor zover ik weet is de gemeente in 1980 ontstaan, nadat de kerkelijke gemeente aan de Baanstraat zich voegde bij de buitenverbandse dominees J. van den Berg, J. de Groot en A. Wink.
(Deze gemeente is inmiddels sinds een paar jaar opgeheven).
De gemeenteleden die bij de Gereformeerde Gemeente in Nederland wilden blijven kwamen in 1980 al die tijd samen in deze voormalige autoshowroom.

(Ds. Ebenezer Erskine)
alias

Bericht door alias »

SecorDabar schreef:Beste forumleden,
... als ik richting Friesland ga,...
:super
SecorDabar

alias schreef:
SecorDabar schreef:Beste forumleden,
... als ik richting Friesland ga,...
:super
ja, dat kan hoor, na Kampen kom je noordwaarts in de Noordoostpolder en dan wacht je bij Lemmer de provincie Friesland.

(Ds. Ebenezer Erskine)
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Wat is er gebeurd met de kerk van de Geref Gem in Ned(Buiten verband)
astroguy

Bericht door astroguy »

HHKtE schreef:Wat is er gebeurd met de kerk van de Geref Gem in Ned(Buiten verband)
Die is in mei 2010 opgeheven. Zie bericht in het RD via Digibron:
http://www.digibron.nl/search/detail.js ... c8&docid=1
Atze
Plaats reactie