Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Eveline de Pater

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Eveline de Pater »

freek schreef:
Eveline de Pater schreef:Op dit moment 50 studenten op het seminarie, die allemaal tussen nu en 6 jaar predikant hopen te worden in de HHK. Sommige gemeenten beroepen niet eens meer, omdat er geen 'geschikte' kandidaten meer zijn in hun ogen. Ik vraag me af hoe het in de toekomst gaat. De kieskeurigheid van de HHK is mij vele malen groter gebleken dan de kieskeurigheid in de GG.
Benieuwd waar je dit op baseert. Als je dit niet kunt onderbouwen, lijkt het me chique om dit te verwijderen.
Daarnaast is het feitelijk onjuist dat alle studenten aan het HHK-seminarie voornemens zijn van predikant te worden in de HHK.
Volgens mij is je opmerking vooral rancune richting de HHK.

(Nee, ik ben geen HHK-lid)
Er zitten ongeveer 70 studenten op het seminarie, waarvan er 50 predikant willen worden. Dat is men pas nagegaan en dit is officieel bevestigd. Dus die 50 zijn niet alle studenten, maar het zijn degenen, die aangeven dat ze predikant willen worden.

Het tweede is feitelijk ook juist. Er zijn heel wat gemeenten, die sinds ze vacant zijn een heel rijtje predikanten hebben beroepen, maar nu al geruime tijd niet meer beroepen en wachten tot er weer anderen beroepbaar worden gesteld. Ik heb enkele ambtsdragers naar de reden gevraagd en bovengenoemde reden bleek in alle gevallen de juiste te zijn.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef:
J.C. Philpot schreef:
Erasmiaan schreef:
J.C. Philpot schreef:Zou er niet een middenweg tussen deze 2 "methoden" mogelijk zijn?
Ja, dat is het Christelijk Gereformeerde Kerk-schip. Of en hoever dat schip nog in bevaarbaar water ligt laat ik aan de mening van de lezer over.
Of het Hersteld Hervormde schip. Wat een bijbelse koers vaart.
En toch kandidaten die nooit een beroep krijgen.
Daaruit zal dan blijken dat men toch GEEN roeping heeft...

En dat is het betere systeem. In plaats van dit gewrochte curatorium systeem, sta ik een systeem voor waar zo veel mogelijk jonge mensen, die godvruchtig zijn en de gaven hebben, een (universaire) theologische opleiding volgen. Waarop dan volgt een examen bij de (generale) synode, die examineert op kennis. Daarop volgende de beroepbaarstelling.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
WimA

Bericht door WimA »

Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef:En toch kandidaten die nooit een beroep krijgen.
Niet te snel conclusies trekken.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

WimA schreef:
Bert Mulder schreef:
Ik ben het wel met Bert eens: iemand die NOOIT een beroep krijgt, kan geen roeping hebben. Het kan wel eens lang duren (zie b.v. ook Smytegelt), maar dat is iets heel anders.
WimA

Bericht door WimA »

eilander schreef:
WimA schreef:
Bert Mulder schreef:
Ik ben het wel met Bert eens: iemand die NOOIT een beroep krijgt, kan geen roeping hebben. Het kan wel eens lang duren (zie b.v. ook Smytegelt), maar dat is iets heel anders.
Ik ben het er niet mee eens en ik denk ook niet dat dit uit de Bijbel kan worden aangetoond. Iemand die nooit een beroep krijgt kan toch tot grote zegen worden gesteld voor velen. Zullen wij de Heere gaan voorschrijven aan welke voorwaarden voldaan moet worden alvorens wij een roeping als echt bestempelen? Laten we toch niet oordelen over de roeping tot het predikambt, wat het curatorium ook beslist - waarbij het curatorium ook geen oordeel geeft over de roeping - of hoe hun verdere levensloop ook is en zal zijn.
Luk. 10 vs 2. "Hij zeide dan tot hen: De oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinige; daarom, bidt den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote" In de oogst zijn ook losse arbeiders onmisbaar.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

WimA schreef:
eilander schreef: Ik ben het wel met Bert eens: iemand die NOOIT een beroep krijgt, kan geen roeping hebben. Het kan wel eens lang duren (zie b.v. ook Smytegelt), maar dat is iets heel anders.
Ik ben het er niet mee eens en ik denk ook niet dat dit uit de Bijbel kan worden aangetoond. Iemand die nooit een beroep krijgt kan toch tot grote zegen worden gesteld voor velen. Zullen wij de Heere gaan voorschrijven aan welke voorwaarden voldaan moet worden alvorens wij een roeping als echt bestempelen? Laten we toch niet oordelen over de roeping tot het predikambt, wat het curatorium ook beslist - waarbij het curatorium ook geen oordeel geeft over de roeping - of hoe hun verdere levensloop ook is en zal zijn.
Luk. 10 vs 2. "Hij zeide dan tot hen: De oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinige; daarom, bidt den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote" In de oogst zijn ook losse arbeiders onmisbaar.
Hier heb je ook wel weer gelijk in. Dan ben ik toch te haastig geweest.....
helma

Bericht door helma »

Kand. van Dijke stierf voordat hij bevestigd werd als predikant.
Toch had de Heere beloofd: er is loon voor uw arbeid.
Die arbeid was dus het preken in zijn studententijd.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

WimA schreef: Ik ben het er niet mee eens en ik denk ook niet dat dit uit de Bijbel kan worden aangetoond. Iemand die nooit een beroep krijgt kan toch tot grote zegen worden gesteld voor velen. Zullen wij de Heere gaan voorschrijven aan welke voorwaarden voldaan moet worden alvorens wij een roeping als echt bestempelen? Laten we toch niet oordelen over de roeping tot het predikambt, wat het curatorium ook beslist - waarbij het curatorium ook geen oordeel geeft over de roeping - of hoe hun verdere levensloop ook is en zal zijn.
Het roepen van een predikant tot de arbeid is geen mensenwerk. God roept zelf, door middel van de gemeenten. En we hebben het hier over de roeping als PREDIKANT, niet over allerlei ander werk in Zijn wijngaard. Dat allerlei andere werk hebben we trouwens allemaal, als onderdeel van onze roeping als gelovigen, elk naar zijn aard en talenten. Zo hou ik me bezig met vertaalwerk, oa., vooral in de jaren dat ik niet in kerkelijk ambt sta.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Upquark

Bericht door Upquark »

Jan schreef:
refo schreef:
Abraham Kuyper zag het zo: een jongeman, die gymnasium heeft gedaan, daarna theologie is gaan studeren wordt door God langzamerhand geschikt gemaakt. Als zo iemand dan de roeping tot het predikantschap voelt zijn daar al jaren aan denken aan voorafgegaan. Als de jongeman zijn universitaire studie heeft volbracht komen geschiktheid en roeping op bijbelse wijze samen.
Gezien vele opmerkingen over de vraag of er wel een curatorium moet zijn, alsnog een reactie op bovenstaande quote: Laat het Gereformeerde Kerk-schip op het strand voor ons een baken op zee zijn.
Ik meen dat het niet echt aangaat om de Gereformeerde Kerken van eind 19e eeuw - die toen nog bijbelgetrouw waren - te vergelijken met de koers die men vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw is gaan bevaren.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
refo

Bericht door refo »

Upquark schreef:
Jan schreef:
refo schreef:
Abraham Kuyper zag het zo: een jongeman, die gymnasium heeft gedaan, daarna theologie is gaan studeren wordt door God langzamerhand geschikt gemaakt. Als zo iemand dan de roeping tot het predikantschap voelt zijn daar al jaren aan denken aan voorafgegaan. Als de jongeman zijn universitaire studie heeft volbracht komen geschiktheid en roeping op bijbelse wijze samen.
Gezien vele opmerkingen over de vraag of er wel een curatorium moet zijn, alsnog een reactie op bovenstaande quote: Laat het Gereformeerde Kerk-schip op het strand voor ons een baken op zee zijn.
Ik meen dat het niet echt aangaat om de Gereformeerde Kerken van eind 19e eeuw - die toen nog bijbelgetrouw waren - te vergelijken met de koers die men vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw is gaan bevaren.
De GG's spiegelen zich graag aan de GK om het eigen gelijk te bewijzen. Maar in feite maakt ze daardoor dezelfde fout in spiegelbeeld.

De GK ging/gaat uit van een veronderstelde wedergeboorte. Deze wedergeboren werd langzamerhand bij Christus vandaan gehouden, want wie wedergeboren is kun je moeilijk oproepen zich tot Hem te wenden om genade. En is zo geworden wat ze nu is.

De GG gaat uit van een veronderstelde nog-niet-wedergeboorte. Dat houdt de gemeente uiteindelijk ook bij Christus vandaan, zeker in combinatie met een beperkte genade-aanbod-prediking.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef: De GG gaat uit van een veronderstelde nog-niet-wedergeboorte. Dat houdt de gemeente uiteindelijk ook bij Christus vandaan, zeker in combinatie met een beperkte genade-aanbod-prediking.
Dat eerste zeker niet. Ons doopsformulier begint ook met de zin dat onze kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn; onze doodsstaat is geen uitgangspunt, maar wel een Bijbels gegeven.

Als tweede punt noem je de beperkte genade-aanbod-prediking. Nu kan ik de prediking in de GG niet overzien, dus ik kan daarover niets zeggen (beetje flauw, maar wel waar).
Wel geloof ik dat dit voor een goede prediker een worsteling is. En ik kan deze opmerking van jou alleen maar waarderen als die opmerking niet gemakkelijk gemaakt wordt, maar ook iets van een zorg weergeeft waar je mee zit. In dat geval kan ik vanuit een ander kerkverband wel iets met je meevoelen.
Marieke

Bericht door Marieke »

refo schreef:
De GG gaat uit van een veronderstelde nog-niet-wedergeboorte. Dat houdt de gemeente uiteindelijk ook bij Christus vandaan, zeker in combinatie met een beperkte genade-aanbod-prediking.
Lees nog eens goed de geschiedenis van Nicodemus!
Niemand kan tot Christus komen, tenzij hij wederomgeboren is. Voluit Bijbels. Dat houdt je niet bij Christus vandaan, dat zou je uit moeten drijven naar Hem! Ik hoop van harte dat je zó in de GG staat!
Voor wat betreft je 2e opmerking: ik heb altijd de indruk dat je erg selectief luistert. Ik heb al vele GG-preken gehoord, maar de hele gemeente wordt altijd voorgehouden dat ze zalig moeten, maar ook kunnen worden. Niemand uitgezonderd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

freek schreef:
Eveline de Pater schreef:Op dit moment 50 studenten op het seminarie, die allemaal tussen nu en 6 jaar predikant hopen te worden in de HHK. Sommige gemeenten beroepen niet eens meer, omdat er geen 'geschikte' kandidaten meer zijn in hun ogen. Ik vraag me af hoe het in de toekomst gaat. De kieskeurigheid van de HHK is mij vele malen groter gebleken dan de kieskeurigheid in de GG.
Benieuwd waar je dit op baseert. Als je dit niet kunt onderbouwen, lijkt het me chique om dit te verwijderen.
Daarnaast is het feitelijk onjuist dat alle studenten aan het HHK-seminarie voornemens zijn van predikant te worden in de HHK.
Volgens mij is je opmerking vooral rancune richting de HHK.

(Nee, ik ben geen HHK-lid)
In ons eilandelijke kerkblad van de HHK uit een predikant exact dezelfde zorgen: predikanten die nooit een beroep krijgen (waaronder genoemde predikant zelf), gemeenten die erg kieskeurig zijn (is overigens in elk kerkverband zo), kandidaten die lang op een beroep moeten wachten en de vele, vele studenten bij de HHK waar naar de mens gesproken geen plaats voor is in de gemeenten als gemeentepredikant. Waarom mag dit niet besproken worden?
boontje

Bericht door boontje »

Het is een rare situatie: een overschot in de HHK, en groot tekort in alle varianten van Gereformeerde Gemeenten. Tijd om al die kerkgrenzen maar eens wat te doorbreken...
Of gewoon terug naar de PKN, dat zou natuurlijk ook nog kunnen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

boontje schreef:Het is een rare situatie: een overschot in de HHK, en groot tekort in alle varianten van Gereformeerde Gemeenten. Tijd om al die kerkgrenzen maar eens wat te doorbreken...
Of gewoon terug naar de PKN, dat zou natuurlijk ook nog kunnen.
Of de PKN en HHK zich aansluiten bij de GG, dat is tenslotte de oudste van die 3 kerkverbanden. :huhu

Geschiedvervalsing tiert hier ook welig... :fouet
Plaats reactie