Als je kijkt naar ons kerkverband, is spreken over agrariërs zonder hogere opleiding nog steeds actueel...gallio schreef:De gemiddelde agrarier heeft in 2012 ws een behoorlijke opleiding, ook al is het niet in de theologie. Dat gepraat over landarbeiders of ossenherders vindt ik geen realistische voorstelling.Luther schreef: Als je beide vragen met 'ja' beantwordt, dan is mijn stelling toch niet zo gek dat naast geestelijke volwassenheid, ook maatschappelijke ervaring en bepaald intellectueel niveau echt niet gemist kan worden? De gemiddelde eenvoudige landarbeider, boer, tuinder heeft dantoch niet altijd die capaciteiten? (Dat is geen schande, maar ik bedoel het gewoon oprecht als vraag)
Ook kan bijna iedereen zich verder ontwikkelen door zelf een en ander te onderzoeken, zij het in theologie, of aanverwante onderwerpen. Ik neem aan dat iemand die zich geroepen weet tot prediker zich daar ook al op gaat richten voor dat een formele studie begonnen wordt.
Ik voel zeker mee met Luther. En toch heb ik al met diverse mensen (in en buiten ons kerkverband) te maken gehad, die weliswaar niet hoog ontwikkeld waren, maar toch een grote levenswijsheid hadden!
Ik zal het maar eerlijk zeggen: dat ik soms mijn beeld ernstig heb moeten bijstellen: je kijkt een beetje neer op mensen die "eenvoudige (land)arbeiders" zijn; maar op cruciale momenten legden ze een wijsheid aan de dag waar je U tegen zegt... En dan was ik toch wel een beetje beschaamd.