Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

eilander
Moderator

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door eilander »

gallio schreef:
Luther schreef: Als je beide vragen met 'ja' beantwordt, dan is mijn stelling toch niet zo gek dat naast geestelijke volwassenheid, ook maatschappelijke ervaring en bepaald intellectueel niveau echt niet gemist kan worden? De gemiddelde eenvoudige landarbeider, boer, tuinder heeft dantoch niet altijd die capaciteiten? (Dat is geen schande, maar ik bedoel het gewoon oprecht als vraag)
De gemiddelde agrarier heeft in 2012 ws een behoorlijke opleiding, ook al is het niet in de theologie. Dat gepraat over landarbeiders of ossenherders vindt ik geen realistische voorstelling.

Ook kan bijna iedereen zich verder ontwikkelen door zelf een en ander te onderzoeken, zij het in theologie, of aanverwante onderwerpen. Ik neem aan dat iemand die zich geroepen weet tot prediker zich daar ook al op gaat richten voor dat een formele studie begonnen wordt.
Als je kijkt naar ons kerkverband, is spreken over agrariërs zonder hogere opleiding nog steeds actueel...

Ik voel zeker mee met Luther. En toch heb ik al met diverse mensen (in en buiten ons kerkverband) te maken gehad, die weliswaar niet hoog ontwikkeld waren, maar toch een grote levenswijsheid hadden!
Ik zal het maar eerlijk zeggen: dat ik soms mijn beeld ernstig heb moeten bijstellen: je kijkt een beetje neer op mensen die "eenvoudige (land)arbeiders" zijn; maar op cruciale momenten legden ze een wijsheid aan de dag waar je U tegen zegt... En dan was ik toch wel een beetje beschaamd.
Marieke

Bericht door Marieke »

eilander schreef:
gallio schreef:
Luther schreef: Als je beide vragen met 'ja' beantwordt, dan is mijn stelling toch niet zo gek dat naast geestelijke volwassenheid, ook maatschappelijke ervaring en bepaald intellectueel niveau echt niet gemist kan worden? De gemiddelde eenvoudige landarbeider, boer, tuinder heeft dantoch niet altijd die capaciteiten? (Dat is geen schande, maar ik bedoel het gewoon oprecht als vraag)
De gemiddelde agrarier heeft in 2012 ws een behoorlijke opleiding, ook al is het niet in de theologie. Dat gepraat over landarbeiders of ossenherders vindt ik geen realistische voorstelling.

Ook kan bijna iedereen zich verder ontwikkelen door zelf een en ander te onderzoeken, zij het in theologie, of aanverwante onderwerpen. Ik neem aan dat iemand die zich geroepen weet tot prediker zich daar ook al op gaat richten voor dat een formele studie begonnen wordt.
Als je kijkt naar ons kerkverband, is spreken over agrariërs zonder hogere opleiding nog steeds actueel...

Ik voel zeker mee met Luther. En toch heb ik al met diverse mensen (in en buiten ons kerkverband) te maken gehad, die weliswaar niet hoog ontwikkeld waren, maar toch een grote levenswijsheid hadden!
Ik zal het maar eerlijk zeggen: dat ik soms mijn beeld ernstig heb moeten bijstellen: je kijkt een beetje neer op mensen die "eenvoudige (land)arbeiders" zijn; maar op cruciale momenten legden ze een wijsheid aan de dag waar je U tegen zegt... En dan was ik toch wel een beetje beschaamd.
En dat bedoel ik ook te zeggen!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marieke schreef:Okay, maar als dit vanzelf spreekt, dan is toch niet persé een universitaire (of i.i.g een hoog intellectuele) opleiding van belang om aan het complexer wordende pastoraat te kunnen voldoen?

Is dat zo dat intellectualiteit nogal eens gekoppeld wordt aan kil en zakelijk? Ik heb het nooit ergens gelezen of zo? Het zal best wel eens voorkomen, maar het kan net zo goed voorkomen bij de mindere intellectuelen lijkt me. Volgens mij spelen karakters door alle opleidingsniveaus heen.
Nu haal je verschillende dingen door elkaar.
1. Dat karakter / psychologie-aspect staat inderdaad buiten kijf en dat loopt door alle niveau's heen. (Het zou overigens wel goed zijn als daar meer aandacht voor kwam. Nogal wat botsingen op kerkelijk erf kunnen ook karakterologisch / psychologisch verklaard worden en hebben weinig met de leer van doen.

2. DIA had het over osseherders en landbouwers. Nog afgezien van het feit dat er maar weinig van dit soort mensen meer zijn, heb ik gesteld dat voor de huidige complexe context waarin veel gemeenteleden leven, toch een hoger opleidingsniveau zeer aanbevelenswaardig is. Een predikant moet enigszins in staat zijn om boven de materie te kunnen staan en daardoor leiding te geven. Het zij in alle voorzichtigheid gezegd, maarik denk dan toch minimaal aan een HBO-denkniveau.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Voor een zuivere 'predikant' is dat niet zo nodig.
Als hij 'goed' preekt dan is dat dan voldoende. Dan is hij dienaar des Woords. Met één hoofdletter.

Wat wij van een dominee verwachten is dat hij van alle markten thuis is.
Hij moet zijn: theoloog, debater, huwelijksbemiddelaar, jeugdwerkadviseur, manager, consultant, zielzorger, klankbord, slechtnieuwsaanzegger, hartenkenner, advocaat, rechter, noem maar op. Dat kan een mens nooit allemaal tegelijk zijn.
Laat een dominee zich daarom concentreren op het leraarschap. Het herderschap kan gemakkelijk gedaan worden door mensen met gaven en ervaring op de aanvullende gebieden. Behulpsels?
Jongere

Bericht door Jongere »

refo schreef:Voor een zuivere 'predikant' is dat niet zo nodig.
Als hij 'goed' preekt dan is dat dan voldoende. Dan is hij dienaar des Woords. Met één hoofdletter.

Hij moet zijn: theoloog, debater, huwelijksbemiddelaar, jeugdwerkadviseur, manager, consultant, zielzorger, klankbord, slechtnieuwsaanzegger, hartenkenner, advocaat, rechter, noem maar op. Dat kan een mens nooit allemaal tegelijk zijn.
Laat een dominee zich daarom concentreren op het leraarschap. Het herderschap kan gemakkelijk gedaan worden door mensen met gaven en ervaring op de aanvullende gebieden. Behulpsels?
Ja, van harte mee eens.

Er zou in de kerk veel meer een scheiding moeten komen van gaven. Er zijn ook weer mensen die niet de gave van het Woord/de verkondiging hebben maar wel die van het pastoraat.
Het lijkt me veel Bijbelser om daarop te letten. We hoeven in de kerk ons dan ook niet te conformeren aan de eisen van een seculiere universiteit.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Oneens. Een predkant is inderdaad leraar, maar ook herder.
En als herder kom je inderdaad met veel dingen in aanraking.
Er kan inderdaad meer gedelegeerd worden, maar als twee van je schapen huwelijksproblemen hebben, dan ben je als herder toch geen knip voor deneus waard als je dan zegt: Ik ben hier voor het Woord.
Wel ben ik het ermee eens dat je altijd de band met het Woord overeind moet houden. Dus taken die daarnaar niet terug te leiden zijn, moet een predikant niet willen doen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Overigens had ik geprobeerd om de discussie op een wat hoger plan te tillen door de onderstaande posting te plaatsen. Daar is niemand op ingegaan. Moeten we het daar nog over hebben?
Luther schreef:Het is wel jammer dat niet een open discussie kan hebben over de werkwijze van het curatorium. Ik heb zelf niet zoveel moeite met een curatorium; sterker nog: ik denk dat het goed is, dat dat er is.

Dat wil echter niet zeggen dat er niets aan de werkwijze verbeterd kan worden. Dan denk ik aan:
- de toch wat geheimzinnige sfeer die eromheen hangt.
- de kramp van het feit dat degenen die mogen komen, veelal wordt geadviseerd om er zo min mogelijk over te spreken, soms zelfs niet met eigen huisgenoten.
- dat er bij afwijzing maar weinig begeleiding is.
- het feit dat e.e.a. slechts in één relatief kort gesprek (is het een gesprek?) besloten wordt.
- het feit dat kerkenraden soort mini-curatorium moeten zijn, terwijl een attest meer formeel zou moeten zijn.

Maar misschien ben ik volgens sommigen reeds nu aan het lasteren, terwijl het me oprecht gaat om gewoon een aantal punten die je veel hoort, maar je eigenlijk niet bespreekbaar mag maken.
Simon

Bericht door Simon »

De hele manier en gang van zaken, doet me een beetje denken aan middeleeusw praktijken, stiekem en geheimzinnig, hierarchisch en kil.
(als je het mij vraagt)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:De hele manier en gang van zaken, doet me een beetje denken aan middeleeusw praktijken, stiekem en geheimzinnig, hierarchisch en kil.
(als je het mij vraagt)
Beetje Rooms bedoel je?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Simon schreef:De hele manier en gang van zaken, doet me een beetje denken aan middeleeusw praktijken, stiekem en geheimzinnig, hierarchisch en kil.
(als je het mij vraagt)
Dan benoem je de intenties direct negatief. Terwijl men dat oprecht niet als doel heeft. Daarom toch de vraag: zou dit moeten veranderen?
caprice

Bericht door caprice »

Laat de functie van hartenkenner maar vallen. Dat is geen mensenwerk.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
hervormde

Bericht door hervormde »

1 En in dezelfde dagen, als de discipelen vermenigvuldigden, ontstond een murmurering der Grieksen tegen de Hebreen, omdat hun weduwen in de dagelijkse bediening verzuimd werden.
2 En de twaalven riepen de menigte der discipelen tot zich, en zeiden: Het is niet behoorlijk, dat wij het Woord Gods nalaten, en de tafelen dienen.
3 Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, die goede getuigenis hebben, vol des Heiligen Geestes en der wijsheid, welke wij mogen stellen over deze nodige zaak.
4 Maar wij zullen volharden in het gebed, en in de bediening des Woords.
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:

Oneens. Een predkant is inderdaad leraar, maar ook herder.
En als herder kom je inderdaad met veel dingen in aanraking.
Er kan inderdaad meer gedelegeerd worden, maar als twee van je schapen huwelijksproblemen hebben, dan ben je als herder toch geen knip voor deneus waard als je dan zegt: Ik ben hier voor het Woord.
Wel ben ik het ermee eens dat je altijd de band met het Woord overeind moet houden. Dus taken die daarnaar niet terug te leiden zijn, moet een predikant niet willen doen.
Daar heb je het al. Je bent geen knip voor de neus waard als je geen huewelijksbemiddelaar bent.
Volgens mij wordt er op het curatoriumgesprek geen navraag naar deze kwaliteiten gedaan.
De spaarzame berichten erover spreken ervan dat onderzoek naar bekering en roeping wordt gedaan.

Daarom probeerde ik de discussie naar een hoger plan **kuch** te tillen door het ambt zoals we dat zijn gaan zien onder te verdelen in taken. Die misschien best en beter door anderen gedaan kunnen worden.

Moet je persé zeggen: je bent dominee, dus herder en dus moet je ook mediatorgaven hebben?
Je kunt erop wijzen wat het Woord ervan zegt. En verder hoef je misschien even niets. Als predikant.
vlinder

Bericht door vlinder »

Marieke schreef:
gallio schreef:
Marieke schreef:Een enorm intellectuele man die gestudeerd heeft op universitair niveau kan een enorm koud en kil karakter hebben, een botte manier van reageren en totaal geen invoelingsvermogen in andere mensen. Dit kan enorme schade aanrichten in het pastoraat, al zouden zijn preken zeer doorwrocht kunnen zijn.
Daarnaast zou het kunnen zijn dat een minder intellectueel persoon een innemende man is die heel goed aanvoelt wat er in zijn gemeenteleden omgaat, die daar op bewogen wijze zeer pastoraal mee omgaat.
Andersom kan natuurlijk ook. Ik kom met veel mensen in contact maar zou niet willen stellen dat er verband zit tussen opleidingsniveau en karakter / hoe men omgaat met anderen.
Nee, ik ook niet! Daarom is het voor mij ook niet van het allergrootste belang dat iemand persé universitair opgeleid moet zijn om predikant te kunnen zijn.
Paulus noemt het een voorwaarde dat het mannen zijn met een goed verstand. Misschien zijn er talenten onder het stof blijven hangen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

vlinder schreef:
Marieke schreef:
gallio schreef:
Marieke schreef:Een enorm intellectuele man die gestudeerd heeft op universitair niveau kan een enorm koud en kil karakter hebben, een botte manier van reageren en totaal geen invoelingsvermogen in andere mensen. Dit kan enorme schade aanrichten in het pastoraat, al zouden zijn preken zeer doorwrocht kunnen zijn.
Daarnaast zou het kunnen zijn dat een minder intellectueel persoon een innemende man is die heel goed aanvoelt wat er in zijn gemeenteleden omgaat, die daar op bewogen wijze zeer pastoraal mee omgaat.
Andersom kan natuurlijk ook. Ik kom met veel mensen in contact maar zou niet willen stellen dat er verband zit tussen opleidingsniveau en karakter / hoe men omgaat met anderen.
Nee, ik ook niet! Daarom is het voor mij ook niet van het allergrootste belang dat iemand persé universitair opgeleid moet zijn om predikant te kunnen zijn.
Paulus noemt het een voorwaarde dat het mannen zijn met een goed verstand. Misschien zijn er talenten onder het stof blijven hangen.
Let wel op wat Paulus bedoelt: Je kunt een verstand hebben als de geleerdste professor op deze aarde, maar zou je geen verstand hebben van God en Goddelijke zaken, dan zou die niet niet anders blijven dan een luidende schel of een klinkend metaal. Het belangrijkste punt is niet de geleerdheid op zich, maar de VAN-GOD-GELEERDHEID. Dat laatste is op geen enkele universiteit aan te leren. Het napraten kan heel ver gaan, door geleerdheid, maar dan zullen ze toch vroeg of laat worden ontmaskerd. Is het niet in dit leven, en door de van God geleerde mensen, die in deze tijd ook vaak sluimeren (zie gelijkenis wijze en dwaze maagden), dan toch wel door God Zelf, als ze op hun verweer: Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd? moeten verstommen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie