Nou, dit zou ik niet zo hard zeggen. Je weet niet op welke manier de predikant ermee om is gegaan, en hoe hij naar ejvl is toegestapt. Misschien (waarschijnlijk, volgens het oordeel der liefde!) wel op een hele verstandige manier.Bert Mulder schreef:het is natuurlijk zo dat die predikant, door zijn oor aan de achterklapper te lenen, nu zelf schuldig is aan achterklap...
Dus mijn raad is, een gesprek met betreffende predikant aan te vragen, hem Gods Woord uit Mat. 18 brengen, en hem op zijn zonde wijzen. Hoort hij je niet, dan hoor je het naar de kerkenraad te brengen.
Oproep!
Re: Oproep!
@ Ejvl: waarschijnlijk heb je het al aan je predikant gevraagd, maar je zou natuurlijk via hem kunnen vragen of de persoon in kwestie zich bekend maakt.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-
We hebben hem gevraagd wie het gedaan heeft, maar daar wilde hij niks over kwijt.
Hoe hij het afgehandeld heeft met de betreffende persoon weet ik helaas niet.
Hoe hij het bracht laat ik achterwege maar ik ben wel blij dat hij het tenminste tegen ons zei en niet tegen een ander.(hoop ik)
Hoe hij het afgehandeld heeft met de betreffende persoon weet ik helaas niet.
Hoe hij het bracht laat ik achterwege maar ik ben wel blij dat hij het tenminste tegen ons zei en niet tegen een ander.(hoop ik)
Heb je ook gevraagd waarom hij dat niet wilde?de vrouw van schreef:We hebben hem gevraagd wie het gedaan heeft, maar daar wilde hij niks over kwijt.
Moeilijke situatie,
In principe is wat je op internet zet gewoon openbaar. Een predikant wijzen op wat gemeenteleden daar neerzetten is niet perse iemand verraden ofzo. Als de predikant de naam zou noemen van de persoon die hem op het bericht wees, dan verwijst hij wel naar iets wat niet openbaar was. Het is natuurlijk wel zo dat degene die allereerst naar de predikant ging, beter eerst naar ejvl kon gaan en hem op zaken aanspreken.
In principe is wat je op internet zet gewoon openbaar. Een predikant wijzen op wat gemeenteleden daar neerzetten is niet perse iemand verraden ofzo. Als de predikant de naam zou noemen van de persoon die hem op het bericht wees, dan verwijst hij wel naar iets wat niet openbaar was. Het is natuurlijk wel zo dat degene die allereerst naar de predikant ging, beter eerst naar ejvl kon gaan en hem op zaken aanspreken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
Dat zat ik ook al te denken. De predikant kan natuurlijk zijn vraag uit bezorgdheid stellen. Maar goed, ik weet helemaal niet om welke postings dit zou gaan ...Fjodor schreef:@ Ejvl: waarschijnlijk heb je het al aan je predikant gevraagd, maar je zou natuurlijk via hem kunnen vragen of de persoon in kwestie zich bekend maakt.
Nou, dit zou ik niet zo hard zeggen. Je weet niet op welke manier de predikant ermee om is gegaan, en hoe hij naar ejvl is toegestapt. Misschien (waarschijnlijk, volgens het oordeel der liefde!) wel op een hele verstandige manier.Bert Mulder schreef:het is natuurlijk zo dat die predikant, door zijn oor aan de achterklapper te lenen, nu zelf schuldig is aan achterklap...
Dus mijn raad is, een gesprek met betreffende predikant aan te vragen, hem Gods Woord uit Mat. 18 brengen, en hem op zijn zonde wijzen. Hoort hij je niet, dan hoor je het naar de kerkenraad te brengen.
-
Ik ga er liever niet over uitwijden hoe het ons gebracht is en die persoon had idd eerst naar ons moeten komen, en daarom zie ik dit wel degelijk als onterecht verraad...
Het is een heel naar topic geworden zo. Ik wil ejvl en echtgenote veel sterkte toewensen en ik hoop dat de dader ooit bekend wordt bij hen. De kroon is sneller van je hoofd gehaald dan dat hij er op zit.de vrouw van schreef:Ik ga er liever niet over uitwijden hoe het ons gebracht is en die persoon had idd eerst naar ons moeten komen, en daarom zie ik dit wel degelijk als onterecht verraad...
Wat bezielt zo iemand, vraag je je af.
Ik heb wel eens een dominee horen waarschuwen tegen fora. Dat er soms meer schade dan goed mee wordt gedaan. Ik denk dat dit wel een goed voorbeeld is helaas.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Als je niet alles vertelt en ook niet vertelt om welke post het gaat, dan wordt het wel lastig.de vrouw van schreef:Ik ga er liever niet over uitwijden hoe het ons gebracht is en die persoon had idd eerst naar ons moeten komen, en daarom zie ik dit wel degelijk als onterecht verraad...
Feit is dat je je op een forum in de openbaarheid begeeft, ook al is het anoniem. Dus je loopt het risico dat op een gegeven moment persoon A tegen persoon B zegt: kijk eens wat X allemaal post op RF...
Daar moet je tegen kunnen. En als iets echt uit zijn verband gehaald is, kunt je 't uitleggen.
Nee, hier ben ik het niet mee eens. Wat hier gebeurd is, is het volgende:Afgewezen schreef:Als je niet alles vertelt en ook niet vertelt om welke post het gaat, dan wordt het wel lastig.de vrouw van schreef:Ik ga er liever niet over uitwijden hoe het ons gebracht is en die persoon had idd eerst naar ons moeten komen, en daarom zie ik dit wel degelijk als onterecht verraad...
Feit is dat je je op een forum in de openbaarheid begeeft, ook al is het anoniem. Dus je loopt het risico dat op een gegeven moment persoon A tegen persoon B zegt: kijk eens wat X allemaal post op RF...
Daar moet je tegen kunnen. En als iets echt uit zijn verband gehaald is, kunt je 't uitleggen.
- iemand post hier met een nickname, maar de identiteit wordt achterhaald
- vervolgens worden de postings van deze persoon (allemaal of een selectie) geprint en bij zijn predikant ingeleverd met de boodschap "kijk eens wat ejvl allemaal post op RF"
- de Bijbelse gang van zaken zou geweest zijn, dat er een gesprek met ejvl was aangegaan
- dit is dus niet iets waar je tegen moet kunnen, want zo hoort het niet.
Wat ik echter in mijn eerdere posting zei, blijft ook staan:
eilander schreef:Toch wil ik ook wel iets anders zeggen. Ook ik post hier anoniem, en dat wil ik graag zo houden. En toch: ik heb in het modteam al eens iets gezegd in de trant van: als al mijn postings nu met naam en toenaam in de krant zouden staan, zou iemand die mij kent, niet verbaasd staan.
Voor mij heeft dat ook iets met integriteit te maken. Natuurlijk zeg je hier wel eens iets méér dan dat je in real life zou doen. Maar ik zou toch willen zeggen: wees daar terughoudend in, en probeer ook daarin oprecht te handelen.
Uiteindelijk zullen wij ook verantwoording moeten afleggen over wat wij hier op Refoforum geschreven hebben; je kunt kritiek op iemand hebben, maar dat hoort niet in eerste instantie op Refoforum thuis.
Maar als ejvl nu eens allemaal artikelen in een blad had gepubliceerd, mag je er dan wel mee naar de predikant?eilander schreef:Nee, hier ben ik het niet mee eens. Wat hier gebeurd is, is het volgende:
- vervolgens worden de postings van deze persoon (allemaal of een selectie) geprint en bij zijn predikant ingeleverd met de boodschap "kijk eens wat ejvl allemaal post op RF"
- de Bijbelse gang van zaken zou geweest zijn, dat er een gesprek met ejvl was aangegaan
Nee, althans niet in eerste instantie. Ook dan moet iemand absoluut eerst naar ejvl om de bezwaren te bespreken.Afgewezen schreef:Maar als ejvl nu eens allemaal artikelen in een blad had gepubliceerd, mag je er dan wel mee naar de predikant?eilander schreef:Nee, hier ben ik het niet mee eens. Wat hier gebeurd is, is het volgende:
Waarom? In Matth. 18 gaat het over verborgen zonden.eilander schreef:Nee, althans niet in eerste instantie. Ook dan moet iemand absoluut eerst naar ejvl om de bezwaren te bespreken.Afgewezen schreef:Maar als ejvl nu eens allemaal artikelen in een blad had gepubliceerd, mag je er dan wel mee naar de predikant?eilander schreef:Nee, hier ben ik het niet mee eens. Wat hier gebeurd is, is het volgende:
Hoe weet de "klikspaan" dan dat ejvl die man in kwestie is?
Als ejvl zijn echte naam nooit bekend gemaakt heeft op het forum, noch in een pb, kun je dat toch nooit 100% zeker weten?
Als ejvl zijn echte naam nooit bekend gemaakt heeft op het forum, noch in een pb, kun je dat toch nooit 100% zeker weten?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
Ik vind er wel verschil tussen zitten, of je iets in een blad publiceert (na gedegen onderzoek te hebben gedaan) of op een forum plaatst (waar je je denkproces toetst, met elkaar van gedachten wisselt over een bepaalt onderwerp, probeert te overzien op welke bezwaren een bepaalde gedachtegang stuit). Nogmaals: ik weet niet welke postings van ejvl naar de predikant zijn gegaan, dus misschien zeg ik nu iets wat geen recht doet aan deze situatie.Afgewezen schreef:Maar als ejvl nu eens allemaal artikelen in een blad had gepubliceerd, mag je er dan wel mee naar de predikant?eilander schreef:Nee, hier ben ik het niet mee eens. Wat hier gebeurd is, is het volgende: