caprice schreef:Knip, we spreken met respect over predikanten en kerkverbanden.
Nu. Voor de derde keer dan, maar zonder de kwalificatie van de Stichting Jij Daar.
Er wordt hier een leer besproken, en deze lezing is daar het onderwerp van.
-DIA- schreef:Simon schreef:...Ds van leeuwen weer een spraakmakende toespraak heeft gehouden gisteren op jijdaar.?
"Christelijk Nederland is een toneelgezelschap"
"Bekeer je!"
"De Heere Jezus geeft een liefdesbevel dat onmiddellijk gehoorzaamd moet worden. Voordat jij deze zaal verlaat, moet je jezelf bekeren. Heb het lef niet om Zijn
liefdesbevel naast je neer te leggen. Er staat niet dat je bekeerd moet worden maar dat je jezelf moet bekeren." Dat zei Ds. van Leeuwen tijdens een lezing bij stichting
Jij daar.
Van Leeuwen: "Christelijk Nederland is een groot toneelgezelschap. Je hoort vaak dat je bekeerd moet worden, maar dat is een glijbaan naar de hel. Je moet je bekeren zegt de Heere Jezus. Een mens kan zich niet bekeren, zeggen ze dan. Oh, heeft de Heere Jezus het verkeerd gezegd? Dan strepen we het maar door in de Bijbel. We hebben de naam dat we christenen zijn, maar wat stelt het voor? Netjes leven, niet meegaan in de wereld, twee keer naar kerk gaan en je aan de regeltjes houden? Houd op met het voor de gek houden van jezelf en je omgeving. Bekering is een radicale verandering in je hart, je hoofd en je leven, een complete verandering van je gemoed. Het is niet eenmalig maar doorgaand. Je wordt nooit een bekeerde man of vrouw. Als je dat denkt, ben je het juist niet. Het is doorgaand en telkens weer."
De predikant schetst in zijn lezing een aantal tegenwerpingen: "God moet het doen, hoor je mensen dan zeggen. Het moet Hem immers behagen. We wachten dan maar af tot Hij ons bekeert. Ik kan je vertellen dat je dan tot je 95e kan wachten en dan zo de hel in tuimelt. Bekeer je nu! Maar je moet toch eerst uitverkoren zijn? Dat is taal van de duivel. De taal van de Heere Jezus vanavond is dat je jezelf moet bekeren. Als je dat nog niet gedaan hebt, balanceer je op de rand van de buitenste duisternis."
"Weet je wat evangelie is?", besluit van Leeuwen. "Dat God vijanden met Zichzelf verzoent. Weet je wat evangelie is? Dat God goddelozen rechtvaardigt. Nee, geen nette, opgeknapte, vrome jij daar jongeren. Dat staat er niet. Hij rechtvaardigt goddelozen. Weet je wat evangelie is? Dat alles is gedaan door een Ander, een Ander met een hele grote hoofdletter. Zijn Naam is Jezus, wat 'de Heere redt' betekent. En Jezus doet niets liever dan jou in Zijn armen sluiten. Bekeer je dan nu, door in Hem te geloven. Als je jouw blik werpt op het Lam van God, komt de bekering vanzelf."
... dat ds. van Dieren afgelopen zondag zeer erstig heeft gewaarschuwd voor Jijdaar?
Het spijt me dat ik het me veroorloof, maar het moet toch even van mijn hart, ook al snijdt het mogelijk velen in het vlees.
Ik mis in dit stukje veel dingen. Naast (ook Bijbelse) waarheden, mis ik de bron van zaligworden, het soeverein en eeuwig verkiezend welbehagen. Ik lees niets over hoe de mens in deze geestelijke doodsstaat (!) terecht is gekomen, namelijk de diepe bondbrekende val in het paradijs in ons verbondshoofd Adam.
Verder lees ik wel over de Verwerver van het heil, Christus, maar niets over de toepassende bearbeiding van Gods Geest.
Niets over een verborgen Persoon Die bij God vandaan aan de ziel geopenbaard moet worden. Nee, natuurlijk niet Dat gaat veel makkelijker.
Alleen maar naar Hem zien, en dat werkt dan de bekering uit?
Bekeer je nu door te geloven?
Wat voor een geloof is dat dan?
Per direct Gods gave opeisen?
Hoe moet ik dat zien?
Hoe zat het ook alweer met de doodstaat?
En de plaatsmakende arbeid, de ontdekkende bearbeiding van God de Heilige Geest?
Moelijk hoor. Want dit is wel waar:
Bekering is een radicale verandering in je hart, je hoofd en je leven, een complete verandering van je gemoed. Het is niet eenmalig maar doorgaand. Je wordt nooit een bekeerde man of vrouw. Als je dat denkt, ben je het juist niet. Het is doorgaand en telkens weer.
Nee, dat ontslaat een mens niet van zijn verantwoordelijkheid. God eist Zijn beeld terug! Dat eist Zijn rechtvaardigheid. We kunnen maar niet zo zoetjes aan van het werkverbond in het genadeverbond overstappen op een goeie avond als de spreker dat opdringt als een zogenaamd liefdesbevel. Dat krijgen alleen remonstranten voor elkaar (denken ze dan).
Door een achterdeurtje zalig worden. Vastklampen aan Gods barmhartigheid, en dat buiten het recht om. Terwijl aan dat recht voldaan moet worden. Niks wet. Natuurlijk niet. Jezus is er immers? Wat doen we dan moeilijk? Als je jouw blik werpt op het Lam van God, komt de bekering vanzelf. Een kind kan de was doen. Daar heb je geen Heilige Geest voor nodig. Daar heb je geen eenzijdig Godswerk nodig. Dat is nu net wat iedereen tegenhoudt om zich te bekeren immers, de kwaal van deze tijd?
Gaat het echt zo makkelijk? Dan had Jezus het fout zeker, met Zijn ‘strijdt gij om in te gaan’, nauw is de poort, eng is de weg’?
Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader hem trekke?
Nee hoor: Vrede, vrede en geen gevaar.
En helaas gaat deze boodschap als warme broodjes over de toonbank. En omdat er veel (Bijbelse) waarheden in zitten klinkt hij nog gereformeerd ook. Maar een halve waarheid is een hele leugen.
Knip, we spreken met respect over predikanten en kerkverbanden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck