Inhoud van gezangen, Bijbels of niet ?

SecorDabar

Re: Inhoud van gezangen, Bijbels of niet ?

Bericht door SecorDabar »

Hendrikus schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Inmiddels is het bekend dat de nieuwe zangbundel in 2012 aan de kerken wordt aangeboden. Ook via internet kunnen we (Stichting Kerkliednet) kennismaken met tekst èn melodie. Laten we blij en dankbaar zijn dat er ook in deze tijd mensen zijn die ons in onze taal liederen geven om ook in de toekomst God in het lied te prijzen
Eppo, je informatie is niet helemaal up-to-date: het wordt 25/26 mei 2013.
Maar afgezien van deze kleinigheid ben ik het helemaal met je eens ;)
Beste Eppo Gremdaat,
Ik neem aan dat je via internet hebt kennisgenomen van de nieuwe zangbundel 2012.
Ik zou dat natuurlijk ook kunnen doen, maar om tijd te besparen heb ik dat nog niet gedaan.

Omdat jij zelf schreef dat je blij en dankbaar bent dat er ook in deze tijd mensen zijn die ons in onze taal liederen geven,
om ook in de toekomst God in het lied te prijzen met deze nieuwe zangbundel,
zou ik uit belangstelling je het volgende willen vragen:

In hoeverre is deze zangbundel 2012/13 in overeenstemming met de Schrift en Belijdenis ?

Wat is er veranderd of verbeterd ten opzichte van het Liedboek voor de Kerken 1973 ?

Is er ook gelet op het gebruik van hoofdletters en schrijfwijze van de naam van God ?

Is er ook gelet op het gebruik van hoofdletters van bezittelijke voornaamwoorden
als deze betrekking hebben op de naam van God ?, zowel bijvoeglijke ("mijn", "uw" "zijn") als zelfstandige vormen ("de mijne", "het uwe", de "zijnen")?

Ben benieuwd naar je reactie :)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ga naar de samenstellers van deze nieuwe gezangenbundel (via de website Stichting Kerkliednet te bereiken) en die kunnen je meer vertellen. Beter dan dat ik dat kan. Zij zijn de professionals! Je kunt via die site ook kennismaken met tekst en melodie. En laten we blij en dankbaar zijn dat Gods werk toch doorgaat, ook in het dichten en publiceren van nieuwe kerkliederen die straks mogen klinken tot Gods eer.
En....de geschiedenis herhaalt zich. Want wat een gesteggel was er niet bij de invoering van de nieuwe psalmberijming en het Liedboek voor de Kerken!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:Ga naar de samenstellers van deze nieuwe gezangenbundel (via de website Stichting Kerkliednet te bereiken) en die kunnen je meer vertellen. Beter dan dat ik dat kan. Zij zijn de professionals! Je kunt via die site ook kennismaken met tekst en melodie. En laten we blij en dankbaar zijn dat Gods werk toch doorgaat, ook in het dichten en publiceren van nieuwe kerkliederen die straks mogen klinken tot Gods eer.
En....de geschiedenis herhaalt zich. Want wat een gesteggel was er niet bij de invoering van de nieuwe psalmberijming en het Liedboek voor de Kerken!
Dat is wel heel kort en krachtig...
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Eppo Gremdaat schreef:Ga naar de samenstellers van deze nieuwe gezangenbundel (via de website Stichting Kerkliednet te bereiken) en die kunnen je meer vertellen. Beter dan dat ik dat kan. Zij zijn de professionals! Je kunt via die site ook kennismaken met tekst en melodie. En laten we blij en dankbaar zijn dat Gods werk toch doorgaat, ook in het dichten en publiceren van nieuwe kerkliederen die straks mogen klinken tot Gods eer.
Ehm, de stichting heet Interkerkelijke Stichting voor het Kerklied, niet Kerkliednet. De website van de stichting is wel http://www.kerklied.net , maar er is ook een eigen website voor het Liedboek, http://www.liedboek.nl

Zoals gezegd, de presentatie is gepland op 25/26 mei 2013.

Wat is er veranderd t.o.v. het Liedboek van 1973? Heel wat, ik noem een paar in het oog springende zaken. In het Liedboek van 1973 ontbraken liederen voor kinderen, die komen wel in het nieuwe boek. Liederen die zelden of nooit werden gezongen, zijn nog eens kritisch bekeken en in sommige gevallen geschrapt, in andere gevallen krijgen ze een herkansing met bijvoorbeeld een andere melodie of met een herziene tekst. Liederen waarvan de taal erg verouderd is zijn soms herdicht, soms geschrapt om plaats te maken voor nieuwe van vergelijkbare inhoud. Want de liedproductie is na 1973 niet opgedroogd, er zijn na de verschijning van het vorige liedboek nog heel veel nieuwe liederen gemaakt, zowel in Nederland als elders in de wereld. Méér dan vorige keer is ook gekeken naar buitenlandse bundels en zijn waardevolle liederen vertaald.

Niet alles zal voor iedereen bruikbaar zijn. Er komen bijvoorbeeld ook antifonen in en liederen waarvoor je een cantorij nodig hebt. Heb je die niet, dan vallen die liederen af, maar er blijft genoeg over. En laten we eerlijk zijn, ook binnen de huidige psalmen en gezangen maakt ieder zo z'n eigen selectie, waarbij bepaalde liederen vrijwel nooit worden gezongen en andere heel vaak. Terwijl dat in een andere gemeente weer heel anders kan liggen.

Je zult elke bundel met een open mind tegemoet moeten treden en eruit halen wat bruikbaar voor je is.
~~Soli Deo Gloria~~
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Inderdaad dienen kerkliederen tot Gods eer te zijn: Soli Deo Gloria.
Als we Gods eer bedoelen dan moet ons eigen eer zoeken, er geheel buiten vallen:

Niets uit de mens, alles uit Hem!
Zo reist de Kerk naar: Jeruzalem!

Dan zingt Gods gemeente het Sola Scriptura (=alleen de Schrift), het Sola Fide (=aleen het geloof), het Sola Gratia (alleen Gods genade) ook door in het lied.
Dan verhoogt men door het lied het eeuwig welbehagen zoals in Efratha's velden de engelen deden.

Als het om Gods eer gaat, dan snijdt het mes twee kanten, net als in de Dordtse Leerregels: de ware geloofsleer en de verwerping der dwalingen.....
Bij dit geloofsgezang en deze lofprijzing wordt dan ook hartgrondig alles verworpen wat niet naar het Sola Scriptura is: Ook de Roomse en Remonstrantse kerken hebben zo hun "kerkgezangen", waarin tot uitdrukking komt: God wat, én de mens wat... Geen vrije genade alleen, maar zelf ook meewerken in de genade. Geen rechtvaardigmakend geloof, maar een voorgezien geloof.
En dat leert het ware geloof te verwerpen, omdat Gods eer er mee gemoeid is.
Zulke "kerkgezangen" stemmen eerder tot verdriet dan tot vreugde als dit onze kerken binnensluipt.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
rekcor

Bericht door rekcor »

huisman schreef:alleen maar Psalmen??? De Psalmen die de Heere Jezus gezongen heeft tijdens zijn omwandeling op de aarde en die Hij tot op het kruis heeft nagesproken. Laten wij toch dankbaar zijn dat wij die psalmen mogen zingen in onze erediensten.
Zing op allerlei andere momenten maar die prachtige gezangen die er absoluut zijn
.
Dit (vetgedrukte) argument hoor ik wel vaker: goede gezangen zingen: oké, maar dan buiten de eredienst. In onze eigen gemeente gebeurt dit ook, bijv. met pasen. Dan komen de ouderlingen binnen, zingen we een paar mooie paasliederen, en dan pas het votum en groet. Zijn de gezangen lekker niet tijdens de eredienst gezongen, denkt men dan wellicht.

Ik voor mij zie niet zoveel verschil tussen het leven tijdens een kerkdienst en daarbuiten. Wat zijn de (bijbelse) argumenten om qua gezangen een dergelijk onderscheid te maken?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

rekcor schreef:
huisman schreef:alleen maar Psalmen??? De Psalmen die de Heere Jezus gezongen heeft tijdens zijn omwandeling op de aarde en die Hij tot op het kruis heeft nagesproken. Laten wij toch dankbaar zijn dat wij die psalmen mogen zingen in onze erediensten.
Zing op allerlei andere momenten maar die prachtige gezangen die er absoluut zijn
.
Dit (vetgedrukte) argument hoor ik wel vaker: goede gezangen zingen: oké, maar dan buiten de eredienst. In onze eigen gemeente gebeurt dit ook, bijv. met pasen. Dan komen de ouderlingen binnen, zingen we een paar mooie paasliederen, en dan pas het votum en groet. Zijn de gezangen lekker niet tijdens de eredienst gezongen, denkt men dan wellicht.

Ik voor mij zie niet zoveel verschil tussen het leven tijdens een kerkdienst en daarbuiten. Wat zijn de (bijbelse) argumenten om qua gezangen een dergelijk onderscheid te maken?
Bijbelse argumenten zijn er niet, menselijke wel. Men beroept zich dan op de DKO die zegt
"In de kerken zullen alleen de 150 psalmen Davids, de Tien Geboden, het Onze Vader, en de 12 Artikelen des Geloofs, de lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon gezongen worden; het gezang O God, Die onze Vader zijt, wordt in de vrijheid der kerken gesteld om hetzelve te gebruiken of na te laten. Alle andere gezangen zal men uit de kerken weren, en daar er enige al bereids ingevoerd zijn, zal men deze met de gevoeglijkste middelen afstellen".

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... bitem=2243
~~Soli Deo Gloria~~
Geduld

Bericht door Geduld »

dat lijkt me een wettig beroep. Is in geval van veranderde inzichten in wijziging van DKO ook mogelijk?
let sin never hold true, that Love never broke through.
refo

Bericht door refo »

De morgen- en avondzang dienen op grond van de 17e eeuwse Dko dus met de gevoeglijkste middelen afgesteld te worden.
ejvl

Bericht door ejvl »

SecorDabar schreef: Dan zingt Gods gemeente het Sola Scriptura (=alleen de Schrift), het Sola Fide (=aleen het geloof), het Sola Gratia (alleen Gods genade) ook door in het lied.
Dan verhoogt men door het lied het eeuwig welbehagen zoals in Efratha's velden de engelen deden.
Dan moeten wij dus ook psalm 1 en psalm 134 en meerdere schrappen uit de berijming van 1773 want deze zijn niet Sola Scriptura?
Geduld schreef:dat lijkt me een wettig beroep. Is in geval van veranderde inzichten in wijziging van DKO ook mogelijk?
Naar mijn weten is er geen enkele kerk meer die de DKO volledig letterlijk toepast? (Ik kan het ook fout hebben).
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

ejvl schreef:
SecorDabar schreef: Dan zingt Gods gemeente het Sola Scriptura (=alleen de Schrift), het Sola Fide (=aleen het geloof), het Sola Gratia (alleen Gods genade) ook door in het lied.
Dan moeten wij dus ook psalm 1 en psalm 134 en meerdere schrappen uit de berijming van 1773 want deze zijn niet Sola Scriptura?
Deze aperte onzin is al meerdere malen bestreden en overtuigend verworpen. Ook op dit forum is dat al vaak aangehaald (http://www.refdag.nl/opinie/psalmberijm ... t_1_424073). Toch jammer dat er dan mensen zijn die dat blijven roepen.

Het enige waarin dit artikel me niet overtuigd is de lofzang van Zacharias vers 4; in de Bijbeltekst staat eigenlijk precies het tegenovergestelde.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Verder wordt de uitdrukking Sola Scriptura buiten de context gebruikt, zoals wel vaker op dit forum, om eigen mening een schijn van rechtzinnigheid te verlenen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Kom kom heren, niet zo stellig als iemand een normale vraag stelt.
Tot een tijdje terug dacht en zei iedereen dit. Tot er opeens iemand van de Driestar een weerlegging schreef in het Reformatorisch Dagblad. Nu is het natuurlijk gelijk 'aperte onzin'.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Tot een tijdje terug dacht en zei iedereen dit.
Iedereen? Ik heb een paar mensen hier op het forum dat zien typen, maar verder niemand.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Tot een tijdje terug dacht en zei iedereen dit.
Iedereen? Ik heb een paar mensen hier op het forum dat zien typen, maar verder niemand.
Ik heb nog niet venomen, dat door een artikeltje van iemand van de Driestar de wetenschappelijke consensus opeens veranderd is...

Daarbij is het inhoudelijk m.i. een artikel wat nu net de kern van de problematiek mist. Lees bijvoorbeeld: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... -1773.html. Die argumenten worden helemaal niet weerlegd. Het is natuurlijk best waar dat bij bepaalde piëtistische schrijvers je soms een term tegenkomt die in de buurt van Opperwezen komt. Maar dat is geen enkel bewijs. Zij leefden dicht bij de Verlichting (wat een stroming is, die gelijdelijk aan ontstaan is). Daarnaast is het incidenteel gebruik van een gelijkende term, heel wat anders dan structureel gebruik van termen die typerend zijn voor een bepaald theologisch denken, zoals in 1773 voorkomt. Zeker wanneer er naast Verlichtingstermen ook Verlichtingsdenken/theologie aan te wijzen valt, heb je wat uit te leggen.

Kortom, het overtuigd mij niet omdat het de problematiek niet weerlegd met steekhoudende argumenten. Totdat dat overtuigend gebeurd is, hou ik het bij de gangbare opvatting, dat 1773 Verlichtingstermen en -denken bevat. Net zoals elk geschrift getekend wordt door de tijd waarin het geschreven wordt.

Hoe mensen dat trouwens opvatten als argument in de gezangendiscussie hier is mij een raadsel.
Plaats reactie