Losgeweekt van eigen gemeente

memento

Re: Losgeweekt van eigen gemeente

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Precies heb ik het hier op dit moment ook niet voorhanden, maar volgens mij was de hoofdoorzaak van de Afscheiding de vorm van de kerkregering: de Dordtse kerkorde werd vervangen door een reglement, waarbij de kerk van hoog naar laag bestuurd werd, in plaats van andersom. In het begin had men daar nog weinig last van, totdat men van hogerhand vrijzinnige gezangen toe ging laten in de kerk. Toen kwamen er ernstige bezwaren die leidden tot de Afscheiding.
Met welke (terechte!) bezwaren men nooit de kerkelijke weg heeft bewandeld.

Daarbij is het Reglement slechts tijdelijk in gebruik geweest. Bij de opheffing daarvan is maar een deel van de Afgescheidenen teruggekeerd.
Hoe het ook zij, het bewijst in ieder geval, dat de oplossing voor conflicten als deze niet in het verleden te vinden zijn, maar in de toekomst (zoals ik al zei).
Een kerk heeft ook de plicht om fouten uit het verleden te belijden en goed te maken - voor zover mogelijk -. Juist het feit dat het nog zoveel reacties losmaakt, geeft aan dat hier nog wat uit te praten valt...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:Precies heb ik het hier op dit moment ook niet voorhanden, maar volgens mij was de hoofdoorzaak van de Afscheiding de vorm van de kerkregering: de Dordtse kerkorde werd vervangen door een reglement, waarbij de kerk van hoog naar laag bestuurd werd, in plaats van andersom. In het begin had men daar nog weinig last van, totdat men van hogerhand vrijzinnige gezangen toe ging laten in de kerk. Toen kwamen er ernstige bezwaren die leidden tot de Afscheiding.

Hoe het ook zij, het bewijst in ieder geval, dat de oplossing voor conflicten als deze niet in het verleden te vinden zijn, maar in de toekomst (zoals ik al zei).
jullie hebben beide een beetje gelijk. Zoals Tib zegt, de aanleidingen waren het nieuwe kerkelijk reglement, enz. Maar Memento heeft gelijk dat de handelingen van Ds. de Cock onkerkrechterlijk waren.

Maar, er was aan beide zijden schuld, ook al omdat de kerk het nooit had mogen toestaan om onder de burgerlijke regering te staan, om alle wind van leer toe te staan, enz. enz.

Het was inderdaad mogelijk om Bijbelse preken te hebben, als men dat maar stilletjes deed, en het juk van koning Willem opgelegd getrouw draagde.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Tja.

Memento, je wilt nu het veranderen van kerkverband ook in een soort kerkrechtelijk stramien passen.
Tot ernstig onderzoek van eigen visie is niemand genegen. Niet ter linker en niet ter rechterzijde.
Dat werkt dus niet.

En de bijbel leest niemand meer. Zie maar hier op dit forum. 99 van de 100 keer moeten we een boekje lezen.
Want ds Zus of dr Zo zegt dat zo mooi. Dus als je je eigen visie wilt onderzoeken: kies de boekjes die je aanstaan.
Bijbels bewijs komt tot ons middels interprataties van zelfgekozen leermeesters.

Beetje Rooms allemaal.
We zouden de bijbel weer eens moeten gaan lezen alsof we die voor het eerst lezen.
Er is nu een goede en betrouwbare vertaling: de Herziene Statenvertaling.
Daarom: alle boekjes weggooien en zoals Luther overnieuw beginnen met bijbellezen.

Want al ligt de oplossing misschien niet in het verleden, in de toekomst ook niet.

En de predikanten van de afscheiding trokken wel erg snel conclusies. Net als die van uittreding van 1953.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:Met welke (terechte!) bezwaren men nooit de kerkelijke weg heeft bewandeld.

Daarbij is het Reglement slechts tijdelijk in gebruik geweest. Bij de opheffing daarvan is maar een deel van de Afgescheidenen teruggekeerd.
was het in die dagen ook zeer moeilijk de kerkelijke weg te bewandelen, want het was niet de weg van de DKO (die in wezen nooit in effect was voor de Afscheiding). En de nieuwe kerkregering van Koning Willem maakte het nog moelijker. Dus, de 'kerkelijke weg' toen was in wezen geen kerkelijke weg, daar de ware Koning der kerk niet langer Koning der kerk zijn MOCHT, van koning Willem.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:Met welke (terechte!) bezwaren men nooit de kerkelijke weg heeft bewandeld.

was het in die dagen ook zeer moeilijk de kerkelijke weg te bewandelen, want het was niet de weg van de DKO (die in wezen nooit in effect was voor de Afscheiding). En de nieuwe kerkregering van Koning Willem maakte het nog moelijker. Dus, de 'kerkelijke weg' toen was in wezen geen kerkelijke weg, daar de ware Koning der kerk niet langer Koning der kerk zijn MOCHT, van koning Willem.
Er was gewoon een kerkelijke weg hoor (beroep bij kerkenraad, classis en particuliere synode). Die heeft men niet bewandeld.

Daarnaast heeft de Reglement-tijd maar kort geduurd. Waarmee die bezwaren weg waren. Toch is slechts een klein gedeelte der afgescheidenen toen weer teruggekeerd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Omdat die kerkelijke weg onjuist was. De kerkelijke weg zoals we die nu kennen, was er toen niet. Daar was men juist zo op tegen.
memento schreef:
Een kerk heeft ook de plicht om fouten uit het verleden te belijden en goed te maken - voor zover mogelijk -. Juist het feit dat het nog zoveel reacties losmaakt, geeft aan dat hier nog wat uit te praten valt...
De fout dat men de kerkregering tijdelijk omgooide, bedoel je? Ach, ik denk dat daar niemand meer op zit te wachten, temeer daar de verwatering van de Bijbelse leer in 2011 een veel groter probleem vormt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Overigens zie ik de HHK ook voorlopig nog niet terugkeren naar de PKN. Hooguit de PKN naar de Roomse kerk.
Marieke

Bericht door Marieke »

Memento schreef:In context lezen. Je legt nu in mijn woorden, wat ik geheel niet gezegd heb.

Bij het overwegen of je weg mag gaan, moet je vóóraf jezelf toetsen. Hierbij moet je ook de vruchten, zoals geestelijk leven, meewegen. Het geeft te denken, als er veel geestelijk leven is, en jij meent dat er gedwaald wordt. Dat moet je je eerlijk afvragen. Alleen, dat is niet doorslaggevend. Niet alles wat "geestelijk leven" genoemd wordt, is Gods werk (in een happy-clappy gemeente is er in eigen waarneming heel veel geestelijk leven, of in bepaalde zweverige kringen noemt men allerlei bijzonderheden als "geestelijk leven" die ook de toets van het woord niet kunnen doorstaan). Wij hebben te handelen naar Gods Woord. Dát heeft het laatste woord.
Dat Gods Woord het laatste woord heeft, zijn we het wel over eens, dat lijdt geen twijfel. Maar je moet mijn reactie ook in de context lezen. Jij geeft aan dat een onzuivere of eenzijdige prediking een reden kan zijn om van kerkverband te veranderen. In een ander topic heb je aangegeven dat je kunt toetsen of een prediking zuiver is, door naar de geestelijke vruchten te kijken. Dan hebben geestelijke vruchten m.i. alles te maken met een zuivere of evenwichtige prediking. Toch?
Helemaal met je eens hoor, ik zou ook zeggen: Blijf HHK. Maar tegelijkertijd sta ik niet in, dat elke bekering die in de HHK geschiedt een ware bekering is. Gods werk wordt altijd nagebootst door de Satan. En we dragen allen een bedrieglijk hart in ons om. Daarom kan je niet zeggen: Er worden velen bekeerd en gevoed, dus het is goed (omgedraaid wel: Als er zelden bekeringen voorkomen en er geen voedsel is, geeft dat te denken).
Dan neem ik ook aan dat je zegt in een geval dat iemand in een afgescheiden kerk zit en de overstap naar HHK wil maken: helemaal met je eens hoor, ik zou ook zeggen: blijf afgescheiden. Maar tegelijkertijd sta ik niet in, dat elke bekering die in een afgescheiden gemeente geschiedt, een ware bekering is. Gods werk wordt altijd nagebootst door de satan. En we dragen allen een bedrieglijk hart in ons om.
(en nee, dan praat ik niet over mensen die de overstap van afgescheiden naar HHK maken vanwege het feit dat ze vinden dat hun verre voorvaderen een fout gemaakt hebben, want dat is zelden de reden dat iemand overstapt van een afgescheiden kerk naar een hervormde kerk; dat heeft bijna altijd te maken met de leer/prediking of met het feit het op uiterlijkheden wat makkelijker te hebben)
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Omdat die kerkelijke weg onjuist was. De kerkelijke weg zoals we die nu kennen, was er toen niet. Daar was men juist zo op tegen.
Alle stappen waren hetzelfde, alleen de laatste stap niet. Ook die eerste stappen - die gelijk zijn aan wat men nu in onze kerken als kerkelijke weg hanteert - heeft men niet doorlopen.
Tiberius schreef:
memento schreef:
De fout dat men de kerkregering tijdelijk omgooide, bedoel je? Ach, ik denk dat daar niemand meer op zit te wachten, temeer daar de verwatering van de Bijbelse leer in 2011 een veel groter probleem vormt.
De koning heeft tijdelijk de macht gegrepen. Dat was fout. Maar dat was maar kort. Die terugkeer had toen al moeten gebeuren. En had misschien de verwatering wel kunnen tegenhouden...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat het beste is om eerst de laatste scheuringen te herstellen, en zo verder terug.
Concreet betekent dat dus: HHK terug naar PKN; GGiNbv terug naar GGiN; GGiN+GGiNbv terug naar GG; etc.
Auto

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:Ik denk dat het beste is om eerst de laatste scheuringen te herstellen, en zo verder terug.
Concreet betekent dat dus: HHK terug naar PKN; GGiNbv terug naar GGiN; GGiN+GGiNbv terug naar GG; etc.
euh, dit kan niet. HHK kan niet terug naar PKN ......... ze zijn er nooit in geweest
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Auto schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat het beste is om eerst de laatste scheuringen te herstellen, en zo verder terug.
euh, dit kan niet. HHK kan niet terug naar PKN ......... ze zijn er nooit in geweest
Dat is de aloude discussie: wie is er nu van wie afgescheiden? En waarom?
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Ik denk dat het beste is om eerst de laatste scheuringen te herstellen.
HHK en PKN is geen goed voorbeeld. De PKN heeft gekozen voor een andere vorm van kerkzijn, die niet meer gereformeerd is, maar pluriform in haar belijden. Daar wilden de HHK-ers niet in mee, maar wilde vasthouden aan het duidelijke gereformeerde belijden.

Daarbij: Ik denk dat als je gaat herstellen je breder moet kijken, dus: Hoe kunnen we als bevindelijk-gereformeerden samen verder. Ik droom nog van een brede bevindelijk-gereformeerde kerk, waarin van PKN GB tot OGGiN BV ruimte is...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat het beste is om eerst de laatste scheuringen te herstellen.
HHK en PKN is geen goed voorbeeld. De PKN heeft gekozen voor een andere vorm van kerkzijn, die niet meer gereformeerd is, maar pluriform in haar belijden. Daar wilden de HHK-ers niet in mee, maar wilde vasthouden aan het duidelijke gereformeerde belijden.

Daarbij: Ik denk dat als je gaat herstellen je breder moet kijken, dus: Hoe kunnen we als bevindelijk-gereformeerden samen verder. Ik droom nog van een brede bevindelijk-gereformeerde kerk, waarin van PKN GB tot OGGiN BV ruimte is...
De oplossing van de toekomst dus. :)
Auto

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:
Auto schreef:
Dat is de aloude discussie: wie is er nu van wie afgescheiden? En waarom?
:offtopic
jajajajaja, maar je kan niet terugkeren naar iets waar je nooit in hebt gezeten. HHK kon juist de PKN niet in, dus scheiden ze zich af van de hoofdstroom. (Zie acta bij de notaris ;) )
Plaats reactie