Memento schreef:In context lezen. Je legt nu in mijn woorden, wat ik geheel niet gezegd heb.
Bij het overwegen of je weg mag gaan, moet je vóóraf jezelf toetsen. Hierbij moet je ook de vruchten, zoals geestelijk leven, meewegen. Het geeft te denken, als er veel geestelijk leven is, en jij meent dat er gedwaald wordt. Dat moet je je eerlijk afvragen. Alleen, dat is niet doorslaggevend. Niet alles wat "geestelijk leven" genoemd wordt, is Gods werk (in een happy-clappy gemeente is er in eigen waarneming heel veel geestelijk leven, of in bepaalde zweverige kringen noemt men allerlei bijzonderheden als "geestelijk leven" die ook de toets van het woord niet kunnen doorstaan). Wij hebben te handelen naar Gods Woord. Dát heeft het laatste woord.
Dat Gods Woord het laatste woord heeft, zijn we het wel over eens, dat lijdt geen twijfel. Maar je moet mijn reactie ook in de context lezen. Jij geeft aan dat een onzuivere of eenzijdige prediking een reden kan zijn om van kerkverband te veranderen. In een ander topic heb je aangegeven dat je kunt toetsen of een prediking zuiver is, door naar de geestelijke vruchten te kijken. Dan hebben geestelijke vruchten m.i. alles te maken met een zuivere of evenwichtige prediking. Toch?
Helemaal met je eens hoor, ik zou ook zeggen: Blijf HHK. Maar tegelijkertijd sta ik niet in, dat elke bekering die in de HHK geschiedt een ware bekering is. Gods werk wordt altijd nagebootst door de Satan. En we dragen allen een bedrieglijk hart in ons om. Daarom kan je niet zeggen: Er worden velen bekeerd en gevoed, dus het is goed (omgedraaid wel: Als er zelden bekeringen voorkomen en er geen voedsel is, geeft dat te denken).
Dan neem ik ook aan dat je zegt in een geval dat iemand in een afgescheiden kerk zit en de overstap naar HHK wil maken: helemaal met je eens hoor, ik zou ook zeggen: blijf afgescheiden. Maar tegelijkertijd sta ik niet in, dat elke bekering die in een afgescheiden gemeente geschiedt, een ware bekering is. Gods werk wordt altijd nagebootst door de satan. En we dragen allen een bedrieglijk hart in ons om.
(en nee, dan praat ik niet over mensen die de overstap van afgescheiden naar HHK maken vanwege het feit dat ze vinden dat hun verre voorvaderen een fout gemaakt hebben, want dat is zelden de reden dat iemand overstapt van een afgescheiden kerk naar een hervormde kerk; dat heeft bijna altijd te maken met de leer/prediking of met het feit het op uiterlijkheden wat makkelijker te hebben)