MarthaMartha schreef:
weggekieperd, niet te eten .............

(de tweede)
de eerste had ik aan mijn schoonzus meegegeven en die mailde voor het recept, hij was héérlijk......
ik heb iets fout gedaan bij die tweede denk ik

Deze is wel lekker:
maak een cakebeslag van 150 gr boter, 150 gr kristalsuiker, 1 zakje vanillesuiker, rasp van 1 citroen, 3 eieren, 150 gr zelfrijzend bakmeel. Klem bakpapier tussen de rand en de bodem van een springvorm, vet de springvorm in en doe het beslag erin. Schil peren en verdeel de kwarten over het beslag. Meng 200 gr creme fraiche, 100 gram suiker, 2 eieren en een zakje vanillesuiker. Giet dit over de peren. Bestrooi met amandelschaafsel. Bakken op 175 graden.
Ik heb 'm net gebakken met appel. Zusjeliefs verstandskiezen zijn getrokken, dus of ik alstublieft vloeibare appeltaart wilde maken. Vloeibaar is 'ie na het bakken niet meer, maar zachter dan een reguliere appeltaart.
Voorts maakte ik Marskoek. Helaas had ik het recept van half-horen-zeggen, dus ik wist niet zoveel van de verhoudingen, en nadat ik de koek gemaakt had en de recepten op internet vergeleken had met mijn zelfbedachte recept (ja, ik weet het, ik had het beter andersom kunnen doen), kreeg ik het idee dat ik beter meer boter had kunnen gebruiken.
Maar goed, een Marskoek maak je door zes Marsen te smelten met 100 gram boter. Meng dit met 150 gram Rice Crispies, Kellog's Smacks of verkruimelde Wasa Knäckebröd goudbruin. Doe het in een ovenschaal of bakvorm of iets dergelijks. Smelt 100 gram chocola met 25 gram boter en smeer dit over de koek. Bestrooien met amandelschaafsel, of halve amandelen of walnoten erop plakken. Laten opstijven en opeten.
En bij het opeten niet al te hard denken aan de calorieën.
Smelten in een pannetje gaat bij de Marsen niet zo goed. In de magnetron is sneller en makkelijker en je hoeft je pan na gebruik niet uit te bikken.
En natuurlijk eten we ook nog gewoon fatsoenlijk. Rooie kool met aardappelpuree, en naar keuze een bal gehakt of stoofvlees. En voor de liefhebbers appelmoes. Het lijkt me een verstandskies-loos-geschikt-menu.