Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Afgewezen

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:Juist. Zie vetgemaakte gedeelte. En als ik dit combineer met zijn vaak herhaalde stelling dat de prediking van het Woord de werking van de Heiligen Geest meebrengt, hij deze zelfs zodanig met elkaar vereenzelvigd dat het regelmatig word verwoord in zinnen als: "Het Woord maakt levend...."* veronderstelt hij of het verkrijgen van geloof binnen het bereik van de natuurlijke vermogens of hij stelt dat deze vermogens bij de prediking aan alle hoorders wordt gegeven door de Geest.
Memento trekt zelf deze conclusie niet en daarom moet je voorzichtig zijn om het zelf wél te doen. Dat is in het verleden wel vaker gebeurd: iemand zegt A en B, een ander zegt 'o, maar dan bedoel je ook C', en C is een ketterij, dus... Die kant moeten we niet op en in die zin begrijp ik de verzuchting van huisman wel.
Dit laat overigens onverlet dat ik de benadering van memento afwijs, al wijs ik een oproep tot bidden en het gebruik van de middelen niet af. Want dat is de andere kant: dat je zó bang bent voor het gebruik van de natuurlijke vermogens van de mens, dat je hem 'niets' meer laat doen. En dat klopt óók niet.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Willem schreef:Juist. Zie vetgemaakte gedeelte. En als ik dit combineer met zijn vaak herhaalde stelling dat de prediking van het Woord de werking van de Heiligen Geest meebrengt, hij deze zelfs zodanig met elkaar vereenzelvigd dat het regelmatig word verwoord in zinnen als: "Het Woord maakt levend...."* veronderstelt hij of het verkrijgen van geloof binnen het bereik van de natuurlijke vermogens of hij stelt dat deze vermogens bij de prediking aan alle hoorders wordt gegeven door de Geest.
Memento trekt zelf deze conclusie niet en daarom moet je voorzichtig zijn om het zelf wél te doen. Dat is in het verleden wel vaker gebeurd: iemand zegt A en B, een ander zegt 'o, maar dan bedoel je ook C', en C is een ketterij, dus... Die kant moeten we niet op en in die zin begrijp ik de verzuchting van huisman wel.
Dit laat overigens onverlet dat ik de benadering van memento afwijs, al wijs ik een oproep tot bidden en het gebruik van de middelen niet af. Want dat is de andere kant: dat je zó bang bent voor het gebruik van de natuurlijke vermogens van de mens, dat je hem 'niets' meer laat doen. En dat klopt óók niet.
Ook onze Dordtse vaderen verwachten veel van het gebruik van de middelen (of waren zij ook stiekum remonstrants :hum )
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
3/4-17. Gelijk ook die almachtige werking Gods, waardoor Hij dit ons natuurlijk leven voortbrengt en onderhoudt, niet uitsluit, maar vereist het gebruik der middelen, door welke God naar Zijn oneindige wijsheid en goedheid deze Zijn kracht heeft willen uitoefenen; alzo is het ook dat de voormelde bovennatuurlijke werking Gods, waardoor Hij ons wederbaart, geenszins uitsluit noch omstoot het gebruik des Evangelies, hetwelk de wijze God tot een zaad der wedergeboorte en spijze der ziel verordineerd heeft. Daarom dan, gelijk de apostelen en de leraars die hen zijn gevolgd, van deze genade Gods het volk godzaliglijk hebben onderricht, Hem ter eer, en tot nederdrukking van allen hoogmoed des mensen, en ondertussen nochtans niet hebben nagelaten, hen door heilige vermaningen des Evangelies te houden onder de oefening des Woords, der Sacramenten en kerkelijke tucht; alzo moet het ook nu verre vandaar zijn, dat diegenen, die anderen in de gemeente leren, of die geleerd worden, zich zouden vermeten God te verzoeken door het scheiden dier dingen, die God naar Zijn welbehagen heeft gewild dat te zamen gevoegd zouden blijven. Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Ook onze Dordtse vaderen verwachten veel van het gebruik van de middelen...
Zeker, en Brakel roept er ook toe op in het door mij eerder gequote stukje, maar je moet daar niet een soort geloofsantwoord in zien, dat God zou verplichten om te horen, omdat Hij dat beloofd heeft.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ook onze Dordtse vaderen verwachten veel van het gebruik van de middelen...
Zeker, en Brakel roept er ook toe op in het door mij eerder gequote stukje, maar je moet daar niet een soort geloofsantwoord in zien, dat God zou verplichten om te horen, omdat Hij dat beloofd heeft.
Daarom zeggen de DL ook "en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, "

Bij Willem proef ik toch een willen scheiden van de middelen en wedergeboorte,bekering en geloof en daar waarschuwen de DL dan ook terecht tegen. "dat diegenen, die anderen in de gemeente leren, of die geleerd worden, zich zouden vermeten God te verzoeken door het scheiden dier dingen, die God naar Zijn welbehagen heeft gewild dat te zamen gevoegd zouden blijven."
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Wat is de betekenis van het geloof in het punt waarin de discussie nu beland is? Het wordt nu een geesteloze letterkundige strijd. Het gaat over genade, onverdiende zaligheid. Goddelozen worden bevindelijk tot Christus gebracht. Bevindelijk is het niet levend gemaakt, ongelovig. Hoe komen die goddelozen tot Christus als we als wiskundigen de weg tot Christus onder conditie stellen van geloof en bekering, met welke formulering dan ook? Gaan we niet te ver in het uitdenken van een zaak die enkel bevindelijk geleerd kan worden?
Want daar komen we vroeg op laat toch op uit!

@Afgewezen: Ik denk dat je te ver gaat in je laatste opmerking. De DL spreken van hoop. Daar kun je de woorden van 'geen verplichting van Gods kant' tegenover stellen. Dat is de middelen als een 'misschientje' opvatten en dan heb je het al over 'ongeloof' en het afdoen aan de ernst van de oproep van het evangelie en bijkomend de ernst van de situatie van dode zondaren onderschat.
Je kunt geloof niet als een losstaand 'begrip' hier op formule brengen. Je moet het hier doen met de inhoud van het geloof: Vertrouwen op Gods beloftewoord, aangrijpen van Christsus als Enige Weg, Hij is de Enge poort. De aard van het geloof inbrengen is de enige oplossing om het 'probleem' uit de wereld te krijgen. Die aard is alleen bevindelijk te schetsen. Je kent het, of je kent het niet. Daar kun je uiteindelijk elkaar niet in overtuigen. Dat kan alleen de Heilige Geest. Dit is het wonder van Gods Genade die je welliswaar kunt bespreken, maar die wij niet verstandelijk kunnen bevatten, laat staan hier even in een discussie in de vorm van argumenten bij de ander duidelijk maken. Hierin zouden we onszelf als mensen overschatten.

@Allen: Ik pleit dan ook voor terughoudendheid en voorzichtingheid in deze zaken en met nadruk vraag ik om een toon die past bij goddelozen die genade als boetvaardige goddelozen wensen te verdedigen. Mezelf ook aansprekend.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@GJdeBruijn, de discussie is belangrijker dan zij op het eerste gezicht lijkt. Het is namelijk nogal wat als je gaat stellen dat in het Evangelie, het aanbod van genade, ook het geloof aangeboden wordt. Waarbij dan de redenering gevolgd wordt: als je dan om dat geloof gaat vragen, is dat al een vorm van geloof in het aanbod, en dan zal God het geven, enz. Dat is een redenering waartegen ik me met kracht verzet.
Dat het Evangelie door het geloof aangenomen moet worden, is een andere zaak. Daarover gaat het nu in feite niet (meer).
Overigens vind ik je betoog niet altijd even doorzichtig.
TSD

Bericht door TSD »

Om de ingewikkelde discussie te proberen terug te brengen naar een iets eenvoudiger niveau.:

Volgens mij zijn we het eens dat het Evangelie door het geloof aangenomen moet worden

We zijn het er ook over eens dat oprecht bidden niet zonder geloof kan. Immers wie tot God komt die moet geloven dat Hij is en een beloner dergenen die Hem zoeken.

De Heilige Geest maakt een mens 'oprecht'. Dat is geen werk van een mens en daar gaat ook niets van een mens aan vooraf.

De Heilige Geest wil daarvoor het Woord gebruiken als middel. Daarom kan het Evangelie ook terecht onvoorwaardelijk gepreekt worden. Juist een onvoorwaardelijke prediking kan mensen (door de Heilige Geest) in de klem brengen en gaan leren bidden om geloof en daadwerkelijk leren zoeken.

In de hele discussie die gevoerd wordt heb ik soms het gevoel (al begrijp ik soms ook de helft niet van wat gezegd wordt) dat de prediking van het Woord soms verwisseld wordt met hoe de Heilige Geest daadwerkelijk werkt. Als je dat door elkaar gaat gebruiken en halen dan kan je niet anders dan tot de conclusie komen dat iemand die zegt dat het Evangelie onvoorwaardelijk aan iedereen (!) gepreekt mag (moet) worden, dus blijkbaar remonstrants is.

Maar we kunnen toch beide zaken laten staan. En de spanning die hier tussen zit hoeven wij niet op te lossen. Ik geloof zelf dat die door ons onmogelijk op te lossen is zonder dat we in het werk van God zelf gaan zitten 'wroeten'.

Ralph Erskine zegt ergens in 1 van zijn preken: Maar stel dat ik de belofte van het evangelie aanneem of geloof zonder dat de Heilige Geest dit als Werkmeester in mijn hart werkt? Erskine zegt: dat kan niet! Je kan namelijk geen beloften uit het evangelie aannemen zonder dat de Heilige Geest dit werkt.

Van een ds. uit onze gezindte las ik ook een mooi voorbeeld: Jesaja 6:1 zegt: Het volk dat in duisternis wandelt zal een groot Licht zien. ---> Wanneer je zelf in duisternis wandelt en je hebt het naar je zin (dus je ziet geen duisternis) dan zal je die belofte ook nooit aannemen, wat heb je er ook aan?. Maar wanneer je het niet in de duisternis uit kan houden en het Licht zoekt, dan is die belofte voor jou en mag je die ook aannemen.

Ik geloof dat je voor alle hoorders kan preken: "Er is een gestorven Christus voor u (Boston)" dus er is genade, onvoorwaardelijk. Maar wie Christus niet nodig heeft of krijgt, zal die belofte nooit aannemen, hij/zij heeft er geen belang bij. Degenen die er belang bij hebben en dit beseffen mogen die belofte zonder schroom aannemen. Dat niet iedereen dat ook doet is wat anders, dat is namelijk geloven en dat geloof werkt de Heilige Geest. Maar wie dat niet doet verwerpt de aangeboden genade voor hem/haar en daarom zal de Heere ook straks kunnen zeggen: Gijlieden hebt niet gewild.
Afgewezen schreef:Het is namelijk nogal wat als je gaat stellen dat in het Evangelie, het aanbod van genade, ook het geloof aangeboden wordt. Waarbij dan de redenering gevolgd wordt: als je dan om dat geloof gaat vragen, is dat al een vorm van geloof in het aanbod, en dan zal God het geven, enz. Dat is een redenering waartegen ik me met kracht verzet.
Is dat nu niet juist precies het 'mengen' van het aanbod van genade en 'het aannemen' van dat aanbod, gewerkt door de Heilige Geest?
Genade wordt onvoorwaardelijk aangeboden
Het geloof wordt al middel door de Heilige Geest gegeven en gewerkt

Genade wordt alleen gegeven aan de mensen die het ook aannemen. Het wordt aangeboden aan iedereen, maar alleen degenen die het aannemen die krijgen het ook.

Hoe neem je dat aan? Door geloof. Wie werkt dat geloof? De Heilige Geest. Geloof is immers een gave...

Het is toch niet moeilijker dan dat of mis ik nu iets?
Willem

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:Memento trekt zelf deze conclusie niet en daarom moet je voorzichtig zijn om het zelf wél te doen. Dat is in het verleden wel vaker gebeurd: iemand zegt A en B, een ander zegt 'o, maar dan bedoel je ook C', en C is een ketterij, dus... Die kant moeten we niet op en in die zin begrijp ik de verzuchting van huisman wel.
In mijn optiek leidt de benadering van Memento tot deze conclusie. Het is nu - zoals m.i hoort op een theologisch discussieforum - aan hem om daar verder duidelijkeid over te scheppen.

Mag ik verder de oproep tot beschaafd en beleefd discusseren - dat is wat anders dan dingen bewust wazig houden - van harte onderschrijven en mag ik ook verzoeken deze oproep tevens in acht te nemen bij pb'tjes mijn kant op? Het is wat opvallend dat men hier oproepen plaatst en tegelijk pb's stuurt die eigenlijk alleen omschreven kunnen worden als "venijnig, moreel onder druk zettend in de vorm van: "weet je wel wat genade betekent enz."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

TSD schreef:Het is toch niet moeilijker dan dat of mis ik nu iets?
Het gaat niet over de vraag of het Evangelie gepreekt moet worden en of dat aangenomen moet worden door het geloof, dat is allemaal duidelijk.
Het gaat om de vraag 'wordt het geloof óók aangeboden?' en als ik dan om het geloof ga bidden, is God dan - op grond van Zijn belofte - aan Zichzelf verplicht mij dat geloof te geven?
Dát is een verkeerde manier van omgaan met het Evangelie, met het aanbod van genade. Niet het geloof wordt mij aangeboden, maar de behoudenis in Christus. En het geloof wordt in mij gewerkt, door de Heilige Geest. Als je dat allemaal niet helder onderscheidt, krijg je een mistige boodschap.
TSD

Bericht door TSD »

Afgewezen schreef:Niet het geloof wordt mij aangeboden, maar de behoudenis in Christus. En het geloof wordt in mij gewerkt, door de Heilige Geest. Als je dat allemaal niet helder onderscheidt, krijg je een mistige boodschap.
Dan ben ik het met je eens, dat was min of meer ook wat ik wilde zeggen.

En daarbij: wanneer je het zo stelt kan je ook rustig spreken van een onvoorwaardelijk aanbod van behoudenis in Christus aan alle hoorders zonder onderscheid, zonder dat je iets van vermogens in de mens legt.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Het gaat niet over de vraag of het Evangelie gepreekt moet worden en of dat aangenomen moet worden door het geloof, dat is allemaal duidelijk.
Het gaat om de vraag 'wordt het geloof óók aangeboden?' en als ik dan om het geloof ga bidden, is God dan - op grond van Zijn belofte - aan Zichzelf verplicht mij dat geloof te geven?
Dát is een verkeerde manier van omgaan met het Evangelie, met het aanbod van genade. Niet het geloof wordt mij aangeboden, maar de behoudenis in Christus. En het geloof wordt in mij gewerkt, door de Heilige Geest. Als je dat allemaal niet helder onderscheidt, krijg je een mistige boodschap.
Heb ik ooit anders beweerd ? Maar toch moeten wij niet alles kloppend en in evenwicht te krijgen. Ook de Erskines lijken soms het evenwicht kwijt te zijn maar dat maakt ze nu juist zo Bijbels b.v.
82. Welk recht hebben zij, die het Evangelie horen, op de beloften als ze hun zo in het algemeen overgemaakt worden?
Een recht van aanneming van de beloften en van al de goederen die erin vervat zijn, zodat ze daardoor niet te verontschuldigen zijn, als ze niet geloven, Joh. 3:18.
Willem schreef:Mag ik verder de oproep tot beschaafd en beleefd discusseren - dat is wat anders dan dingen bewust wazig houden - van harte onderschrijven en mag ik ook verzoeken deze oproep tevens in acht te nemen bij pb'tjes mijn kant op? Het is wat opvallend dat men hier oproepen plaatst en tegelijk pb's stuurt die eigenlijk alleen omschreven kunnen worden als "venijnig, moreel onder druk zettend in de vorm van: "weet je wel wat genade betekent enz."
Als jij venijnige PB's gekregen hebt beantwoord ze dan per PB en niet publiekelijk. Kunnen ze echt niet door de beugel meld het dan aan de moderators. Verder hoop ik dat jij je oproep voor een beleefde beschaafde discussie voor de spiegel geoefend hebt. Verder ben ik benieuwd of je de DL 1-16 en 3/4-17 ook remonstrants vind. Ik heb ze vanmorgen gepost maar nog geen reactie van jou mogen ontvangen
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Heb ik ooit anders beweerd ? Maar toch moeten wij niet alles kloppend en in evenwicht te krijgen.
Bij memento heb ik dergelijke uitspraken wel gezien. En verder ben ik me ervan bewust dat we niet alles kloppend en in evenwicht kunnen krijgen, maar dat betekent niet dat er soms geen puntjes op de i gezet moeten worden.
Aan het onderscheid tussen 'recht van aanneming' en 'recht van bezit' heb ik al in een eerder stadium van deze discussie gerefereerd.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Het geloof neemt het Woord van God aan door het verstandelijk te bevatten. De mens wordt door God onderwezen en zijn ogen worden geopend om het ‘getrouwe en aller aanneming
waardige’ Woord te zien. Hij erkent dat dit het Woord van Gód is, dat op de juiste tijd tot zijn
vermoeide ziel gesproken wordt. Degenen die het Woord niet verstaan, zullen het nooit door
het geloof aannemen. Filippus vroeg aan de kamerling: ‘Verstaat gij ook, hetgeen gij leest?’
(Hand. 8:30) Zo mogen wij ook vragen: Verstaat gij ook, hetgeen gij hóórt? Zijn uw ogen
geopend om de wonderen van Zijn wet of leer te aanschouwen? Om de heerlijkheid van
Christus te zien, die u wordt voorgehouden in Zijn Woord?
Het geloof neemt Gods Woord ook aan door een bijzondere toepassing ervan aan het hart,
zodat het Woord begrepen wordt en er van harte mee ingestemd wordt. ‘Met het hart gelooft
men ter rechtvaardigheid’ (Rom. 10:10). Het hart wordt zaligmakend verlicht. Van veel
mensen is alleen het verstand verlicht, ze gaan anders denken, maar hun hart is er niet bij
betrokken en ze worden er niet door geraakt. Het geloof is een hartelijke toepassing van het
Woord, tot eigen voordeel. Of we het verzekering noemen of niet, het komt op hetzelfde neer
http://www.downloadpreken.com/artikelen/A227.pdf

Het geloof wordt niet aangeboden maar wordt gewerkt door de prediking.
Dat is een waarheid uit Gods Woord: Het geloof is uit het gehoor.
De Grieken een dwaasheid, de Joden een ergernis.
Ik snap het probleem, @Afgewezen, het is niets anders dan destijds in Gouda 1977....
http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011
Ik sta van harte achter de uitspraken van de GS in bovengenoemd artikel. Tegelijk meen ik dat er een grens is in het narekenen van de werking van Gods Geest in het 'puntjes op de i zetten' bij de middelen die Gods Woord aanwijst. Nogmaals, er zit een wonder tussen dat wij niet theologisch passend kunnen krijgen. Dat was destijds al een argument tegen Arminius uit de mond van Gomarus.
Willem

Bericht door Willem »

huisman schreef: Verder ben ik benieuwd of je de DL 1-16 en 3/4-17 ook remonstrants vind. Ik heb ze vanmorgen gepost maar nog geen reactie van jou mogen ontvangen
Het kan zijn dat ik volgende week hier nog wel uitgebreider op zal antwoorden. Momenteel ontbreekt mij even de lust om e.e.a uit te leggen Voor nu is het mij even voldoende om de tegenvraag te stellen waarom uberhaupt artikel DL 1 - 16 opgenomen zou zijn als de mens de natuurlijke vermogens bezit om te vragen naar geloof - of deze vermogens aan alle hoorders gedurende een zuivere prediking door de Heiligen Geest worden geschonken - en dat dit geloof, door de bijbelse beloften, ook noodzakelijkerwijs geschonken wordt, zoals het gevoelen van velen hier is. "Mismoedigen" zoals genoemd in dat artikel bestaan dan toch niet?
huisman

Bericht door huisman »

GJdeBruijn schreef:
Het geloof neemt het Woord van God aan door het verstandelijk te bevatten. De mens wordt door God onderwezen en zijn ogen worden geopend om het ‘getrouwe en aller aanneming
waardige’ Woord te zien. Hij erkent dat dit het Woord van Gód is, dat op de juiste tijd tot zijn
vermoeide ziel gesproken wordt. Degenen die het Woord niet verstaan, zullen het nooit door
het geloof aannemen. Filippus vroeg aan de kamerling: ‘Verstaat gij ook, hetgeen gij leest?’
(Hand. 8:30) Zo mogen wij ook vragen: Verstaat gij ook, hetgeen gij hóórt? Zijn uw ogen
geopend om de wonderen van Zijn wet of leer te aanschouwen? Om de heerlijkheid van
Christus te zien, die u wordt voorgehouden in Zijn Woord?
Het geloof neemt Gods Woord ook aan door een bijzondere toepassing ervan aan het hart,
zodat het Woord begrepen wordt en er van harte mee ingestemd wordt. ‘Met het hart gelooft
men ter rechtvaardigheid’ (Rom. 10:10). Het hart wordt zaligmakend verlicht. Van veel
mensen is alleen het verstand verlicht, ze gaan anders denken, maar hun hart is er niet bij
betrokken en ze worden er niet door geraakt. Het geloof is een hartelijke toepassing van het
Woord, tot eigen voordeel. Of we het verzekering noemen of niet, het komt op hetzelfde neer
http://www.downloadpreken.com/artikelen/A227.pdf

Het geloof wordt niet aangeboden maar wordt gewerkt door de prediking.
Dat is een waarheid uit Gods Woord: Het geloof is uit het gehoor.
De Grieken een dwaasheid, de Joden een ergernis.
Ik snap het probleem, @Afgewezen, het is niets anders dan destijds in Gouda 1977....
http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011
Ik sta van harte achter de uitspraken van de GS in bovengenoemd artikel. Tegelijk meen ik dat er een grens is in het narekenen van de werking van Gods Geest in het 'puntjes op de i zetten' bij de middelen die Gods Woord aanwijst. Nogmaals, er zit een wonder tussen dat wij niet theologisch passend kunnen krijgen. Dat was destijds al een argument tegen Arminius uit de mond van Gomarus.
Naar aanleiding van deze discussie ben ik maar weer eens in de Institutie gaan lezen. Boek 3 Hoofdstuk 2
"Het geloof-Hoe dit te omschrijven is en wat de eigenschappen ervan zijn." Calvijn zegt daar voortdurend dat het Woord en het door de Heilige Geest gewerkte geloof onlosmakelijk zijn . Geen geloof zonder het Woord.
Om te beginnen moeten wij er op gewezen worden, dat het geloof in voortdurende betrekking staat met het Woord, en evenmin daarvan kan worden losgerukt als de stralen van de zon, van welke ze hun oorsprong hebben. Daarom roept God bij Jesaja (Jes. 55:3): "Hoort naar Mij en uw ziel zal leven." En deze zelfde bron des geloofs wijst Johannes aan met deze woorden: "Deze dingen zijn geschreven, opdat gij gelooft" (Joh. 20:31). Ook de profeet, zegt, wanneer hij het volk wil vermanen tot geloof: "Heden, indien gij zijn stem hoort" (Ps. 95:8). En horen wordt op verscheidene plaatsen gebruikt in de betekenis van geloven. Eindelijk, niet zonder reden onderscheidt God bij Jesaja (Jes. 53:13) de kinderen der kerk van hen, die daarbuiten zijn, door dit kenmerk, dat Hij, die allen zal onderwijzen, opdat ze door Hem geleerd zijn. Want als het een weldaad was, die aan allen zonder onderscheid geschonken wordt, waarom zou Hij dan het woord richten tot weinigen? Daarmee is in overeenstemming, dat op vele plaatsen de evangelisten de woorden gelovigen en discipelen gebruiken als van gelijke betekenis, en voornamelijk Lucas meermalen in de Handelingen der Apostelen. Ja zelfs strekt hij deze titel van discipel ook uit tot een vrouw (Hand. 9:36). Daarom, indien het geloof van dit doelwit, waarop het richten moet, ook maar het minst afwijkt, behoudt het zijn natuur niet, maar is een onzekere lichtgelovigheid en een onbestendige dwaling des verstands. Hetzelfde Woord is de grondslag, waardoor het geschraagd en ondersteund wordt en wanneer het daarvan afwijkt, stort het ineen. Neem dus het Woord weg, en er zal geen geloof meer overblijven.
Plaats reactie