Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Zosinus

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Zosinus »

Luther schreef:
Zosinus schreef:
EdgarB schreef:
Luther schreef:Als ik dan zeg dat we in dat geval levenslange sexuele onthouding voorstaan, is het gesprek meestal al afgelopen; men luistert dan niet meer.
Ik vind dit wel begrijpelijk dat 'men' niet meer luistert. Imo is dit een onhoudbaar standpunt. Homo's zijn tenslotte geen Roomse priesters
Ik denk omdat het onlogisch is. Zijn en doen kun je niet van elkaar scheiden. Ze veronderstellen elkaar. Vergelijk het met de volgende uitspraken:
- je mag wel vrouw zijn maar niet doen als een vrouw (dat wil zeggen een man zoeken, kinderen krijgen en alles wat er bij hoort.)
- je mag wel Christen zijn maar niet doen als een Christen (Bijbel lezen, erediensten houden, bidden, etc.)
Zonder het doen is het zijn betekenisloos.
Het lijkt me daarom logisch dat de rechter het doen meeneemt binnen het enkele feit.
Bijbels gezien niet.
Vergelijk het met een vrijgezelle hetrosexuele man: Die is hetrosexueel, maar mag er geen gevolg aan geven buiten het huwelijk.
Die parallel wordt vaak getrokken maar deugt niet.
Mijn heteroseksuele mannelijkheid (mijn zijn) is komt alleen tot stand door het doen als man. Dat wil zeggen dat als ik niet getrouwd ben of geen gemeenschap heb geen man ben, want ik kan wel handelen op een manier die in overeenstemming is met mijn identiteit als heteroseksuele man. Ik kan participeren in de weg die mogelijk leidt tot een huwelijk (ik kan gaan speeddaten, ik kan me afvragen welke vrouw geschikt voor mij zou zijn, ik kan me een beetje uitsloven, etc.).
Bij het verbieden van homoseksualiteit (liefdesband, ook lichamelijk) ontneem je ook gelijk alle andere aspecten die horen bij de identiteit en daarmee ook de mogelijkheid om het te zijn.
memento

Bericht door memento »

Zosinus schreef:Mijn heteroseksuele mannelijkheid (mijn zijn) is komt alleen tot stand door het doen als man. Dat wil zeggen dat als ik niet getrouwd ben of geen gemeenschap heb geen man ben, want ik kan wel handelen op een manier die in overeenstemming is met mijn identiteit als heteroseksuele man. Ik kan participeren in de weg die mogelijk leidt tot een huwelijk (ik kan gaan speeddaten, ik kan me afvragen welke vrouw geschikt voor mij zou zijn, ik kan me een beetje uitsloven, etc.).
Bij het verbieden van homoseksualiteit (liefdesband, ook lichamelijk) ontneem je ook gelijk alle andere aspecten die horen bij de identiteit en daarmee ook de mogelijkheid om het te zijn.
Het is ook heel moeilijk. Het dwingt tot een keuze. Voor redeneren vanuit menselijke gevoelens. Of vanuit de geboden Gods. Voor een christen zal toch dat laatste doorslaggevend moeten zijn, ook al gaat dat tegen het gevoel in.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

EdgarB schreef:Maar Luther wat versta je dan onder levenslange sexuele onthouding ?? Er is nl ook nog zoiets als masturbatie
In dit geval bedoelde ik het zich onthouden van elke vorm van sexuele gemeenschap met een ander.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zosinus schreef:Die parallel wordt vaak getrokken maar deugt niet.
Mijn heteroseksuele mannelijkheid (mijn zijn) is komt alleen tot stand door het doen als man. Dat wil zeggen dat als ik niet getrouwd ben of geen gemeenschap heb geen man ben, want ik kan wel handelen op een manier die in overeenstemming is met mijn identiteit als heteroseksuele man. Ik kan participeren in de weg die mogelijk leidt tot een huwelijk (ik kan gaan speeddaten, ik kan me afvragen welke vrouw geschikt voor mij zou zijn, ik kan me een beetje uitsloven, etc.).
Ik vind dit een wat ingewikkelde manier om te zeggen dat naar jouw visie iemand met een homosexuele geaardheid wel een duurzame relatie mag aangaan met een partner van hetzelfde geslacht. Of lees ik het nu verkeerd?

Volgens mij gaat de vergelijking wel op. Vrijwel iedereen heeft een bepaalde sexuele geaardheid/gerichtheid. Die geaardheid is er ook zonder dat er sprake hoeft te zijn van een relatie. Ook ongetrouwde, hetrosexueel gerichte mensen hebben dat. Het kan zijn dat een man heel graag getrouwd zou zijn, maar door welke reden dan ook nooit een vrouw heeft gevonden. Je kunt dan toch niet zeggen dat deze man maar een halve identiteit heeft, als je hem verbiedt om prostituees te bezoeken?
Laatst gewijzigd door Luther op 03 nov 2011, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
TSD

Bericht door TSD »

Zosinus schreef:
Luther schreef: Bijbels gezien niet.
Vergelijk het met een vrijgezelle hetrosexuele man: Die is hetrosexueel, maar mag er geen gevolg aan geven buiten het huwelijk.
Inderdaad. Anders zeggen we feitelijk dat je je wel sexueel aangetrokken mag voelen tot mensen van hetzelfde geslacht, maar het alleen niet mag praktiseren. Maar dat is natuurlijk niet zo. De Bijbel is duidelijk over begeertes...

Volgens mij gaat het om het feit dat een zondige aard nooit een reden is voor Christenen om iemand af te wijzen of de discrimineren. We hebben immers allemaal een zondige aard en iedereen heeft ook zijn eigen zwaktes. Hoe zouden we dan onderscheid kunnen maken tussen iemand die een homofiele aard heeft en iemand die op een willekeurige andere manier 'zondig' is?

Maar dat staat toch volledig los van het feit dat je een homofiele geaardheid afkeurt?

@ Luther, je laatste reactie begrijp ik niet, je zegt dan eigenlijk dat een homofiele geaardheid even 'neutraal' is als de heterosexuele geaardheid. Dat is toch niet zo? Het is toch niet zo dat onze zondige aard, als we daar maar actief tegen strijden niet opeens geen zonde meer is?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

TSD schreef:
Zosinus schreef:
Luther schreef: Bijbels gezien niet.
Inderdaad. Anders zeggen we feitelijk dat je je wel sexueel aangetrokken mag voelen tot mensen van hetzelfde geslacht, maar het alleen niet mag praktiseren. Maar dat is natuurlijk niet zo. De Bijbel is duidelijk over begeertes...

Volgens mij gaat het om het feit dat een zondige aard nooit een reden is voor Christenen om iemand af te wijzen of de discrimineren. We hebben immers allemaal een zondige aard en iedereen heeft ook zijn eigen zwaktes. Hoe zouden we dan onderscheid kunnen maken tussen iemand die een homofiele aard heeft en iemand die op een willekeurige andere manier 'zondig' is?

Maar dat staat toch volledig los van het feit dat je een homofiele geaardheid afkeurt?

@ Luther, je laatste reactie begrijp ik niet, je zegt dan eigenlijk dat een homofiele geaardheid even 'neutraal' is als de heterosexuele geaardheid. Dat is toch niet zo? Het is toch niet zo dat onze zondige aard, als we daar maar actief tegen strijden niet opeens geen zonde meer is?
Er wordt in de reformatorische gezindte (de laatste jaren?) een heel scherp onderscheid gemaakt tussen homofilie en homoseksualiteit. Homofilie vraagt om genezing, homoseksualiteit om bekering. Homofilie is geen zonde, homoseksualiteit wel. Tenminste, zo wordt het op de CGO onderwezen.
Ik begrijp dat onderscheid niet helemaal. Het seksuele verlangen van een man naar een man (en van een vrouw naar een vrouw) wordt mijns inziens niet pas zonde zodra het zich richt op een specifieke man (of vrouw), of zodra het gepraktiseerd wordt. De begeerte is zonde.
Gaat de gereformeerde gezindte niet teveel mee in het menselijke gevoel van dat het zielig is, als homoseksueel geboren worden, je kunt er toch niks aan doen, enzovoorts enzovoorts?
EdgarB

Bericht door EdgarB »

Luther schreef:
EdgarB schreef:Maar Luther wat versta je dan onder levenslange sexuele onthouding ?? Er is nl ook nog zoiets als masturbatie
In dit geval bedoelde ik het zich onthouden van elke vorm van sexuele gemeenschap met een ander.
Ok Luther. Dan begrijp ik je..
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

TSD schreef:@ Luther, je laatste reactie begrijp ik niet, je zegt dan eigenlijk dat een homofiele geaardheid even 'neutraal' is als de heterosexuele geaardheid. Dat is toch niet zo? Het is toch niet zo dat onze zondige aard, als we daar maar actief tegen strijden niet opeens geen zonde meer is?
Dat is inderdaad een goede vraag. Laat ik hierop een aantal dingen zeggen:

1. Ik wil ervoor waken om zomaar makkelijk mensen en hun gevoelens af te schrijven. Dat is rond onze homosexuele medemens m.n. in onze kringen in het verleden (en heden) maar al te vaak wel gedaan. M.a.w.: ik vind het te gemakkelijk om eenvoudigweg te stellen dat het hebben van een homosexuele geaardheid op zichzelf al zonde is, méér dan het zijn van mens n na Genesis 3. daarmee zeg je dan in feite dat de persoon in kwestie nooit had mogen bestaan.

2. De homosexuele geaardheid is inderdaad niet even neutraal als de heterosexuele geaardheid. Tegelijkertijd is dat ook weer niet echt relevant, want wie durft te zeggen dat zijn of haar heterosexuele geaardheid volstrekt zuiver is? Wij zijn na Genesis 3 sowieso niet meer zuiver. Daarmee wordt echter vaak een deur(tje) geopend voor het goedpraten van de zonde, en daar wil ik me ook voor hoeden.

3. Het is inderdaad al zonde als een homosexuele man verlangt naar gemeenschap met een andere man. Maar wie als heterosexuele man een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft alreeds overspel met haar gedaan. Ofwel: ook daarin is er niet veel onderscheid als het gaat om de zonde die ons in onze sexuele gevoelens (homo of hetero) zo lichtelijk omringt. Dus ik zie inderdaad geen verschil (in zondigheid) tussen enerzijds een homosexuele man die droomt en in zijn gedachtenwereld meegaat in begeren van sexuele gemeenschap met een andere man en anderzijds een heterosexuele man die droomt en in zijn gedachtenwereld meegaat in begeren van sexuele gemeenschap met een vrouw, waarmee hij (nog) niet getrouwd is.

4. Dit alles gezegd hebbende blijft wel staan dat de Heere het huwelijk tussen één man en één vrouw wel als inzetting na Genesis 3 heeft gegeven en de homosexuele relatie heeft verboden, evenals de buitenechtelijke sexuele gemeenschap.

5. Er is voor de Heere geen onderscheid in zonden, maar het blijft waar dat elke zonde die we niet hebben gedaan, die hoeven we ook niet te belijden en te bewenen.
TSD

Bericht door TSD »

Luther schreef: 1. Ik wil ervoor waken om zomaar makkelijk mensen en hun gevoelens af te schrijven. Dat is rond onze homosexuele medemens m.n. in onze kringen in het verleden (en heden) maar al te vaak wel gedaan. M.a.w.: ik vind het te gemakkelijk om eenvoudigweg te stellen dat het hebben van een homosexuele geaardheid op zichzelf al zonde is, méér dan het zijn van mens n na Genesis 3. daarmee zeg je dan in feite dat de persoon in kwestie nooit had mogen bestaan.
Dat begrijp ik, dat heb ik ook niet bedoeld met deze reactie, op die manier rij je eigenlijk aan de andere kant van de dijk af. Maar ik vraag me juist af of we met het benadrukken van dit punt niet eigenlijk aan de andere kant ontspoort zijn?
Luther schreef: 2. De homosexuele geaardheid is inderdaad niet even neutraal als de heterosexuele geaardheid. Tegelijkertijd is dat ook weer niet echt relevant, want wie durft te zeggen dat zijn of haar heterosexuele geaardheid volstrekt zuiver is? Wij zijn na Genesis 3 sowieso niet meer zuiver. Daarmee wordt echter vaak een deur(tje) geopend voor het goedpraten van de zonde, en daar wil ik me ook voor hoeden.
Eens! Dat is ook de reden dat we dus nooit iemand met een homosexuele geaardheid af kunnen schrijven. Omdat die geaardheid niet minder onzuiver is dan de geaardheid van een heterosexueel. Maar moeten we er niet voor waken om homosexuele gevoelens als 'zuiver' te gaan beschouwen, wanneer je het maar niet in de praktijk brengt?

Luther schreef: 3. Het is inderdaad al zonde als een homosexuele man verlangt naar gemeenschap met een andere man. Maar wie als heterosexuele man een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft alreeds overspel met haar gedaan. Ofwel: ook daarin is er niet veel onderscheid als het gaat om de zonde die ons in onze sexuele gevoelens (homo of hetero) zo lichtelijk omringt. Dus ik zie inderdaad geen verschil (in zondigheid) tussen enerzijds een homosexuele man die droomt en in zijn gedachtenwereld meegaat in begeren van sexuele gemeenschap met een andere man en anderzijds een heterosexuele man die droomt en in zijn gedachtenwereld meegaat in begeren van sexuele gemeenschap met een vrouw, waarmee hij (nog) niet getrouwd is.

4. Dit alles gezegd hebbende blijft wel staan dat de Heere het huwelijk tussen één man en één vrouw wel als inzetting na Genesis 3 heeft gegeven en de homosexuele relatie heeft verboden, evenals de buitenechtelijke sexuele gemeenschap.

5. Er is voor de Heere geen onderscheid in zonden, maar het blijft waar dat elke zonde die we niet hebben gedaan, die hoeven we ook niet te belijden en te bewenen.
Toch zit er denk ik een belangrijk verschil. Als heterosexuele man (of vrouw) mag je toch verlangen hebben naar een vrouw (of man) waarmee je nog niet getrouwd bent (natuurlijk niet als je zelf getrouwd bent of de ander is getrouwd)? Wanneer je geen verlangens hebt naar elkaar kom je ook nooit tot een relatie. Terwijl, wanneer je als homosexueel verlangens hebt om een relatie met iemand aan te gaan, je dat ook als zondig moet beschouwen.
Lees onderstaande quote van Zosinus, dan begrijp je wellicht wat ik bedoel:
Zosinus schreef: Die parallel wordt vaak getrokken maar deugt niet.
En daarmee bestempel je niemand die een homofiele sexuele geaardheid heeft als een soort van minderwaardig o.i.d. laat staan (!) dat je zo iemand afschrijft. Ik verzet me ook fel tegen geluiden die je wel eens hoort dat iemand met een homofiele geaardheid allerlei functies (vaak: voorbeeldfuncties) niet zou kunnen bekleden. Daarmee zorg je er dus voor dat zo iemand zelfs zijn geaardheid niet bekend kan maken en verzwaar je zo iemand het leven....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

TSD schreef:
Luther schreef: 1. Ik wil ervoor waken om zomaar makkelijk mensen en hun gevoelens af te schrijven. Dat is rond onze homosexuele medemens m.n. in onze kringen in het verleden (en heden) maar al te vaak wel gedaan. M.a.w.: ik vind het te gemakkelijk om eenvoudigweg te stellen dat het hebben van een homosexuele geaardheid op zichzelf al zonde is, méér dan het zijn van mens n na Genesis 3. daarmee zeg je dan in feite dat de persoon in kwestie nooit had mogen bestaan.
Dat begrijp ik, dat heb ik ook niet bedoeld met deze reactie, op die manier rij je eigenlijk aan de andere kant van de dijk af. Maar ik vraag me juist af of we met het benadrukken van dit punt niet eigenlijk aan de andere kant ontspoort zijn?
Dat laatste is inderdaad een gevaar, maar ik ben bang dat het eerste in onze kring nu nog meer aan de orde is.
TSD schreef:
Luther schreef: 2. De homosexuele geaardheid is inderdaad niet even neutraal als de heterosexuele geaardheid. Tegelijkertijd is dat ook weer niet echt relevant, want wie durft te zeggen dat zijn of haar heterosexuele geaardheid volstrekt zuiver is? Wij zijn na Genesis 3 sowieso niet meer zuiver. Daarmee wordt echter vaak een deur(tje) geopend voor het goedpraten van de zonde, en daar wil ik me ook voor hoeden.
Eens! Dat is ook de reden dat we dus nooit iemand met een homosexuele geaardheid af kunnen schrijven. Omdat die geaardheid niet minder onzuiver is dan de geaardheid van een heterosexueel. Maar moeten we er niet voor waken om homosexuele gevoelens als 'zuiver' te gaan beschouwen, wanneer je het maar niet in de praktijk brengt?
Volgens mij heb ik dat ook nergens betoogd. Sterker nog: kunnen we eigenlijk wel spreken over zuivere sexuele gevoelens na Genesis 3, homosexuele of heterosexueel? Zitten er niet altijd zondige afwijkingen in verborgen?
TSD schreef:
Luther schreef: 3. Het is inderdaad al zonde als een homosexuele man verlangt naar gemeenschap met een andere man. Maar wie als heterosexuele man een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft alreeds overspel met haar gedaan. Ofwel: ook daarin is er niet veel onderscheid als het gaat om de zonde die ons in onze sexuele gevoelens (homo of hetero) zo lichtelijk omringt. Dus ik zie inderdaad geen verschil (in zondigheid) tussen enerzijds een homosexuele man die droomt en in zijn gedachtenwereld meegaat in begeren van sexuele gemeenschap met een andere man en anderzijds een heterosexuele man die droomt en in zijn gedachtenwereld meegaat in begeren van sexuele gemeenschap met een vrouw, waarmee hij (nog) niet getrouwd is.
Toch zit er denk ik een belangrijk verschil. Als heterosexuele man (of vrouw) mag je toch verlangen hebben naar een vrouw (of man) waarmee je nog niet getrouwd bent (natuurlijk niet als je zelf getrouwd bent of de ander is getrouwd)? Wanneer je geen verlangens hebt naar elkaar kom je ook nooit tot een relatie. Terwijl, wanneer je als homosexueel verlangens hebt om een relatie met iemand aan te gaan, je dat ook als zondig moet beschouwen.
Je mag zeker als heterosexuele man een verlangen hebben naar een vrouw met wie je nog niet getrouwd bent. Daar ligt inderdaad het verschil met een homosexuele man. Maar, ik wil wel benadrukken dat ook met dat op zichzelf geoorloofde verlangen van de heterosexuele man tegelijk zo snel onzuivere gedachten kunnen meekomen. En zodra dat het geval is, is het onderscheid met de zondige homosexuele verlangens weer verdwenen.
TSD schreef:Lees onderstaande quote van Zosinus, dan begrijp je wellicht wat ik bedoel:
Zosinus schreef: Die parallel wordt vaak getrokken maar deugt niet.
En daarmee bestempel je niemand die een homofiele sexuele geaardheid heeft als een soort van minderwaardig o.i.d. laat staan (!) dat je zo iemand afschrijft. Ik verzet me ook fel tegen geluiden die je wel eens hoort dat iemand met een homofiele geaardheid allerlei functies (vaak: voorbeeldfuncties) niet zou kunnen bekleden. Daarmee zorg je er dus voor dat zo iemand zelfs zijn geaardheid niet bekend kan maken en verzwaar je zo iemand het leven....
Met de quote van Zosinus ben ik het oneens; de consequentie van die redenering is namelijk dat je elke ongetrouwde man of vrouw als een soort sexueel-neutrale persoonlijkheid neerzet. Jouw reactie daarop onderschrijf ik wel. Dat is eigenlijk ook mijn drive in deze discussie; ik heb te vaak reacties gehoord, waarin mensen totaal werden afgeschreven.
TSD

Bericht door TSD »

Ok. Als dat je 'drive' is dan snap ik je verhaal, daar ben ik het inderdaad mee eens. Helaas komt dat ook nog steeds voor.

Overigens zie ik ook de andere kant steeds nadrukkelijker naar voren komen, dat gevaar 'rukt' wel langzaam op.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

TSD schreef:Ok. Als dat je 'drive' is dan snap ik je verhaal, daar ben ik het inderdaad mee eens. Helaas komt dat ook nog steeds voor.

Overigens zie ik ook de andere kant steeds nadrukkelijker naar voren komen, dat gevaar 'rukt' wel langzaam op.
Je bedoelt dat men langzamerhand in onze kring ook zegt: Jongens, laten we nou niet al te moeilijk gaan doen?
TSD

Bericht door TSD »

Luther schreef:
TSD schreef:Ok. Als dat je 'drive' is dan snap ik je verhaal, daar ben ik het inderdaad mee eens. Helaas komt dat ook nog steeds voor.

Je bedoelt dat men langzamerhand in onze kring ook zegt: Jongens, laten we nou niet al te moeilijk gaan doen?
Ja
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

TSD schreef:
Luther schreef:

Ja
Dat ben ik nog niet zo vaak tegen gekomen, maar anders is dat inderdaad kwalijk.
Enkele jaren geleden heeft ds. G.J. van Aalst in de Saambinder over deze verschuiving en over homosexualiteit in het algemeen zeer behartenswaardige artikelen geschreven. Wellicht opvraagbaar via Digibron.
Plaats reactie