Erasmiaan schreef:Hoewel ik dat grotendeels met je eens ben, sluit dat het aanbod niet uit. Door de nodigingen van het Evangelie wordt onze verantwoordelijkheid groter. Er staat immers in de Bijbel: Wendt u naar Mij en wordt behouden en Ik raad u dat gij van Mij koopt, goud, beproeft, komende uit het vuur.
Uiteraard blijft dit volledig staan. Maar deze nodiging, of deze welmenende oproep, die tot allen komt, is een oproep om te
komen. En daarvan zegt Hebreeen nu juist dat dit komen onmogelijk zonder geloof.
De nodiging van het Evangelie, de aanbieding van de beloften, komt niet in plaats van het bevel van bekering en geloof! Het is "Bekeert u en Leeft!"
De constatering kan derhalve niet anders zijn dat - en de ervaring wijst dit uiteraard ook uit - dat het "Wendt u naar Mij en wordt behouden"
niet in tegenspraak kan zijn met de tekst uit Hebreeen "Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken." want de Schrift kan zichzelf niet tegenspreken.
En dan is de conclusie toch niet anders dan
dat het geloof om niet geschonken wordt, dat het niet is degene die wil, noch degene die loopt maar de ontfermende God.
De nodiging tot het heil maakt niet het bevel van geloof en bekering overbodig maar is er een voorwaarde van. Zoals de tekst uit de Hebreen toch duidelijk zegt.
ps. Dat is gelijk mijn bezwaar tegen de eenzijdige geciteerde citaten. Het valt niet mee om als net kerkmens te moeten leren dat al mijn bidden, mijn lezen en mijn kerkgang niets anders is dan het valse blaffen van een hond. Dat dit - behoudens een uiterlijke gehoorzaamheid aan het gebod - geen streepje voor oplevert - vergeleken met degenen die aan God nog gebod doen en leven voor het hier en nu in een hedonistische levensstijl.