Wat was de inhoud van hun kritiek?keesjanm schreef:Op de laatste Generale Synode waren enkele predikanten wel een beetje kritisch tov de CGO.caprice schreef: Bedoel je te zeggen dat het volgen van de CGO ongerechtigheid is?
Schriftelijke / internetcursus dogmatiek
Re: Schriftelijke / internetcursus dogmatiek
Dat was een enkele ouderling, ik dacht zelfs slechts 1. Zijn kritiek is niet overgenomen door de GS.keesjanm schreef:Op de laatste Generale Synode waren enkele predikanten wel een beetje kritisch tov de CGO.caprice schreef: Bedoel je te zeggen dat het volgen van de CGO ongerechtigheid is?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Klopt inderdaad.Luther schreef:Dat was een enkele ouderling, ik dacht zelfs slechts 1. Zijn kritiek is niet overgenomen door de GS.keesjanm schreef:Op de laatste Generale Synode waren enkele predikanten wel een beetje kritisch tov de CGO.caprice schreef: Bedoel je te zeggen dat het volgen van de CGO ongerechtigheid is?
Verder: waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Het is goed dat er soms wat corrigerende opmerkingen komen, maar in doorsnee wordt het werk van de CGO zeer gewaardeerd.
Ik meende dat er ook predikanten waren die kritische vragen stelden. Men vond dat de studenten van de CGO vaak een te kritisch geluid lieten horen.
Kritisch geluid richting eigen kerkverband?keesjanm schreef:Ik meende dat er ook predikanten waren die kritische vragen stelden. Men vond dat de studenten van de CGO vaak een te kritisch geluid lieten horen.
Kritisch richting de belijdenisgeschriften.Mister schreef:Kritisch geluid richting eigen kerkverband?keesjanm schreef:Ik meende dat er ook predikanten waren die kritische vragen stelden. Men vond dat de studenten van de CGO vaak een te kritisch geluid lieten horen.
Serieus?Tiberius schreef:Kritisch richting de belijdenisgeschriften.Mister schreef:Kritisch geluid richting eigen kerkverband?keesjanm schreef:Ik meende dat er ook predikanten waren die kritische vragen stelden. Men vond dat de studenten van de CGO vaak een te kritisch geluid lieten horen.
Men vond ...Mister schreef:Serieus?Tiberius schreef:Kritisch richting de belijdenisgeschriften.Mister schreef:Kritisch geluid richting eigen kerkverband?keesjanm schreef:Ik meende dat er ook predikanten waren die kritische vragen stelden. Men vond dat de studenten van de CGO vaak een te kritisch geluid lieten horen.
De synode ging daarin overigens niet mee.
Als je lid bent van de (Oud) Gereformeerde Gemeente in Nederland, zou je de cursus Identiteit ook nog kunnen overwegen. Hij vangt D.V. a.s. woensdag aan, en in de winterperiode komt men eens in de drie weken tien keer bij elkaar op woensdagavond in Opheusden.dennis schreef:Je kunt ook een dogmatiek zelfstandig doornemen. Bijvoorbeeld ds. Kersten. Er is een boekje van ds. Van Haaren over, dat je als hulpmiddel kunt gebruiken.
Dogmatiek is ook op de CGO toch vooral hieruit leren, dus dat kan ook zonder begeleiding.
Voor meer info: zie Wachter Sions.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Toch was hier op het forum ook iemand die, tegen het afwijzen van de HSV door de Synode, ging tegenwerpen dat bij de CGO andere vertalingen toegejuichd worden. Als ambtsdragers vaker met dat soort geluiden (vanuit de CGO) geconfronteerd worden kan ik begrijpen dat ze daar toch wel een vraagje over stellen.Tiberius schreef:Men vond ...
Het advies van meerdere Bijbelvertalingen gebruik te maken bij studie van de Bijbel is heel normaal. Maar dat betekent nog niet dat je een andere Bijvelvertaling voor persoonlijk en huiselijk gebruik ook toejuicht.Erasmiaan schreef:Toch was hier op het forum ook iemand die, tegen het afwijzen van de HSV door de Synode, ging tegenwerpen dat bij de CGO andere vertalingen toegejuichd worden. Als ambtsdragers vaker met dat soort geluiden (vanuit de CGO) geconfronteerd worden kan ik begrijpen dat ze daar toch wel een vraagje over stellen.Tiberius schreef:Men vond ...
Precies. Met dat advies vanuit de CGO kon je toch niet tegen de HSV zijn, was de boodschap hier. Een beetje een kromme redenering, op de CGO was het wel goed bedoeld (hoop ik) maar het was verkeerd overgekomen.Afgewezen schreef:Het advies van meerdere Bijbelvertalingen gebruik te maken bij studie van de Bijbel is heel normaal. Maar dat betekent nog niet dat je een andere Bijvelvertaling voor persoonlijk en huiselijk gebruik ook toejuicht.Erasmiaan schreef:Toch was hier op het forum ook iemand die, tegen het afwijzen van de HSV door de Synode, ging tegenwerpen dat bij de CGO andere vertalingen toegejuichd worden. Als ambtsdragers vaker met dat soort geluiden (vanuit de CGO) geconfronteerd worden kan ik begrijpen dat ze daar toch wel een vraagje over stellen.Tiberius schreef:Men vond ...
Overal wordt wel eens een fout gemaakt, maar de mensen die de C.G.O hebben gedaan (degenen die ik ken dan) zijn erg positief. Er geven trouwens ook predikanten les...