Schriftelijke / internetcursus dogmatiek
Schriftelijke / internetcursus dogmatiek
Weet iemand of er een schriftelijke (via internet) cursus dogmatiek is? Ik heb enerszijds wel interesse in de CGO, maar elke donderdagavond naar Gouda gaat mij niet lukken en elke zaterdagmorgen naar Amersfoort levert een echtscheiding op. En zoveel weet ik wel van de dogmatiek, dat dat niet de bedoeling is.
Re: Schriftelijke / internetcursus dogmatiek
Misschien is dit een idee?Jan schreef:Weet iemand of er een schriftelijke (via internet) cursus dogmatiek is? Ik heb enerszijds wel interesse in de CGO, maar elke donderdagavond naar Gouda gaat mij niet lukken en elke zaterdagmorgen naar Amersfoort levert een echtscheiding op. En zoveel weet ik wel van de dogmatiek, dat dat niet de bedoeling is.
Verder info op de site van 'de Banier'.
De ‘Redelijke Godsdienst’
Thuis studeren in uw eigen tempo, via internet of schriftelijk. Dat is heel eenvoudig met de Baniercursussen.. Als u via internet studeert, krijgt u een wachtwoord om in te loggen; het hele studieproces vindt online plaats. U communiceert rechtstreeks met de docent, maar ook met uw medecursisten. Als de cursus gestart is, staan de opdrachten voor u klaar en kunt u aan het werk wanneer u wilt. De docent begeleidt u en kijkt uw werk na.
In zijn ‘Redelijke Godsdienst’ wil Wilhelmus à Brakel ons laten zien wat de redelijke godsdienst voor ons leven betekent. In het boek, dat uit drie onderdelen bestaat, waarschuwt Brakel ons voortdurend met de Schrift in de hand, maar laat hij tevens zien wie Christus is voor een arm zondaarsvolk.
Waar bestaat de cursus uit?
De cursus bestaat uit ruim 3000 vragen, verdeeld in een aantal lessen. Die staan op internet voor u klaar; u beantwoordt ze in uw eigen tempo. Bij de schriftelijke cursus worden uitwerkpapier en enveloppen geleverd. U stuurt de gemaakte lessen naar de cursusleider; ze worden dan door hem gecorrigeerd.
Er zijn een viertal cursussen die zo worden aangeboden:
Zoeken uitgebreid zoekenActieboekCategorieTheologie - Preken en meditaties
Theologie - Pastoraal
Theologie - Dagboek
Theologie - Bijbelstudie
Jeugdboeken - Leesboeken
Romans - Vertaalde Romans
Romans - Vlinderserie
CatalogusDownload catalogus
ServiceOver De Banier
Erdee Media Groep
Christelijke kinderboeken
Christelijke bibliotheken
Cursussen
Wilt u tijd vrijmaken om boeken te bestuderen die gebaseerd zijn op het Woord van God? Heeft u een standaardwerk in uw boekenkast staan waar u niet goed ‘doorheen komt’? Dan is een cursus op basis van vragen over het betreffende boek wellicht iets voor u. Uitgeverij De Banier verzorgt zelfstudiecursussen aan de hand van de volgende boeken:
■‘Het zien op Jezus’
■‘De Institutie’
■De ‘Redelijke Godsdienst’
■Stad Gods
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Voor dogmatiek is toch geen cursus nodig?Jan schreef:Weet iemand of er een schriftelijke (via internet) cursus dogmatiek is? Ik heb enerszijds wel interesse in de CGO, maar elke donderdagavond naar Gouda gaat mij niet lukken en elke zaterdagmorgen naar Amersfoort levert een echtscheiding op. En zoveel weet ik wel van de dogmatiek, dat dat niet de bedoeling is.
Zoek een goede inleiding dogmatiek en spit die door.Jan schreef:Weet iemand of er een schriftelijke (via internet) cursus dogmatiek is? Ik heb enerszijds wel interesse in de CGO, maar elke donderdagavond naar Gouda gaat mij niet lukken en elke zaterdagmorgen naar Amersfoort levert een echtscheiding op. En zoveel weet ik wel van de dogmatiek, dat dat niet de bedoeling is.
Het ligt eraan welk niveau je wilt. 'Het christelijk geloof' van McGrath biedt bijvoorbeeld wel goede hoofdlijnen, maar als je al het een en ander weet van dogmatiek wil je misschien iets anders.
Wat het laatste betreft, zou Amersfoort toch een optie kunnen zijn, aangezien het niet elke week is, maar slechts een keer in de twee weken.Jan schreef:Weet iemand of er een schriftelijke (via internet) cursus dogmatiek is? Ik heb enerszijds wel interesse in de CGO, maar elke donderdagavond naar Gouda gaat mij niet lukken en elke zaterdagmorgen naar Amersfoort levert een echtscheiding op. En zoveel weet ik wel van de dogmatiek, dat dat niet de bedoeling is.

Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Dan wordt het hooguit een halve echtscheiding, bedoel je?caprice schreef:Wat het laatste betreft, zou Amersfoort toch een optie kunnen zijn, aangezien het niet elke week is, maar slechts een keer in de twee weken.Jan schreef:Weet iemand of er een schriftelijke (via internet) cursus dogmatiek is? Ik heb enerszijds wel interesse in de CGO, maar elke donderdagavond naar Gouda gaat mij niet lukken en elke zaterdagmorgen naar Amersfoort levert een echtscheiding op. En zoveel weet ik wel van de dogmatiek, dat dat niet de bedoeling is.

~~Soli Deo Gloria~~
Misschien wil vrouwlief dan wel mee?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Je kunt ook een dogmatiek zelfstandig doornemen. Bijvoorbeeld ds. Kersten. Er is een boekje van ds. Van Haaren over, dat je als hulpmiddel kunt gebruiken.
Dogmatiek is ook op de CGO toch vooral hieruit leren, dus dat kan ook zonder begeleiding.
Dogmatiek is ook op de CGO toch vooral hieruit leren, dus dat kan ook zonder begeleiding.
Het ligt eraan welk niveau je wilt. Voor een grondige behandeling van alle hoofd-leerstukken op "beginners"-niveau (maar voor gevorderden aan te bevelen), kan ik aanraden:
Ds. R. van Kooten, Aan Zijn voeten.
Voordeel van dit boek is, naast dat het heel toegankelijk geschreven is, is dat er ook een compendium bij verkrijgbaar is, waar een leesrooster in staat. Elke week behandel je dan 1 hoofdstuk uit het boek, en elke dag heb je een Bijbelgedeelte om er bij te lezen met enkele vragen erbij. Zo ben je de hele week met dat hoofdstuk bezig. Ook bevat het compendium van elk hoofdstuk een samenvatting, die je er doordeweeks bij zou kunnen pakken om de stof te herhalen en helemaal eigen te maken. Voor zelfstudie dus zeer geschikt!
Voordeel van dit boek is, naast dat het heel toegankelijk geschreven is, is dat er ook een compendium bij verkrijgbaar is, waar een leesrooster in staat. Elke week behandel je dan 1 hoofdstuk uit het boek, en elke dag heb je een Bijbelgedeelte om er bij te lezen met enkele vragen erbij. Zo ben je de hele week met dat hoofdstuk bezig. Ook bevat het compendium van elk hoofdstuk een samenvatting, die je er doordeweeks bij zou kunnen pakken om de stof te herhalen en helemaal eigen te maken. Voor zelfstudie dus zeer geschikt!
Ik zie idd bij mijn (bijna) volwassen kinderen dat dit boek ze veel leert. Verder geef ik ze het boek Alles uit Hem van Ds C.G. Vreugdenhil als ze dogmatische vragen hebben, ook helder geschreven.memento schreef:Het ligt eraan welk niveau je wilt. Voor een grondige behandeling van alle hoofd-leerstukken op "beginners"-niveau (maar voor gevorderden aan te bevelen), kan ik aanraden:
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- J.C. Philpot
Inderdaad iedereen aan te raden! Bijbels, gereformeerd en toegankelijk! Wij hebben het een keer tweedehand voor een tientje (dacht ik) aangeschaft.memento schreef:Het ligt eraan welk niveau je wilt. Voor een grondige behandeling van alle hoofd-leerstukken op "beginners"-niveau (maar voor gevorderden aan te bevelen), kan ik aanraden:
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- MarthaMartha
Uh... dacht dat je geen grenzen mocht opzoeken? maar je verre moet houden van ongerechtigheid?caprice schreef:Wat het laatste betreft, zou Amersfoort toch een optie kunnen zijn, aangezien het niet elke week is, maar slechts een keer in de twee weken.Jan schreef:Weet iemand of er een schriftelijke (via internet) cursus dogmatiek is? Ik heb enerszijds wel interesse in de CGO, maar elke donderdagavond naar Gouda gaat mij niet lukken en elke zaterdagmorgen naar Amersfoort levert een echtscheiding op. En zoveel weet ik wel van de dogmatiek, dat dat niet de bedoeling is.

Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Bedoel je te zeggen dat het volgen van de CGO ongerechtigheid is?MarthaMartha schreef:Uh... dacht dat je geen grenzen mocht opzoeken? maar je verre moet houden van ongerechtigheid?caprice schreef:Wat het laatste betreft, zou Amersfoort toch een optie kunnen zijn, aangezien het niet elke week is, maar slechts een keer in de twee weken.Jan schreef:Weet iemand of er een schriftelijke (via internet) cursus dogmatiek is? Ik heb enerszijds wel interesse in de CGO, maar elke donderdagavond naar Gouda gaat mij niet lukken en elke zaterdagmorgen naar Amersfoort levert een echtscheiding op. En zoveel weet ik wel van de dogmatiek, dat dat niet de bedoeling is.

Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Op de laatste Generale Synode waren enkele predikanten wel een beetje kritisch tov de CGO.caprice schreef: Bedoel je te zeggen dat het volgen van de CGO ongerechtigheid is?
Positieve kritiek is alleen maar goed.keesjanm schreef:Op de laatste Generale Synode waren enkele predikanten wel een beetje kritisch tov de CGO.caprice schreef: Bedoel je te zeggen dat het volgen van de CGO ongerechtigheid is?

Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck