Oorspronkelijk gepost door Marjan
Oorspronkelijk gepost door limosa
Ga in deze topic maar eens in op het verschil tussen DVD's met speel- of tekenfilms en het gebruik van TV of het naar de bioscoop gaan.
groeten,
OSW-Moderator
* televisie wordt gemaakt met de bedoeling je vast te houden. Je "moet" om zeven uur op de bank gaan zitten en dan tot elf of twaalf uur kijken, liefst naar dezelfde zender.
* als je tv kijkt en het bevalt je niet, om wat voor reden dan ook, dan zet je 'm negen van de tien keer niet uit maar zap je naar een andere zender. En als je kabel hebt kun je dat een hele poos volhouden.
* de mogelijkheid om te zappen maakt het verleidelijk om allerlei brokjes op te pikken van wat je aanstaat. Je klikt wat, je ziet wat leuks maar als het je verveelt ben je weer weg, op zoek naar iets nog leukers. Geen concentratie op één onderwerp.
* zelfs als je gericht tv gaat kijken dus dat ene programma of die ene film opzoekt, zitten daar omheen stukjes reclame (vaak seksueel getint) of voorstukjes van andere films of programma's. Veel tv-films op kabel worden ook onderbroken door reclame.
* Bij tv is het zo dat naarmate de avond vordert het programma steeds "volwassener" wordt... En dat bedoel ik niet gunstig.
* als je tv kijkt, moet niemand je komen storen, want wat je mist is weg. Of je moet opnemen.
Een dvd daarentegen.... Ik ga een dvd lenen in de videotheek, ik zoek er een uit die hooguit het stempeltje 12 heeft omdat ik weet dat de 16-films bijna allemaal ongeschikt zijn. Ik let op de symbooltjes achterop. Voetjes betekent dat ik 'm niet neem. Daarnaast heb je een uitleg op de hoes, die lees ik kritisch.
Het gebeurt dan toch wel dat een film enorm tegenvalt, door taalgebruik of omdat er schunnige dingen in zitten. Dan is het simpel: ik zet 'm uit. Ik geef toe dat het wel eens gebeurt dat het verhaal toch zo leuk of boeiend is, dat je lelijke woorden even voor lief neemt. Ik weet ook dat dat niet goed is, maar laten we wel eerlijk blijven: dat is niet voorbehouden aan de film. Er zijn ook massa's leuke normale boeken die toch een paar vloeken hebben. Leggen jullie dan meteen weer weg?
Als ik dvd kijk, en de telefoon gaat of iemand komt iets vragen zet ik de film op pauze. Desnoods gaat hij uit en kijk ik een andere keer verder. Als ik een scene niet begrijp of beter wil zien, kan ik die scene eindeloos herhalen. Wat ik op tv zie, kan ik niet meer terughalen.
En de bioscoop, tja. Mijn kinderen gaan ook wel eens, maar vaak weten ze dan nog niet wat ze precies gaan kijken. Ze kiezen pas als ze daar zijn. Dat vind ik een groot bezwaar, want als je thuis al een keus maakt kun je achtergrond informatie inwinnen (heel makkelijk met internet). Daarnaast is het zo dat als je eenmaal in de bioscoopzaal zit, je niet weggaat als het een verkeerde film is. Datzelfde geldt voor theater, waar ik een keer geweest ben. Je loopt die zaal niet uit als je eenmaal zit.
Het is jammer dat er altijd vrij ongenuanceerd over deze dingen geoordeeld is. De gereformeerde gezindte wordt gewoon door de feiten ingehaald. Tien jaar geleden, toen al!, was mijn oudste de enige uit de klas die niet naar het EK of WK, weet ik het, voetballen mocht kijken. Ik weet van een heleboel mensen uit de gergem die begonnen met video en nu gewoon tv hebben. Op de driestar laten kinderen stukjes speelfilm zien ter ondersteuning van hun spreekbeurt, of ze kijken een film in de lessen Engels. Ik schat dat 75% van de leerlingen de film Titanic heeft gezien. Terwijl het een onwaarschijnlijk verhaal is met een slechte moraal.
Het was beter geweest als er een goede bezinning op gang was gekomen, tien of twintig jaar geleden.
Voor iemand die gewoon grote bezwaren heeft tegen alle speelfilms, zijn dvd/bioscoop/tv één pot nat. Dus nu liever niet reageren op de manier van: film mag niet, of zonde van je tijd of dat soort dingen. Open daar maar een ander topic voor.