Verantwoorde dvd's

kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Verder is het bewegende beeld met geluid een veel indringender medium dan het geschreven woord. Wanneer de zonde ons op die wijze bereikt, is dat dus ook indringender....
God denkt anders, dat weet jij toch ook? Zonde is zonde en God maakt geen onderscheid in de grote. Deze opmerking is dus niet van toepassing.

Een voorbeeld: waarom is een dvd over Kruimeltje verkeerd? Het boek lezen we wel maar een dvd mag opeens niet?

Laat ik effe een extreem voorbeeld noemen. Waarom zijn we tegen dvd's waarin moord en doodslag is? Boeken erover lezen we wel?

Waarom mag iets in boeken wel en niet op een dvd? Zonde is toch zonde?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Laat ik effe een extreem voorbeeld noemen. Waarom zijn we tegen dvd's waarin moord en doodslag is? Boeken erover lezen we wel?
Sterker nog: ook in de bijbel staan gruwelijke moorden beschreven.
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door memento
Dit is weer een typisch onderwerp waarbij beide partijen elkaars argumenten kennen, en toch hun eigen mening blijven hebben...
inderdaad, maar we blijven wel elkaar respecteren, DAT IS ZEER BELANGRIJK!
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Sterker nog. Ik dnek dat de bijbel een vand e geweldadigste boeken is die er te koop is. Ik heb wel eens als ik mijn dochter er uit voorlees, dat ik denk van:" pffff wat een geweld,moord en doodslag".
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Sterker nog. Ik dnek dat de bijbel een vand e geweldadigste boeken is die er te koop is. Ik heb wel eens als ik mijn dochter er uit voorlees, dat ik denk van:" pffff wat een geweld,moord en doodslag".
Dat zegt dan meer over de boeken...

Overigens is het wel een verschil of er in een boek staat; 'hij viel en vloekte hard' of dat dit zo in een film voorkomt. De acteur zegt dan niet 'ik vloek hard'.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Oorspronkelijk gepost door tukkertje
sterker nog: er staan de meest vreselijke moorden in beschreven, zonder dat er enige sprake is van wat voor straf ook voor de moordenaars...
Zelfs de afgrijselijke moord van de meest onschuldige mens die ooit heeft geleefd. Zonder ingrijpen van de overheid, zelfs met medewerking van de overheid. En geinitieerd door de kerk.

[Aangepast op 8/3/05 door Lecram]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mensen, graag on-topic
Oorspronkelijk gepost door Admin
Laten we de vraag anders stellen (we hebben namelijk niet niks voor niks die categorieen gesloten)

is het gebruik van DVD verantwoord. Is dit nu verantwoorde tijdverdrijf.. zijn DVD en TV want dit verschil is nihil geen ledigheid.

en zegt de prediker niet dat ledigheid des duivels is...

Admin
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
een tijd geleden schreef een (overigens zeer rechtse predikant) over 'de amish-people from holland'

en ik hoop daar niet bij te gaan horen
Waarom niet? Er zijn wel ergere dingen om bij te horen, hoor. Ik ken ook 'de people from holland' die door de week hun naasten financieel uitzuigen en op zondag het netste pak aan hebben. Of mensen die pleiten voor een goed geloof, die wijzen op allerlei misstanden die ze zien in de kerk etc.etc. en ondertussen zelf niets uitstralen wat met echt geloven te maken heeft.
Hoewel ik echt wel geloof in vrijetijdsbesteding heb ik me ook wel eens afgevraagd of we alles niet veel te veel van de verkeerde kant benaderen. Veel mensen doen iets niet omdat het zonde is, maar moeten we ons niet bij alles wat we wel doen afvragen of God ons hiervoor heeft geschapen? Dan wordt de kring veel kleiner. Ook al is het nog zo onschuldig.
timo

Bericht door timo »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Oorspronkelijk gepost door limosa

Ga in deze topic maar eens in op het verschil tussen DVD's met speel- of tekenfilms en het gebruik van TV of het naar de bioscoop gaan.

groeten,
OSW-Moderator
* televisie wordt gemaakt met de bedoeling je vast te houden. Je "moet" om zeven uur op de bank gaan zitten en dan tot elf of twaalf uur kijken, liefst naar dezelfde zender.
* als je tv kijkt en het bevalt je niet, om wat voor reden dan ook, dan zet je 'm negen van de tien keer niet uit maar zap je naar een andere zender. En als je kabel hebt kun je dat een hele poos volhouden.
* de mogelijkheid om te zappen maakt het verleidelijk om allerlei brokjes op te pikken van wat je aanstaat. Je klikt wat, je ziet wat leuks maar als het je verveelt ben je weer weg, op zoek naar iets nog leukers. Geen concentratie op één onderwerp.
* zelfs als je gericht tv gaat kijken dus dat ene programma of die ene film opzoekt, zitten daar omheen stukjes reclame (vaak seksueel getint) of voorstukjes van andere films of programma's. Veel tv-films op kabel worden ook onderbroken door reclame.
* Bij tv is het zo dat naarmate de avond vordert het programma steeds "volwassener" wordt... En dat bedoel ik niet gunstig.
* als je tv kijkt, moet niemand je komen storen, want wat je mist is weg. Of je moet opnemen.

Een dvd daarentegen.... Ik ga een dvd lenen in de videotheek, ik zoek er een uit die hooguit het stempeltje 12 heeft omdat ik weet dat de 16-films bijna allemaal ongeschikt zijn. Ik let op de symbooltjes achterop. Voetjes betekent dat ik 'm niet neem. Daarnaast heb je een uitleg op de hoes, die lees ik kritisch.
Het gebeurt dan toch wel dat een film enorm tegenvalt, door taalgebruik of omdat er schunnige dingen in zitten. Dan is het simpel: ik zet 'm uit. Ik geef toe dat het wel eens gebeurt dat het verhaal toch zo leuk of boeiend is, dat je lelijke woorden even voor lief neemt. Ik weet ook dat dat niet goed is, maar laten we wel eerlijk blijven: dat is niet voorbehouden aan de film. Er zijn ook massa's leuke normale boeken die toch een paar vloeken hebben. Leggen jullie dan meteen weer weg?
Als ik dvd kijk, en de telefoon gaat of iemand komt iets vragen zet ik de film op pauze. Desnoods gaat hij uit en kijk ik een andere keer verder. Als ik een scene niet begrijp of beter wil zien, kan ik die scene eindeloos herhalen. Wat ik op tv zie, kan ik niet meer terughalen.

En de bioscoop, tja. Mijn kinderen gaan ook wel eens, maar vaak weten ze dan nog niet wat ze precies gaan kijken. Ze kiezen pas als ze daar zijn. Dat vind ik een groot bezwaar, want als je thuis al een keus maakt kun je achtergrond informatie inwinnen (heel makkelijk met internet). Daarnaast is het zo dat als je eenmaal in de bioscoopzaal zit, je niet weggaat als het een verkeerde film is. Datzelfde geldt voor theater, waar ik een keer geweest ben. Je loopt die zaal niet uit als je eenmaal zit.

Het is jammer dat er altijd vrij ongenuanceerd over deze dingen geoordeeld is. De gereformeerde gezindte wordt gewoon door de feiten ingehaald. Tien jaar geleden, toen al!, was mijn oudste de enige uit de klas die niet naar het EK of WK, weet ik het, voetballen mocht kijken. Ik weet van een heleboel mensen uit de gergem die begonnen met video en nu gewoon tv hebben. Op de driestar laten kinderen stukjes speelfilm zien ter ondersteuning van hun spreekbeurt, of ze kijken een film in de lessen Engels. Ik schat dat 75% van de leerlingen de film Titanic heeft gezien. Terwijl het een onwaarschijnlijk verhaal is met een slechte moraal.
Het was beter geweest als er een goede bezinning op gang was gekomen, tien of twintig jaar geleden.

Voor iemand die gewoon grote bezwaren heeft tegen alle speelfilms, zijn dvd/bioscoop/tv één pot nat. Dus nu liever niet reageren op de manier van: film mag niet, of zonde van je tijd of dat soort dingen. Open daar maar een ander topic voor.
Aller eerst ben je een uitzondering op de regel als jij een dvd zo kritich bekijkt maar mag ik wat vragen hoe kun ik nu veranderd worden door de vernieuwingen van mijn Gemoed tot een Levend offerande. Laten we onze tijd en ontspanning in plaats van achter een film of boek eens in gebed brengen laten we dan eens kijken wat er gebeurd.

De dominee die het boek schreef het kruis in de asfalt jungel is uit eindelijk zo begonden i.p.v tv kijken ging hij stille tijd houden misschien een idee off is dat te ver gezocht?
memento

Bericht door memento »

De dominee die het boek schreef het kruis in de asfalt jungel is uit eindelijk zo begonden i.p.v tv kijken ging hij stille tijd houden misschien een idee off is dat te ver gezocht?
Er is een groot verschil tussen tv kijken en film kijken. TV kijken is meestal ongeregeld, ik bedoel: je hebt even niets te doen, dus plof je neer op de bank en zet dat ding aan en kijkt naar wat er is. Bij film kijken gaat dat minder makkelijk, je moet er echt voor gaan zitten (btje film duurt al gauw 1,5 uur). Daarbij kies je zelf uit wat je gaat kijken.

Daarbij denk ik dat ontspanning verantwoord is, maw: dat we niet al onze vrije tijd moeten besteden aan 'stille tijd'.
yael84

Bericht door yael84 »

''The body'' met Antonio Banderas vind ik wel een verantwoorde film.
vergelijkbaar met het boek het rama document. :cool:
Het zet je wel aan het denken, stel dat het lichaam van Jezus gevonden werd...

en ''Six'' een film over de Eindtijd. met een sterk Evangelische boodschap.
Plaats reactie