Kabinet Rutte/Verhagen

Hoe lang denk je dat het kabinet Rutte-Verhagen zit?

Peiling eindigde op 25 nov 2010, 17:56

Bij de regeringsverklaring valt het kabinet al.
1
2%
Tot de verkiezingen van de Provinciale Staten (maart 2011).
7
16%
Een jaar.
3
7%
Twee jaar.
12
27%
Drie jaar.
1
2%
Het kabinet zit gewoon de rit uit.
20
45%

Totaal aantal stemmen: 44

Mister
Administrator

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door Mister »

Ander schreef:
Wilhelm schreef:
Juist Auto!
De afhankelijkheid die er absoluut nog is, dat geloof ik zeker, (Ik heb de SGP hoe dan ook hoog staan) komt niet openbaar. Er wordt politiek bedreven op een wijze die we gewend zijn van anderen maar waar de SGP zich altijd afzijdig van heeft gehouden.

Anderzijds biedt deze opstelling ook verwacting voor standpunten die tot nu toe gevoelig lagen bij de achterban maar veel minder inhoudelijk van aard zijn.
Neem bv de discussie over het vrouwenstandpunt, dat mag nu voor de achterban helemaal geen item meer zijn. Als we de pragmatisch opstelling van afgelopen week accepteren, dan vind ik dat we zeker de discussie over vrouwen niet meer aan moeten en mogen gaan. Het gaat uiteindelijk om politiek bedrijven. Dan is zeker het vrouwenstandpunt een futiliteit . Een zaak die op de volgende ledenvergadering met een hamerstuk afgerond kan worden. Naast het CDA zijn dan ook de Clara's weer blij. Door de seculiere politiek worden we weer een stuk serieuzer genomen en, last but not least, het scheelt ook een hoop extra procedurele kosten.
Inderdaad mooie artikelen in de krant, met een nuchtere blik, zowel van Addy de Jong als van Jan van Klinken. Helemaal mee eens.
Alleen wat hierboven staat is tenenkrommend: Er is in de afgelopen week naar eer en geweten gehandeld m.b.t. de verdeling van de zetels in de eerste kamer. Dat heeft niets met het vrouwenstandpunt te maken. In het program van beginselen staat bijbels gefundeerd beschreven hoe we het vrouwenstandpunt moeten zien. Daar gaat geen letter van af en dat mag ook niet. Het is overigens ook een afgesloten hoofdstuk.

Ook helemaal eens met de ingezonden stukken over het stemgedrag van de Flevolandse gedeputeerde. Die man heeft vanuit zijn beginselen niet op een vrouwelijke gedeputeerde gestemd en dan is de reactie van bijv. Nijsse natuurlijk een beetje schandalig. Dat vind ik vele malen erger dan het stemgedrag van Stoop.
Nou, laten we het huidige vrouwenstandpunt maar snel afschaffen. Dat is een beetje schandalig ;)
huisman

Bericht door huisman »

Indringende meditatie in de nieuwste Banier "Verwachting onder het oordeel" over Jes 26:8a
8 Wij hebben ook in den weg Uwer gerichten, U, o HEERE! verwacht

Als je deze meditatie op je in laat werken is het wel over met onze politieke ambities.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Indringende meditatie in de nieuwste Banier "Verwachting onder het oordeel" over Jes 26:8a
Als je deze meditatie op je in laat werken is het wel over met onze politieke ambities.
Vrind huisman, je kunt het ene doen (de Heere verwachten) en het andere niet nalaten (vanuit een principiële basis praktische politiek bedrijven). Toch?
Overigens heb ik nergens gesproken over politieke ambities, want een christen is als het goed is pretentieloos.

Nog één vraag staat open: Moeten christenen participeren het bestuur van ons land / provincie / dorp / etc. ?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:Indringende meditatie in de nieuwste Banier "Verwachting onder het oordeel" over Jes 26:8a
Sla de bladzijde even om en lees ook het stukje onder het kopje 'onder hoop van zegen' van de voorzitter.
Ik vind het een beetje flauw om zelfs een meditatie (die op een paar foutjes na de moeite zeer zeker waard is) in de discussie te betrekken. Het gaat niet om ambities, het gaat om 'het heil van een samenleving die zich gaandeweg onttrekt aan Zijn heilzame geboden'.
Cantate

Bericht door Cantate »

Luther schreef:
Vrind huisman, je kunt het ene doen (de Heere verwachten) en het andere niet nalaten (vanuit een principiële basis praktische politiek bedrijven). Toch?
Overigens heb ik nergens gesproken over politieke ambities, want een christen is als het goed is pretentieloos.

Nog één vraag staat open: Moeten christenen participeren het bestuur van ons land / provincie / dorp / etc. ?
Neen, daarin horen christenen niet te participeren. Zij zijn gasten en vreemdelingen op de aarde en hun burgerschap is in de hemel. Het zijn ambassadeurs van Christus en die nemen geen deel aan het bestuur van het land waar ze gestationeerd zijn. Zij rapporteren en zijn uitsluitend verantwoording schuldig aan Degene die zij vertegenwoordigen, namelijk hun hoofd in de hemel Jezus Christus.

Aanbevolen literatuur hierover: de bijdrage van dr. A. van der Beek in het boekje: "Burgerschap en cultuurparticipatie". Zeer verhelderend en bijbels!
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:

Ik wil deze vraag echt wel bevestigend beantwoorden maar dan zal het voor ware christenen in het bestuur toch geheel anders zijn.
Zij zijn immers burgers van een ander Koninkrijk? Zij weten immers dat deze wereld niet beter zal worden maar zich rijp maakt voor het oordeel. Een ware christenpoliticus zal zich een vreemdeling weten in de politiek.

(Ik vind het antwoord van Cantate op jouw vraag ook een erg mooi antwoord)
Laatst gewijzigd door huisman op 28 mei 2011, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
Sla de bladzijde even om en lees ook het stukje onder het kopje 'onder hoop van zegen' van de voorzitter.
Ik vind het een beetje flauw om zelfs een meditatie (die op een paar foutjes na de moeite zeer zeker waard is) in de discussie te betrekken. Het gaat niet om ambities, het gaat om 'het heil van een samenleving die zich gaandeweg onttrekt aan Zijn heilzame geboden'.
Het gaat mij om de kloof die m.i. tussen zo'n meditatie zit en het politieke gekonkel.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Ander schreef:
Het gaat mij om de kloof die m.i. tussen zo'n meditatie zit en het politieke gekonkel.
Welke kloof zie je dan? Zou deze meditatie het stemgedrag van Stoop veranderen? Zou deze meditatie het werk van de mannen in de 2e en 1e kamer veranderen?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:
Wilhelm schreef:
Juist Auto!
De afhankelijkheid die er absoluut nog is, dat geloof ik zeker, (Ik heb de SGP hoe dan ook hoog staan) komt niet openbaar. Er wordt politiek bedreven op een wijze die we gewend zijn van anderen maar waar de SGP zich altijd afzijdig van heeft gehouden.

Anderzijds biedt deze opstelling ook verwacting voor standpunten die tot nu toe gevoelig lagen bij de achterban maar veel minder inhoudelijk van aard zijn.
Neem bv de discussie over het vrouwenstandpunt, dat mag nu voor de achterban helemaal geen item meer zijn. Als we de pragmatisch opstelling van afgelopen week accepteren, dan vind ik dat we zeker de discussie over vrouwen niet meer aan moeten en mogen gaan. Het gaat uiteindelijk om politiek bedrijven. Dan is zeker het vrouwenstandpunt een futiliteit . Een zaak die op de volgende ledenvergadering met een hamerstuk afgerond kan worden. Naast het CDA zijn dan ook de Clara's weer blij. Door de seculiere politiek worden we weer een stuk serieuzer genomen en, last but not least, het scheelt ook een hoop extra procedurele kosten.
Inderdaad mooie artikelen in de krant, met een nuchtere blik, zowel van Addy de Jong als van Jan van Klinken. Helemaal mee eens.
Alleen wat hierboven staat is tenenkrommend: Er is in de afgelopen week naar eer en geweten gehandeld m.b.t. de verdeling van de zetels in de eerste kamer. Dat heeft niets met het vrouwenstandpunt te maken. In het program van beginselen staat bijbels gefundeerd beschreven hoe we het vrouwenstandpunt moeten zien. Daar gaat geen letter van af en dat mag ook niet. Het is overigens ook een afgesloten hoofdstuk.

Ook helemaal eens met de ingezonden stukken over het stemgedrag van de Flevolandse gedeputeerde. Die man heeft vanuit zijn beginselen niet op een vrouwelijke gedeputeerde gestemd en dan is de reactie van bijv. Nijsse natuurlijk een beetje schandalig. Dat vind ik vele malen erger dan het stemgedrag van Stoop.
Tenenkrommend of niet, het stemgedrag van afgelopen week geeft de rekkelijkheid binnen de SGP aan. Deze rekkelijkheid, de indirecte stem aan de PVV, wordt door een groot deel van de achterban volledig ondersteunt.
Nu, als dit een gegeven is. Hoe kun je dan hard maken dat het vrouwenstandpunt nog een discussie kan zijn?

En gelukkig is het vrouwenstandpunt in de achterban hoegenaamd geen discussie meer. En zeker niet bij de SGP jeugd. Dus dat biedt perspectief. Veel tegenstand zal er niet komen verwacht ik. Op een reactie van Dhr Simonse en een Ander na misschien. ;)
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:Tenenkrommend of niet, het stemgedrag van afgelopen week geeft de rekkelijkheid binnen de SGP aan. Deze rekkelijkheid, de indirecte stem aan de PVV, wordt door een groot deel van de achterban volledig ondersteunt.
Nu, als dit een gegeven is. Hoe kun je dan hard maken dat het vrouwenstandpunt nog een discussie kan zijn?
De rekkelijkheid van de SGP is een gegeven? Voor jou, en voor huisman wellicht... ;) Voor mij niet, geenszins.
Het vrouwenstandpunt heeft te maken met de beginselen van de partij. Om die ineens maar te verkwanselen omdat Wilhelm vindt dat de SGP rekkelijk is, is een beetje apart.
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Deze rekkelijkheid, de indirecte stem aan de PVV, wordt door een groot deel van de achterban volledig ondersteunt.
Dat vraag ik mij ten zeerste af ...ik hoor in mijn omgeving meer afkeur dan instemming met de nieuwe lijn van het SGP.
Ik heb trouwens "In het spoor" nog geen reactie horen geven maar die zullen het ook wel afkeuren.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

huisman schreef:Ik heb trouwens "In het spoor" nog geen reactie horen geven maar die zullen het ook wel afkeuren.
Sja, wat niet?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:

Ik wil deze vraag echt wel bevestigend beantwoorden maar dan zal het voor ware christenen in het bestuur toch geheel anders zijn.
Zij zijn immers burgers van een ander Koninkrijk? Zij weten immers dat deze wereld niet beter zal worden maar zich rijp maakt voor het oordeel. Een ware christenpoliticus zal zich een vreemdeling weten in de politiek.

(Ik vind het antwoord van Cantate op jouw vraag ook een erg mooi antwoord)
Ik vind het antwoord van Cantate veel consequenter. Je moet in dat geval ook niet gaan stemmen en daardoor deelnemen aan de politiek / democratie.
Als je dat wel doet, moet je daarvan de conseuenties ook aanvaarden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:Ik vind het antwoord van Cantate veel consequenter. Je moet in dat geval ook niet gaan stemmen en daardoor deelnemen aan de politiek / democratie.
Nee dan moet de SGP weer terug in het oude spoor van getuigenispolitiek en niet van het "maximaal haalbare"
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Luther schreef:Ik vind het antwoord van Cantate veel consequenter. Je moet in dat geval ook niet gaan stemmen en daardoor deelnemen aan de politiek / democratie.
Nee dan moet de SGP weer terug in het oude spoor van getuigenispolitiek en niet van het "maximaal haalbare"
huisman, ik heb best ook moeite gehad met het stemgedrag van Stoop, maar ben wel iets praktischer dan jij. Je maakt ook een oneigenlijke tegenstelling tussen getuigenispolitiek en politiek van het maximaal haalbare. Want bij enkel getuigenispolitiek moet je helemaal niet stemmen, geen wetsvoorstellen indienen, niet op verzoeken van andere partijen in gaan, etc. Maar dan heb je heel wat te verantwoorden aan de grote Regeerder van hemel en aarde. Als je wel in de positie hebt gezeten, maar niet het maximaal haalbare hebt gedaan voor het koninkrijk van Christus. Ds. Kersten had ook een bondgenootschap met seculiere partijen om de steun aan het gezantschap bij de Paus weg te stemmen.

Ik zou me pas af gaan zetten tegen de SGP als ze tegen haar eigen programma instemt. Maar dat doen ze niet (ze hebben het wel voor elkaar dat de VVD en de PVV dat wel doen).
Plaats reactie