DWW: Nog even voor de goede volgorde. Dirk, jij komt erg geleerd op mij over, je zegt soms met vrij moderne bewoordingen hoe het moet, maar zeer weinig over hoe het gaat.
DirkM: Het is inderdaad zo dat ik een meer dan gemiddeld IQ heb, maar daar hebben we het niet over, dat is mij door God ter beschikking gesteld en daar ben ik heel dankbaar voor. Geleerd zijn of geleerd overkomen is wat dat betreft ook volstrekt niet van belang, wat God zegt is van belang. God is zo groot ver boven jouw en mijn verstand verheven en ik vertrouw op Gods Woord en niet op mijn eigen verstand. Over het zeggen van dingen in wat jij noemt "vrij moderne bewoordingen" dan moet mij toch echt van het hart dat het van belang is dat wat er, door wie dan ook gezegt wordt, duidelijk gemaakt worden gaat wat er gezegt wordt. Wanneer ik bijvoorbeeld aan iemand het Evangelie van het Kruis uit wil leggen en deze persoon is totaal niet bekend met de zogenaamde "tale Kanaäns" dan is het noodzakelijk dat ik die persoon aanspreek op een manier waarbij het taalgebruik niet een barriëre is voor de ander. Wanneer ik dan zaken uit Gods woord citeer doe ik dat dan ook niet uit bijvoorbeeld de Statenvertaling, hoe goed die ook is, het taalgebruik snapt de ander dan totaal niet. Wanneer ik echter zelf de Bijbel bestudeer ontbreekt de SV daar niet bij, maar dat is wat anders. Mede daarom is het ook niet aan mij om 100 % uit te leggen hoe de wedergeboorte exact in zijn werk gaat en dat is ook niet aan mij, dat is juist het grote geheimenis van de wonderbaarlijke werking van de Heilige Geest. Als iedereen eerlijk is dan zal die met mij beamen dat dit werk van God zo ver hoog verheven is bij ons menselijke verstand dat het ons boven de pet gaat. Ik heb wel met mijn eigen bewoordingen, gestaafd met de Schrift, proberen aan te tonen waarom het gaat, maar aangezien ik weet dat ik nu nog hier ben op aarde, weet ik ook dat wat ik ook uitleg, de uitleg altijd nog steeds onvolkomen is.
Wijsheid bekomen is goed, maar wijsheid met een erfdeel bekomen is beter, zegt Salomo. Verder doet de wijze van een Bijbelse verwoording wel degelijk terzake. De geschiedenis der kerk heeft duidelijk aangetoond dat een zuivere zielsbevinding vertolkt vanuit eigen gekozen termen en verwoordingen, kan verzanden in een dwaalleer die men tenslotte verheven heeft boven de leer der apostelen. Dit is met name gebeurd in het gezelschapsleven in de Nadere Reformatie....tot op de dag van heden. Ondanks dat dit vaak gekozen uitspraken waren gedaan door godvrezende mensen, leidde dit een ontsporing in de leer ter rechterzijde. Jouw gekozen verwoordingen zou ik een ontsporing ter linkerzijde willen noemen. Verder, wat de waarachtige wedergeboorte inhoud is beter te doorleven dan te omschrijven, maar de apostel heeft het zeer zakelijk verwoord in zijn zendbrieven. Wanneer we nu alleen vanuit deze rechtvaardigingsleer zouden gaan spreken en redeneren zouden wellicht minder leergeschillen hebben, en alleen de eergeschillen overhouden. Nogmaals, velen op dit forum hangen een wedergeboorteleer aan zonder Christuskennis, waarin men het (valse) geschonken geloof heeft gescheiden van de actus des geloofs. Daarnaast meen ik, dat jij een wedergeboorte aanhangt zonder hartscheuring en verloren gaan voor God. Want ik hoor ik je namelijk nooit over het gedoopt worden in de dood van Christus, Rom. 6:3. Beiden zijn vals en even on-Bijbels.
DWW: Wanneer ik enkele Bijbelse lijnen vanuit het OT naar het NT trek, dan blijkt dat je dit niet verstaat. Dat blijkt namelijk telkens uit je antwoorden en opmerkingen.
Want wie van de mensen weet, hetgeen des mensen is, dan de geest des mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand, hetgeen Gods is, dan de Geest Gods. Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn; Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende. Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden. Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden, 1 Kor. 2:11-15.
DirkM: Inderdaad blijkt uit mijn antwoorden dat ik er anders over denk dan jij, en dat respecteer ik gewoon. Ik val je daarmee niet aan als persoon, maar ik geef daartegenover wel de visie die ik er op heb, met Bijbelse onderbouwing. Wel moet ik je waarschuwen om niet in de val te trappen waar reeds zoveel mensen, ook in de tijd van de reformatie, zijn ingetrapt. Het is niet zo dat wanneer een ander een andere visie op een bepaald punt heeft dan jou bijvoorbeeld, dat dan alleen jouw visie waar is. Het gaat er dan op dit forum ook niet om dat een ieder alles maar klakkeloos moet aannemen en zich stil gaat houden, maar het gaat er om om elkaar te wijzen op de grote rijkdom van het Woord, om met elkaar over de moeilijkheden te praten die wij bij vraagstukken over het Word tegenkomen, en om elkaar daarin te helpen dat wij een steeds duidelijker zicht zullen krijgen op Jezus Christus en van daaruit daarmee ook dienstbaar te zijn naar anderen toe. Het belangrijkste punt bij elke discussie is niet, dat een ander ook zo moet denken als jij, maar dat wij de Schrift er naast leggen en de zeggingskracht van de Schrift stellen boven onze eigen visie of mening. Er zijn verschillen, maar dat mag, maar het antwoord moet dan nooit zijn je ziet dat verkeerd omdat ik dat vind, maar aantonen wat de Schrift er over zegt. De Schrift is onze basis, niet onze eigen standpunten.
Gedeeltelijk akkoord, maar de uitleg Gods Woord valt eigenlijk niet te bediscusieeren en te betwisten. Er is tenslotte maar ene zuivere uitleg van leer, en omdat wij allen slechts ten dele weten, kennen en profeteren, blijven we maar vechten om het gelijk aan onze kant te krijgen. Wat je schreef over die afgoden in Egypte wist ik niet, maar wat ik van jou niet kan begrijpen is dat je Egypteland niet als een beeld van het diensthuis der zonden kan zien waarin Gods verkoren volk (voor hun verlossing) van nature woonachtig is, met farao en zijn drijver als de duivel en en zijn engelen. Lees bijv. hier wat G.D. Krummacher daarover opmerkt in het begin van zijn befaamde werk, De wandelingen Israëls :
http://www.dewoesteweg.nl/oudvaders/gd-krummacher/
"Zouden de geestelijke leidingen en ervaringen der zielen niet veel overeenkomst hebben met de uitwendige van het oude verbondsvolk Gods, en zou het ook niet aangenaam zijn, als wij bemerkten, dat wij wellicht ook daar waren, waar de kinderen Israëls zich bevonden, toen zij zich te Sukkoth, Elim of Horgidgad legerden? Dewijl zij zich toch niet legeren mochten waar zij wilden, maar wel waar de vuur- en wolkkolom hen heenleidde, en daar zolang blijven moesten, totdat deze het teken tot voorttrekken gaf. Het wonen der kinderen Israëls in Egypte kan als een beeld van den natuurstaat des mensen beschouwd worden. Farao is het beeld des duivels, zowel als der wet, gelijk Egypte het beeld is van de wereld met haar schatten en genietingen. Eigenlijk is het hoofdzakelijk slechts stinkend knoflook, of het zijn tranen veroorzakende uien, die het Egypte dezer wereld oplevert en opdist, ook vlees en vissen; maar de bedorven smaak van de natuurlijke mens, die niets anders kent dan dit, kiest het boven al het betere, bijzonder boven het manna, die geestelijke spijs, en hongert alleen naar hetgeen Egypte opdist, en dat eigenlijk draf der ziel genoemd mag worden. Immers hunkert de vleselijk gezinde mens uitsluitend naar aardse goederen en tijdelijk genot. Hoezeer worden zijn begeerlijkheden daarnaar opgewekt, terwijl het wijzen op andere, hemelse goederen niet instaat is, zijn begeerten ook maar enigszins daarnaar op te wekken. Israël vond het in zijn Gosen recht goed, en verlangde niet naar Kanaän; en ach! is het niet van nature alzo met ons allen gesteld? Naar het vlees ging het hun ook in Egypte beter dan in de woestijn; en waarom zouden wij het willen ontkennen, dat de toestand van den christen werkelijk doorgaans zo is als Paulus hem beschrijft, wanneer hij zegt: “Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.”