Scheurt uw hart, en niet uw klederen

DWW
Contacteer:

Re: Scheurt uw hart, en niet uw klederen

Bericht door DWW »

Willem schreef:
Afgewezen schreef:
Willem schreef:Dit klopt natuurlijk niet. Voor een zondaar is, zolang hij buiten Christus is, de Wet - als deze levend wordt - een tuchtmeester tot (idd in tijd) Christus. Want als men in Christus geborgen is dan is de Wet geen tuchtmeester meer. Dan is het oude voorbij en alles nieuw geworden.
Deze redenering klopt enkel voor degenen die de vrijheid in Christus hebben gesmaakt (wedergeboren zijn tot ene levende hoop) en weer terugvallen in wetticisme. Zoals je zelf al citeert uit Gal. 4 vs 9, "En nu, als gij God kent, ja veel meer van God gekend zijt,..." Maar daar hebben we hier niet over.
Wat jij nu doet, is exegese bedrijven vanuit de bevinding. Maar dat is niet juist. Het gaat hier in de eerste plaats om een heilshistorische situatie en ik geloof dat refo gelijk heeft in zijn uitleg van het 'tot'. Tot op het geloof in Christus zijn we onder bewaarders of opvoeders gesteld.
Daar hoeven we echt niet van te schrikken of te denken dat we dus een verkeerd 'bekeringsconcept' aanhangen. Het betekent wel dat je een goede zaak niet op de verkeerde manier moet bewijzen.
Mooi. Ik ga er dan verder even vanuit dat jij verder gaat om deze "goede zaak" op de juiste manier te bewijzen. Ik ben een groot voorstander van Inhoudelijke en methodische juistheid. Waarbij de inhoud wel voorop staat. Ik hoop niet dat je enkel wilt reageren op een - in jouw ogen - onjuiste methodiek en dat verdere inhoudelijke juistheid irrelevant wordt bevonden.
Beluister deze preek eens als je tijd hebt, van ds. KV over Gal. 4 vers 1-7 (best leerzaam)

http://preken.dewoesteweg.nl/play.php?f ... 0Vader.mp3
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
refo schreef:Het woord 'tot' heeft verschillende betekenissen (gehad).
1 Iemand tot de politie brengen. Tegenwoordig zeggen we 'naar de politie'. Richting.
2 Je moet werken tot we gaan eten. Tijd.

Uit het tekstverband blijkt dat het woord 'tot' in 'tuchtmeester tot Christus' gebruikt wordt in betekenis 2.
Mogelijk in de vertaling (alhoewel ik dat ook niet zo zie), maar niet in de oorspronkelijke tekst.
Het woordje 'eis' kan meestal het beste vertaald worden met 'tot in'.
Ik denk dat het belangrijk is om naar de context te kijken. In feite zitten allebei de elementen erin: het 'totdat' als tijdspad gezien, maar ook het 'totdat' met een bepaald doel: de wet heeft de zonde aan het licht gebracht en zo de noodzakelijkheid van de komst van Christus aangetoond.
Dat is in zijn algemeenheid een les die door alle gelovigen geleerd moet worden: de zonde brengt onder de vloek, Christus verlost ons van de vloek der wet.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Het woord 'tot' heeft verschillende betekenissen (gehad).
1 Iemand tot de politie brengen. Tegenwoordig zeggen we 'naar de politie'. Richting.
2 Je moet werken tot we gaan eten. Tijd.

Uit het tekstverband blijkt dat het woord 'tot' in 'tuchtmeester tot Christus' gebruikt wordt in betekenis 2.
Mogelijk in de vertaling (alhoewel ik dat ook niet zo zie), maar niet in de oorspronkelijke tekst.
Het woordje 'eis' kan meestal het beste vertaald worden met 'tot in'.
Ik denk dat het belangrijk is om naar de context te kijken. In feite zitten allebei de elementen erin: het 'totdat' als tijdspad gezien, maar ook het 'totdat' met een bepaald doel: de wet heeft de zonde aan het licht gebracht en zo de noodzakelijkheid van de komst van Christus aangetoond.
Dat is in zijn algemeenheid een les die door alle gelovigen geleerd moet worden: de zonde brengt onder de vloek, Christus verlost ons van de vloek der wet.
Nou dan zijn we het aardig eens Afgewezen.......
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
edward

Bericht door edward »

“Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Heere, dat alles te boven gaat. Om Zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen, en in Hem moge blijken NIET een eigen gerechtigheid, uit DE WET, te bezitten, maar de gerechtigheid door het GELOOF in Christus, welke uit God is op de grond van het geloof.” Fil 3:8-9

En dit is wat Paulus schreef, die naar de gerechtigheid der wet onberispelijk was(Fil 3:6,7)
"want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen." - Joh 1:17
"Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft." - Rom 10:4
"Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen." - Col 2:14
"De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade." - Rom 6:14
"Want Hij is onze vrede, Hij die met Zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht Hij vrede." - Ef 2:14-15

"Ik geef jullie een nieuw gebod: hebt elkander lief. Zoals Ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben." - Joh 13:34
En dit nieuwe gebod is veel moeilijker dan alle oude geboden bij elkaar, maar benadrukt precies waar het de verdorven, natuurlijke mens aan mankeert.
Liefde en Gehoorzaamheid.
Laten we dan voortdurend opkijken naar de Enige die zondeloos was, uit de kracht van ons geloof.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

edward schreef:“Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Heere, dat alles te boven gaat. Om Zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen, en in Hem moge blijken NIET een eigen gerechtigheid, uit DE WET, te bezitten, maar de gerechtigheid door het GELOOF in Christus, welke uit God is op de grond van het geloof.” Fil 3:8-9

En dit is wat Paulus schreef, die naar de gerechtigheid der wet onberispelijk was(Fil 3:6,7)
"want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen." - Joh 1:17
"Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft." - Rom 10:4
Nu zie je toch zelf dat je, als je nog onder de wet leeft, niet in Christus bent!
Maar als je in Christus geborgen mag zijn dan ben je aan het einde der wet, dus éérst wet, dán na inlijving in Christus dóór het geloof geschonken door Christus, is de wet door Zijn leven en dood waar Hij sprak: HET IS VOLBRACHT!!!

Maar zijn levende lidmaten onder de genade van Christus en kinderen God's, Maar dit moet wel door de Heilige Geest toegepast worden aan het hart en daar gedenken we aan met Pinksteren.

Luister alsjeblieft die preek die DWW aangaf, die is zó leerzaam.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

DWW: Nog even voor de goede volgorde. Dirk, jij komt erg geleerd op mij over, je zegt soms met vrij moderne bewoordingen hoe het moet, maar zeer weinig over hoe het gaat.

DirkM: Het is inderdaad zo dat ik een meer dan gemiddeld IQ heb, maar daar hebben we het niet over, dat is mij door God ter beschikking gesteld en daar ben ik heel dankbaar voor. Geleerd zijn of geleerd overkomen is wat dat betreft ook volstrekt niet van belang, wat God zegt is van belang. God is zo groot ver boven jouw en mijn verstand verheven en ik vertrouw op Gods Woord en niet op mijn eigen verstand. Over het zeggen van dingen in wat jij noemt "vrij moderne bewoordingen" dan moet mij toch echt van het hart dat het van belang is dat wat er, door wie dan ook gezegt wordt, duidelijk gemaakt worden gaat wat er gezegt wordt. Wanneer ik bijvoorbeeld aan iemand het Evangelie van het Kruis uit wil leggen en deze persoon is totaal niet bekend met de zogenaamde "tale Kanaäns" dan is het noodzakelijk dat ik die persoon aanspreek op een manier waarbij het taalgebruik niet een barriëre is voor de ander. Wanneer ik dan zaken uit Gods woord citeer doe ik dat dan ook niet uit bijvoorbeeld de Statenvertaling, hoe goed die ook is, het taalgebruik snapt de ander dan totaal niet. Wanneer ik echter zelf de Bijbel bestudeer ontbreekt de SV daar niet bij, maar dat is wat anders. Mede daarom is het ook niet aan mij om 100 % uit te leggen hoe de wedergeboorte exact in zijn werk gaat en dat is ook niet aan mij, dat is juist het grote geheimenis van de wonderbaarlijke werking van de Heilige Geest. Als iedereen eerlijk is dan zal die met mij beamen dat dit werk van God zo ver hoog verheven is bij ons menselijke verstand dat het ons boven de pet gaat. Ik heb wel met mijn eigen bewoordingen, gestaafd met de Schrift, proberen aan te tonen waarom het gaat, maar aangezien ik weet dat ik nu nog hier ben op aarde, weet ik ook dat wat ik ook uitleg, de uitleg altijd nog steeds onvolkomen is.
Wijsheid bekomen is goed, maar wijsheid met een erfdeel bekomen is beter, zegt Salomo. Verder doet de wijze van een Bijbelse verwoording wel degelijk terzake. De geschiedenis der kerk heeft duidelijk aangetoond dat een zuivere zielsbevinding vertolkt vanuit eigen gekozen termen en verwoordingen, kan verzanden in een dwaalleer die men tenslotte verheven heeft boven de leer der apostelen. Dit is met name gebeurd in het gezelschapsleven in de Nadere Reformatie....tot op de dag van heden. Ondanks dat dit vaak gekozen uitspraken waren gedaan door godvrezende mensen, leidde dit een ontsporing in de leer ter rechterzijde. Jouw gekozen verwoordingen zou ik een ontsporing ter linkerzijde willen noemen. Verder, wat de waarachtige wedergeboorte inhoud is beter te doorleven dan te omschrijven, maar de apostel heeft het zeer zakelijk verwoord in zijn zendbrieven. Wanneer we nu alleen vanuit deze rechtvaardigingsleer zouden gaan spreken en redeneren zouden wellicht minder leergeschillen hebben, en alleen de eergeschillen overhouden. Nogmaals, velen op dit forum hangen een wedergeboorteleer aan zonder Christuskennis, waarin men het (valse) geschonken geloof heeft gescheiden van de actus des geloofs. Daarnaast meen ik, dat jij een wedergeboorte aanhangt zonder hartscheuring en verloren gaan voor God. Want ik hoor ik je namelijk nooit over het gedoopt worden in de dood van Christus, Rom. 6:3. Beiden zijn vals en even on-Bijbels.
DWW: Wanneer ik enkele Bijbelse lijnen vanuit het OT naar het NT trek, dan blijkt dat je dit niet verstaat. Dat blijkt namelijk telkens uit je antwoorden en opmerkingen.

Want wie van de mensen weet, hetgeen des mensen is, dan de geest des mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand, hetgeen Gods is, dan de Geest Gods. Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn; Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende. Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden. Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden, 1 Kor. 2:11-15.

DirkM: Inderdaad blijkt uit mijn antwoorden dat ik er anders over denk dan jij, en dat respecteer ik gewoon. Ik val je daarmee niet aan als persoon, maar ik geef daartegenover wel de visie die ik er op heb, met Bijbelse onderbouwing. Wel moet ik je waarschuwen om niet in de val te trappen waar reeds zoveel mensen, ook in de tijd van de reformatie, zijn ingetrapt. Het is niet zo dat wanneer een ander een andere visie op een bepaald punt heeft dan jou bijvoorbeeld, dat dan alleen jouw visie waar is. Het gaat er dan op dit forum ook niet om dat een ieder alles maar klakkeloos moet aannemen en zich stil gaat houden, maar het gaat er om om elkaar te wijzen op de grote rijkdom van het Woord, om met elkaar over de moeilijkheden te praten die wij bij vraagstukken over het Word tegenkomen, en om elkaar daarin te helpen dat wij een steeds duidelijker zicht zullen krijgen op Jezus Christus en van daaruit daarmee ook dienstbaar te zijn naar anderen toe. Het belangrijkste punt bij elke discussie is niet, dat een ander ook zo moet denken als jij, maar dat wij de Schrift er naast leggen en de zeggingskracht van de Schrift stellen boven onze eigen visie of mening. Er zijn verschillen, maar dat mag, maar het antwoord moet dan nooit zijn je ziet dat verkeerd omdat ik dat vind, maar aantonen wat de Schrift er over zegt. De Schrift is onze basis, niet onze eigen standpunten.
Gedeeltelijk akkoord, maar de uitleg Gods Woord valt eigenlijk niet te bediscusieeren en te betwisten. Er is tenslotte maar ene zuivere uitleg van leer, en omdat wij allen slechts ten dele weten, kennen en profeteren, blijven we maar vechten om het gelijk aan onze kant te krijgen. Wat je schreef over die afgoden in Egypte wist ik niet, maar wat ik van jou niet kan begrijpen is dat je Egypteland niet als een beeld van het diensthuis der zonden kan zien waarin Gods verkoren volk (voor hun verlossing) van nature woonachtig is, met farao en zijn drijver als de duivel en en zijn engelen. Lees bijv. hier wat G.D. Krummacher daarover opmerkt in het begin van zijn befaamde werk, De wandelingen Israëls : http://www.dewoesteweg.nl/oudvaders/gd-krummacher/

"Zouden de geestelijke leidingen en ervaringen der zielen niet veel overeenkomst hebben met de uitwendige van het oude verbondsvolk Gods, en zou het ook niet aangenaam zijn, als wij bemerkten, dat wij wellicht ook daar waren, waar de kinderen Israëls zich bevonden, toen zij zich te Sukkoth, Elim of Horgidgad legerden? Dewijl zij zich toch niet legeren mochten waar zij wilden, maar wel waar de vuur- en wolkkolom hen heenleidde, en daar zolang blijven moesten, totdat deze het teken tot voorttrekken gaf. Het wonen der kinderen Israëls in Egypte kan als een beeld van den natuurstaat des mensen beschouwd worden. Farao is het beeld des duivels, zowel als der wet, gelijk Egypte het beeld is van de wereld met haar schatten en genietingen. Eigenlijk is het hoofdzakelijk slechts stinkend knoflook, of het zijn tranen veroorzakende uien, die het Egypte dezer wereld oplevert en opdist, ook vlees en vissen; maar de bedorven smaak van de natuurlijke mens, die niets anders kent dan dit, kiest het boven al het betere, bijzonder boven het manna, die geestelijke spijs, en hongert alleen naar hetgeen Egypte opdist, en dat eigenlijk draf der ziel genoemd mag worden. Immers hunkert de vleselijk gezinde mens uitsluitend naar aardse goederen en tijdelijk genot. Hoezeer worden zijn begeerlijkheden daarnaar opgewekt, terwijl het wijzen op andere, hemelse goederen niet instaat is, zijn begeerten ook maar enigszins daarnaar op te wekken. Israël vond het in zijn Gosen recht goed, en verlangde niet naar Kanaän; en ach! is het niet van nature alzo met ons allen gesteld? Naar het vlees ging het hun ook in Egypte beter dan in de woestijn; en waarom zouden wij het willen ontkennen, dat de toestand van den christen werkelijk doorgaans zo is als Paulus hem beschrijft, wanneer hij zegt: “Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.”
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
DirkM

Bericht door DirkM »

1.De mens van nature dood is dat wil zeggen afgesneden van Gods Heerlijkheid.
Daar ga ik en ik neem aan minimaal 99 % van alle forummensen mee in mee.

DWW: Ik denk dat er meer doe-het-zelvers hier zijn dan je denkt, Dirk. Ik vind dat er op RF een verlinksing is opgetreding in opvattingen, uitspraken en leringen.

VRAAG: Helaas geef jij nu geen antwoord op de vraag, zou je dat alsnog willen doen ?

2. De wedergeboorte het ondoorgrondelijke werk is van God door de werking van de Heilige Geest. Ook daar gaat volgens mij minimaal 99 % van alle mensen op dit forum in mee.

DWW: Niet mee eens! Velen op dit forum hangen een wedergeboorte zonder Christuskennis aan, waarin de habitus des geloofs - qua tijd - gescheiden is van de actus des geloofs. Jij bent niet zo op de hoogte van de veronderstelde geloofsleer uit de afgescheiden kerken. Daarbij denk ik, dat jij een wedergeboorte zonder hartscheuring leert en aanhangt.

Opmerking DirkM: Ben je het niet eens met de opmerking dat volgens mij 99 % van alle mensen hier daar in mee gaan of ben je het niet eens met de stelling ?? Wat zeg jij zelf over de stelling ?
De opmerking dat ik niet zo op de hoogte ben van de veronderstelde geloofsleer is slechts een veronderstelling die jij maakt ten opzichte van mij.
Jij geeft verder aan dat jij denkt dat ik een wedergeboorte aanhang zonder hartscheuring, maar jij kan wel denken wat je wil, maar ik hang in principe geen enkele leer aan, dan de leer die aan ons overgedragen is door wat God gesproken heeft tot de vaderen in de profeten en wat God in het laatst der dagen geleerd heeft IN de Zoon, en wat later is geschreven en geleerd door de apostelen. Blijft de vraag: Wat vindt jij van de stelling?

3. Door de Wet kan je zien dat je daaraan niet kunt voldoen en dat de mens op basis van eigen verdiensten niet in een herstelde relatie met God kan komen. De enige Weg om die relatie te herstellen (wandelen met God, zoals Adam deed met God voor de zondeval) is om door de Deur der Hoop te gaan, dat is Jezus Christus. Ook daar zal 99 % van alle mensen het hier mee eens zijn.

DWW: Dit moet je voortaan even anders zeggen, Dirk. Door de wet is de kennis der zonden, Rom. 3:20. De wet die ons eerst zegende ten eeuwige leven, vervloekt ons nu ten dode. De wet die mij ten leven was, is mij de dood geworden. De wet vloekt ons niet meer, wanneer de reden tot vloeken vernietigt en begraven is geworden. Namelijk onze zonden. De wet is niet alleen een tuchtmeester maar ook een eisende bloedwreker. Nu kom je weer met die moderne praat van....relatie met God. Waar staat dat in Gods Woord geschreven, Dirk?

ANTWOORD DirkM: Dat hoef ik helemaal niet anders te zeggen, ik mag het formuleren zoals ik dat zelf wil en heb daar alle vrijheid in, die overigens niet ingaat tegen het Woord van God.
Paulus was een Jood, en hij was onder de Wet omdat hij Joods was, maar ik ben geen Jood, ik ben genomen uit de heidenen, zonder Wet, hoewel mijn overtredingen wel tegen God getuigden. De Wet is voor mij geen eisende bloedwreker, het bloed heeft al gevloeid en dat bloed was ruimschoots voldoende. Ik sta onder de Wet van Christus, en dat is niet onder de 10 geboden dus. Nergens lees je overigens dat Paulus een gemeente opdraagt om de Wet van Mozes te houden, en als hij er al over spreekt dan is het als goede leefregel en nooit als een eis.
Modern gepraat mag jij het best noemen hoor, maar ik blijf er bij dat ik een relatie heb met God. Daarbij zeg ik niet dat het een relatie is op basis van gelijkwaardigheid, omdat God absoluut HEER is over mij.

De rest kom ik later op terug, heb nu helaas te weinig tijd.
DirkM

Bericht door DirkM »

edward schreef:“Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Heere, dat alles te boven gaat. Om Zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen, en in Hem moge blijken NIET een eigen gerechtigheid, uit DE WET, te bezitten, maar de gerechtigheid door het GELOOF in Christus, welke uit God is op de grond van het geloof.” Fil 3:8-9

"Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen." - Col 2:14
"De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade." - Rom 6:14
"Want Hij is onze vrede, Hij die met Zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht Hij vrede." - Ef 2:14-15

"Ik geef jullie een nieuw gebod: hebt elkander lief. Zoals Ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben." - Joh 13:34
En dit nieuwe gebod is veel moeilijker dan alle oude geboden bij elkaar, maar benadrukt precies waar het de verdorven, natuurlijke mens aan mankeert.
Liefde en Gehoorzaamheid.
Laten we dan voortdurend opkijken naar de Enige die zondeloos was, uit de kracht van ons geloof.
AMEN]
DirkM

Bericht door DirkM »

edward schreef:Toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de EERSTE BEGINSELEN DER WERELD!.(Gal 4:3)
Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet.

DIT HEEFT PLAATSGEVONDEN!

Gal 4:9
En nu, als gij God kent, ja veel meer van God gekend zijt, hoe keert gij wederom tot de ZWAKKE EN ARME BEGINSELEN, welke gij wederom van voren aan wilt dienen?

Gal 3:19
De wet is om der overtredingen wil daarbij gesteld, TOTDAT het Zaad zou gekomen zijn.
Helemaal mee eens !!
DirkM

Bericht door DirkM »

DWW schreef:
Willem schreef:
Afgewezen schreef:
Willem schreef:Dit klopt natuurlijk niet. Voor een zondaar is, zolang hij buiten Christus is, de Wet - als deze levend wordt - een tuchtmeester tot (idd in tijd) Christus. Want als men in Christus geborgen is dan is de Wet geen tuchtmeester meer. Dan is het oude voorbij en alles nieuw geworden.
Deze redenering klopt enkel voor degenen die de vrijheid in Christus hebben gesmaakt (wedergeboren zijn tot ene levende hoop) en weer terugvallen in wetticisme. Zoals je zelf al citeert uit Gal. 4 vs 9, "En nu, als gij God kent, ja veel meer van God gekend zijt,..." Maar daar hebben we hier niet over.
Wat jij nu doet, is exegese bedrijven vanuit de bevinding. Maar dat is niet juist. Het gaat hier in de eerste plaats om een heilshistorische situatie en ik geloof dat refo gelijk heeft in zijn uitleg van het 'tot'. Tot op het geloof in Christus zijn we onder bewaarders of opvoeders gesteld.
Daar hoeven we echt niet van te schrikken of te denken dat we dus een verkeerd 'bekeringsconcept' aanhangen. Het betekent wel dat je een goede zaak niet op de verkeerde manier moet bewijzen.
Mooi. Ik ga er dan verder even vanuit dat jij verder gaat om deze "goede zaak" op de juiste manier te bewijzen. Ik ben een groot voorstander van Inhoudelijke en methodische juistheid. Waarbij de inhoud wel voorop staat. Ik hoop niet dat je enkel wilt reageren op een - in jouw ogen - onjuiste methodiek en dat verdere inhoudelijke juistheid irrelevant wordt bevonden.
Beluister deze preek eens als je tijd hebt, van ds. KV over Gal. 4 vers 1-7 (best leerzaam)
Sorry, maar ik snap echt niet wat wij met een dergelijk antwoord aanmoeten, het is net alsof je zelf niet een antwoord weet en dan maar verwijzende bent naar een preek. Zeg alsjeblieft gewoon een keer zelf in je eigen woorden wat je mening is en staaf dat dan met de Schriften.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

DirkM schreef:De Wet is voor mij geen eisende bloedwreker, het bloed heeft al gevloeid en dat bloed was ruimschoots voldoende. Ik sta onder de Wet van Christus, en dat is niet onder de 10 geboden dus.
Dit is in strijd met de Heidelberger Catechismus.
Op dit punt heeft DWW de rechtzinnige gereformeerde opvatting goed verwoord.
DirkM

Bericht door DirkM »

CITAAT DWW: Gedeeltelijk akkoord, maar de uitleg Gods Woord valt eigenlijk niet te bediscusieeren en te betwisten.

ANTWOORD: Gods Woord bewijst Zichzelf.
Over de uitleg van Gods Woord valt juist wel te discussieren en te betwisten.
Gods Woord zelf daar is niet over te twisten, maar dat is wat anders dan iedere willekeurige uitleg. Dat is al helemaal zo wanneer er gewoon teksten bij elkaar geharkt worden en dat dan als uitleg van Gods Woord geponeerd worden gaat en daar niets en niemand iets tegenin mag brengen.

Wanneer ik bijvoorbeeld de Schrift zou citeren met gedeelten die helemaal niks met elkaar te maken hebben dan kan je bijvoorbeeld deze situatie krijgen.

En Judas ging heen en verhing zich, gaat heen en doet evenzo.
Hier staan twee gedeelten van de Schrift, niemand kan dat weerleggen dat het gedeelten uit de Schrift zijn, maar is daarmee gezeg dat de UITLEG van de Schrift dat niet te bediscussieren en te betwisten is, nee toch.
Juist de verschillen in uitleg daar hebben we het over in deze topic, maar iedere keer als het misschien te moeilijk is dan kom je met een nieuwe preek die we dan maar moeten luisteren of met een citaat van een Dominee of andere Theoloog of wat dan ook.
Gebruik dus bij antwoorden wel teksten in hun verband en niet teksten die met het onderwerp als zodanig niets van doen hebben.

P.S. De regel over Judas is gewoon een voorbeeld en zeker niet een stelling waar ik achter sta, omdat de manier van teksten die niet bij elkaar passen aan elkaar plakken niet overeenkomt met de manier van lezen zoals we dat moeten doen.
DirkM

Bericht door DirkM »

GJdeBruijn schreef:
DirkM schreef:De Wet is voor mij geen eisende bloedwreker, het bloed heeft al gevloeid en dat bloed was ruimschoots voldoende. Ik sta onder de Wet van Christus, en dat is niet onder de 10 geboden dus.
Wijs mij dat dan maar eens aan waar dat staat !
Ik ben vrijgekocht door het Bloed van het Lam, ik ben IN CHRISTUS, begraven in Zijn dood, gelegt in Zijn graf, dood voor de zonde, dat is de plaats waar het oordeel niet meer kan komen, omdat het daar al geweest is.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

DirkM schreef:
GJdeBruijn schreef:
Wijs mij dat dan maar eens aan waar dat staat !
Ik ben vrijgekocht door het Bloed van het Lam, ik ben IN CHRISTUS, begraven in Zijn dood, gelegt in Zijn graf, dood voor de zonde, dat is de plaats waar het oordeel niet meer kan komen, omdat het daar al geweest is.
Drie stukken zijn nodig volgens zondag 2 van de HC. Jij ontkent de eerste van de drie, nl. ellendekennis door de wet!
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 20 mei 2011, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
edward

Bericht door edward »

GJdeBruijn schreef:
Niet de letter (WET), maar de Geest maakt levend, GJ de Bruijn
Gesloten