Refo vakantieparken

Tiberius
Administrator

Re: Refo vakantieparken/scholen

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef: Precies, mensen kunnen heel gereserveerd doen uit verlegenheid. En als je dan zelf bokkig terug gaat doen, wordt het noot wat.
En als je een wat defensieve uitstraling hebt, kan dat wellicht ook wat met die ander doen.
Kortom, omgaan met mensen is een lastige zaak. :hum
Dus je vind dan toch dat het aan iemand zelf ligt?
Overigens m.i. nog steeds geen reden om op dit soort fenomenen zo zuur te reageren.
Nee Tiberius, dat zeg ik niet. In de communicatie tussen mensen zijn er altijd twee partijen en je kunt inschattingsfouten maken.
Maar als iemand zijn nood klaagt, ga je niet meteen met de botte bijl eroverheen door te zeggen: "Ligt eraan hoe je jezelf opstelt." Dat vind ik een vorm van erg foute communicatie.
Betere vorm van communicatie is dus om alle anderen te beschuldigen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:mijn zus ging ook naar zo'n vakantiepark vorig jaar. Hun huisje schakelde met de veranda aan de veranda van het buurhuisje. Als je tegelijk de maaltijd gebruikte keek je op elkaars bord.
De mensen naast hen waren uit hun eigen gemeente......

Dat is niet het beeld wat ik bij een vakantie heb :huhu
Ik zou het heerlijk gevonden hebben om op Auto zijn bord te kunnen kijken. :)
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef: Precies, mensen kunnen heel gereserveerd doen uit verlegenheid. En als je dan zelf bokkig terug gaat doen, wordt het noot wat.
En als je een wat defensieve uitstraling hebt, kan dat wellicht ook wat met die ander doen.
Kortom, omgaan met mensen is een lastige zaak. :hum
Dus je vind dan toch dat het aan iemand zelf ligt?
Overigens m.i. nog steeds geen reden om op dit soort fenomenen zo zuur te reageren.
Nee Tiberius, dat zeg ik niet. In de communicatie tussen mensen zijn er altijd twee partijen en je kunt inschattingsfouten maken.
Maar als iemand zijn nood klaagt, ga je niet meteen met de botte bijl eroverheen door te zeggen: "Ligt eraan hoe je jezelf opstelt." Dat vind ik een vorm van erg foute communicatie.
Is het niet zo dan dat mensen die niet helemaal voldoen aan de reformatorische gedragscode maar wel bij dergelijke gemeentes zijn aangesloten vaak worden aangekeken met een blik van: "Je doet het niet helemaal goed?" Zij krijgen wel vragen over het dragen van een broek, het hebben van tv... ed... het is toch logisch dat je je er vervolgens dan niet meer bij voelt horen? Als je in bepaalde gemeentes niet aan het avondmaal mag omdat je tv hebt, hoor je dan wel bij de gemeente?? Ik dacht het niet, je wordt zelfs buiten gesloten... door mensen, niet door God. Nee door mensen die zelf geen tv hebben misschien maar wel alles zien op internet of misschien wel zonden doen op andere gebieden. Alsof je meer zondig bent met een broek aan, een blousje zonder mouwen en een tv.... en zo kan ik nog wel even doorgaan! Ik vind het niet vreemd dat je daar allergisch voor wordt op een gegeven moment. Dan voel je je altijd aan de buitenkant gezet... gewogen en te licht bevonden. Ik ken dat gevoel heel goed!!! Ervaar er zelf bijna dagelijks.
Ik heb gelukkig geleerd dat ik geen verantwoording heb naar dominees, kerkenraden en al helemaal niet naar gemeenteleden... maar dat ik vrij mag zijn... en binnen die vrijheid mag ik mijn verantwoording over mijn daden naar God verantwoorden. En als Hij mij niet laat voelen dat ik er zonde mee doe... dan trek ik mij niets meer aan van blikken, opgelegde gedragscodes ed... de bijbel en het gebed als richtsnoer geeft meer ruimte voor een christen... want in de bijbel worden dingen veelal bij de eigen verantwoording gelegd... een ieder moet in zijn/haar geweten ten volle verzekerd zijn ergens over... jouw geweten is dat van de ander niet. Dat ligt grotendeels in de opvoeding. daarom zal de één meer ruimte voor zichzelf nemen dan de ander. Maar iemand met een nauw en angstig geweten doet het niet beter dan iemand met een ruim en vrij geweten. Laten we het waarde oordeel maar eens aan God zelf overlaten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bloempje28 schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Dus je vind dan toch dat het aan iemand zelf ligt?
Is het niet zo dan dat mensen die niet helemaal voldoen aan de reformatorische gedragscode maar wel bij dergelijke gemeentes zijn aangesloten vaak worden aangekeken met een blik van: "Je doet het niet helemaal goed?" Zij krijgen wel vragen over het dragen van een broek, het hebben van tv... ed... het is toch logisch dat je je er vervolgens dan niet meer bij voelt horen? Als je in bepaalde gemeentes niet aan het avondmaal mag omdat je tv hebt, hoor je dan wel bij de gemeente?? Ik dacht het niet, je wordt zelfs buiten gesloten... door mensen, niet door God. Nee door mensen die zelf geen tv hebben misschien maar wel alles zien op internet of misschien wel zonden doen op andere gebieden. Alsof je meer zondig bent met een broek aan, een blousje zonder mouwen en een tv.... en zo kan ik nog wel even doorgaan! Ik vind het niet vreemd dat je daar allergisch voor wordt op een gegeven moment. Dan voel je je altijd aan de buitenkant gezet... gewogen en te licht bevonden. Ik ken dat gevoel heel goed!!! Ervaar er zelf bijna dagelijks.
Ik heb gelukkig geleerd dat ik geen verantwoording heb naar dominees, kerkenraden en al helemaal niet naar gemeenteleden... maar dat ik vrij mag zijn... en binnen die vrijheid mag ik mijn verantwoording over mijn daden naar God verantwoorden. En als Hij mij niet laat voelen dat ik er zonde mee doe... dan trek ik mij niets meer aan van blikken, opgelegde gedragscodes ed... de bijbel en het gebed als richtsnoer geeft meer ruimte voor een christen... want in de bijbel worden dingen veelal bij de eigen verantwoording gelegd... een ieder moet in zijn/haar geweten ten volle verzekerd zijn ergens over... jouw geweten is dat van de ander niet. Dat ligt grotendeels in de opvoeding. daarom zal de één meer ruimte voor zichzelf nemen dan de ander. Maar iemand met een nauw en angstig geweten doet het niet beter dan iemand met een ruim en vrij geweten. Laten we het waarde oordeel maar eens aan God zelf overlaten.
Ik weet niet over welk vakantiepark je het nu allemaal hebt, maar op de parken waar ik geweest ben, werden geen avondmaalsvieringen gedaan. Ook geen kinderen gedoopt overigens.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Ik weet niet over welk vakantiepark je het nu allemaal hebt, maar op de parken waar ik geweest ben, werden geen avondmaalsvieringen gedaan. Ook geen kinderen gedoopt overigens.
Flauw! Je snapt toch wel dat het gedrag een achtergrond heeft! dat gedrag wordt ook in de kerk gehanteerd en zeker ook op de desbetreffende vakantieparken. Alsof je niet begrijpt wat ik bedoel. Mensen nemen hun achtergrond en referentiekader mee op vakantie. De doorsnee reformatorische christen is echt niet ruimdenkend. Ik ben er anders nog niet zoveel tegen gekomen. Ik kom eerder mensen tegen die star en angstig zijn. Daarom ga ik liever op mezelf... dan hoef ik niet constant het gevoel te hebben te moeten voldoen aan het referentiekader van een ander.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bloempje28 schreef:Flauw! Je snapt toch wel dat het gedrag een achtergrond heeft! dat gedrag wordt ook in de kerk gehanteerd en zeker ook op de desbetreffende vakantieparken. Alsof je niet begrijpt wat ik bedoel.
Nee, ik begrijp niet wat je bedoelt. Het komt op mij ook wat gezocht over.
Nogmaals: niemand is verplicht om naar zo'n park te gaan. Dus als het je ding niet is, kies je gewoon wat anders.
Maar ga het niet voor een ander zitten vergallen met allerlei gezeur.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongens toch, deze hele discussie is wat vermoeiend...

Ja, er zijn refo's die zeer veroordelend zijn op basis van uiterlijke kenmerken van een ander.
En ja, die zitten ook weleens op refovakantieparken.
En nee, dat is niet overal zo.
En nee, niet alle refo's zijn zo.

Tip 1: Wees vooral jezelf, er zijn al genoeg anderen.
Tip 2: Doe op vakantie niet opeens anders dan thuis, want dan heeft de ander terecht een punt.
Tip 3: Praat in het buitenland vooral met de lokale bevolking en de lokale christenen; dan valt dit hele topic in het niet!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:Jongens toch, deze hele discussie is wat vermoeiend...

Ja, er zijn refo's die zeer veroordelend zijn op basis van uiterlijke kenmerken van een ander.
En ja, die zitten ook weleens op refovakantieparken.
En nee, dat is niet overal zo.
En nee, niet alle refo's zijn zo.

Tip 1: Wees vooral jezelf, er zijn al genoeg anderen.
Tip 2: Doe op vakantie niet opeens anders dan thuis, want dan heeft de ander terecht een punt.
Tip 3: Praat in het buitenland vooral met de lokale bevolking en de lokale christenen; dan valt dit hele topic in het niet!
Tip 4: als je dan perse op een refopark zitten wil, gedraag je dan ook als een refo, en draag geen bloot, lange broeken, enz enz.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara

Bericht door Mara »

Hebben jullie allemaal al een vakantie geboekt voor dit jaar ? En wat is dan het doel ? Veel zien, of veel uitrusten, sportief bezig zijn. Een park of camping gericht op kinderen ?
In ons gezin is er 1 kind dat net geboekt heeft, nl een refo-jongerenreis :) voor het eerst naar het buitenland in haar eentje. :sweat (nou ja, niet helemaal gelukkig)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Auto

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:
helma schreef:mijn zus ging ook naar zo'n vakantiepark vorig jaar. Hun huisje schakelde met de veranda aan de veranda van het buurhuisje. Als je tegelijk de maaltijd gebruikte keek je op elkaars bord.
De mensen naast hen waren uit hun eigen gemeente......

Dat is niet het beeld wat ik bij een vakantie heb :huhu
Ik zou het heerlijk gevonden hebben om op Auto zijn bord te kunnen kijken. :)
HAHAHAHAHA, je had je kans, maar ja die liet je aan je neus voorbij gaan. :nananere (Daarnaast het is best saai om te zien dat ik altijd hagelslag 's morgens op mijn boterham heb hoor ;)

Trouwens het zou ook mooi zijn om Tib tegen de berg op te zien wandelen op de ochtendwandeling ......... hmm toch wel jammer.
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:Hebben jullie allemaal al een vakantie geboekt voor dit jaar ? En wat is dan het doel ? Veel zien, of veel uitrusten, sportief bezig zijn. Een park of camping gericht op kinderen ?
In ons gezin is er 1 kind dat net geboekt heeft, nl een refo-jongerenreis :) voor het eerst naar het buitenland in haar eentje. :sweat (nou ja, niet helemaal gelukkig)
Oostenrijk, met z'n achten en dat is al 2 minder dan vorig jaar. Die twee hopen dan getrouwd te zijn :super
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Lassie

Bericht door Lassie »

10 dagen Italie
4 dagen Belgische ardennen (met de hele familie)

Verder nog niks gepland.

1 aug. zw.verlof en daarna heb ik geen werk meer.
helma

Bericht door helma »

wij hopen naar Zwitserland te gaan (Les Crosets) van 3-16 juli (DV)
In elk geval met 9 personen; w.s. komen zoon en vriendin ook nog een weekje
jvdg

Bericht door jvdg »

Zijn we niet enorm off-topic gegaan.
Overigens heb (nog) niets gelezen over het laatste woord van de topictitel.
Auto

Bericht door Auto »

jvdg schreef:Zijn we niet enorm off-topic gegaan.
Overigens heb (nog) niets gelezen over het laatste woord van de topictitel.
Nee hoor, in Zwitserland zit zomers een hele refo-enclave. Rond diverse steden komen op zondag uit alle heggen, steggen, bergen, heuvels, dalen, etc allemaal refo's bij elkaar. In Brig, in Raron, Sion, Tyon 2000 en nog een aantal plekjes komen allerlei mensen bij elkaar rondom het geopende Woord. Indrukwekkend om mee te maken.

Maar om de discussie niet te vervuilen met allerlei vakantie bestemmingen, gaarne posten in http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 789#p49789
Plaats reactie