Refo vakantieparken

johannes

Refo vakantieparken

Bericht door johannes »

Gelezen in de gezinsgids,
Er gaat veel geld en tijd in evangelisatiewerk om maar ondertussen op het echte veld gebeurt er dit.
Misschien ligt dit anders maar het plan om een eigen refo school in Valk Wekerom te starten is ook een teken dat als het dichtbij komt we toch liever de deur sluiten.

GezinsGids

Refovakantieparken. Het is „bevreemdend”, schrijft Carolien Boender in haar column in de GezinsGids. „Hoeft ons licht niet meer te schijnen?”

„Stel dat een lid van de Partij voor de Dieren een legbatterij op zijn erf zet. Dat zou zijn geloofwaardigheid aantasten: immers, hij stemt tegen legbatterijen, maar exploiteert er zelf wel een. Geldt dat ook niet voor die vakanties in eigen sfeer? Aan de ene kant organiseren we themadagen over ons gebrek aan wervingskracht onder niet-christenen en aan de andere kant willen we alleen met elkaar op een bungalowpark rondscharrelen.

(...)

Hoeft ons licht niet meer te schijnen? Is het tijd om uit angst voor de boze wereld een puntig grijs hek rond onze stad op een berg te zetten? Dat staat haaks op de opdracht om een kaars op een kandelaar te zijn en om oprecht te leven in het midden van een krom en verdraaid geslacht. Het is tijd om uit eigen sfeer te gaan.”
Orchidee

Re: refo vakantieparken?/ scholen

Bericht door Orchidee »

De voornaamste reden dat wij met een refovakantie aanbieder op vakantie gaan, is de gunstige prijs, in het hoogseizoen. :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik zie niet in hoe we op vakantie zouden kunnen getuigen met onze levenswandel tegenover anderen op een bungalowpark. En verder is het ook wel prettig dat je kinderen ook op vakantie met refo's omgaan. Een eventuele verkering daaruit voortvloeiend is dan in ieder geval met iemand van je eigen kleur.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Erasmiaan schreef:Ik zie niet in hoe we op vakantie zouden kunnen getuigen met onze levenswandel tegenover anderen op een bungalowpark.
Ik denk dat je niet meteen hoeft te folderen bij het zwembad, of psalmzingend in de afwasruimte hoeft te staan, maar dat het gewoon kan blijken uit hulpvaardigheid, vriendelijkheid, harmonie etc.
Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook altijd reizen boek bij een christelijke reisorganisatie. Met een groepsreis waarbij je voortdurend rondtrekt en alles gezamenlijk doet, ben je zozeer afhankelijk van de groep, dat een seculiere reis voortdurend conflictsituaties zou opleveren.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Erasmiaan schreef:Ik zie niet in hoe we op vakantie zouden kunnen getuigen met onze levenswandel tegenover anderen op een bungalowpark.
zie je dat niet? snap ik je nou goed?

- door onderlinge liefde
- door beschaafd gedrag
- door net taalgebruik
- door naar de kerk te gaan
- door ook in je tentje na het eten gewoon te zingen
- door vriendelijk te zijn jegens allen....

- door een stapeltje bijbels mee te nemen die je bij een ontstaan gesprek mee kunt geven

-etc. etc.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Volgens mij bedoelt Erasmiaan dat ook, hij heeft een keer het woordje 'niet' vergeten.
Verder kun je overal wel een gewetenskwestie van maken. Mag je nog wel met je hele gezin op vakantie, of moet je je gezin in stukjes knippen, dat alles ten behoeve van de evangelisatie?
Trouwens, ga je op vakantie om te evangeliseren?
Willem

Bericht door Willem »

johannes schreef:GezinsGids

Refovakantieparken. Het is „bevreemdend”, schrijft Carolien Boender in haar column in de GezinsGids. „Hoeft ons licht niet meer te schijnen?”

„Stel dat een lid van de Partij voor de Dieren een legbatterij op zijn erf zet. Dat zou zijn geloofwaardigheid aantasten: immers, hij stemt tegen legbatterijen, maar exploiteert er zelf wel een. Geldt dat ook niet voor die vakanties in eigen sfeer? Aan de ene kant organiseren we themadagen over ons gebrek aan wervingskracht onder niet-christenen en aan de andere kant willen we alleen met elkaar op een bungalowpark rondscharrelen.
(...)
Waarom schrijft deze schrijfster voor het - refoblaadje - "GezinsGids"?
Aan de ene kant organiseren we themadagen over ons gebrek aan wervingskracht onder niet-christenen en aan de andere kant willen we alleen met elkaar gezellig hetzelfde tijdschriftje voor gelijkgezinden lezen en daarin onze columns verspreiden :nananere
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Willem schreef:
johannes schreef:GezinsGids

(...)
Waarom schrijft deze schrijfster voor het - refoblaadje - "GezinsGids"?
Aan de ene kant organiseren we themadagen over ons gebrek aan wervingskracht onder niet-christenen en aan de andere kant willen we alleen met elkaar gezellig hetzelfde tijdschriftje voor gelijkgezinden lezen en daarin onze columns verspreiden :nananere
:haha
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
refo

Bericht door refo »

De column zou in de Story (bestaat die nog?) wellicht meer lezers trekken, maar de doelgroep missen.

Jijbakken werken niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mara

Bericht door Mara »

Als wij met vakantie gaan, boeken we een hotel of huren een bungalow, maar niet perse in de refogezindte. Die kom je toch wel tegen :huhu
De reden dat wij het nietdoen is, dat wij geen zin hebben om ons aan allerlei regeltjes aan te passen. Wij hebben een paar keer op een refopark gebivakkeerd en hadden dan regels, voor 10 uur thuiskomen, anders is de slagboom van het parkeerterrein dicht. Op zondag ging die helemaal niet open. Meisjes en dames geen lange broek aan. Mensen van verschillend geslacht en niet met elkaar getrouwd, mogen niet in 1 tent. (dus ik werd bij mijn broer eruit gejaagd.) Het is al wat jaren geleden en mogelijk zijn deze regels er niet meer ?
Wij hebben nog nooit gehad dat wij ergens keiharde muziek of asociaal gedrag hadden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

MarthaMartha schreef:

- door onderlinge liefde
- door beschaafd gedrag
- door net taalgebruik

- door een stapeltje bijbels mee te nemen die je bij een ontstaan gesprek mee kunt geven

-etc. etc.
Wacht even: ik pak even mijn eigen situatie erbij en vandaaruit reageerde ik. Ik ben niet het woordje "niet" vergeten zoals Afgewezen suggereerde. Ik had het over vakantie op een bungalowpark (de schrijver ook). Dus dat tentje valt af. Verder spreek ik meestal weinig mensen op vakantie. Als ik ze spreek zijn al die dingen vanzelfsprekend, maar bij de anderen (onkerkelijken) ook. Als ik op zondag naar de kerk ga dan zien ze dat niet, ze zien me alleen weggaan en terug komen. Dus dat getuigen doe je wel, maar het zal de buitenstaander niet zo opvallen. Dan kun je dus net zo goed met zijn allen bij elkaar gaan zitten, op een bungalowpark (al heb ik dat nog nooit gedaan).
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Erasmiaan schreef:
MarthaMartha schreef:

- door onderlinge liefde
- door beschaafd gedrag
- door net taalgebruik

-etc. etc.
Wacht even: ik pak even mijn eigen situatie erbij en vandaaruit reageerde ik. Ik ben niet het woordje "niet" vergeten zoals Afgewezen suggereerde. Ik had het over vakantie op een bungalowpark (de schrijver ook). Dus dat tentje valt af. Verder spreek ik meestal weinig mensen op vakantie. Als ik ze spreek zijn al die dingen vanzelfsprekend, maar bij de anderen (onkerkelijken) ook. Als ik op zondag naar de kerk ga dan zien ze dat niet, ze zien me alleen weggaan en terug komen. Dus dat getuigen doe je wel, maar het zal de buitenstaander niet zo opvallen. Dan kun je dus net zo goed met zijn allen bij elkaar gaan zitten, op een bungalowpark (al heb ik dat nog nooit gedaan).
En je kunt net zo goed in een seculier park gaan zitten, als je toch weinig contact hebt met de medeparkbewoners (brrrr, een huisjespark...)
dennis

Re: Refo vakantieparken/scholen

Bericht door dennis »

Ik denk dat we elkaar hierin wat vrijheid moeten gunnen. Natuurlijk is het belangrijk om - ook in de vakantie - iets uit te stralen, maar dat betekent volgens mij niet dat je niet eens een weekje naar een christelijk vakantiepark mag..
Het kan trouwens ook iets heel moois hebben om massaal als christenen in het buitenland een kerk te bezoeken. Soms gaat daar voor de plaatselijke bevolking toch wel wat van uit.
Marnix

Bericht door Marnix »

Dennis, volgens mij is de vraag of niet of het mag of niet. Meer waarom we zo intern gericht zijn en overal willen samenhokken. Dan vind ik het wel een goede vraag of we het licht nog wel laten schijnen, of dat we opdracht "licht van de wereld" te zijn soms wat verzaken.
Erasmiaan schreef:
MarthaMartha schreef:

- door onderlinge liefde
- door beschaafd gedrag
- door net taalgebruik

-etc. etc.
Hm, misschien zit daar toch op een of andere manier wel een probleem? Niet dat we bungalow-aan-bungalow moeten gaan evangeliseren enzo.... maar als het goed is zien mensen er toch wel wat van, ook gaan we geen evangelisatiegesprekken met ons aan? Als het goed is is er toch wel iets met onze houding enzo wat anders is? Of ontwijken we dat liever? Dat is denk ik vaak het probleem, het veilig in eigen kring willen zijn.... dat kan een gevaarlijke houding zijn. Met op zo'n park gaan zitten is op zich inderdaad niets mis. De vraag is wat de reden er voor is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

MarthaMartha schreef:

- door onderlinge liefde
- door beschaafd gedrag
- door net taalgebruik

-etc. etc.
Ik heb er meer respect voor als je dit op een park doet waar niemand christen is. dan kun je nog eens gesprekken aangaan. op een refopark laat je alleen maar zien dat je bij een soort club hoort: ons kent ons. Een christen moet in de wereld staan en niet een club in de wereld zijn! Het is al erg genoeg dat ongelovigen soms de kerk niet binnen durven omdat ze zo aangegaapt worden omdat ze geen hoed of rok aanhebben... ik ben tegen het het clubgebeuren. laten we midden in de wereld een licht zijn!!! Open staan voor gesprek. Mijn inziens maak je jezelf alleen maar een aparte groep als je op zo'n park zit!
Plaats reactie