Refo vakantieparken

Mara

Re: Refo vakantieparken/scholen

Bericht door Mara »

Ik uit het juist niet elders, omdat ik me ervoor schaam. Tegenover mijn man, onze kinderen. Bepaalde vrienden.
Er is een groep mensen, gelukkig lang niet allemaal, die een verheven positie innemen en op grond van uiterlijk ( je voldoet niet aan hun regels !) jou afkeuren op letterlijk alles, dus ook niet eens een social talk met je aangaan.
Dat vind ik erg. Het moet toch niet uitmaken tot welke kerk je behoort, of dat je uberhaupt bij een kerk aangesloten bent, om een normaal gesprek te voeren ?
Als je je zo gedraagt, ben je m.i. geen zoutend zout. Integendeel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
albion

Bericht door albion »

Mara schreef:Ik uit het juist niet elders, omdat ik me ervoor schaam. Tegenover mijn man, onze kinderen. Bepaalde vrienden.
Er is een groep mensen, gelukkig lang niet allemaal, die een verheven positie innemen en op grond van uiterlijk ( je voldoet niet aan hun regels !) jou afkeuren op letterlijk alles, dus ook niet eens een social talk met je aangaan.
Dat vind ik erg. Het moet toch niet uitmaken tot welke kerk je behoort, of dat je uberhaupt bij een kerk aangesloten bent, om een normaal gesprek te voeren ?

Heeft dat met refo zijn te maken, Mara? Er zijn mensen die zich 'alleen' interesseren in de kleding (en dan vooral van bepaalde merken), en die mensen die niet aan hun 'klerencode' voldoen, gewoon afschrijven. Ik heb het zelfs in een hele dure zaak meegemaakt. Ik zou een jas gaan kopen (even tussendoor), ik had mijn nichtje bij me met een jack aan en ik had me ook niet
al te netjes gekleed. Ik ging de ingang aan de zijkant naar binnen. Een verkoper 'ving' mij op, liet me even de rij winterjassen zien met een gezicht erbij.... en loodste me via de voorkant weer naar buiten. Later kwam ik met mijn vriendin weer in die winkel, maar ik zei tegen haar dat ik alleen al uit principe in die winkel nooit meer iets zal kopen. Uiterlijk zegt zo weinig.
Mijn nicht was altijd heel degelijk, sportief gekleed. Je weet wel dikke kousen, geruite rokken, twee staarten rond haar hoofd. Iedereen denkt dat ze zwaar refo was, maar ze hoorde daar niet bij (ze kwam wel uit het milieu want haar opa en oma waren nog van de OGG, haar vader en moeder van de Hervormde Kerk (toen) en zij was PKN en diaken in haar gemeente. Ze had het wel heel goed in de gaten dat ze naar haar kleding werd beoordeeld (soms).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Re: refo vakantieparken?/ scholen

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat het er ook aan ligt, hoe je jezelf opstelt.
Nogal lompe reactie. En arrogant ("wij doen het goed...").
Of wij het goed doen of niet, weet ik niet.
Wat ik wel weet, is dat die parken voor een bepaalde doelgroep worden georganiseerd.
Als je tot die doelgroep behoort, heb je een waardevol extraatje op je vakantie; zo hebben wij het ervaren en zo zijn er velen, bijvoorbeeld Auto, en vele andere mensen met wie we nog steeds contact hebben.

Behoor je niet tot die doelgroep of wil je er niet bij behoren, dan kan je beter iets zoeken, wat beter bij je past. Er is keus genoeg, zou ik zo zeggen.
Ik word altijd een beetje moe van die zure reacties.
helma

Bericht door helma »

Misschien ben je gespannen of het wel goed zal gaan en stel je jezelf onbewust al wat terughoudend op?
ik herken van mezelf dat ik, door mijn eigen onzekerheid en kwetsbaarheid, me ook niet snel durf te geven.
Als ik naar zo'n park zou gaan zou dat een rol spelen in mijn contacten naar anderen.
Als ik iemand eenmaal ken dan heb ik er niet zo'n last meer van; maar anders ga ik ook voor anderen al bij voorbaat invullen wat ze van mij (en m;n gezin...) denken.

Tot ik het boekje las: God liefhebben met heel je verstand; (Elizabeth George)
Zij behandelt daar o.a. de tekst dat je alles moet bedenken dat waarachtig is.
Zij waarschuwt erg voor het invullen van andermans gedachten (over jou bijvoorbeeld) en dat als iemand niet zegt dat hij iets over je denkt het zonde is om te denken dat het wel zo is.
Je wordt down van die gedachten en het staat in de weg naar anderen toe.

Sinds ik dat gelezen heb probeer ik mezelf daar streng op toe te spreken als ik weer in zo'n valkuil stap.
Als mensen iets van me vinden dan moeten ze het maar zeggen. Zeggen ze het niet; dan hoef ik me er niet druk over te maken.

Ik denk echt dat je eigen kwetsbaarheid een grote rol speelt in je gedachten hoe anderen over je denken en je tegemoet treden. De ander kan wel heel verlegen zijn (zoals ik) en bedoelt daar helemaal geen afwijzing/veroordeling mee.
albion

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Wat ik wel weet, is dat die parken voor een bepaalde doelgroep worden georganiseerd.
Als je tot die doelgroep behoort, heb je een waardevol extraatje op je vakantie; zo hebben wij het ervaren en zo zijn er velen, bijvoorbeeld Auto, en vele andere mensen met wie we nog steeds contact hebben.

Behoor je niet tot die doelgroep of wil je er niet bij behoren, dan kan je beter iets zoeken, wat beter bij je past. Er is keus genoeg, zou ik zo zeggen.

Waar ik huiverig voor ben is de overlast die je kan hebben vanwege de muziek die er gedraaid wordt. Op een refo-camping lijkt het (en misschien ben ik wel helemaal verkeerd) mij in ieder geval wat rustiger toe gaan. Al hoewel wij wel eens een huis gehuurd hebben in een Landal vakantiepark en toen geen overlast gehad hebben van wie dan ook. Dat is ons toch wel goed bevallen. Vroeger en ik weet niet of dat nog zo is, bleven we veel vaker op het vakantiepark. Tegenwoordig gaan wij elke dag wel ergens naar toe. Als we terug kwamen ging zoonlief naar het zwembad, maar hij was toen wel wat jonger.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:Ik denk echt dat je eigen kwetsbaarheid een grote rol speelt in je gedachten hoe anderen over je denken en je tegemoet treden. De ander kan wel heel verlegen zijn (zoals ik) en bedoelt daar helemaal geen afwijzing/veroordeling mee.
Precies, mensen kunnen heel gereserveerd doen uit verlegenheid. En als je dan zelf bokkig terug gaat doen, wordt het noot wat.
En als je een wat defensieve uitstraling hebt, kan dat wellicht ook wat met die ander doen.
Kortom, omgaan met mensen is een lastige zaak. :hum
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
helma schreef:Ik denk echt dat je eigen kwetsbaarheid een grote rol speelt in je gedachten hoe anderen over je denken en je tegemoet treden. De ander kan wel heel verlegen zijn (zoals ik) en bedoelt daar helemaal geen afwijzing/veroordeling mee.
Precies, mensen kunnen heel gereserveerd doen uit verlegenheid. En als je dan zelf bokkig terug gaat doen, wordt het noot wat.
En als je een wat defensieve uitstraling hebt, kan dat wellicht ook wat met die ander doen.
Dus je vind dan toch dat het aan iemand zelf ligt?
Overigens m.i. nog steeds geen reden om op dit soort fenomenen zo zuur te reageren.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef: Precies, mensen kunnen heel gereserveerd doen uit verlegenheid. En als je dan zelf bokkig terug gaat doen, wordt het noot wat.
Dus je vind dan toch dat het aan iemand zelf ligt?
Overigens m.i. nog steeds geen reden om op dit soort fenomenen zo zuur te reageren.
Nee Tiberius, dat zeg ik niet. In de communicatie tussen mensen zijn er altijd twee partijen en je kunt inschattingsfouten maken.
Maar als iemand zijn nood klaagt, ga je niet meteen met de botte bijl eroverheen door te zeggen: "Ligt eraan hoe je jezelf opstelt." Dat vind ik een vorm van erg foute communicatie.
Mara

Bericht door Mara »

albion schreef:
Mara schreef:Ik uit het juist niet elders, omdat ik me ervoor schaam. Tegenover mijn man, onze kinderen. Bepaalde vrienden.

Heeft dat met refo zijn te maken, Mara? Er zijn mensen die zich 'alleen' interesseren in de kleding (en dan vooral van bepaalde merken), en die mensen die niet aan hun 'klerencode' voldoen, gewoon afschrijven. Ik heb het zelfs in een hele dure zaak meegemaakt. Ik zou een jas gaan kopen (even tussendoor), ik had mijn nichtje bij me met een jack aan en ik had me ook niet
al te netjes gekleed. Ik ging de ingang aan de zijkant naar binnen. Een verkoper 'ving' mij op, liet me even de rij winterjassen zien met een gezicht erbij.... en loodste me via de voorkant weer naar buiten. Later kwam ik met mijn vriendin weer in die winkel, maar ik zei tegen haar dat ik alleen al uit principe in die winkel nooit meer iets zal kopen. Uiterlijk zegt zo weinig.
Mijn nicht was altijd heel degelijk, sportief gekleed. Je weet wel dikke kousen, geruite rokken, twee staarten rond haar hoofd. Iedereen denkt dat ze zwaar refo was, maar ze hoorde daar niet bij (ze kwam wel uit het milieu want haar opa en oma waren nog van de OGG, haar vader en moeder van de Hervormde Kerk (toen) en zij was PKN en diaken in haar gemeente. Ze had het wel heel goed in de gaten dat ze naar haar kleding werd beoordeeld (soms).
Ik denk dat dat het grotendeels is. Sommige mensen ( en dat bedoel ik zeker niet denigrerend, want mijn moeder zag er ook zo uit en 2 van mijn zussen ook) zien er op en top refo uit. Ik niet. Ik zie er "gewoon" uit, onze kinderen ook. Maar wel netjes en eerbaar, dus geen diep decollete. Maar in bepaalde kringen zijn sommige kleuren al not done. Of ze zien oorknopjes (die ik niet heb) of de jeans van mijn man is te werelds, ik weet het echt niet.
In het ziekenhuis ontmoette ik hen ook vaak, iedereen groet iedereen, want je bent lotgenoten, maar dergelijke mensen zetten zichzelf apart.
Als hun kind met de onze op een zaal lag, zei ik: nee joh, we zetten de tv niet aan, we doen leuk een spel. Dus echt, ik kom ze heel erg tegemoet, blijf groeten, al hoor ik niks terug. Maar ik vind het zo jammer dat als ouders eruit zien als hells angels, (wat we ook wel eens hadden) dan schrik je in 1e instantie enorm, dat blijken dan zulke hartelijke gulle mensen te zijn. Uiterlijk zegt niet alles, afkomst niet. Misschien verwacht ik teveel van "gelijkgestemden" zou kunnen.
Je hoort altijd zo negatief (en terecht) over het wettiscisme, de uiterlijkheden, de eigen regels, DAT stoot buitenkerkelijken en linksen zo af.
Anderzijds hebben ze diverse keren mijn man aangezien voor predikant, hij draagt nl altijd een zwart of donkerblauw kostuum naar een begrafenis, soms als enige van het hele gezelschap. Toen mijn vader onverwachts bij zijn oudste zuster op de stoep stond, met naast hem mijn man, vroeg ze: o heden bin jie met een voorganger op stap ? Ik wil maar zeggen, schijn bedriegt (soms) :)
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:

Tiberius, als ik heel eerlijk ben, ben ik niet zo van "ons soort mensen". Altijd alleen maar die vakantieparken bezoeken, naar refowinkels. Misschien komt het omdat ik in het seculiere westen woon, maar ik zie zelden "refo's" , zelfs op zondag zie je ze niet, want velen stappen in de auto om naar de kerk te gaan, hoeden zie je helemaal nooit, want die zitten in een plastic tas of liggen achterin de kerk.
Er zit nog 1 kind op de reform. school en ook daar zie ik zulke grote verschillen in ouders ! Dat varieert ook van diep-in-het-zwart op een ouderavond en hippe jeans en kort gestyled haar.
Wat ik me afvraag, verblijven er ook andere mensen op zo'n park ? Die nimmer naar de kerk gaan ? Ik weet niet hoe streng de huidige regels zijn. Daar ligt het denk ik ook aan.
memento

Bericht door memento »

Mara, ik denk dat je ervaringen niet representatief zijn voor de hele gereformeerde gezindte. Genoeg mensen in onze gezindte zijn niet zo veroordelend en zonderen zich zo af van andere mensen, als dat je hier afschilderd.

Verder: Deze topic gaat over refo-campings. Het argument wat Mara aanvoerd is: Ik verkeer niet graag onder veroordelende refo's, dus ik zit niet graag op een refo-camping. Dat is natuurlijk niet een terzake doend argument. Het argument gaat immers over het moeite hebben met onder refo's te zijn, en niet zozeer over refo-campings.

Het argument van de column waarmee de topic begint, is ook niet juist. De argumentatie is: Refo's moeten aan evangelisatie doen, daarbij past niet een terugtrekken in eigen kring, dus daarom deugd een refo-camping niet. Het argument: refo's moeten aan evangelisatie doen, in plaats van zich terug te trekken in eigen kring, is zeer juist en Bijbels. Alleen, daaruit volgt nog niet logischerwijs dat daarom refo-campings niet deugen. Want iemand kan dagelijks evangeliseren, en voor zijn vakantie een refo-camping uitkiezen. Kortom: Hoewel het punt van kritiek - refo's trekken zich vaak teveel terug in eigen kring, in plaats van zich te bekommeren om hun onbekeerde naaste - wel grotendeels terecht, is de gevolgtrekking: dus refo-campings zijn slecht, niet juist.

Tenslotte: Wat mensen eraan vinden om hutje-mutje op een camping te gaan zitten, daarvan is de lol mij nog steeds ontgaan. Ik zit liever in de vrije natuur (bergen, zee, bossen, mooie landschappen), of in de buurt van culturele en historische bezienswaardigheden. Dat kan in het buitenland (bv Duitsland voor degenen die graag niet ver reizen) vaak veel goedkoper, in een groter huisje en zonder allemaal toeristen hutje-mutje om je heen. Maargoed, een ieder mag zo zijn eigen voorkeuren hebben.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Maargoed, een ieder mag zo zijn eigen voorkeuren hebben.
Gelukkig!
helma

Bericht door helma »

mijn zus ging ook naar zo'n vakantiepark vorig jaar. Hun huisje schakelde met de veranda aan de veranda van het buurhuisje. Als je tegelijk de maaltijd gebruikte keek je op elkaars bord.
De mensen naast hen waren uit hun eigen gemeente......

Dat is niet het beeld wat ik bij een vakantie heb :huhu
Mara

Bericht door Mara »

memento schreef:Mara, ik denk dat je ervaringen niet representatief zijn voor de hele gereformeerde gezindte. Genoeg mensen in onze gezindte zijn niet zo veroordelend en zonderen zich zo af van andere mensen, als dat je hier afschilderd.

Verder: Deze topic gaat over refo-campings. Het argument wat Mara aanvoerd is: Ik verkeer niet graag onder veroordelende refo's, dus ik zit niet graag op een refo-camping. Dat is natuurlijk niet een terzake doend argument. Het argument gaat immers over het moeite hebben met onder refo's te zijn, en niet zozeer over refo-campings.

Het argument van de column waarmee de topic begint, is ook niet juist. De argumentatie is: Refo's moeten aan evangelisatie doen, daarbij past niet een terugtrekken in eigen kring, dus daarom deugd een refo-camping niet. Het argument: refo's moeten aan evangelisatie doen, in plaats van zich terug te trekken in eigen kring, is zeer juist en Bijbels. Alleen, daaruit volgt nog niet logischerwijs dat daarom refo-campings niet deugen. Want iemand kan dagelijks evangeliseren, en voor zijn vakantie een refo-camping uitkiezen. Kortom: Hoewel het punt van kritiek - refo's trekken zich vaak teveel terug in eigen kring, in plaats van zich te bekommeren om hun onbekeerde naaste - wel grotendeels terecht, is de gevolgtrekking: dus refo-campings zijn slecht, niet juist.

Tenslotte: Wat mensen eraan vinden om hutje-mutje op een camping te gaan zitten, daarvan is de lol mij nog steeds ontgaan. Ik zit liever in de vrije natuur (bergen, zee, bossen, mooie landschappen), of in de buurt van culturele en historische bezienswaardigheden. Dat kan in het buitenland (bv Duitsland voor degenen die graag niet ver reizen) vaak veel goedkoper, in een groter huisje en zonder allemaal toeristen hutje-mutje om je heen. Maargoed, een ieder mag zo zijn eigen voorkeuren hebben.
Ik zou je nog zo zeker 10 voorbeelden kunnen geven, die thans nog spelen. Maar laat dat maar zitten, het is niet mijn bedoeling om iedereen te beschuldigen van arrogant gedrag, maar iedereen maakt dit wel mee ! Of je moet met je ogen dichtlopen. Ik krijg iig wel instemmende p.b.'s. :)
En op zich deugen refocampings zeker ! Ik kan er alleen niet zo goed tegen als je onwijze regels opgelegd krijgt, die je als ouders zelf in moet stellen tov je kinderen of als je als 45 jarige opeens dwingende regels opgelegd krijgt. Zoals op zondag blijft de auto op het terrein, de bomen gaan gewoon niet open. Of kinderen van ongelijk geslacht mogen niet in 1 tent (ook broer en zus niet) dat soort dingen, krijg ik netelroos van.
Het is meer mijn bedoeling om te laten inzien : hoe kom ik over ? Niet door die rok op je enkels of een knot, maar als mens met een bepaald gedrag.
En iemand die niet voldoet aan die kledingregels, kan heel goed refo zijn ! Maar al zouden we dat niet zijn en wensen op zo'n park te verblijven, kun je toch ook de normale beleefdheidsregels in acht nemen ? Vakantie duurt maar 2/3 weken, houd het dan leuk voor elkaar.
Wat Helma benoemde had ik ook eens, ik stond als tiener met een tentje op een camping, ik had niet eens mijn eigen haringen nodig :jongle pffft, nooit meer. Ik hoorde snachts een gesnurk om me heen :ouin
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Mara schreef:
Tiberius schreef:
Mara schreef:Op zich zou het een verademing kunnen zijn, ware het niet dat er mensen op zo'n park verblijven die ieder naar waarde schatten en dus het niet kunnen laten hun afkeuring te laten blijken.
Dan is mijn bloesje net te mouwloos om een gewoon praatje met mij te maken. Of iets anders aan ons uiterlijk deugt niet.
Totaal niet in overeenstemming zoals wij het hebben ervaren. En dat geldt ook voor Auto. :)
Ik denk dat het er ook aan ligt, hoe je jezelf opstelt.
Met andere woorden, het zal wel aan mij/ons gelegen hebben :nonnon
Nou ik ken precies de gedragscodes ! Helaas hebben diverse familieleden wel dezelfde ervaringen.
Nogmaals, het is jammer.
Als ik op iemand afstap, die naast ons in een bungalow verblijft en vraagt waar ze die handige elektrische vliegenmepper vandaan hebben ? Die waren toen net op de markt en voor ons niet bekend, werd ik van onder tot boven bekeken en kreeg geen antwoord van meneer. Mevrouw vond het zeker genant worden en gaf mij de gevraagde info. Als onze kinderen met hun kinderen wilden ballen, werden ze naar binnen gehaald.
En als ons dit nu op elk park zou overkomen, zou ik kunnen denken: o help, onze kinderen zijn wel erg aso zeker.
Maar helaas.
Dus ik vind het kort door de bocht om de schuld slechts bij ons te leggen en te suggereren dat wij ons verkeerd opstellen. Als je eerlijk zou zijn, zul je ongetwijfeld dingen herkennen. Want wie heeft er nooit zo'n ervaring ?
Heel herkenbaar Mara, als je niet helemaal voldoet aan de refo-gedragscode dan val je buiten de boot van velen. Er zijn maar weinig reformatorische mensen die je dan nemen zoals je bent. Je hoort er dan vaak al niet helemaal meer bij. Dit wordt niet altijd met woorden gezegd maar je ziet ze kijken of ze willen verder geen contact meer met je... ik vind dat zelf zo erg! En het maakt me heel erg boos. De gedragscodes zijn door mensen ingesteld maar zij maken er Goddelijke waarheid van en rekenen dit vaak ook af!! Vreselijk!
Mensen die wel altijd aan de gedrag- en kledingcodes voldoen kunnen zich dit niet voorstellen! Zij zeggen ook vaak dat het niet zo is. Maar mij maak je niet wijs dat een vrouw op een refocamping met een broek aan (als dit al mag!) niet als 'licht' wordt afgedaan zonder dat ze een gesprek met inhoud met de desbetreffende hebben gehad.
Laatst gewijzigd door Bloempje28 op 19 apr 2011, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie