Een christelijke nederlandse dienst bezoeken is heel iets anders dan op een refopark zitten. vaak zijn deze diensten druk bezocht door christenen van verschillende kerkgenootschappen, die op dat moment in die streek op vakantie zijn, wat enorm bindend kan zijn en ook beschamend. Want na de vakantie duiken we allemaal weer veilig in ons eigen hokje. Speciale refocamping/-parken zijn vaak voor christenen die ook aangesloten zijn bij een refo-gemeente! daar heerst de refocultuur en voldoen de mensen aan de refo-standaard. Heel iets anders dus!dennis schreef:Ik denk dat we elkaar hierin wat vrijheid moeten gunnen. Natuurlijk is het belangrijk om - ook in de vakantie - iets uit te stralen, maar dat betekent volgens mij niet dat je niet eens een weekje naar een christelijk vakantiepark mag..
Het kan trouwens ook iets heel moois hebben om massaal als christenen in het buitenland een kerk te bezoeken. Soms gaat daar voor de plaatselijke bevolking toch wel wat van uit.
Refo vakantieparken
-
Re: Refo vakantieparken/scholen
Re: refo vakantieparken?/ scholen
Zo'n reactie kan ik wel begrijpen als je je hele leven in de refozuil werkzaam bent.Bloempje28 schreef:Ik heb er meer respect voor als je dit op een park doet waar niemand christen is. dan kun je nog eens gesprekken aangaan. op een refopark laat je alleen maar zien dat je bij een soort club hoort: ons kent ons. Een christen moet in de wereld staan en niet een club in de wereld zijn! Het is al erg genoeg dat ongelovigen soms de kerk niet binnen durven omdat ze zo aangegaapt worden omdat ze geen hoed of rok aanhebben... ik ben tegen het het clubgebeuren. laten we midden in de wereld een licht zijn!!! Open staan voor gesprek. Mijn inziens maak je jezelf alleen maar een aparte groep als je op zo'n park zit!MarthaMartha schreef:zie je dat niet? snap ik je nou goed?Erasmiaan schreef:Ik zie niet in hoe we op vakantie zouden kunnen getuigen met onze levenswandel tegenover anderen op een bungalowpark.
- door onderlinge liefde
- door beschaafd gedrag
- door net taalgebruik
- door naar de kerk te gaan
- door ook in je tentje na het eten gewoon te zingen
- door vriendelijk te zijn jegens allen....
- door een stapeltje bijbels mee te nemen die je bij een ontstaan gesprek mee kunt geven
-etc. etc.
Maar als je elke werkdag in een seculiere omgeving zit, vind ik het wel een verademing om twee weekjes op zo'n park te zitten.
Kortom: het is een beetje afhankelijk van je eigen situatie.
Inderdaad ben ik het helemaal mee eens. Daarnaast kan het zelfs enorm meevallen, dat is tenminste mijn ervaring en het kan dan zelfs zo erg zijn dat je het jaar erop weer gaat en dat je er zelfs goede vrienden aan overhoudt!Tiberius schreef:Zo'n reactie kan ik wel begrijpen als je je hele leven in de refozuil werkzaam bent.Bloempje28 schreef:Ik heb er meer respect voor als je dit op een park doet waar niemand christen is. dan kun je nog eens gesprekken aangaan. op een refopark laat je alleen maar zien dat je bij een soort club hoort: ons kent ons. Een christen moet in de wereld staan en niet een club in de wereld zijn! Het is al erg genoeg dat ongelovigen soms de kerk niet binnen durven omdat ze zo aangegaapt worden omdat ze geen hoed of rok aanhebben... ik ben tegen het het clubgebeuren. laten we midden in de wereld een licht zijn!!! Open staan voor gesprek. Mijn inziens maak je jezelf alleen maar een aparte groep als je op zo'n park zit!MarthaMartha schreef:zie je dat niet? snap ik je nou goed?Erasmiaan schreef:Ik zie niet in hoe we op vakantie zouden kunnen getuigen met onze levenswandel tegenover anderen op een bungalowpark.
- door onderlinge liefde
- door beschaafd gedrag
- door net taalgebruik
- door een stapeltje bijbels mee te nemen die je bij een ontstaan gesprek mee kunt geven
-etc. etc.
Maar als je elke werkdag in een seculiere omgeving zit, vind ik het wel een verademing om twee weekjes op zo'n park te zitten.
Op zich zou het een verademing kunnen zijn, ware het niet dat er mensen op zo'n park verblijven die ieder naar waarde schatten en dus het niet kunnen laten hun afkeuring te laten blijken.Tiberius schreef:Zo'n reactie kan ik wel begrijpen als je je hele leven in de refozuil werkzaam bent.Bloempje28 schreef:Ik heb er meer respect voor als je dit op een park doet waar niemand christen is. dan kun je nog eens gesprekken aangaan. op een refopark laat je alleen maar zien dat je bij een soort club hoort: ons kent ons. Een christen moet in de wereld staan en niet een club in de wereld zijn! Het is al erg genoeg dat ongelovigen soms de kerk niet binnen durven omdat ze zo aangegaapt worden omdat ze geen hoed of rok aanhebben... ik ben tegen het het clubgebeuren. laten we midden in de wereld een licht zijn!!! Open staan voor gesprek. Mijn inziens maak je jezelf alleen maar een aparte groep als je op zo'n park zit!MarthaMartha schreef:zie je dat niet? snap ik je nou goed?Erasmiaan schreef:Ik zie niet in hoe we op vakantie zouden kunnen getuigen met onze levenswandel tegenover anderen op een bungalowpark.
- door onderlinge liefde
- door beschaafd gedrag
- door net taalgebruik
-etc. etc.
Dan is mijn bloesje net te mouwloos om een gewoon praatje met mij te maken. Of iets anders aan ons uiterlijk deugt niet.
Ik krijg man en kinderen er niet meer mee naar toe. Het is voor ons die paar keer dat we er waren, een soort zeperd geworden, de kinderen hadden geen speelkameraadjes. Waar we op hoopten vanwege de meest kinderrijke gezinnen. Jammer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Totaal niet in overeenstemming zoals wij het hebben ervaren. En dat geldt ook voor Auto.Mara schreef:Op zich zou het een verademing kunnen zijn, ware het niet dat er mensen op zo'n park verblijven die ieder naar waarde schatten en dus het niet kunnen laten hun afkeuring te laten blijken.
Dan is mijn bloesje net te mouwloos om een gewoon praatje met mij te maken. Of iets anders aan ons uiterlijk deugt niet.

Ik denk dat het er ook aan ligt, hoe je jezelf opstelt.
Met andere woorden, het zal wel aan mij/ons gelegen hebbenTiberius schreef:Totaal niet in overeenstemming zoals wij het hebben ervaren. En dat geldt ook voor Auto.Mara schreef:Op zich zou het een verademing kunnen zijn, ware het niet dat er mensen op zo'n park verblijven die ieder naar waarde schatten en dus het niet kunnen laten hun afkeuring te laten blijken.
Ik denk dat het er ook aan ligt, hoe je jezelf opstelt.

Nou ik ken precies de gedragscodes ! Helaas hebben diverse familieleden wel dezelfde ervaringen.
Nogmaals, het is jammer.
Als ik op iemand afstap, die naast ons in een bungalow verblijft en vraagt waar ze die handige elektrische vliegenmepper vandaan hebben ? Die waren toen net op de markt en voor ons niet bekend, werd ik van onder tot boven bekeken en kreeg geen antwoord van meneer. Mevrouw vond het zeker genant worden en gaf mij de gevraagde info. Als onze kinderen met hun kinderen wilden ballen, werden ze naar binnen gehaald.
En als ons dit nu op elk park zou overkomen, zou ik kunnen denken: o help, onze kinderen zijn wel erg aso zeker.
Maar helaas.
Dus ik vind het kort door de bocht om de schuld slechts bij ons te leggen en te suggereren dat wij ons verkeerd opstellen. Als je eerlijk zou zijn, zul je ongetwijfeld dingen herkennen. Want wie heeft er nooit zo'n ervaring ?
Erasmiaan schreef:Een eventuele verkering daaruit voortvloeiend is dan in ieder geval met iemand van je eigen kleur.

Nogal lompe reactie. En arrogant ("wij doen het goed...").Tiberius schreef:Ik denk dat het er ook aan ligt, hoe je jezelf opstelt.
Er zijn gelegenheden waar ik absoluut nooit zal willen verkeren langer dan 2 dagen. Maar met enige scepticisme ben ik vorig jaar op vakantie gegaan, maar wij hebben een geweldige tijd gehad en daarnaast heerlijk uitgerust. Bijvb op een rijtje met een GGiN'er, een GG'er, moi, PKN'er en een HHK'er GEWELDIG. En als er zaken waren waar iemand moeite mee had kon er op een hele normale manier over gesproken worden in een ontspannende sfeer. We hebben hele goeie gesprekken gehad. En van dat groepje zitten de GG'ers, HHK'ers en ook de PKN'ers er dit jaar weer. We kijken er naar uit. Kortom het ligt er zeker aan hoe iemand zich opstelt, maar iedereen ervaart dat weer anders. Om het modern te zeggen "er moet wel een klik zijn".Mara schreef:Met andere woorden, het zal wel aan mij/ons gelegen hebbenTiberius schreef:Totaal niet in overeenstemming zoals wij het hebben ervaren. En dat geldt ook voor Auto.Mara schreef:Op zich zou het een verademing kunnen zijn, ware het niet dat er mensen op zo'n park verblijven die ieder naar waarde schatten en dus het niet kunnen laten hun afkeuring te laten blijken.
Ik denk dat het er ook aan ligt, hoe je jezelf opstelt.![]()
Nou ik ken precies de gedragscodes ! Helaas hebben diverse familieleden wel dezelfde ervaringen.
Nogmaals, het is jammer.
Als ik op iemand afstap, die naast ons in een bungalow verblijft en vraagt waar ze die handige elektrische vliegenmepper vandaan hebben ? Die waren toen net op de markt en voor ons niet bekend, werd ik van onder tot boven bekeken en kreeg geen antwoord van meneer. Mevrouw vond het zeker genant worden en gaf mij de gevraagde info. Als onze kinderen met hun kinderen wilden ballen, werden ze naar binnen gehaald.
En als ons dit nu op elk park zou overkomen, zou ik kunnen denken: o help, onze kinderen zijn wel erg aso zeker.
Maar helaas.
Dus ik vind het kort door de bocht om de schuld slechts bij ons te leggen en te suggereren dat wij ons verkeerd opstellen. Als je eerlijk zou zijn, zul je ongetwijfeld dingen herkennen. Want wie heeft er nooit zo'n ervaring ?
Mijn man is helemaal niet van die achtergrond, dus heb ik hem enthousiast gemaakt, voor vakantie in eigen kring. En keer op keer knapt hij af. Er is sowieso aan hem niks te zien of horen, hij wijkt niet af van het betamelijke, waarom dat vijandige dan ?
Hij kent die ongeschreven regels niet, dus is onbevangen, maar het is wegen, en te licht bevonden.
Ik heb me er voor geschaamd.
Want ik moest hem uitleggen dat ons dochtertje van 2 een lange broek aanhad, dat het daar misschien aan zou liggen, of ik geen mouwen in mijn bloesje had.
Of onze kindjes misschien het verkeerde liedje zongen tijdens hun spel.
Die ongeschreven refowetten, die kun je alleen van the inside weten, van the outside sla je flaters, wordt je uitgeschreven.
Want mijn man kent al deze geheimzinnige, wettische codes niet.
Dus.... zodoende kun je er nooit bijhoren.
Gelukkig waren mijn ouders anders. En keken verder, naar de binnenkant !
Hij kent die ongeschreven regels niet, dus is onbevangen, maar het is wegen, en te licht bevonden.
Want ik moest hem uitleggen dat ons dochtertje van 2 een lange broek aanhad, dat het daar misschien aan zou liggen, of ik geen mouwen in mijn bloesje had.
Die ongeschreven refowetten, die kun je alleen van the inside weten, van the outside sla je flaters, wordt je uitgeschreven.
Maar je weet toch niet of mensen je daarom afkeurden? Misschien waren ze gewoon tegen iedereen zo chagrijnig.Mara schreef:Mijn man is helemaal niet van die achtergrond, dus heb ik hem enthousiast gemaakt, voor vakantie in eigen kring. En keer op keer knapt hij af. Er is sowieso aan hem niks te zien of horen, hij wijkt niet af van het betamelijke, waarom dat vijandige dan ?

Nogmaals ik herken dit niet voor de refo-plekken waar ik geweest ben. En wat ik al eerder zei bepaalde plekken zou ik het ook niet langer uithouden dan 1 a 2 dagen. En de mensen die ik heb gesproken die naar bepaalde refo-parken zijn geweest herkennen dit ook niet. En daar zitten heule zwoaren bie. En zoals ik al eerder zei, ik ging met flinke sceptisme heen, maar ik heb echt moeten zeggen dat het me reuze mee viel. En het park was nog heel toen wij kwamen nadat de Tiberiusjes net weg waren.Mara schreef:Mijn man is helemaal niet van die achtergrond, dus heb ik hem enthousiast gemaakt, voor vakantie in eigen kring. En keer op keer knapt hij af. Er is sowieso aan hem niks te zien of horen, hij wijkt niet af van het betamelijke, waarom dat vijandige dan ?
En van geheimtaal heb ik niets gemerkt, behalve dat nadat 1 gezin had ontdekt waar je friet kon afhalen met heerlijke duitse worsten, dat iedereen rond dat huisje hing om te weten te komen waar ze het vandaan haalden

- MarthaMartha
Auto schreef:Nogmaals ik herken dit niet voor de refo-plekken waar ik geweest ben. En wat ik al eerder zei bepaalde plekken zou ik het ook niet langer uithouden dan 1 a 2 dagen. En de mensen die ik heb gesproken die naar bepaalde refo-parken zijn geweest herkennen dit ook niet. En daar zitten heule zwoaren bie. En zoals ik al eerder zei, ik ging met flinke sceptisme heen, maar ik heb echt moeten zeggen dat het me reuze mee viel. En het park was nog heel toen wij kwamen nadat de Tiberiusjes net weg waren.Mara schreef:Mijn man is helemaal niet van die achtergrond, dus heb ik hem enthousiast gemaakt, voor vakantie in eigen kring. En keer op keer knapt hij af. Er is sowieso aan hem niks te zien of horen, hij wijkt niet af van het betamelijke, waarom dat vijandige dan ?
En van geheimtaal heb ik niets gemerkt, behalve dat nadat 1 gezin had ontdekt waar je friet kon afhalen met heerlijke duitse worsten, dat iedereen rond dat huisje hing om te weten te komen waar ze het vandaan haalden............... Dit jaar weten wij waar de worst vandaan komt.

Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Zou kunnen, dergelijke mensen hebben we ook eens als ouders in het ziekenhuis gehad. Hun kind in het linkse bed, ons kind in het rechtse en totaal zwijgzaam. Dat de verpleging aan ons vroeg: wat zijn dat nou voor mensen ? Dat ik hen nog moest verdedigen, want het deed me toch pijn !Afgewezen schreef:Maar je weet toch niet of mensen je daarom afkeurden? Misschien waren ze gewoon tegen iedereen zo chagrijnig.Mara schreef:Mijn man is helemaal niet van die achtergrond, dus heb ik hem enthousiast gemaakt, voor vakantie in eigen kring. En keer op keer knapt hij af. Er is sowieso aan hem niks te zien of horen, hij wijkt niet af van het betamelijke, waarom dat vijandige dan ?
Of een aanvaring bij de parkeerautomaat, dat mijn kind zei: mam, wat deden wij nou verkeerd ??
Mensen die aan de buitenkant er zo degelijk en leesbaar uitzien, maar zich verheven voelen boven de "gewone" sterveling. Dan zou ik op dat moment willen zeggen: ik hoor ook bij jou, alleen ik zie er volgens de "gemaakte" code niet zo uit.
Maar dat heeft geen zin

Het heeft idd geen zin. En ook hier op refoforum niet. Dus laat ook gewoon maar Mara. Wat je ziet is enkel de mens met een wat dunner laagje 21 eeuwse beschaving dan anderen. Als het je verdriet zou ik niet hier uiten maar elders.Mara schreef:Zou kunnen, dergelijke mensen hebben we ook eens als ouders in het ziekenhuis gehad. Hun kind in het linkse bed, ons kind in het rechtse en totaal zwijgzaam. Dat de verpleging aan ons vroeg: wat zijn dat nou voor mensen ? Dat ik hen nog moest verdedigen, want het deed me toch pijn !Afgewezen schreef:Maar je weet toch niet of mensen je daarom afkeurden? Misschien waren ze gewoon tegen iedereen zo chagrijnig.Mara schreef:Mijn man is helemaal niet van die achtergrond, dus heb ik hem enthousiast gemaakt, voor vakantie in eigen kring. En keer op keer knapt hij af. Er is sowieso aan hem niks te zien of horen, hij wijkt niet af van het betamelijke, waarom dat vijandige dan ?
Of een aanvaring bij de parkeerautomaat, dat mijn kind zei: mam, wat deden wij nou verkeerd ??
Mensen die aan de buitenkant er zo degelijk en leesbaar uitzien, maar zich verheven voelen boven de "gewone" sterveling. Dan zou ik op dat moment willen zeggen: ik hoor ook bij jou, alleen ik zie er volgens de "gemaakte" code niet zo uit.
Maar dat heeft geen zin