Boodschap 'rechterflank' aan niet-christenen?

memento

Re: Boodschap 'rechterflank' aan niet-christenen?

Bericht door memento »

@Afgewezen: Waar het hart nog niet bekeerd is, daar is niet de ware liefde tot God en de naaste. En kan er niet gezegd worden: De liefde van Christus dringt mij. Ik bid u, alsof Christus door mij bade, laat u met God verzoenen. Waar het hart nog niet bekeerd is, is geen ware kennis van zonde, ellende en de hel, en kan niet werkelijk gezegd worden: Wij dan wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot geloof.

Op die wijze worden wij geroepen het Woord over te brengen. Alles wat niet zo is, is te kort.
albion

Bericht door albion »

memento schreef:@Afgewezen: Waar het hart nog niet bekeerd is, daar is niet de ware liefde tot God en de naaste. En kan er niet gezegd worden: De liefde van Christus dringt mij. Ik bid u, alsof Christus door mij bade, laat u met God verzoenen. Waar het hart nog niet bekeerd is, is geen ware kennis van zonde, ellende en de hel, en kan niet werkelijk gezegd worden: Wij dan wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot geloof.

Op die wijze worden wij geroepen het Woord over te brengen. Alles wat niet zo is, is te kort.

Een kromme stok kan toch recht slaan? werd er weleens gezegd. Je kunt wel knecht zijn maar geen kind wordt ook wel eens gezegd.

Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?

23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
rekcor

Bericht door rekcor »

Bedankt! Maar in de GGiN zal men toch niet het kopje 'Ook voor u' gebruiken, toch?
Afgewezen schreef:maar het is onzinnig om te zeggen dat een onbekeerde niet de evangelieboodschap zou kunnen brengen. Want de hoorder kan heus niet altijd aan iemands neus zien dat diegene er zelf (nog) buiten staat, etc. etc.
Natuurlijk kan een onbekeerde technisch gezien de evangelisatieboodschap brengen (hij/zij heeft een mond en kan praten), maar wat ik waarlijk niet begrijp is: waarom zou een onbekeerde, een vijand van God dat doen? En: stel dat er een moslim naar je toe zou komen, die zou zeggen (of waarvan zou blijken): 'ik ben een vijand van de Islam, ik geloof niet dat de Koran waar is, maar ik zeg je: wordt moslim, want anders zul je de eeuwige dood sterven'. Zou je die boodschap serieus nemen?

P.S. Het lijkt soms wel of er drie standen zijn te onderscheiden: doden, levenden en 'dood noch levenden'.

Edit: "En :" toegevoegd voor "Stel dat er een moslim..."
Laatst gewijzigd door rekcor op 07 mar 2011, 11:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Desiree

Bericht door Desiree »

Ik zat gister nog te denken... Wat een boodschap hebben we eigenlijk toch aan onkerkelijken.

Ik stel me voor: we hebben een vergadering, bij de ingekomen stukken staat, brief van de Heere inzake een algeheel onderzoek.
En dan lees je voor Genesis 3 en daarna bijvoorbeeld de Bijbeltekst van Joh. 3:16 of een heel hoofdstuk. Of andere teksten.

Wil er nog iemand op reageren?

Het zou geweldig zijn, niet? Juist met deze lijdensweken, waarin het niet is uit te drukken wat de Heere Jezus heeft gedaan voor degene die in Hem (gaan) geloven.

Ik zou met al je moeite van evangeliseren naar de Heere gaan, en het Hem vertellen. Als je het Hem echt dus van harte vraagt, krijg je zelf ook een nieuw hart.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Mara

Bericht door Mara »

Er zijn verschillende predikanten die met grote regelmaat zeggen: God vraagt van ons allemaal geen grote dingen. Begin maar eens in eigen gezin, familie en vriendenkring te vertellen hoe goed de Heere is. En laat op je werk of school zien dat je anders in het leven staat, met Uitzicht !
De meesten van ons staan in het volle leven, ns kijken hoeveel mensen je op deze manier al bereikt.
En we leven in een land vol kerken, laagdrempelig, dus iedereen kan daar binnen stappen.
Veel kerken hebben zgn verkoopdagen. Een braderie of boekenmarkt, ik zie daar veel buitenkerkelijken rondstruinen. Op deze manier worden ze dus ook bereikt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
henriët

Bericht door henriët »

Bij wat je ook doet in dit leven, mag iemand niet onbekeerd zijn.
Dus als een onbekeerde gaat evangeliseren. Nee, dat is niet goed.
Maar mag diezelfde persoon dan wel ergens gaan schilderen of wat dan ook.

Natuurlijk kan iemand die de Heere Jezus nog niet kent evangeliseren. Het Woord uitdelen. Misschien is zo n onbekeerde wel enorm op zoek, of weet hij/ zij het zelf allemaal niet, maar weet wel dat als je in dit leven niet wederom geboren wordt hetniet goed zal komen. Waarom kan ieman dan niet vanuit de verzuchting zelf Hem te leren kennen en Hem om bekering te vragen dat anderen ook niet aanprijzen?

Als je zo gaat redeneren mag een juf of meester die de Heere nog niet kent ook niet vertellen aan de kinderen op school uit Gods Woord..

Onderschatten we het werk van de Heere niet?
Ook al strooit een onbekeerde het Woord.... hij / zij bekeert geen mens, maar Gods Geest!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Marieke

Bericht door Marieke »

henriët schreef:Bij wat je ook doet in dit leven, mag iemand niet onbekeerd zijn.

Natuurlijk kan iemand die de Heere Jezus nog niet kent evangeliseren. Het Woord uitdelen. Misschien is zo n onbekeerde wel enorm op zoek, of weet hij/ zij het zelf allemaal niet, maar weet wel dat als je in dit leven niet wederom geboren wordt hetniet goed zal komen. Waarom kan ieman dan niet vanuit de verzuchting zelf Hem te leren kennen en Hem om bekering te vragen dat anderen ook niet aanprijzen?

Als je zo gaat redeneren mag een juf of meester die de Heere nog niet kent ook niet vertellen aan de kinderen op school uit Gods Woord..

Ook al strooit een onbekeerde het Woord.... hij / zij bekeert geen mens, maar Gods Geest!
Mee eens. Ds. Mijnders zegt vaak: het vallen van een blad van een boom kan nog tot je bekering leiden. Daar hebben we geen mensen voor nodig.
Daarmee wil ik niet zeggen dat we niet de Heere moeten zoeken met ingespannen krachten. Jawel, dat is zelfs onze plicht. En ik geef Henriet helemaal gelijk: als wij zouden evangeliseren vanuit de verzuchting: Och, dat ik Hem kenne moge, dan geloof ik zeker dat de Heere ook zulke mensen wil en kan gebruiken.
albion

Bericht door albion »

-- dubbel geplaatst . Mijn excuses.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
rekcor

Bericht door rekcor »

henriët schreef:Misschien is <een> onbekeerde wel enorm op zoek, of weet hij/zij het zelf allemaal niet, maar weet wel dat als je in dit leven niet wederom geboren wordt het niet goed zal komen.
Goed, nu komen we weer op de (aloude) discussie: wat is bekering. Is iemand die er van overtuigd is "dat als je in dit leven niet wederom geboren wordt het niet goed zal komen." niet al bekeerd? Want de oude mens denkt dat wel degelijk dat het goed gaat komen zonder Jezus als Verlosser.
henriët schreef:Waarom kan ieman dan niet vanuit de verzuchting zelf Hem te leren kennen en Hem om bekering te vragen dat anderen ook niet aanprijzen?
Maar wat zeg je dan tegen die niet-gelovige? "Ik heb in de bijbel gelezen dat als je de Jezus Christus aanneemt als Verlosser en Heere, je dan gered bent voor eeuwig. Zelf geloof ik dat niet, maar jij moet het wel geloven."?
henriët schreef:Als je zo gaat redeneren mag een juf of meester die de Heere nog niet kent ook niet vertellen aan de kinderen op school uit Gods Woord.
Het mag natuurlijk wel (liever iets dan niets), maar het is wel vreemd, want een onbekeerde houdt de bijbel voor een sprookjesboek, en God voor een leugenaar.
henriët schreef:Onderschatten we het werk van de Heere niet? Ook al strooit een onbekeerde het Woord.... hij / zij bekeert geen mens, maar Gods Geest!
Dit is natuurlijk waar, maar staat ook niet ter discussie in dit topic.
Mara

Bericht door Mara »

henriët schreef:Bij wat je ook doet in dit leven, mag iemand niet onbekeerd zijn.

Maar als je juf of meester op een christelijke school bent, mag je er van uitgaan dat deze kinderen er i.i.g. wel iets van weten. En je hoeft bij deze kinderen dus niet echt te evangeliseren. Maar meer vertellen uit de Bijbel, die zij hopelijk allemaal kennen van thuis.
Op de chr. lagere school waar onze kinderen zaten, zaten niet allemaal kinderen die op zondag naar de kerk gingen. Maar 1 of beide ouders hadden in hun jeugd zelf op een chr. school gezeten of waren er in opgegroeid. Maar er is affiniteit met het christelijk onderwijs. Je weet bij aanmelding dat kinderen wordt voorgeleefd vanuit Bijbelse waarden. Al is dat helaas wat anders dan het is geweest :fi (hier)
Laatst gewijzigd door Mara op 07 mar 2011, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:De uitverkiezing is ook een zijspoor.
Die speelde bij de zending van de apostelen geen rol.
En voor de preciezen: ik zeg dus niet dat er geen uitverkiezing is, maar dat deze in de zendingsformule van Jezus geen plaats heeft.

Daarom is van belang: wat zeg je concreet bij het evangeliseren.
En dan bedoel ik niet: En dan vertel je ze dat ze ....
Nee, in de vorm van citaten, uitspraken. Tussen aanhalngstekens.
Nee, de apostelen hadden niks van de uitverkiezing.

39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.

29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?

32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marieke

Bericht door Marieke »

rekcor schreef:
henriët schreef:Misschien is <een> onbekeerde wel enorm op zoek, of weet hij/zij het zelf allemaal niet, maar weet wel dat als je in dit leven niet wederom geboren wordt het niet goed zal komen.
Goed, nu komen we weer op de (aloude) discussie: wat is bekering. Is iemand die er van overtuigd is "dat als je in dit leven niet wederom geboren wordt het niet goed zal komen." niet al bekeerd? Want de oude mens denkt dat wel degelijk dat het goed gaat komen zonder Jezus als Verlosser.
Dan zouden wij een hele kerk vol bekeerde mensen hebben, want iedereen hoort iedere zondag verkondigen dat tenzij iemand wederom geboren wordt hij/zij het koninkrijk Gods niet kan zien. Dus je kunt dit met je verstand heel goed weten, maar nog onbekeerd zijn
Marieke

Bericht door Marieke »

rekcor schreef:
henriët schreef:Waarom kan ieman dan niet vanuit de verzuchting zelf Hem te leren kennen en Hem om bekering te vragen dat anderen ook niet aanprijzen?
Maar wat zeg je dan tegen die niet-gelovige? "Ik heb in de bijbel gelezen dat als je de Jezus Christus aanneemt als Verlosser en Heere, je dan gered bent voor eeuwig. Zelf geloof ik dat niet, maar jij moet het wel geloven."?
Je kunt (al is het met je verstand) wijzen op het Woord. Je kunt (ook zelfs met je verstand) vast geloven dat dat de waarheid is. Die waarheid mag je brengen in de verzuchting of de Heere die waarheid ook in jouw hart wil toepassen.
rekcor

Bericht door rekcor »

Marieke schreef:Je kunt (ook zelfs met je verstand) vast geloven dat dat de waarheid is.
Terzijde: waar staat in de bijbel dat je iets met je verstand vast kunt geloven, maar niet met je hart?

En: wat houdt het in de praktijk in? Misschien ben ik ietwat simpel, maar ik zou zeggen: of je gelooft het, of je gelooft het niet, maar je kunt het niet en geloven en toch niet geloven.
Plaats reactie