Boodschap 'rechterflank' aan niet-christenen?
Boodschap 'rechterflank' aan niet-christenen?
Wat ik me nu al een tijdje afvroeg: Wat staat er in de evangelisatiefolders rechterflank van de rechterflank binnen de Ger. Gez.?
Want voor zover ik de theologie aldaar begrijp, zal er niet staan 'Want alzo lief had God de wereld..' (wat je vaak tegenkomt in dergelijke folders), en ook niet een oproep om je te bekeren, toch?
Daarnaast vraag ik me af hoe je kunt evangeliseren als je zelf niet weet of je kind van God bent. Wat zeg je dan tegen je (mede-)niet-gelovige collega?
Ik bedoel deze vragen heel eerlijk, en niet om iemand zwart te maken.
Want voor zover ik de theologie aldaar begrijp, zal er niet staan 'Want alzo lief had God de wereld..' (wat je vaak tegenkomt in dergelijke folders), en ook niet een oproep om je te bekeren, toch?
Daarnaast vraag ik me af hoe je kunt evangeliseren als je zelf niet weet of je kind van God bent. Wat zeg je dan tegen je (mede-)niet-gelovige collega?
Re: Boodschap 'rechterflank' aan niet-christenen?
rekcor schreef:Wat ik me nu al een tijdje afvroeg: Wat staat er in de evangelisatiefolders rechterflank van de rechterflank binnen de Ger. Gez.?
ik herken je vragen wel.
Heb het er van de week nog met mijn dochter over gehad.
Hoe kan je evangeliseren als je
-niet zelf gered bent
-je niet kan/durft te zeggen dat God het behoud van alle mensen op het oog heeft.
-je niet kan/durft te zeggen: gelooft in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.
Als je die dingen niet gelooft kun je het beter niet doen, nee.
Misschien moet je je dan afvragen waarom je zelf niet gered bent. Ieder is zichzelf tenslotte het meest na.
.
Misschien moet je je dan afvragen waarom je zelf niet gered bent. Ieder is zichzelf tenslotte het meest na.
.
Herkenbare vragen. Toch een paar tegenvragen:rekcor schreef:Wat ik me nu al een tijdje afvroeg: Wat staat er in de evangelisatiefolders rechterflank van de rechterflank binnen de Ger. Gez.?
Waarom zou er niet staan: want alzo lief had God de wereld? Waarom zou zo'n folder niet een oproep tot bekering bevatten?
Evangeliseren is het brengen van de goede boodschap. Ook wanneer je een uiterlijk belijder bent kun je die boodschap uitdragen/voorleven. Al is het ongetwijfeld waar dat het ten diepste onmogelijk is om met een koud hart anderen warm te maken voor het Evangelie. Maar daarom maar niet nalaten.
Ik denk dat zo'n folder globaal het volgende bevat:
Wij zijn door de Heere gemaakt. Hij heeft ons goed gemaakt. Door de zondeval is er heel veel kapot gegaan. Met name de relatie tussen God en de mens. Nu heeft God Zijn Zoon gezonden (Joh. 3:16) naar deze verloren wereld om zondaren te redden. De Bijbel legt dit uit. God heeft Zijn Woord gegeven om Zichzelf bekend te maken. In dat Woord wordt ieder mens opgeroepen zich te bekeren en te geloven. In die weg wil de Heere de eeuwige zaligheid geven.
Zolang we onszelf niet als een vijand van het Evangelie en als verzoend in het bloed van de Heere Jezus hebben leren kennen, kunnen we in een rijke jongelingsbestaan prachtig Evangeliseren.
Het is alleen de vraag of dat "Evangeliseren" genoemt mag worden.
Of houden we dan een praatje waar we eigenlijk zelf ook niet in geloven ?
Toch is Judas tot zegen geweest en heeft de Heere slijk willen gebruiken in het leven van de blinden. Gelukkig hangt de vrucht dus niet af van de staat van de evangelist(e).
Het is alleen de vraag of dat "Evangeliseren" genoemt mag worden.
Of houden we dan een praatje waar we eigenlijk zelf ook niet in geloven ?
Toch is Judas tot zegen geweest en heeft de Heere slijk willen gebruiken in het leven van de blinden. Gelukkig hangt de vrucht dus niet af van de staat van de evangelist(e).
Omdat dan de suggestie gewekt wordt dat het evangelie ook voor jou is, en je jezelf kunt bekeren?Waarom zou er niet staan: want alzo lief had God de wereld? Waarom zou zo'n folder niet een oproep tot bekering bevatten?
Akkoord, maar het lijkt me zelf nogal...apart om tegen je buurman te zeggen: ik ben weliswaar een Judas, en heb Hem verraden, maar jij moet bij Hem je heil zoeken. Of: ik ken Hem niet, sterker nog: ik ben Zijn vijand, maar jij moet Hem wel leren kennen, al kun je daar niets zelf aan doen, want je moet uitverkoren zijn.keesjanm schreef:Toch is Judas tot zegen geweest en heeft de Heere slijk willen gebruiken in het leven van de blinden. Gelukkig hangt de vrucht dus niet af van de staat van de evangelist(e).
Of vat ik bewuste theologie nu verkeerd op?
Ja, Judas heeft ook niet van zichzelf gezegd 'ik ben een Judas', maar hij bracht de boodschap die hem opgedragen was.rekcor schreef:Akkoord, maar het lijkt me zelf nogal...apart om tegen je buurman te zeggen: ik ben weliswaar een Judas, en heb Hem verraden, maar jij moet bij Hem je heil zoeken. Of: ik ken Hem niet, sterker nog: ik ben Zijn vijand, maar jij moet Hem wel leren kennen, al kun je daar niets zelf aan doen, want je moet uitverkoren zijn.
Je kunt, ook als onbekeerde, je onbekeerde 'medereiziger naar de eeuwigheid' toch waarschuwen?
Nogal ja.rekcor schreef: Of vat ik bewuste theologie nu verkeerd op?

Maar je mag het niet. Er is maar één ding wat een ongelovige mag en dat is geloven. Anders is alles zonde. Ook het evangeliseren.Afgewezen schreef:Ja, Judas heeft ook niet van zichzelf gezegd 'ik ben een Judas', maar hij bracht de boodschap die hem opgedragen was.rekcor schreef:Akkoord, maar het lijkt me zelf nogal...apart om tegen je buurman te zeggen: ik ben weliswaar een Judas, en heb Hem verraden, maar jij moet bij Hem je heil zoeken. Of: ik ken Hem niet, sterker nog: ik ben Zijn vijand, maar jij moet Hem wel leren kennen, al kun je daar niets zelf aan doen, want je moet uitverkoren zijn.
Je kunt, ook als onbekeerde, je onbekeerde 'medereiziger naar de eeuwigheid' toch waarschuwen?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Je mag het wel, je moet het. Omdat er geen andere keus is. Je kunt ook niet zeggen 'ik ga niet eten of drinken totdat ik bekeerd ben', omdat ook ons eten en drinken zonde is zolang we buiten God zijn.Fjodor schreef:Maar je mag het niet. Er is maar één ding wat een ongelovige mag en dat is geloven. Anders is alles zonde. Ook het evangeliseren.Afgewezen schreef:Ja, Judas heeft ook niet van zichzelf gezegd 'ik ben een Judas', maar hij bracht de boodschap die hem opgedragen was.rekcor schreef:Akkoord, maar het lijkt me zelf nogal...apart om tegen je buurman te zeggen: ik ben weliswaar een Judas, en heb Hem verraden, maar jij moet bij Hem je heil zoeken. Of: ik ken Hem niet, sterker nog: ik ben Zijn vijand, maar jij moet Hem wel leren kennen, al kun je daar niets zelf aan doen, want je moet uitverkoren zijn.
Hoe zou een blindgeborene kunnen vertellen hoe de natuur eruit ziet ?Afgewezen schreef:Je mag het wel, je moet het. Omdat er geen andere keus is. Je kunt ook niet zeggen 'ik ga niet eten of drinken totdat ik bekeerd ben', omdat ook ons eten en drinken zonde is zolang we buiten God zijn.Fjodor schreef:Maar je mag het niet. Er is maar één ding wat een ongelovige mag en dat is geloven. Anders is alles zonde. Ook het evangeliseren.Afgewezen schreef:Ja, Judas heeft ook niet van zichzelf gezegd 'ik ben een Judas', maar hij bracht de boodschap die hem opgedragen was.rekcor schreef:Akkoord, maar het lijkt me zelf nogal...apart om tegen je buurman te zeggen: ik ben weliswaar een Judas, en heb Hem verraden, maar jij moet bij Hem je heil zoeken. Of: ik ken Hem niet, sterker nog: ik ben Zijn vijand, maar jij moet Hem wel leren kennen, al kun je daar niets zelf aan doen, want je moet uitverkoren zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Akkoord, strikt genomen mag je ook niet eten en drinken, omdat het zonder geloof zonde is. Maar je moet het inderdaad ook. Zowel eten als drinken als evangeliseren.Afgewezen schreef:Je mag het wel, je moet het. Omdat er geen andere keus is. Je kunt ook niet zeggen 'ik ga niet eten of drinken totdat ik bekeerd ben', omdat ook ons eten en drinken zonde is zolang we buiten God zijn.Fjodor schreef:Maar je mag het niet. Er is maar één ding wat een ongelovige mag en dat is geloven. Anders is alles zonde. Ook het evangeliseren.Afgewezen schreef:Ja, Judas heeft ook niet van zichzelf gezegd 'ik ben een Judas', maar hij bracht de boodschap die hem opgedragen was.rekcor schreef:Akkoord, maar het lijkt me zelf nogal...apart om tegen je buurman te zeggen: ik ben weliswaar een Judas, en heb Hem verraden, maar jij moet bij Hem je heil zoeken. Of: ik ken Hem niet, sterker nog: ik ben Zijn vijand, maar jij moet Hem wel leren kennen, al kun je daar niets zelf aan doen, want je moet uitverkoren zijn.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Ik denk dat ze je zelfs meer kunnen vertellen dan jij ooit met ogen gezien hebt. Dus dit is voor mij een heel slecht voorbeeld. Ga maar eens naar Barthimeus.Mara schreef:Hoe zou een blindgeborene kunnen vertellen hoe de natuur eruit ziet ?
Dat kan ja, maar komt dat niet ietwat vreemd/ongeloofwaardig over?Afgewezen schreef:Ja, Judas heeft ook niet van zichzelf gezegd 'ik ben een Judas', maar hij bracht de boodschap die hem opgedragen was.
Je wijst iemand naar Christus, waarvan je zelf belijdt een vijand te zijn.
Een ongelovig kan altijd meefolderen. Een gesprek aangaan lijkt me onwenselijk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.