anoniem getuigen

J.C. Philpot

Re: anoniem getuigen

Bericht door J.C. Philpot »

memento schreef:Paulus gebruikt zijn bekering als argument waarom hij spreekt met het gezag van een apostel. Zijn stelling is: Ik ben evenzeer een getuige van Jezus Christus, omdat Hij aan mij op een bijzondere manier verschenen is. Als getuige, als iemand die Hem gezien heeft, ben ik dus een apostel die met apostolisch gezag kan spreken. Dit voorbeeld is dus niet ter zake.
Ik ben het niet met je eens dat dit voorbeeld niet ter zake is. Paulus had heel wat beknopter kunnen zijn, maar beschrijft hier zijn ontmoeting met Christus en wat zich daar omheen afspeelde.

Dat je persoonlijk moeite hebt met het persoonlijk zijn van jezelf en anderen, prima. Maar als je het open zijn over geestelijke ervaringen van anderen labelt met "psychische stoornis" vind ik ongenuanceerd, onterecht en niet respectvol.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Marieke

Bericht door Marieke »

[
quote="MarthaMarthaMet onze zonden en narigheid hoeven we niet te koop te lopen, maar als Zijn liefde ons vervult is het toch heerlijk te mogen getuigen van wie Hij is.

(daarmee meteen gereageerd op de opmerking van Ander dat sommigen het altijd lijken te hebben, nee, dat is niet zo, ik niet tenminste, maar met je armoe hoef je niet te koop te lopen toch?)
Lees psalm 73 eens.
memento

Bericht door memento »

J.C. Philpot schreef:
memento schreef:Paulus gebruikt zijn bekering als argument waarom hij spreekt met het gezag van een apostel. Zijn stelling is: Ik ben evenzeer een getuige van Jezus Christus, omdat Hij aan mij op een bijzondere manier verschenen is. Als getuige, als iemand die Hem gezien heeft, ben ik dus een apostel die met apostolisch gezag kan spreken. Dit voorbeeld is dus niet ter zake.
Ik ben het niet met je eens dat dit voorbeeld niet ter zake is. Paulus had heel wat beknopter kunnen zijn, maar beschrijft hier zijn ontmoeting met Christus en wat zich daar omheen afspeelde.
Paulus is, juist voor het argument wat hij maken wil, erg beknopt en feitelijk.
Dat je persoonlijk moeite hebt met het persoonlijk zijn van jezelf en anderen, prima. Maar als je het open zijn over geestelijke ervaringen van anderen labelt met "psychische stoornis" vind ik ongenuanceerd, onterecht en niet respectvol.
Mja, dus jij vindt het normaal als mensen persoonlijke, intieme verhalen op een onpersoonlijk, openbaar en voor iedereen te lezen medium, posten? Ik zou zeggen: Persoonlijke dingen wissel je in een persoonlijk, vertrouwelijk contact uit, niet openbaar. Het niet aanvoelen in hoeverre je in een bepaalde situatie persoonlijk kan zijn, valt gewoon te definiëren als psychische stoornis.

Ik benoem dit even bewust, omdat er zeker in bevindelijke kringen onder sommige van Gods kinderen een gevoel van tekort schieten is, als zij zien hoe anderen overal hun bekeringsverhaal en geestelijke leven kunnen vertellen, terwijl zij dat zelf niet kunnen, en zelfs in een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek daar nog moeite mee hebben. Ik denk dat het dan ook goed is, om te beseffen dat het openlijk spreken over persoonlijke zaken helemaal geen gezond gedrag is.

Verder ook als waarschuwing tegen mensen die moeite hebben de grens te bepalen, van wat je wel en niet op een openbaar forum kunt delen:
1. Je stelt je heel kwetsbaar op. Als je vertrouwelijke dingen deelt met mensen wie je vertrouwt, dan verwacht je dat de ander geen misbruik maakt van die vertrouwelijke informatie. Op een openbaar forum kun je dat niet verwachten. Je verhaal kan anders overkomen dan je wilt. Of de ander kan anders denken over hoe het in het geestelijke eraan toe gaat. Een opmerking die één van de diepste dingen in je leven, namelijk het bevindelijke leven met de Heere, raakt, kan snel gemaakt zijn. Dat is dan heel kwetsend.
2. De verleiding om je eigen bevinding bewust of onbewust in een bepaald stramien te vertellen, is erg groot. Je hebt bepaalde ideeën over hoe een bekering gaat, en je verteld je ervaring binnen dat schema. Ook is er verleiding om dingen bij te verzinnen, of dingen die niet goed passen wat aan te passen en te bewerken. Het is helaas een feit dat bepaalde mensen hier erg gevoelig voor zijn. De vraag is, of zo'n verhaal waarin een stukje onwaarheid zit, nog wel tot eer van God is. In een persoonlijk gesprek, waarin de gespekspartner je persoonlijk kent en weet hoe je in elkaar zit, kan hij/zij met doorvragen een representatief verhaal boven water krijgen. Op een forum gaat dat niet.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

-- Ontopic graag. Laat de stoornissen maar aan de professionele hulpverleners over --

Vrij naar Memento :huhu
Ander

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Ander schreef:
Mister schreef:
Ander schreef: Ik heb deze vragen eerlijk gezegd omdat het soms wat ongeloofwaardig overkomt. Alsof er altijd maar bezit is. Mooie termen, veel geloof. Ik ken kinderen Gods uit mijn omgeving die bij gelegenheid wel eens wat mogen getuigen. Maar dan weet ik wie ik voor me heb, ik ken zo iemand in zijn goede dagen maar ook in zijn slechte dagen. Er gaat wat mij betreft van wat ik hier wel eens lees niet zoveel uit.
Het lijkt me niet aan jou om dat te oordelen, toch?
Klopt. Jij leest er nu een oordeel in. Laten we nu een beetje eerlijk de discussie voeren, ik breng dit 'voorzichtig' in, ben benieuwd hoe anderen er over denken.
Misschien kun je me dan uitleggen hoe je hier geen oordeel in moet lezen?
1. wellicht door net te doen alsof iemand anders als Ander de posting geschreven heeft. :hum
2. Het is mijn gevoel, mijn beleving bij het lezen van die posts. Meer niet. Ik ken de persoon achter de post vaak ook niet, dat maakt het extra gecompliceerd.
3. verderop in de post stel ik dat ik geen hartenkenner ben en het niet aan mij is om te oordelen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ander schreef: 1. wellicht door net te doen alsof iemand anders als Ander de posting geschreven heeft. :hum
2. Het is mijn gevoel, mijn beleving bij het lezen van die posts. Meer niet. Ik ken de persoon achter de post vaak ook niet, dat maakt het extra gecompliceerd.
3. verderop in de post stel ik dat ik geen hartenkenner ben en het niet aan mij is om te oordelen.
Jouw gevoel kan geen oordeel of een neiging tot een oordeel inhouden?
Als dat zo is, en dat is zo, dan is het citaat van jouw hand toch op z'n minst ongelukkig geformuleerd:
Ander schreef:Ik heb deze vragen eerlijk gezegd omdat het soms wat ongeloofwaardig overkomt. Alsof er altijd maar bezit is. Mooie termen, veel geloof
refo

Bericht door refo »

'Mooie termen, veel geloof' is precies hetzelfde als je nederig aanstellen. Dat is in zwang gekomen sinds Jezus zei dat je dan de meeste in Zijn Koninkrijk zult zijn.

Getuigen doet een waar gelovige alleen van een Ander. Nooit van zichzelf.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:Getuigen doet een waar gelovige alleen van een Ander. Nooit van zichzelf.
En wat die Ander voor jou gedaan heeft... dus toch ook een subjectief aspect.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mariavt

Bericht door Mariavt »

En nog goddeloos ook!!!!

Dit is dus één van de redenen dat jullie mij hier niet meer zullen zien.
Er wordt uitentreure gediscuseerd en theologisch gehandeld, maar als iemand persoonlijk het eens goed mag hebben, en goed van de Heere wil spreke ten tijde dat ze die goedheid mogen smaken, dan heb je
een psychische stoornis en moet je naar professionele hulp gaan zoeken. Wie kan beter helpen dan de Heere alleen? Dat is de beste medicijnmeester aller tijden.

En ik spreek uit ervaring

Of jullie dit laten staan of weer verwijderen deert me niet, want ik heb gelukkig vrienden buiten het forum om mogen krijgen, en ook nog es door dit forum, waar ik me goed bij thuis voel en mag spreken van goede en slechte dagen, De Heere is goed voor een slecht mens, zie daar nu maar es achter te komen zonder iemand een etiket op te plakken.......
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Lourens

Bericht door Lourens »

Mariavt schreef:
Dit is dus één van de redenen dat jullie mij hier niet meer zullen zien.
Er wordt uitentreure gediscuseerd en theologisch gehandeld, maar als iemand persoonlijk het eens goed mag hebben, en goed van de Heere wil spreke ten tijde dat ze die goedheid mogen smaken, dan heb je
een psychische stoornis en moet je naar professionele hulp gaan zoeken. Wie kan beter helpen dan de Heere alleen? Dat is de beste medicijnmeester aller tijden.

En ik spreek uit ervaring

Of jullie dit laten staan of weer verwijderen deert me niet, want ik heb gelukkig vrienden buiten het forum om mogen krijgen, en ook nog es door dit forum, waar ik me goed bij thuis voel en mag spreken van goede en slechte dagen, De Heere is goed voor slechte mensen, zie daar nu maar es achter te komen zonder iemand een etiket op te plakken.......
Jammer dat je weg zou gaan Maria.
Maar je hebt helemaal gelijk.

Iemand in wiens leven het wonder van Gods genade is vertoond, kan toch niet zwijgen?
Hij of zij wil alleen maar dat ook die ander mag delen in die genade en liefde.

Het is voor mij de reden dat ik hier mijn eigen naam vermeld. En wat de Heere in mijn leven heeft gedaan en nog steeds doet heb ik eerder al eens verwoord.
En dan vermeld ik best mijn strijd, maar er zitten wel grenzen in.

Loof den Heer' want Hij is goed.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Willem

Bericht door Willem »

Op een forum lijkt me dat er objectief en zakelijk gediscusseerd moet worden. Dat het geloof in het hart beleeft moet worden wil het wel zijn zal hopenlijk iedereen beamen.
In dit topic komt wel heel duidelijk naast betrokkenheid - wat heel goed is - ook vaak een persoonlijke beleving ter sprake die de discussie meermalen niet ten goede komt. Daarnaast heeft Ander zijn kritiek geuit op "anoniem getuigen" op een internetforum en niet over getuigen in de samenleving.
Laten we de discussie niet monddood maken door het gevoel wat het geloofsleven meebrengt te verwoorden en daardoor discussies op andere gronden dan argumenten een bepaalde richting op te duwen, en reacties hierop als persoonlijke aanvallen te beschouwen. Laten we de Evangelieprediking van de apostelen hierin ook maar als een voorbeeld nemen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

ik vind het nogal een stukje als iemand, die van zichzelf getuigd geen kennis aan Christus te hebben, even de maat gaat nemen van iemand anders geloof.... en dat bovendien anoniem.....

daar we leren in de Schrift, NOTA BENE, dat geestelijke dingen alleen geestelijk verstaan kunnen worden.

Dus, hoe kan iemand die vleselijk is, geestelijke dingen verstaan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

en dit is wat ik over anoniem denk....

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... em#p406503

waarom ik ook hier, en alle ander forums waar ik aan mee doe, onder eigen naam meedoe.....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Willem schreef:Op een forum lijkt me dat er objectief en zakelijk gediscusseerd moet worden. Dat het geloof in het hart beleeft moet worden wil het wel zijn zal hopenlijk iedereen beamen.
In dit topic komt wel heel duidelijk naast betrokkenheid - wat heel goed is - ook vaak een persoonlijke beleving ter sprake die de discussie meermalen niet ten goede komt. Daarnaast heeft Ander zijn kritiek geuit op "anoniem getuigen" op een internetforum en niet over getuigen in de samenleving.
Hier ben ik het mee eens.

Waarbij je onderscheid moet maken tussen getuigen. Je hoeft in een discussie je geestelijke staat niet te verbergen, of in je postings gevoelloos te zijn. Het gaat om dingen die we geloven, en daarbij is ook het hart betrokken. Dat mag soms best blijken.

Maar dat is wat anders dan je zieleroerselen hier te gaan verhalen. Of een bekeringsverhaal te gaan vertellen. Zulke gevoelige dingen horen niet op een openbaar medium als internet thuis, maar in een vertrouwelijk gesprek.
Willem schreef:Laten we de discussie niet monddood maken door het gevoel wat het geloofsleven meebrengt te verwoorden en daardoor discussies op andere gronden dan argumenten een bepaalde richting op te duwen, en reacties hierop als persoonlijke aanvallen te beschouwen. Laten we de Evangelieprediking van de apostelen hierin ook maar als een voorbeeld nemen.
Hier geef je precies het probleem aan. Wie buiten de beslotenheid van een vertrouwelijk gesprek persoonlijke ervaringen gaat vertellen, loopt het risico dat iemand over geloofsbeleving anders denkt, en dus zijn visie geeft op jouw verhaal. Dat kan heel kwetsend zijn, en heel persoonlijk overkomen. Daarom: Zulke persoonlijke ontboezemingen werken niet op een openbaar forum. Ze verstoren de discussie. En zijn ook uiteindelijk slecht voor de sfeer, omdat mensen zich uiteindelijk persoonlijk aangevallen voelen als iemand een kritische noot durft te plaatsen bij hun verhaal.

Bert Mulder schreef:ik vind het nogal een stukje als iemand, die van zichzelf getuigd geen kennis aan Christus te hebben, even de maat gaat nemen van iemand anders geloof.... en dat bovendien anoniem.....

daar we leren in de Schrift, NOTA BENE, dat geestelijke dingen alleen geestelijk verstaan kunnen worden.

Hier ben ik het ook geheel mee eens. Wie geestelijk dood is, verstaat de dingen Gods niet, laat staan dat hij kan oordelen over de ervaring van een ander. Daarnaast leert de Schrift (en de belijdenissen) ons, dat ons het oordeel niet past, anders dan wanneer iemand in leer of leven openbaart geen christen te zijn. Degenen die zo makkelijk oordelen over iemands geestelijke staat, ook al gebeurt dat bedekt, openbaren daarmee alleen dat ze de geest der Reformatie missen.
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:
Bert Mulder schreef:ik vind het nogal een stukje als iemand, die van zichzelf getuigd geen kennis aan Christus te hebben, even de maat gaat nemen van iemand anders geloof.... en dat bovendien anoniem.....

Hier ben ik het ook geheel mee eens. Wie geestelijk dood is, verstaat de dingen Gods niet, laat staan dat hij kan oordelen over de ervaring van een ander. Daarnaast leert de Schrift (en de belijdenissen) ons, dat ons het oordeel niet past, anders dan wanneer iemand in leer of leven openbaart geen christen te zijn. Degenen die zo makkelijk oordelen over iemands geestelijke staat, ook al gebeurt dat bedekt, openbaren daarmee alleen dat ze de geest der Reformatie missen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Inderdaad kan ook een 'ongelovige' aan de vruchten de boom herkennen. Vandaar dat dikgedrukte zinnetje.

Verder snap ik eigenlijk niet zo wat Bert nu precies met z'n post bedoelt. Maar dat legt hij vast nog wel uit, als hij weer uit bed is. ;)
Plaats reactie