J.C. Philpot schreef:memento schreef:Paulus gebruikt zijn bekering als argument waarom hij spreekt met het gezag van een apostel. Zijn stelling is: Ik ben evenzeer een getuige van Jezus Christus, omdat Hij aan mij op een bijzondere manier verschenen is. Als getuige, als iemand die Hem gezien heeft, ben ik dus een apostel die met apostolisch gezag kan spreken. Dit voorbeeld is dus niet ter zake.
Ik ben het niet met je eens dat dit voorbeeld niet ter zake is. Paulus had heel wat beknopter kunnen zijn, maar beschrijft hier zijn ontmoeting met Christus en wat zich daar omheen afspeelde.
Paulus is, juist voor het argument wat hij maken wil, erg beknopt en feitelijk.
Dat je persoonlijk moeite hebt met het persoonlijk zijn van jezelf en anderen, prima. Maar als je het open zijn over geestelijke ervaringen van anderen labelt met "psychische stoornis" vind ik ongenuanceerd, onterecht en niet respectvol.
Mja, dus jij vindt het normaal als mensen persoonlijke, intieme verhalen op een onpersoonlijk, openbaar en voor iedereen te lezen medium, posten? Ik zou zeggen: Persoonlijke dingen wissel je in een persoonlijk, vertrouwelijk contact uit, niet openbaar. Het niet aanvoelen in hoeverre je in een bepaalde situatie persoonlijk kan zijn, valt gewoon te definiëren als psychische stoornis.
Ik benoem dit even bewust, omdat er zeker in bevindelijke kringen onder sommige van Gods kinderen een gevoel van tekort schieten is, als zij zien hoe anderen overal hun bekeringsverhaal en geestelijke leven kunnen vertellen, terwijl zij dat zelf niet kunnen, en zelfs in een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek daar nog moeite mee hebben. Ik denk dat het dan ook goed is, om te beseffen dat het openlijk spreken over persoonlijke zaken helemaal geen gezond gedrag is.
Verder ook als waarschuwing tegen mensen die moeite hebben de grens te bepalen, van wat je wel en niet op een openbaar forum kunt delen:
1. Je stelt je heel kwetsbaar op. Als je vertrouwelijke dingen deelt met mensen wie je vertrouwt, dan verwacht je dat de ander geen misbruik maakt van die vertrouwelijke informatie. Op een openbaar forum kun je dat niet verwachten. Je verhaal kan anders overkomen dan je wilt. Of de ander kan anders denken over hoe het in het geestelijke eraan toe gaat. Een opmerking die één van de diepste dingen in je leven, namelijk het bevindelijke leven met de Heere, raakt, kan snel gemaakt zijn. Dat is dan heel kwetsend.
2. De verleiding om je eigen bevinding bewust of onbewust in een bepaald stramien te vertellen, is erg groot. Je hebt bepaalde ideeën over hoe een bekering gaat, en je verteld je ervaring binnen dat schema. Ook is er verleiding om dingen bij te verzinnen, of dingen die niet goed passen wat aan te passen en te bewerken. Het is helaas een feit dat bepaalde mensen hier erg gevoelig voor zijn. De vraag is, of zo'n verhaal waarin een stukje onwaarheid zit, nog wel tot eer van God is. In een persoonlijk gesprek, waarin de gespekspartner je persoonlijk kent en weet hoe je in elkaar zit, kan hij/zij met doorvragen een representatief verhaal boven water krijgen. Op een forum gaat dat niet.