HC vraag 12 en 13
HC vraag 12 en 13
Ik as op het net in de HC aan het lezen en mijn oog viel op vraag 12 en 13. Ik zie dat dit elkaar tegenspreekt of begrijp ik het verkeerd en zoja wil iemand me dit uitleggen dan ? Samen gevat wij kunnen wijzelf voor onze straf betalen in het ene antwoord wordt nee gezegd en in de andere weer wel ?
Vraag 12: Hoe kunnen wij aan deze straf ontkomen en weer in genade aangenomen worden, nu wij naar Gods rechtvaardig oordeel straf in tijd en eeuwigheid verdiend hebben?
Antwoord: God wil dat aan zijn gerechtigheid wordt voldaan1. Daarom moeten wij òf zelf òf door een ander volkomen betalen2.
1 Gen. 2:17; Ex. 20:5; 23:7; Ezech. 18:4; Heb. 10:30. 2 Mat. 5:26; Rom. 8:3, 4.
Vraag 13: Maar kunnen wij zelf betalen?
Antwoord: Op geen enkele manier. Wij maken de schuld juist elke dag groter
Vraag 12: Hoe kunnen wij aan deze straf ontkomen en weer in genade aangenomen worden, nu wij naar Gods rechtvaardig oordeel straf in tijd en eeuwigheid verdiend hebben?
Antwoord: God wil dat aan zijn gerechtigheid wordt voldaan1. Daarom moeten wij òf zelf òf door een ander volkomen betalen2.
1 Gen. 2:17; Ex. 20:5; 23:7; Ezech. 18:4; Heb. 10:30. 2 Mat. 5:26; Rom. 8:3, 4.
Vraag 13: Maar kunnen wij zelf betalen?
Antwoord: Op geen enkele manier. Wij maken de schuld juist elke dag groter
dat ik zondig ben weet ik maar al te goed Dat Jezus door de kruisiging onze zonden op zich nam is mij ook bekend
Ook weet ik dat ik mijn zonden moet belijden en aan de Vader om vergeving mag vragen En juist over het zelf belijden van je zonden was ik naar het zoeken in de HC
Dus ja een en ander is voor mij al geruime tijd waarheid en geen theorie meer
groetjes
Ook weet ik dat ik mijn zonden moet belijden en aan de Vader om vergeving mag vragen En juist over het zelf belijden van je zonden was ik naar het zoeken in de HC
Dus ja een en ander is voor mij al geruime tijd waarheid en geen theorie meer
groetjes
-
- Contacteer:
En wat is er mis met leden van de Gereformeerde Gemeenten (of kleinerend gezegd: gergemmers). Ik zal hier ook nog maar eens neerzetten dat ik werkelijk walg van alles wat door de domme turbo-afkorting 'refo' vooraf gaat. Dus ook van mijn nicname? Ja, ook van mijn nicname, die is nog van 'refotrefpunt'...ik wilde me daar expres aanpassen aan de 'refocultuur'.quote:
Is dat al eens in je bittere ervaring voor jou werkelijkheid geworden of is het nog theorie?
Je zou zo GG-mer kunnen worden....
Ook gergem, gergemmer, gergeminnedder, oudgergemmer...voor mij klinkt het steevast als ge-emmer!
TOT ZOVER dit uitstapje
Plaatsen in hokjes zit in onze menselijke natuur ingeworteld. Het gevaarlijk van stigmatiseren is dat we daarbij vaak gebruik maken van intuïtieve argumenten die zijn gebaseerd op vooroordelen/veronderstellingen. De gevolgen zijn vaak pijnlijke uitspraken.Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Je zou zo GG-mer kunnen worden....
Ik sta er weer gekleurd op, zie ik. Ik ben GerGemmer (eretitel) en forum onder de naam refo.
De ervaring heeft iedereen, lijkt me. We noemen tenslotte de HC een formulier van enigheid. Of bedoel je wat anders?Wij moeten betalen, maar wij kunnen niet. Is dat al eens in je bittere ervaring voor jou werkelijkheid geworden of is het nog theorie?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-
Er staat geen WIJZELF maar dat wij of zelf of door een ander moete betalen.Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Refojongere
Ik snap je antwoord maar er staat toch duidelijk of WIJZELF en die begrijp ik alsof wijzelf iets moeten en kunnen doen
tja zo lees ik het .....
Dus er er is in eerste instantie een keuze om aan Gods recht te voldoen. Wij kunnen zelf de straf wegnemen of een ander kan dat doen.
Een mens zal altijd proberen zelf de schuld weg te nemen. Door zich een beetje op te poetsen of iets anders.
Dan worden wij op vraag 13 gewezen. Daar staat eigenlijk je kan poetsen/ proberen wat je wil de mens als persoon lukt het toch niet. ipv dat hij de zonden wespoets, poetst hij met het poetsen er zonden bij.
Koppel dit terug naar vraag 12 dan valt zelf af en blijft een ander (DE ANDER) over en kom je bij vraag 15 uit.
Kijk ook naar Genesis 2 en 3. Op het moment dat van de boom gegeten werd moest de mens sterven. Eigenlijk staat daar eeuwig sterven want wij tasten daar God in zijn eer aan en wilden zelf op de troon. Op dat moment kunnen wij niet meer aan Gods eis voldoen.
Dan geeft God de belofte dat wij alsnog aan Zijn Eer en eis kunnen voldoen maar niet meer zelf. dat kan alleen nog door een Borg en Middelaar. Die tussen ons en de Rechtvaardige Rechter in staat.
Oftewel de Kern van het Evangelie. Rechtvaardige Liefde of Liefde in Rechtvaardigheid.
[Aangepast op 24/9/04 door Democritus]
Nou zeg, maak je niet dik. Ik ben een Gergemmer, en beschouw ik geenszins als een kleinerende term. Met evenveel recht zou het een koosnaampje kunnen noemen. In mijn ogen is het gewoon een handig kort woord. Altijd 'lid van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika' zeggen is ook zo wat. En 'ik ben gereformeerd' voldoet sinds 150 jaar niet meer, i.t.t. tot 'ik ben hervormd'. (Of misschien, tegenwoordig, 'ik ben hersteld'.)Oorspronkelijk gepost door Refojongere
En wat is er mis met leden van de Gereformeerde Gemeenten (of kleinerend gezegd: gergemmers). Ik zal hier ook nog maar eens neerzetten dat ik werkelijk walg van alles wat door de domme turbo-afkorting 'refo' vooraf gaat. Dus ook van mijn nicname? Ja, ook van mijn nicname, die is nog van 'refotrefpunt'...ik wilde me daar expres aanpassen aan de 'refocultuur'.
Ook gergem, gergemmer, gergeminnedder, oudgergemmer...voor mij klinkt het steevast als ge-emmer!
TOT ZOVER dit uitstapje