Wedergeboorte

Afgewezen

Re: Wedergeboorte

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:
Afgewezen schreef:
DWW schreef:Het betreft het sterven aan Gods heilige wet, die een afspiegeling is van Gods heilige recht. Alleen door de geestelijke kruisdood van Christus kan de macht der zonden, (=reden van onze doodstaat), worden afgestorven, lees Rom. 6:2, Rom. 8:2-3, Kol. 2:10-12.
Dit antwoord gaat voorbij aan de kwestie waar het om gaat: Hoe delen wij in de dood en opstanding van Christus? Door deze zelf als het ware bevindelijk te ondergaan of door het geloof?
Door het geloof in Gods heilige Wet, tot verdoemenis en afsnijding.
En door het geloof in Gods heilig Evangelie, tot leven, vrede, vrijheid en zaligheid.

Deze twee worden in deze volgorde geschonken door de Heilige Geest in het uur der minne.
Dit kun je Bijbels niet onderbouwen. Het is ook niet waar. Het geloof in de wet maakt ons niet zalig, wél het geloof in Christus. En dát geloof doet ons delen in Zijn dood en opstanding.
Ik vind het vrij ernstig dat je in zulke grondstukken van het geloof dergelijke afwijkende gedachten hebt. Daarmee wordt een te grote rol toebedeeld aan wat de mens meemaakt en wordt te kort gedaan aan wat hij in Christus ontvangt.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
DWW schreef:
Afgewezen schreef:
DWW schreef:Het betreft het sterven aan Gods heilige wet, die een afspiegeling is van Gods heilige recht. Alleen door de geestelijke kruisdood van Christus kan de macht der zonden, (=reden van onze doodstaat), worden afgestorven, lees Rom. 6:2, Rom. 8:2-3, Kol. 2:10-12.
Dit antwoord gaat voorbij aan de kwestie waar het om gaat: Hoe delen wij in de dood en opstanding van Christus? Door deze zelf als het ware bevindelijk te ondergaan of door het geloof?
Door het geloof in Gods heilige Wet, tot verdoemenis en afsnijding.
En door het geloof in Gods heilig Evangelie, tot leven, vrede, vrijheid en zaligheid.

Deze twee worden in deze volgorde geschonken door de Heilige Geest in het uur der minne.
Dit kun je Bijbels niet onderbouwen. Het is ook niet waar. Het geloof in de wet maakt ons niet zalig, wél het geloof in Christus. En dát geloof doet ons delen in Zijn dood en opstanding. Ik vind het vrij ernstig dat je in zulke grondstukken van het geloof dergelijke afwijkende gedachten hebt. Daarmee wordt een te grote rol toebedeeld aan wat de mens meemaakt en te weinig op wat hij in Christus ontvangt.
Ik kan het idd niet beter zeggen dan onze vaderen het konden.
http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 09#p509709
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:Ik kan het idd niet beter zeggen dan onze vaderen het konden.
Niet proberen dan maar. ;)
Probleem is alleen dat jij aan de beschreving bevinding het verkeerde gewicht toekent, alsof dat een constituerende factor is voor onze zaligheid. Dát is de fout die je maakt. De zaligheid, óók in het gestorven zijn met Christus, ligt buiten mijzelf, niet in mijn sterven aan de wet of wat dan ook.
Marnix

Bericht door Marnix »

Sowieso wordt het volgens mij vaak teveel uitvergroot, waardoor er heel veel nadruk op die zaken komt te liggen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de moordenaar aan het kruis zie je deze zaken terug (hij erkent dat Hij schuldig is en dat Jezus onschuldig is) en vraagt Hem om hem te gedenken. Dat is alles wat we lezen. De Bijbel legt heel zelden nadruk op hoe de ellende plaatsvindt enzo. Het gaat om geloof. Dan is er zeker ellende, verlossing en dankbaarheid... maar het lijkt nu vaak een soort doel in zichzelf te worden, of anders een voorwaarde waar in een bepaalde mate eerst aan voldaan moet worden. Het krijgt zoveel aandacht dat dat geloof vaak wat op de achtergrond raakt. Ellendekennis? Je weet dat je zondig bent maar dat moet je ook doorleven.... en dan moet je Christus leren kennen. Je weet dat Hij stierf aan het kruis en de zonden droeg maar dat is maar historisch geloof. Juist om dat voorwaardelijke in intensiteit van beleving tegen te gaan denk ik dat dat niet zo vaak de aandacht krijgt in de Bijbel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
Probleem is alleen dat jij aan de beschrijving bevinding het verkeerde gewicht toekent, alsof dat een constituerende factor is voor onze zaligheid. Dát is de fout die je maakt. De zaligheid, óók in het gestorven zijn met Christus, ligt buiten mijzelf, niet in mijn sterven aan de wet of wat dan ook.
Jij weigert telkens de rechtvaardigingsleer van de apostel Paulus te projecteren op de zielsbevindingen van Gods verkoren volk, en dan met name de Bijbelheiligen omdat je sommige dingen in hun bekeringsweg niet geheel/letterlijk in de Schrift kan terug lezen. Dat is ook een dwaling. Hoe vaak heb ik niet geschreven dat trap en mate kan verschillen, maar hoe dieper de nood hoe groter de uitkomst. Ik heb nooit beweerd dat de zaligheid in het sterven aan de wet ligt, integendeel. Want in het sterven aan de wet door het geloof in Gods heilige wet ligt juist de verdoemenis. Dit is de ondergang in het badwater der wedergeboorte, die altijd VOORAF GAAT aan de opkomst uit het badwater der wedergeboorte door het zaligmakende geloof in de beloftenissen des Evangeliums van Jezus Christus. Deze twee nooit met elkaar vermengen, maar ook nooit van elkaar scheiden. Door de vloek naar de zegen, door de dood naar het leven, en door de hel naar de hemel. Dat is de weg hoe God Zijn volk zalig maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij houdt het ondergaan in het badwater van de wedergeboorte dat niet in. (door de vloek naar de zegen). God trekt mensen zeker uit de dood in het leven, maar niet door de de hel naar de hemel of door de dood naar het leven. Hij brengt ons niet eerst ergens om ons er vervolgens uit te halen. We zijn allang daar en Hij opent onze ogen daarvoor. Het ondergaan in het bad der wedergeboorte houdt dan ook niet dit in. Dat gaat om het sterven met Hem, de oude mens sterft, we sterven voor de zonde... en staan met Hem op in een nieuw leven.

6 Dit weten wij toch, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam van de zonde tenietgedaan zou worden en wij niet meer als slaaf de zonde zouden dienen.
7 Want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde.
8 Als wij nu met Christus gestorven zijn, geloven wij dat wij ook met Hem zullen leven.
(Rom 6)

We sterven met hem en daardoor wordt het lichaam van de zonde teniet gedaan en als je gestorven bent ben je rechtens vrij van de zonde. Dat is de ondergang in het water..... en de opgang de opstanding van de nieuwe mens in Zijn opstanding.

Kortom: ondergang / opgang in het bad der wedergeboorte:

Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Fjodor schreef:
DWW schreef:
Fjodor schreef:@ DWW, ik heb Kohlbrugge en Boston gelezen, en dat zegt niets over mijn vraag. Namelijk: is het geloof in de wet volgens jou rechtvaardigend? Nee, mag ik hopen. Dan zijn we het eens dat we dat in wezen geen geloof mogen noemen (in de praktijk snap ik het gebruik wel). Het geloof in de wet leidt volgens jou echter tot de eenwording aan Christus' dood. En die eenwording is wél rechtvaardigend van aard. Dus klopt er in jouw redenering ergens iets niet. Het is namelijk zo dat niet het geloof in de wet mij één maakt met Christus' dood, maar het geloof in Christus doet dat.
Het geloof in Gods heilige wet gewerkt door de Geest der dienstbaarheid is verdoemend, ontledigend en dodend van aard. Het wijst me mijn dodelijke kwaal aan. Dit geloof doet me mijn oordeel geloven, en doet me mijn vonnis mijnen, en doet me rechtvaardig verloren staan voor God. Dit geloof wat altijd voorafgaat aan het zaligmakende geloof in de beloftenissen des Evangeliums, is dus niet rechtvaardigend en vrijmakend van kracht. Dit geloof doet mij afgesneden worden van de oude Adamswortel, omdat het al m'n werkheiligheid vanuit een verbroken werkverbond vervloekt en verdoemt. Waarom is het geloof in de wet dan niet rechtvaardigend van kracht? Omdat de wet niet uit het zaligmakende geloof is...!! (lees Gal. 3 vers 12, en vers 21) Is dan de wet tegen de beloftenissen Gods? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn.

Het geloof in Gods heilige wet overtuigt dus ten dode, en doet mij daar in die stonde van het dodelijkst tijdsgewricht verstaan en gevoelen dat de wet die mij ten leven was mij ten dood bevonden is, Rom. 7:10. Maar het is de trekkende liefde des Vaders tot de geloofsgemeenschap met Christus (Joh. 6:37,44) die mij in het gericht Gods overbuigt om geheel verloren te gaan voor God, als in een punt des tijds. Dit is de ellendekennis waar de HC over spreekt, waar altijd een zielsverlossing door het zaligmakende geloof in Christus op volgt. Het geloof in Jezus Christus wordt daarom altijd geschonken in de verlorenheid van ons bestaan. De trap en mate van deze doorleving kan verschillen. Hoe dieper de nood, hoe groter de uitkomst en het geloof waarmee de verloren zondaar in Christus wordt ingelijfd. Maar wanneer het geloof in Gods heilige wet niet gepaard zou gaan met deze trekkende liefde des Vaders tot Christus, dan zou de zondaar op zo'n moment met Judas in z'n benauwdheid naar de strop grijpen. De wet werkt dus geen liefde, maar slechts benauwdheid en vervloeking. Let wel, het geloof in Gods heilige wet wordt gewerkt door dezelfde Heilige Geest als Die het zaligmakende geloof in het Evangelie werkt, maar het is verschillend van kracht. Het geloof in Gods heilige wet doet een zondaar afdalen en ondergaan in het badwater der wedergeboorte, en het geschonken geloof in het Evangelie, gewerkt door de Geest der aanneming der kinderen (= verworven Geest van Christus, Rom. 8:9, Gal. 4:4-7, Joh. 16:13-15), doet de verloren zondaar opkomen uit het badwater der wedergeboorte. Door zijn geschonken geloof in de beloftenissen van het Evangelie van Jezus Christus, die verloren zondaar gerechtvaardigd, geheiligd en volkomen in Hem verlost geworden door toerekening. God zet dan de verdiensten van Christus op zijn rekening, en gedenkt zijn zonden nooit meer omdat deze zijn verzoend, vernietigd en begraven geworden in de kruisdood en het graf van Zijn lieve Zoon.
DWW schreef: Nee, daar waar de Geest der dienstbaarheid mij (door het geloof in de wet) doodt, wordt ik een plant met Christus in Zijn vervloekte kruisdood, Rom. 6:3-5. Daar leg ik mijn bestaan af voor God, door de dood en het lichaam van Christus, en worden mijn overtredingen veroordeeld in Zijn vlees, Rom. 8:2-3. Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden, Rom. 7:4.
En toch klopt het niet met wat er in de bijbel staat, DWW.
Jij zegt dat de ellendekennis die de Geest der dienstbaarheid door het geloof in de wet werkt mij één maakt met Christus in Zijn kruisdood.
Maar de éénmaking met Christus is altijd rechtvaardigend van aard!
Dat het sterven met Christus rechtvaardigend is, is het essentiële punt van Romeinen 6:1-8. Dat is het beginpunt en daarna schrijft Paulus elke keer (de verzen 4,5,6,8) over het leven dat daar steeds meer en steeds voller gevolg van is. Het komt erop neer dat de bekering gevolg is van dat sterven, dat is, van de rechtvaardiging.

Als wat jij zegt klopt dan zou dat dus betekenen dat het geloof in de wet toch rechtvaardigend is. Het is anders. Juist het geloof in het evangelie van Christus dat door God ingestort wordt doodt mij. Daar zijn de doding en opstanding gevolg van hetzelfde geloof. Want er is één geloof.

En het geloof in de wet, als we dat dan zo zullen noemen, is enkel plaatsbereidend voor het geloof, voor de éénwording met Christus, het doet niet meer.

Lees ook vooral kanttekening 8 bij Romeinen 6, die verklaart veel:

8) in Zijn dood gedoopt zijn?
Dat is, door de doop verzekerd worden dat wij gemeenschap hebben aan Zijnen dood, waardoor niet alleen onze zonden voor God verzoend zijn, maar ook de Heilige Geest is verworven, door wiens werking de verdorvenheid, die in ons is, haar leven of heersende kracht is benomen, hetwelk is de eerste trap onzer wedergeboorte;

Hier staat echt iets anders dan dat wat jij zegt. Jij zegt dat het één worden met Christus' doop/dood slaat op het sterven van de oude mens door het geloof in de wet dat gewerkt wordt door de Geest der dienstbaarheid. Híer staat dat dat één worden met Christus' dood/doop slaat op de eerste trap van de wedergeboorte!
Jij kan het echt niet met deze kanttekening eens zijn.
DWW, wil je misschien hier nog op reageren?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

DWW schreef:
Afgewezen schreef:
Probleem is alleen dat jij aan de beschrijving bevinding het verkeerde gewicht toekent, alsof dat een constituerende factor is voor onze zaligheid. Dát is de fout die je maakt. De zaligheid, óók in het gestorven zijn met Christus, ligt buiten mijzelf, niet in mijn sterven aan de wet of wat dan ook.
Jij weigert telkens de rechtvaardigingsleer van de apostel Paulus te projecteren op de zielsbevindingen van Gods verkoren volk, en dan met name de Bijbelheiligen omdat je sommige dingen in hun bekeringsweg niet geheel/letterlijk in de Schrift kan terug lezen. Dat is ook een dwaling. Hoe vaak heb ik niet geschreven dat trap en mate kan verschillen, maar hoe dieper de nood hoe groter de uitkomst. Ik heb nooit beweerd dat de zaligheid in het sterven aan de wet ligt, integendeel. Want in het sterven aan de wet door het geloof in Gods heilige wet ligt juist de verdoemenis. Dit is de ondergang in het badwater der wedergeboorte, die altijd VOORAF GAAT aan de opkomst uit het badwater der wedergeboorte door het zaligmakende geloof in de beloftenissen des Evangeliums van Jezus Christus. Deze twee nooit met elkaar vermengen, maar ook nooit van elkaar scheiden. Door de vloek naar de zegen, door de dood naar het leven, en door de hel naar de hemel. Dat is de weg hoe God Zijn volk zalig maakt.
Het valt me op dat je iedere keer een ketterij verkondigt terwijl je het wel goed bedoeld. Je ketterij zit in het volgende: het voorwerp van het geloof is een Persoon, Jezus Christus. Het is niet de wet, die als middel van God is gegeven om aan te tonen dat wij niet zonder Jezus Christus kunnen. Nergens in de Bijbel kom je geloof in de wet tegen. Als je het al tegen komt dan wordt het als fout aangeduid, de geest der dienstbaarheid. En volgens mij moet geest hier nadrukkelijk met een kleine letter geschreven worden. Er zijn mensen die geloven dat ze door de wet te houden de hemel kunnen bereiken. Dus zeg niet langer dat er geloof in de wet is, er is alleen waar geloof in Jezus Christus.

Laat me een voorbeeld geven. Voor de wedergeboorte, wordt de mens (nog enigszins) in toom gehouden door Gods heilige wet. Anders zou het hier op aarde net zo toegaan als voor de zondvloed in Genesis 6. Als mensen zich aan de wet houden, is dat tot bescherming. Daarmee loop je nog steeds van God weg! Zodra de Heilige Geest in ons hart komt wordt de richting van ons zijn omgedraaid. De wet is niet langer nodig, omdat de Geest van Christus het in onze harten voor het zeggen krijgt (zie Galaten 3). Het is net als dat kleine kind met dat tuinhekje, zodat hij niet onder een auto loopt. Als dat kind tot zijn verstand komt dan zal hij uit "zichzelf" niet meer onder een auto lopen. Dat is wat de Geest in ons bewerkt dat we niet langer de dwaasheid achterna lopen om op weg te zijn naar onze eigen ondergang. Nee, door de genade van God hebben we eeuwig leven ontvangen en zijn op weg naar het Vaderhuis.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

@ DWW

Rom5:10 Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven.

We worden niet verzoend met God als gevolg van het door het geloof in Christus met Christus op te staan tot nieuw leven, nee, we worden met God verzoend als gevolg van het door het geloof in Christus met Hem te sterven. Dáár is de verzoening al! (in het opstaan met Christus ligt het nieuwe leven, de wederopstanding van de nieuwe mens, de doorgaande bekering, ná de rechtvaardiging).
In dit licht moet je dan ook de eerste acht verzen lezen, iets wat jij continu verkeerd doet. Lees nog eens goed, ook met de kanttekeningen. Het sterven slaat direct op de rechtvaardiging/verzoening en het opstaan slaat op het nieuwe leven.

Hier in groen het sterven dat staat voor de verzoening/rechtvaardiging, in blauw het nieuwe leven:
3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn,7 wij in Zijn dood gedoopt zijn?8
4 Wij zijn dan met Hem begraven,9 door den doop in den dood,
opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders,10 alzo ook wij11 in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn12 in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens13 met Hem gekruisigd is,14 opdat het lichaam der zonde15 te niet gedaan worde,16 opdat wij niet meer de zonde dienen.17
7 Want die gestorven is,18 die is gerechtvaardigd van de zonde.19
8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn,20 zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;21
Laatst gewijzigd door Fjodor op 14 jan 2011, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Fjodor schreef:@ DWW

Rom5:10 Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven.

We worden niet verzoend met God door door het geloof in Christus met Christus op te staan tot nieuw leven, nee, we worden met God verzoend door door het geloof in Christus met Hem te sterven. Dáár is de verzoening al! (in het opstaan met Christus ligt het nieuwe leven, de wederopstanding van de nieuwe mens, de doorgaande bekering, ná de rechtvaardiging).
In dit licht moet je dan ook de eerste acht verzen lezen, iets wat jij continu verkeerd doet. Lees nog eens goed, ook met de kanttekeningen. Het sterven slaat direct op de rechtvaardiging/verzoening en het opstaan slaat op het nieuwe leven.

Hier in groen het sterven dat staat voor de verzoening/rechtvaardiging, in blauw het nieuwe leven:
3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn,7 wij in Zijn dood gedoopt zijn?8
4 Wij zijn dan met Hem begraven,9 door den doop in den dood,
opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders,10 alzo ook wij11 in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn12 in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens13 met Hem gekruisigd is,14 opdat het lichaam der zonde15 te niet gedaan worde,16 opdat wij niet meer de zonde dienen.17
7 Want die gestorven is,18 die is gerechtvaardigd van de zonde.19
8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn,20 zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;21
Je vult heel goed aan wat ik ook bedoel!
Fjodor

Bericht door Fjodor »

theoloog schreef: Het valt me op dat je iedere keer een ketterij verkondigt terwijl je het wel goed bedoeld. Je ketterij zit in het volgende: het voorwerp van het geloof is een Persoon, Jezus Christus. Het is niet de wet, die als middel van God is gegeven om aan te tonen dat wij niet zonder Jezus Christus kunnen. Nergens in de Bijbel kom je geloof in de wet tegen. Als je het al tegen komt dan wordt het als fout aangeduid, de geest der dienstbaarheid. En volgens mij moet geest hier nadrukkelijk met een kleine letter geschreven worden. Er zijn mensen die geloven dat ze door de wet te houden de hemel kunnen bereiken. Dus zeg niet langer dat er geloof in de wet is, er is alleen waar geloof in Jezus Christus.

Laat me een voorbeeld geven. Voor de wedergeboorte, wordt de mens (nog enigszins) in toom gehouden door Gods heilige wet. Anders zou het hier op aarde net zo toegaan als voor de zondvloed in Genesis 6. Als mensen zich aan de wet houden, is dat tot bescherming. Daarmee loop je nog steeds van God weg! Zodra de Heilige Geest in ons hart komt wordt de richting van ons zijn omgedraaid. De wet is niet langer nodig, omdat de Geest van Christus het in onze harten voor het zeggen krijgt (zie Galaten 3). Het is net als dat kleine kind met dat tuinhekje, zodat hij niet onder een auto loopt. Als dat kind tot zijn verstand komt dan zal hij uit "zichzelf" niet meer onder een auto lopen. Dat is wat de Geest in ons bewerkt dat we niet langer de dwaasheid achterna lopen om op weg te zijn naar onze eigen ondergang. Nee, door de genade van God hebben we eeuwig leven ontvangen en zijn op weg naar het Vaderhuis.
theoloog schreef: Je vult heel goed aan wat ik ook bedoel!
Mm.. Jij niet wat ik bedoel.. :s
Het is wel de wet die ons als middel van God gegeven is om ons te laten zien dat we Christus nodig hebben.
De wet doet zonde kennen. Daarvoor moeten we wel in een bepaalde relatie tot de wet komen te staan. DWW noemt dat geloof, ik vind dat een wat ongelukkige uitdrukking, helemaal omdat hij dat geloof ook nog maakt tot uiteindelijke oorzaak waardoor we sterven, maar op zich kan ik met het idee wel uit de voeten. Want nogmaals: de wet doet zonde kennen.
En ook voor een kind van God is de wet nodig. Wat ga ik nog vaak eigen wegen.. En de Heere kastijdt een iegelijk zoon die Hij aanneemt. Waarom? Omdat we ons nog zo vaak van Zijn goede wet afkeren. Vergeet niet dat de wet geestelijk is.
Helaas zijn wij niet zo als dat kind dat vanzelf niet meer onder die auto loopt. Nee, we zijn onwillige kinderen. Wat heeft de Heere toch een werk aan ons. Of is het anders? Als het bij jou anders is dan moet je het maar zeggen hoor.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Theoloog schreef:@ DWW, Het valt me op dat je iedere keer een ketterij verkondigt terwijl je het wel goed bedoeld. Je ketterij zit in het volgende: het voorwerp van het geloof is een Persoon, Jezus Christus. Het is niet de wet, die als middel van God is gegeven om aan te tonen dat wij niet zonder Jezus Christus kunnen.Nergens in de Bijbel kom je geloof in de wet tegen. Als je het al tegen komt dan wordt het als fout aangeduid, de geest der dienstbaarheid. En volgens mij moet geest hier nadrukkelijk met een kleine letter geschreven worden. Er zijn mensen die geloven dat ze door de wet te houden de hemel kunnen bereiken. Dus zeg niet langer dat er geloof in de wet is, er is alleen waar geloof in Jezus Christus.
DWW: Beste Theo....loog, je doet je schrijfnaam helaas weinig eer aan. Hoe leest gij Gods Woord, en verstaat ge ook hetgeen gij leest...?? Je beweert dat het geloof in Gods heilige wet nergens voorkomt. Jongen toch! De apostel Paulus zegt in Rom. 7, broeders ik spreek tot u die de wet verstaat. Ik vraag me af of jij Gods heilige wet verstaat, anders zou je dit soort dingen niet durven te beweren. Ik zal het je proberen uit te leggen. Gods heilige wet is een afspiegeling van Gods heilige recht. Een afspiegeling van Gods verdoemende recht, en van Gods verzoenende recht. Wet en Evangelie. In de eerste Adam door de wet verdoemd, in de Tweede Adam door de vervulde wet verzoend. Het verbroken werkverbond in Adam verdoemd, in en door het genadeverbond in Christus verzoend. Door de wet is de kennis der zonden, zegt de apostel. Wanneer Jona het oordeel Gods in Nineve gaat preken, en God de Heilige Geest komt in deze prediking mee. Hoe en waardoor bracht God de stad Nineve dan op de knieeen kermende voor Zijn Aangezicht? Geschiedde dit dan niet door de donder van Gods heilige wet, waardoor de mannen van Ninevé hun oordeel en vonnis mijnden.....?? Dit was dus door het geloof in Gods heilige wet...!! 'En God keerde de stad niet om'.....daaruit bleek Gods barmhartigheid (in Christus) die Hij hen ondanks hun vele zonden nog genadig wilde schenken. Ja maar.....werpt iemand me tegen, dat van Zijn barmhartigheid in Christus staat er niet bij geschreven. Antw: God kan alleen in Christus gemeenschap hebben, en alleen in Christus Zijn barmhartigheid bewijzen aan goddeloze zondaren. Buiten Christus is en blijft God een verterend Vuur bij Wie niemand wonen kan.

2e voorbeeld. De moordenaar naast Christus aan het kruis.
Deze man riep het uit tot die andere moordenaar: "Maar de andere, antwoordende, bestrafte hem, zeggende: Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt? En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan, Lukas 23:40-41." Zie daar zijn geloof in Gods heilige wet, gewerkt door de Geest der dienstbaarheid tot vreze, Rom. 8:15a. Zie daar hoe deze moordenaar God vrij spreekt en zijn oordeel en vonnis mocht mijnen.

En dan schenkt de Geest der aanneming tot kinderen, dat is de verworven Geest van Christus, Joh. 16:13-15, Gal. 4:4-7, Rom. 8:9, hem het zaligmakende geloof in Jezus Christus tot verlossing, vrede en zaligheid midden in de hel van zijn bestaan, waardoor hij de toevlucht nam tot Christus. Want, wie had hem gezegd dat Hij de Heere was Die naar Zijn Koninkrijk zou gaan....?? En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn. En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn, Lukas 23:42-43.

HEERE, mijn God! ik heb tot U geroepen, en Gij hebt mij genezen. HEERE! Gij hebt mijn ziel uit het graf opgevoerd; Gij hebt mij bij het leven behouden, dat ik in den kuil niet ben nedergedaald. Psalmzingt den HEERE, gij Zijn gunstgenoten! en zegt lof ter gedachtenis Zijner heiligheid. Want een ogenblik is er in Zijn toorn, maar een leven in Zijn goedgunstigheid; des avonds vernacht het geween, maar des morgens is er gejuich, Psalm 30:3-6.

De HEERE doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen, en Hij doet [weder] opkomen, 1 Samuel 2 vers 6.

Maar behoudt anderen door vreze, en grijpt ze uit het vuur; en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is, Judas vers 23.

Kanttek. 97) grijpt ze uit
Dat is, trekt hen zonder vertoeven uit het openbaar gevaar van de zaligheid te verliezen, gelijk men doet als iemand in het vuur gevallen is. Want een bekeerd zondaar is als uit het helse vuur getrokken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW, jij benadrukt keer op keer wat de zondaar moet beleven en geselt iedereen die dat ontkent om vervolgens met je punt aan te komen. Maar DAAR gaat het nu niet om.
Het gaat nu om wat 'gestorven en opgestaan zijn met Christus' betekent en hoe je daaraan deel krijgt. Daarin dwaal jij. Niet dat de belevingen die jij schetst er op zich niet zouden zijn, maar wel dat je DAT het sterven en opstaan met Christus noemt.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Fjodor schreef:@ DWW

We worden niet verzoend met God als gevolg van het door het geloof in Christus met Christus op te staan tot nieuw leven, nee, we worden met God verzoend als gevolg van het door het geloof in Christus met Hem te sterven. Dáár is de verzoening al! (in het opstaan met Christus ligt het nieuwe leven, de wederopstanding van de nieuwe mens, de doorgaande bekering, ná de rechtvaardiging). In dit licht moet je dan ook de eerste acht verzen lezen, iets wat jij continu verkeerd doet. Lees nog eens goed, ook met de kanttekeningen. Het sterven slaat direct op de rechtvaardiging/verzoening en het opstaan slaat op het nieuwe leven.
Beste Fjodor, om voor God in het reine te komen moet er een Offer gebracht worden, net als destijds in Israël onder het oude verbond. Neem het beeld uit Lev. 14 van de reiniging der melaatsen. De priester moest twee vogeltjes nemen. Het ene vogelte werd doodgedrukt, z'n bloed werd opgevangen en met water uit een bron in een kom vermengd, dit water en bloed werd gestreken (=toepassing) aan de vleugels van het andere vogeltje dat vervolgens in vrijheid werd losgelaten. Het bloed der verzoening en de verworven Geest der vrijheid van Jezus Christus. Het offer van dit ene vogeltje wees heen naar het Offer dat in de volheid des tijds op Golgotha is volbracht door Jezus Christus, voor de Kerk van verleden, heden en toekomst. Dit is de verwerving van het Heil en de zaligheid in en door Christus. Maar wanneer God dit Heil aan een verkoren zondaar gaat schenken, voor hem in zijn leven ook in de volheid des tijds (voor wat betreft de geestelijke toepassing van dit verworven Heil), dan wordt in zijn bestaan voor God het Lamme Gods geslacht (vergelijk Exodus 12 met Joh. 6:37-55), dan wordt hij afgesneden en verlost van de heerschappij der dienstbaarheid van zijn eerste man door zijn dood (= Adam onder de wet - Rom. 7:1-6), dan gaat hij geestelijk ten onder in het badwater der wedergeboorte (Rom. 6:3-8). Dan wordt zijn oude kleed van hem ontnomen (=gelijkenis v/d verloren zoon), dan verkoopt hij al zijn pareltjes (= gelijkenis van koopman van paarlen), dan verkoopt hij al hetgeen hij heeft (gelijkenis van schat in akker). Het zijn allemaal verschillende Bijbelse beelden met dezelfde bedoeling, Fjodor.

Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken, om den levende God te dienen? En daarom is Hij de Middelaar des nieuwen testaments, opdat, de dood daartussen gekomen zijnde, tot verzoening der overtredingen, die onder het eerste testament waren, degenen, die geroepen zijn, de beloftenis der eeuwige erve ontvangen zouden. Want waar een testament is, daar is het noodzaak, dat de dood des testamentmakers tussen kome; Want een testament is vast in de doden, dewijl het nog geen kracht heeft, wanneer de testamentmaker leeft, Hebr. 9:14-17.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

DWW schreef: Maar wanneer God dit Heil aan een verkoren zondaar gaat schenken, voor hem in zijn leven ook in de volheid des tijds (voor wat betreft de geestelijke toepassing van dit verworven Heil), dan wordt in zijn bestaan voor God het Lamme Gods geslacht (vergelijk Exodus 12 met Joh. 6:37-55), dan wordt hij afgesneden en verlost van de heerschappij der dienstbaarheid van zijn eerste man door zijn dood (= Adam onder de wet - Rom. 7:1-6), dan gaat hij geestelijk ten onder in het badwater der wedergeboorte (Rom. 6:3-8). Dan wordt zijn oude kleed van hem ontnomen (=gelijkenis v/d verloren zoon), dan verkoopt hij al zijn pareltjes (= gelijkenis van koopman van paarlen), dan verkoopt hij al hetgeen hij heeft (gelijkenis van schat in akker). Het zijn allemaal verschillende Bijbelse beelden met dezelfde bedoeling, Fjodor.
Akkoord.
Maar dit gaat allemaal door het zaligmakende geloof in de Heere Jezus Christus. Hoewel er natuurlijk wel allerlei voorbereiding is.
Plaats reactie