Waarom zingen wij zo?

Marnix

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Het feit, dat Erasmiaan dat constateert is niet op de persoon spelen, toch?

Of het waar is, is een tweede, maar daar kan Marnix zelf op reageren.
Het beste kunnen we zijn uitspraak interpreteren als: "Marnix is een persoon die meer van vernieuwingen houdt dan Erasmiaan."
Of zo.
Klopt. Ik hou van vernieuwing van vormen. Niet van de inhoud. Die houdt eeuwig stand. Maar taal verandert, cultuur verandert... Het is dus goed om vormen aan te passen, want dat betreft hou ik van vernieuwing, zolang het niet ten koste van de inhoud gaat. Met de kwalificatie van Erasmiaan, dat ik van vernieuwing hou, heb ik dan ook totaal geen problemen. De enige aanmerking die ik wel heb, is dat deze opmerking niet gepaard gaat met een inhoudelijke reactie op mijn vraag. Daar gaat dit topic over, dus wie een zinnige bijdrage wil leveren doet er goed aan om ook inhoudelijk te discussiëren. Het gaat hier niet over wie ik ben of waar ik voorstander van ben, dus dat soort opmerkingen kunnen ook in het "wist u dat-topic". Wist u dat Marnix van vernieuwing houdt? Prima. Hier vind ik het ook prima, maar ga dan ook op de rest van wat ik zeg in ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Dit opinie-artikel pleit voor meer zingen tijdens de eredienst(komt nog wel uit Oud Gereformeerde hoek!): http://www.refdag.nl/opinie/opinie/meer ... e_1_525780
Wat vinden jullie ervan?
Joannah

Bericht door Joannah »

Gijs83 schreef:Dit opinie-artikel pleit voor meer zingen tijdens de eredienst(komt nog wel uit Oud Gereformeerde hoek!): http://www.refdag.nl/opinie/opinie/meer ... e_1_525780
Wat vinden jullie ervan?
goed punt. Niets op tegen, maar de meesten zullen wel tegen zijn, want dan gaat de dienst te lang duren.
(Maar goed, vreemd genoeg hoor je die klacht nooit, als het om een verjaardag gaat b.v)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef:(Maar goed, vreemd genoeg hoor je die klacht nooit, als het om een verjaardag gaat b.v)
Niet?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Joannah schreef:(Maar goed, vreemd genoeg hoor je die klacht nooit, als het om een verjaardag gaat b.v)
Niet?
Nou, als ik net als afgelopen tijd met de kerkdiensten 8 verjaardagen in 9 dagen tijd zou hebben dan zou ik het onderhand ook wel meer dan genoeg gaan vinden. Die achtste kerkdienst had van mij ook niet meer gehoeven trouwens.. Als ik vier uur lang bijbel ga lezen dan heb ik op een gegeven moment ook gewoon genoeg gehad.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Joannah

Bericht door Joannah »

Tiberius schreef:
Niet?
ik kom gelukkig niet uit een overvruchtbare familie, waarbij verwacht wordt dat ik bij iedere verjarende telg op kom draven.
Anderszijds ben ik bot genoeg om te zeggen dat ik geen zin heb.
(maar dat zal je niet verbazen :-)
Ik doe iets graag, of helemaal niet.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Gijs83 schreef:Dit opinie-artikel pleit voor meer zingen tijdens de eredienst(komt nog wel uit Oud Gereformeerde hoek!): http://www.refdag.nl/opinie/opinie/meer ... e_1_525780
Wat vinden jullie ervan?
Er word toch al meer gezongen!!!
Kan me goed herinneren dat bv. in de GG na de Wet des HEEREN en Geloofsbelijdenis
niet gezongen werd.
Maar dit komt daar toch meer en meer voor ;)
Weet nu niet hoe dat bij de OGG is :quoi
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Oude-Waarheid schreef:
Wat vinden jullie ervan?
Kan me goed herinneren dat bv. in de GG na de Wet des HEEREN en Geloofsbelijdenis
niet gezongen werd.
Ik heb dit in nog niet één OGG-dienst meegemaakt in elk geval.
Overigens lees ik ook dat hij pleit voor meer uit één psalm zingen. Als dat ertoe leidt dat je de dienst begint met Ps. 42:1 en 2, voor de preek zingt vers 3 en 4, als tussenzang (ja ja die hebben we bij de OGG nog) vers 5 en 6 zingt en als slotzang vers 7, is dan aan zijn doel voldaan? Hiermee neemt de motivatie van zanger en organist niet toe, denk ik.
Jongere

Bericht door Jongere »

Het zou wel eens verrassend kunnen zijn om een psalm in het geheel te nemen. Sommige bekende verzen die er nu uit worden gehaald hebben een andere betekenis binnen het geheel van de psalm, maar zijn nu een eigen leven gaan leiden.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jongere schreef:Het zou wel eens verrassend kunnen zijn om een psalm in het geheel te nemen. Sommige bekende verzen die er nu uit worden gehaald hebben een andere betekenis binnen het geheel van de psalm, maar zijn nu een eigen leven gaan leiden.
precies. Bij onze vorige predikant zongen we na de geloofsbelijdenis vaak 'zo zullen wij, de schapen Uwer weide, in eeuwigheid Uw lof, Uw eer verbreiden'. Mooi vers. Maar in de psalm staat 'ie wel in een andere context dan in de dienst.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Wat vinden jullie ervan?
niet gezongen werd.
Ik heb dit in nog niet één OGG-dienst meegemaakt in elk geval.
Overigens lees ik ook dat hij pleit voor meer uit één psalm zingen. Als dat ertoe leidt dat je de dienst begint met Ps. 42:1 en 2, voor de preek zingt vers 3 en 4, als tussenzang (ja ja die hebben we bij de OGG nog) vers 5 en 6 zingt en als slotzang vers 7, is dan aan zijn doel voldaan? Hiermee neemt de motivatie van zanger en organist niet toe, denk ik.
Nee, hij pleit voor het zingen van pauzen. Dat zijn blokken van een x aantal verzen bij elkaar. In oude psalmboekjes zie je bij psalmen die uit veel verzen bestaan nog wel het woord "pauze" staan. Het "pauzen zingen" betekent dat je dan zo'n blok als één geheel zingt, tot aan de volgende pauze. Niet een los versje hier en een los versje daar, maar grotere groepen verzen achter elkaar.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Bij wie wordt er in de kerk de laatste psalm staande gezongen ? De ene predikant doet het wel, de andere niet, dus hebben ze het deze zomer maar ingevoerd bij ons.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Bij wie wordt er in de kerk de laatste psalm staande gezongen ? De ene predikant doet het wel, de andere niet, dus hebben ze het deze zomer maar ingevoerd bij ons.
Bij ons regelmatig, maar niet altijd. Dat ligt in de vrijheid van de predikant.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Bij wie wordt er in de kerk de laatste psalm staande gezongen ? De ene predikant doet het wel, de andere niet, dus hebben ze het deze zomer maar ingevoerd bij ons.
Bij ons regelmatig, maar niet altijd. Dat ligt in de vrijheid van de predikant.
Bij ons alleen als er mensen toegezongen moeten worden, anders nooit.
ZWP

Bericht door ZWP »

eilander schreef:Bij ons alleen als er mensen toegezongen moeten worden, anders nooit.
Dus als er mensen toegezongen moeten worden, gaat dat staand, maar als de Heere toegezongen wordt, blijft iedereen zitten? :bobo
Plaats reactie