Popmuziek duivels?

Mara

Re: popmuziek duivels?

Bericht door Mara »

Maar het was toch een gelegenheidsduo ??
Kajem staat voor Klaas Jan Mulder. :)
Ik vond destijds de muziek van Exception ook mooi.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
wim

Bericht door wim »

Ekseption heb ik ooit beluisterd. M'n moeder vond het helemaal niks: het leek haars inziens op vallend vaatwerk o.i.d. Kortom: er bleef geen noot van heel. Geen hele noten dus.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Maar het was toch een gelegenheidsduo ??
Nee, voorzover ik weet hebben Klaas en Rick nooit samen opgetreden.
~~Soli Deo Gloria~~
wim

Bericht door wim »

-
Laatst gewijzigd door wim op 31 dec 2010, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Marieke

Bericht door Marieke »

Hendrikus schreef:
Marieke schreef:Ho ho Mara, je begrijpt me verkeerd. Ik ben zeer groot liefhebber van niet-ritmisch zingen in de eredienst! In onze gemeente gebeurt dit ook. Maar het ging om de orgelbewerkingen over de psalmen die op bladmuziek genoteerd staan. Er is bijna geen enkele orgelbewerking voor psalmen die niet-ritmisch genoteerd staan. Alle bladmuziek van Worp, Zwart, Asma, Cor Kee, Sanderman, Nieuwenhuijze, M. de Jong enz.enz.enz. staan allemaal ritmisch genoteerd. Dat je dan daarna met begeleiden wel gewoon niet-ritmisch begeleidt, is een hele normale zaak, maar je voorspelen en je spel voor vóór en na de dienst is praktisch altijd ritmisch (de koraalomspelingen dan). Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik denk dat dat in jullie gemeente ook gebeurt.
En inderdaad, we zijn misschien wel wat :offtopic
Offtopic zijn we zeker, maar dat komt in de beste families soms voor ;)
Niet-ritmisch zingen is een kwestie van traditie, maar historisch en muzikaal gezien is het onjiuist. Zo zijn de melodieën niet bedoeld. "Niets mis met..." is dus wat al te gemakkelijk: het is aantoonbaar onjuist. Als het om Bijbelvertalingen gaat zijn we allemaal druk in de weer met de grondtekst, maar als het om de Geneefse psalmmelodieën gaat nemen we genoegen met een latere verbastering. Tja...

Marieke: er zijn wel degelijk koraalbewerkingen van Zwart en Asma die op de niet-ritmische melodie gebaseerd zijn; denk aan het Gebed des Heeren van Zwart (waarvan recent trouwens een interessante extra bewerking is verschenen) of Psalm 42 van Asma. Zelfs Sietze de Vries neemt soms niet-ritmische psalmen als uitgangspunt: vraag me niet waarom, maar hij doet het... "Allemaal ritmisch genoteerd" is dus niet helemaal juist. Maar de overgrote meerderheid wel.

DIA: ook Jaap Niewenhuyze bewerkte de psalmen aanvankelijk allemaal ritmisch. Pas is zijn koraalboek voegde hij (op verzoek van de uitgever) ook niet-ritmische koralen toe. Meestal klinkt het aardig, ja, niet altijd. Maar goed, dan hebben we het ondertussen wel over kerkelijke gebruiksmuziek. Als ik een collega uit Amerika of Engeland op bezoek krijg, mensen voor wie het heel normaal is dat er in en om de eredienst grote werken van Bach, Buxtehude, Mensdelssohn, Karg-Elert of Widor worden gespeeld, dan schaam ik me als ik een stapeltje Schippers, Niewenhuyze, Heykoop en weet-ik-wat moet laten zien als "Kijk, Jim, dit wordt er in de Nederlandse kerken gespeeld". In onze kringen is het besef dat kerkmuziek enig artistiek niveau moet hebben helaas totaal niet aanwezig. Ik neem dat niemand kwalijk, maar jammer is het wel.
Ja, Hendrikus, ik weet dat historisch en muzikaal gezien niet-ritmisch zingen onjuist is. Ik heb me er ook wel eens in verdiept. Maar kennelijk hecht ik zoveel waarde aan tradities, dat ik het niet-ritmisch zingen in onze kerk toch nog niet graag zou willen missen.

Je hebt gelijk, die bewerkingen van Zwart/Asma behoren bij die 2% die nog over was. Maar om nou iedere week psalm 42 van Asma of GdH van Zwart te spelen? Mooie muziek hoor, ook voor vóór de dienst, maar er is nog veel meer mooie muziek...wat dat betreft is er tegenwoordig veel! Ook veel wat afvalt trouwens..

En Nieuwenhuyze, inderdaad, heeft niet-ritmische koralen, maar daar heb je niets aan voor bijv. vóór de dienst. Tenzij je alleen maar koralen achter elkaar speelt voor de dienst. Maar de meeste van zijn koraalbewerkingen zijn, voor zover ik weet, allemaal niet-ritmisch.
Ik zou Nieuwenhuyze toch niet helemaal in één adem met Schippers en Heykoop willen noemen. Kwalitatief en muzikaal gezien vind ik toch nog wel wat verschil tussen de eerste en de laatste 2 zitten, zonder daarbij een waardeoordeel te geven.
V.w.b. het besef dat kerkmuziek enig artistiek niveau moet hebben heb je wel gelijk. Maar was het besef er wel, dan is er denk ik in de meeste (ger.gezindtes) gemeenten niet iemand voorhanden die dat niveau bereikt. En is die er wel, dan wordt het vaak niet gewaardeerd.
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Maar het was toch een gelegenheidsduo ??
Nee, voorzover ik weet hebben Klaas en Rick nooit samen opgetreden.
Ik heb het even nagekeken, het was een samenwerkingsproject met Ton Scherpenzeel. :)
Marnix

Bericht door Marnix »

We dwalen af....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:We dwalen af....
klein beetje maar :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik wist niet dat je zo negatief tegen psalmen op hele noten aankeek :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Ik wist niet dat je zo negatief tegen psalmen op hele noten aankeek :D
O, maar dat doe ik ook niet. Ik kan er alleen niet zo goed tegen als mensen dat zingen op hele noten presenteren als de ware, juiste manier van uitvoeren (want dat is het juist niét) en al helemaal niet wanneer er een geestelijk waardeoordeel aan wordt verbonden.
("Zing jij ritmisch? Dan kan het met jou nooit wat wezen. Zing je hele noten, maar niet langzaam? Dan zou ik het nog maar eens nakijken. Wij, wij zijn rechtzinnig, wij zijn de oude waarheid toegedaan want bij ons wordt gedragen gezongen op hele noten, Datheen, met bovenstem, degelijker kan een mens het toch niet wensen?")
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Ik wist niet dat je zo negatief tegen psalmen op hele noten aankeek :D
O, maar dat doe ik ook niet. Ik kan er alleen niet zo goed tegen als mensen dat zingen op hele noten presenteren als de ware, juiste manier van uitvoeren (want dat is het juist niét) en al helemaal niet wanneer er een geestelijk waardeoordeel aan wordt verbonden.
("Zing jij ritmisch? Dan kan het met jou nooit wat wezen. Zing je hele noten, maar niet langzaam? Dan zou ik het nog maar eens nakijken. Wij, wij zijn rechtzinnig, wij zijn de oude waarheid toegedaan want bij ons wordt gedragen gezongen op hele noten, Datheen, met bovenstem, degelijker kan een mens het toch niet wensen?")
Nou, die kleine lettertjes hebben toch een "ondertoontje" :huhu
Ik zie het niet-ritmisch zingen in de tijdgeest. Alles was vroeger langzamer, dus ook het zingen.
Ik heb eens een uitvoering gehoord hoe ze zongen in de 19e eeuw, elke noot duurde 4 tellen !! Gewoon in een hervormde kerk.
Het was niet om door te komen, volgens mij duurde een dienst toen wel 2 en een half uur.
Als je een opname duurt, van een commentaar bijv. wordt ook er ook langzamer gesproken, en deftiger !
Het is voor mij geen hot issue, ritmisch zingen is prima, niet-ritmisch ook, als het maar gelijk gaat, want daar ontbreekt het hier en daar wel eens aan.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:
Nou, die kleine lettertjes hebben toch een "ondertoontje" :huhu
Ik zie het niet-ritmisch zingen in de tijdgeest. Alles was vroeger langzamer, dus ook het zingen.
Ik heb eens een uitvoering gehoord hoe ze zongen in de 19e eeuw, elke noot duurde 4 tellen !! Gewoon in een hervormde kerk.
Het was niet om door te komen, volgens mij duurde een dienst toen wel 2 en een half uur.
Als je een opname duurt, van een commentaar bijv. wordt ook er ook langzamer gesproken, en deftiger !
Het is voor mij geen hot issue, ritmisch zingen is prima, niet-ritmisch ook, als het maar gelijk gaat, want daar ontbreekt het hier en daar wel eens aan.
Als het je interesseert, zou je de dissertatie van Jan Luth eens moeten lezen.
http://dissertations.ub.rug.nl/facultie ... mRecord=ON
Hier wordt de gemeentezang beschreven in de periode van ca 1550 tot 1852. Heel boeiend.
~~Soli Deo Gloria~~
helma

Bericht door helma »

ik hoorde van mijn dochter dat er verschillende klasgenoten waren geweest naar de Poplezing
Tijdens de lezing hebben ze hun mobiels leeggehaald...
Mara

Bericht door Mara »

Hoop ik te doen, ik heb gekeken, maar ik heb daar tijd voor nodig, en eendacht, en dat heb ik beiden even niet :)
Rijssen

Bericht door Rijssen »

helma schreef:ik hoorde van mijn dochter dat er verschillende klasgenoten waren geweest naar de Poplezing
Tijdens de lezing hebben ze hun mobiels leeggehaald...

Lekker geïndoctrineerd dus, veel stellingen die daar worden behandeld zijn aanvechtbaar.
Zoals ik een paar pagina's geleden al een leugen eruit gehaald heb (die van f*ck you).
Er worden ook fragmenten van They Sold Their Souls for Rock and Roll getoond, die staat helemaal bol van verdachtmakingen en onzin.
Plaats reactie