Popmuziek duivels?

Mara

Re: popmuziek duivels?

Bericht door Mara »

Misschien mag ik er ook iets over zeggen Marieke :)
Als je een bepaalde preek gehoord hebt en de psalmen hebben daar goed bij aangesloten, is het heel stichtelijk bij het verlaten van de kerk iets te horen spelen wat nog steeds in verband staat met de gehoorde preek. Dan ga je gesticht naar huis. Het zingt bij het lopen (of op fiets/in auto) nog na !
En dan hoeft het niet perse een psalm te zijn, een goed gekozen lied (wat de toekomst brengen moge o.i.d.) kan dan ook.
Maar wat mij betreft geen Bach.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

Mara schreef:........Maar wat mij betreft geen Bach.
Hoezo geen Bach?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marieke schreef:Hendrikus, je hebt gelijk dat er in iedere kerk verschillende tradities, kaders e.d. zijn. In onze gemeente dienen we ook binnen bepaalde kaders te blijven wat muziek betreft. Maar wat ik nou nooit zo goed begrepen heb is het volgende (geen idee of dit in jouw gemeente ook gebeurt): ik ben voorstander van kwalitatief goede orgelmuziek voor en na de dienst (en dat is ook weer relatief natuurlijk), maar er zijn diverse organisten die grote voorstander zijn om bijv. een triosonate van Bach of een sonate van Mendelssohn (en dan bedoel ik niet die van het "gebed des Heeren") o.i.d. te spelen voor of na de dienst. Ik zie persoonlijk echt het verband niet tussen een eredienst en een triosonate van Bach. Hoewel ik de laatste bijzonder waardeer om de muzikaal zeer hoge kwaliteit, vind ik ze persoonlijk geen verband hebben met de eredienst. Er zit geen "tekst" bij, de mensen in de kerk (okay, daar doe je het niet alleen voor) zien dan ook geen verband met de te volgen prediking of (na de dienst) met de preek die gehouden is. Ik heb hier al vaker over na zitten denken. Wellicht dat jij hier iet over kan vertellen?
De gehechtheid aan koraalgebonden muziek vóór en na de dienst is typisch Nederlands, en ik denk ook typisch iets voor de kerken van de nadere reformatie. In het buitenland kom je dat niet tegen (afgezien van immigrantenkerk in Canada of de VS waar ze de Nederlandse gewoontes hebben vastgehouden). De voluntary na een Anglicaanse dienst kan van alles zijn. De preludia en fuga’s van Bach schijnen te zijn bedoeld om te spelen rondom de dienst, het preludium vóór de dienst en de fuga erna.

[Orgelspel vóór de dienst is lang niet overal gebruikelijk. In veel Duitse en Scandinavische kerken komt de gemeente in stilte binnen. Vijf minuten voor aanvang van de dienst luiden de klokken, dan komt de predikant –eventueel met kerkenraad- binnen, gaat zitten, pas dan begint een kort orgelwerk waar iedereen met aandacht naar luistert, en dan begint de dienst.]

Als kerken hun organisten expliciet voorschrijven dat er voor en na de dienst uitsluitend koraalgebonden muziek mag worden gespeeld, is dat een behoorlijke inperking, maar er valt mee te leven zolang de touwtjes niet nog verder worden aangehaald. En dat gebeurt regelmatig: een voorschrift dat er uitsluitend psalmen mogen worden gespeeld met een niet-ritmische melodie. Nou, dán worden de organisten welhaast veroordeeld tot improvizeuren, want de hoeveelheid kwalitatief goede koraalmuziek met een niet-ritmische psalmmelodie is gering. Helaas is het zo dat sommige kerken blijkbaar ook helemaal geen goede muziek wíllen horen, en alleen tevreden zijn als er zachtjes en “stichtelijk” geïmprovizeurd wordt…

Een kerkdienst is geen concert. Ook wanneer je de vrijheid hebt om ook niet-koraalgebonden muziek te kunnen spelen, is mijns inziens niet elk stuk even geschikt om rondom de eredienst te spelen. Sommige stukken hebben gewoon een concertant karakter. Die zou ik dus niet gauw gaan spelen. Maar bijvoorbeeld een Fantasie en Fuga c moll van Bach kan wat mij betreft prima, een heel ingetogen en verheven stuk, met een fugathema dat dezelfde aanhef heeft als Psalm 33. http://www.youtube.com/watch?v=CNOV6ZYD9UA Zelf speel ik overwegend koraalgebonden muziek, maar er komt op gezette tijden ook wel eens een vrij werk van Bach, Mendelssohn of wie dan ook voorbij. En de koraalgebonden stukken zijn lang niet altijd gebaseerd op overbekende psalmen of gezangen. Gewijde muziek hoeft niet altijd meefluitbaar te zijn, om het maar eens zo te zeggen. Ik herken het verlangen naar een bekende melodie best, ik speel ook regelmatig een bekend lied als dat toepasselijk is, maar het is voor mij geen must. Zoals je in de natuur God kunt aanbidden om de schoonheid van Zijn schepping, ook zonder dat je een Bijbels tafereeltje voor je ziet, zo kun je God ook eren met een stuk goede muziek, óók als er niet direct een herkenbare psalm- of gezangmelodie in zit. Vind ik.
~~Soli Deo Gloria~~
Marieke

Bericht door Marieke »

Hendrikus schreef:
Marieke schreef:Hendrikus, je hebt gelijk dat er in iedere kerk verschillende tradities, kaders e.d. zijn. In onze gemeente dienen we ook binnen bepaalde kaders te blijven wat muziek betreft. Maar wat ik nou nooit zo goed begrepen heb is het volgende (geen idee of dit in jouw gemeente ook gebeurt): ik ben voorstander van kwalitatief goede orgelmuziek voor en na de dienst (en dat is ook weer relatief natuurlijk), maar er zijn diverse organisten die grote voorstander zijn om bijv. een triosonate van Bach of een sonate van Mendelssohn (en dan bedoel ik niet die van het "gebed des Heeren") o.i.d. te spelen voor of na de dienst. Ik zie persoonlijk echt het verband niet tussen een eredienst en een triosonate van Bach. Hoewel ik de laatste bijzonder waardeer om de muzikaal zeer hoge kwaliteit, vind ik ze persoonlijk geen verband hebben met de eredienst. Er zit geen "tekst" bij, de mensen in de kerk (okay, daar doe je het niet alleen voor) zien dan ook geen verband met de te volgen prediking of (na de dienst) met de preek die gehouden is. Ik heb hier al vaker over na zitten denken. Wellicht dat jij hier iet over kan vertellen?
De gehechtheid aan koraalgebonden muziek vóór en na de dienst is typisch Nederlands, en ik denk ook typisch iets voor de kerken van de nadere reformatie. In het buitenland kom je dat niet tegen (afgezien van immigrantenkerk in Canada of de VS waar ze de Nederlandse gewoontes hebben vastgehouden). De voluntary na een Anglicaanse dienst kan van alles zijn. De preludia en fuga’s van Bach schijnen te zijn bedoeld om te spelen rondom de dienst, het preludium vóór de dienst en de fuga erna.

[Orgelspel vóór de dienst is lang niet overal gebruikelijk. In veel Duitse en Scandinavische kerken komt de gemeente in stilte binnen. Vijf minuten voor aanvang van de dienst luiden de klokken, dan komt de predikant –eventueel met kerkenraad- binnen, gaat zitten, pas dan begint een kort orgelwerk waar iedereen met aandacht naar luistert, en dan begint de dienst.]

Als kerken hun organisten expliciet voorschrijven dat er voor en na de dienst uitsluitend koraalgebonden muziek mag worden gespeeld, is dat een behoorlijke inperking, maar er valt mee te leven zolang de touwtjes niet nog verder worden aangehaald. En dat gebeurt regelmatig: een voorschrift dat er uitsluitend psalmen mogen worden gespeeld met een niet-ritmische melodie. Nou, dán worden de organisten welhaast veroordeeld tot improvizeuren, want de hoeveelheid kwalitatief goede koraalmuziek met een niet-ritmische psalmmelodie is gering. Helaas is het zo dat sommige kerken blijkbaar ook helemaal geen goede muziek wíllen horen, en alleen tevreden zijn als er zachtjes en “stichtelijk” geïmprovizeurd wordt…

Een kerkdienst is geen concert. Ook wanneer je de vrijheid hebt om ook niet-koraalgebonden muziek te kunnen spelen, is mijns inziens niet elk stuk even geschikt om rondom de eredienst te spelen. Sommige stukken hebben gewoon een concertant karakter. Die zou ik dus niet gauw gaan spelen. Maar bijvoorbeeld een Fantasie en Fuga c moll van Bach kan wat mij betreft prima, een heel ingetogen en verheven stuk, met een fugathema dat dezelfde aanhef heeft als Psalm 33. http://www.youtube.com/watch?v=CNOV6ZYD9UA Zelf speel ik overwegend koraalgebonden muziek, maar er komt op gezette tijden ook wel eens een vrij werk van Bach, Mendelssohn of wie dan ook voorbij. En de koraalgebonden stukken zijn lang niet altijd gebaseerd op overbekende psalmen of gezangen. Gewijde muziek hoeft niet altijd meefluitbaar te zijn, om het maar eens zo te zeggen. Ik herken het verlangen naar een bekende melodie best, ik speel ook regelmatig een bekend lied als dat toepasselijk is, maar het is voor mij geen must. Zoals je in de natuur God kunt aanbidden om de schoonheid van Zijn schepping, ook zonder dat je een Bijbels tafereeltje voor je ziet, zo kun je God ook eren met een stuk goede muziek, óók als er niet direct een herkenbare psalm- of gezangmelodie in zit. Vind ik.
Dank voor je uitgebreid en helder antwoord. Ik wist niet dat Bach's preludias en fuga's bedoeld waren voor vóór en na de de dienst. Interessant om te weten. Maar ik herken dus die gehechtheid aan koraalgebonden muziek voor mij persoonlijk heel goed. Alle overige "literatuur" vind ik prachtig, maar houd ik liever voor persoonlijk gebruik. Het lijkt me overigens vreselijk lastig om organist te zijn in een gemeente waar alleen psalmen in een niet-ritmische zetting gespeeld mogen worden. Gebeurt dat echt in veel gemeenten? 98% van alle koraal-bladmuziek valt dan denk ik wel af. En dan moet je muzikaal gezien wel van goede huize komen, wil je nog wat zinnigs laten horen. Trouwens, ook heel veel koraalgebonden bladmuziek valt af voor de eredienst vanwege het concertante gehalte ...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marieke schreef:Het lijkt me overigens vreselijk lastig om organist te zijn in een gemeente waar alleen psalmen in een niet-ritmische zetting gespeeld mogen worden. Gebeurt dat echt in veel gemeenten? 98% van alle koraal-bladmuziek valt dan denk ik wel af. En dan moet je muzikaal gezien wel van goede huize komen, wil je nog wat zinnigs laten horen. Trouwens, ook heel veel koraalgebonden bladmuziek valt af voor de eredienst vanwege het concertante gehalte ...
Je hebt helemaal gelijk. En ja, het komt herhaaldelijk voor dat kerkenraden de organisten vragen om voor en na de dienst uitsluitend psalmen met een niet-ritmische melodie te spelen. Zoals ik al zei: dan veroordeel je de organisten tot datgene wat wijlen Cor Kee eens typeerde als "onaangenaam zeuren op het orgel". Maar ja, er zijn mensen die dat juist mooi vinden, stichtelijk, eerbiedig of weet ik wat voor kwalificaties ze aan dat gebrei toekennen.
~~Soli Deo Gloria~~
Marieke

Bericht door Marieke »

Hendrikus schreef:
Marieke schreef:Het lijkt me overigens vreselijk lastig om organist te zijn in een gemeente waar alleen psalmen in een niet-ritmische zetting gespeeld mogen worden. Gebeurt dat echt in veel gemeenten? 98% van alle koraal-bladmuziek valt dan denk ik wel af. En dan moet je muzikaal gezien wel van goede huize komen, wil je nog wat zinnigs laten horen. Trouwens, ook heel veel koraalgebonden bladmuziek valt af voor de eredienst vanwege het concertante gehalte ...
Je hebt helemaal gelijk. En ja, het komt herhaaldelijk voor dat kerkenraden de organisten vragen om voor en na de dienst uitsluitend psalmen met een niet-ritmische melodie te spelen. Zoals ik al zei: dan veroordeel je de organisten tot datgene wat wijlen Cor Kee eens typeerde als "onaangenaam zeuren op het orgel". Maar ja, er zijn mensen die dat juist mooi vinden, stichtelijk, eerbiedig of weet ik wat voor kwalificaties ze aan dat gebrei toekennen.
Kan me niet voorstellen dat één van de kerkenraadsleden dan zelf orgel speelt (van bladmuziek wel te verstaan)...Dan zou hij moeten weten dat dat bijna onmogelijk is. Ik ken best veel gemeenten waar je uitsluitend psalmen mag spelen (en daar kun je ook echt wel mee uit de voeten (en handen :haha ) denk ik), maar uitsluitend niet-ritmische psalmen vind ik "onaangenaam gezeur" :nonnon
Mara

Bericht door Mara »

Een eredienst, kerkdienst, heeft een heel ander karakter als een vrij concert ! Tijdens een concert mag een organist al zn registers uitzetten :) In een kerkdienst heeft hij een begeleidende, ondersteunende functie.
Dat hoeft dan echt geen "gezeur" te zijn, gelukkig zijn veel organisten creatief en begaafd genoeg om toch iets moois te creeren.
En... op zich is er niks mis met niet-ritmisch zingen !
Wat deze opmerking in dit topic doet, is mij niet duidelijk en eigenlijk misplaatst !
Marieke

Bericht door Marieke »

Mara schreef:Een eredienst, kerkdienst, heeft een heel ander karakter als een vrij concert ! Tijdens een concert mag een organist al zn registers uitzetten :) In een kerkdienst heeft hij een begeleidende, ondersteunende functie.
Dat hoeft dan echt geen "gezeur" te zijn, gelukkig zijn veel organisten creatief en begaafd genoeg om toch iets moois te creeren.
Wat deze opmerking in dit topic doet, is mij niet duidelijk en eigenlijk misplaatst !
Ho ho Mara, je begrijpt me verkeerd. Ik ben zeer groot liefhebber van niet-ritmisch zingen in de eredienst! In onze gemeente gebeurt dit ook. Maar het ging om de orgelbewerkingen over de psalmen die op bladmuziek genoteerd staan. Er is bijna geen enkele orgelbewerking voor psalmen die niet-ritmisch genoteerd staan. Alle bladmuziek van Worp, Zwart, Asma, Cor Kee, Sanderman, Nieuwenhuijze, M. de Jong enz.enz.enz. staan allemaal ritmisch genoteerd. Dat je dan daarna met begeleiden wel gewoon niet-ritmisch begeleidt, is een hele normale zaak, maar je voorspelen en je spel voor vóór en na de dienst is praktisch altijd ritmisch (de koraalomspelingen dan). Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik denk dat dat in jullie gemeente ook gebeurt.
En inderdaad, we zijn misschien wel wat :offtopic
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Neem eens de muziek van Jaap Nieuwenhuyze of zo... Dat is best goed te spelen, klinkt ook goed, ook niet niet ritmisch.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
wim

Bericht door wim »

Gaat dit over niet-ritmische popmuziek? Nieuw soort refo-pop?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

wim schreef:Gaat dit over niet-ritmische popmuziek? Nieuw soort refo-pop?
Kajem, dat is popmuziek, misschien wel een oud soort refo-pop :)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Marieke schreef:
Mara schreef:Een eredienst, kerkdienst, heeft een heel ander karakter als een vrij concert ! Tijdens een concert mag een organist al zn registers uitzetten :) In een kerkdienst heeft hij een begeleidende, ondersteunende functie.
Ho ho Mara, je begrijpt me verkeerd. Ik ben zeer groot liefhebber van niet-ritmisch zingen in de eredienst! In onze gemeente gebeurt dit ook. Maar het ging om de orgelbewerkingen over de psalmen die op bladmuziek genoteerd staan. Er is bijna geen enkele orgelbewerking voor psalmen die niet-ritmisch genoteerd staan. Alle bladmuziek van Worp, Zwart, Asma, Cor Kee, Sanderman, Nieuwenhuijze, M. de Jong enz.enz.enz. staan allemaal ritmisch genoteerd. Dat je dan daarna met begeleiden wel gewoon niet-ritmisch begeleidt, is een hele normale zaak, maar je voorspelen en je spel voor vóór en na de dienst is praktisch altijd ritmisch (de koraalomspelingen dan). Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik denk dat dat in jullie gemeente ook gebeurt.
Dan ben ik blij dat ik je verkeerd begrepen heb, ik schrok een klein beetje van je opmerking nl. :)
Wij zingen nog niet zo lang ritmisch, het klinkt een stuk beter dan hiervoor, want er waren mensen die behoorlijk zaten te jagen.
Het maakt mij eerlijk gezegd niet zo heel veel uit. TE langzaam wordt m.i. oneerbiedig. Maar hele noten zing ik ook met veel genoegen.
Ik herken altijd wel de bewerkingen van F Asma bijv, omdat mijn ouders veel orgelplaten hadden. Maar K.J. Mulder meen ik ook wel te herkennen.
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Ja K J Mulder met Rick vd. Linden :quoi
Ik mocht het niet draaien van mijn vader.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marieke schreef:Ho ho Mara, je begrijpt me verkeerd. Ik ben zeer groot liefhebber van niet-ritmisch zingen in de eredienst! In onze gemeente gebeurt dit ook. Maar het ging om de orgelbewerkingen over de psalmen die op bladmuziek genoteerd staan. Er is bijna geen enkele orgelbewerking voor psalmen die niet-ritmisch genoteerd staan. Alle bladmuziek van Worp, Zwart, Asma, Cor Kee, Sanderman, Nieuwenhuijze, M. de Jong enz.enz.enz. staan allemaal ritmisch genoteerd. Dat je dan daarna met begeleiden wel gewoon niet-ritmisch begeleidt, is een hele normale zaak, maar je voorspelen en je spel voor vóór en na de dienst is praktisch altijd ritmisch (de koraalomspelingen dan). Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik denk dat dat in jullie gemeente ook gebeurt.
Offtopic zijn we zeker, maar dat komt in de beste families soms voor ;)
Niet-ritmisch zingen is een kwestie van traditie, maar historisch en muzikaal gezien is het onjiuist. Zo zijn de melodieën niet bedoeld. "Niets mis met..." is dus wat al te gemakkelijk: het is aantoonbaar onjuist. Als het om Bijbelvertalingen gaat zijn we allemaal druk in de weer met de grondtekst, maar als het om de Geneefse psalmmelodieën gaat nemen we genoegen met een latere verbastering. Tja...

Marieke: er zijn wel degelijk koraalbewerkingen van Zwart en Asma die op de niet-ritmische melodie gebaseerd zijn; denk aan het Gebed des Heeren van Zwart (waarvan recent trouwens een interessante extra bewerking is verschenen) of Psalm 42 van Asma. Zelfs Sietze de Vries neemt soms niet-ritmische psalmen als uitgangspunt: vraag me niet waarom, maar hij doet het... "Allemaal ritmisch genoteerd" is dus niet helemaal juist. Maar de overgrote meerderheid wel.

DIA: ook Jaap Niewenhuyze bewerkte de psalmen aanvankelijk allemaal ritmisch. Pas is zijn koraalboek voegde hij (op verzoek van de uitgever) ook niet-ritmische koralen toe. Meestal klinkt het aardig, ja, niet altijd. Maar goed, dan hebben we het ondertussen wel over kerkelijke gebruiksmuziek. Als ik een collega uit Amerika of Engeland op bezoek krijg, mensen voor wie het heel normaal is dat er in en om de eredienst grote werken van Bach, Buxtehude, Mensdelssohn, Karg-Elert of Widor worden gespeeld, dan schaam ik me als ik een stapeltje Schippers, Niewenhuyze, Heykoop en weet-ik-wat moet laten zien als "Kijk, Jim, dit wordt er in de Nederlandse kerken gespeeld". In onze kringen is het besef dat kerkmuziek enig artistiek niveau moet hebben helaas totaal niet aanwezig. Ik neem dat niemand kwalijk, maar jammer is het wel.
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Ja K J Mulder met Rick vd. Linden :quoi
Ik mocht het niet draaien van mijn vader.
Ho ho, Rick van der Linden was van Ekseption, da's niet hetzelfde als Kajem. Maar beiden wilden klassieke muziek in een modern jasje gieten, "om daarmee de jeugd te interesseren voor de klassieke muziek". In de praktijk werd vooral de jeugd die was opgegroeid met klassieke en religieuze muziek door deze activiteiten in contact gebracht met basgitaren, dromstellen en lichteffecten.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie