elbert schreef:De eerste gemeente in Jeruzalem telde immers ook duizenden gelovigen.
Dat er op de Pinksterdag 3000 mensen te jeruzalem tot bekering kwamen wil nog niet zeggen dat de eerste gemeente 3000 leden had.
Deze mensen kwamen immers overal vandaan? Ze gingen na het feest weer terug naar hun eigen stad/land
Hoezeer ik mijn waardering heb voor ds. Pieters, met de conclusie van het genoemde artikel ben ik het oneens.
Er zijn zeker voldoende schaduwzijden van kerkverbanden aan te wijzen in de historie, maar ook in het heden, die ds. Pieters gelijk schijnen te geven. Je zou inderdaad moedeloos worden van het menselijk handelen binnen de kerk. Maar dat is exact de reden waarom ik het niet met ds. Pieters eens kan zijn: na Genesis 3 ontkomen we niet aan vleselijkheid in de kerk. En vleselijkheid gaat altijd gepaard met de menselijke drang om de één minder te achten dan zichzelf. Het ontstaan van scheuren, en daarmee van kerkverbanden naast elkaar, is in het mens-zijn ingebakken.
Ik ben het daarom eens met ds. Pieters dat we niet gericht moeten zijn op organisatorische eenheid, maar op geestelijke eenheid tussen kinderen Gods. Maar dat wil niet zeggen dat een kerkverband als zodanig geen enkele waarde heeft, of zelfs tegen Gods bedoelingen in zou gaan.
Het afwijzen van kerkverbanden is impliciet ook het afwijzen van bovenplaatselijke regelingen. Daarin schuilen grote gevaren. Denk alleen al aan de opleiding tot predikant, hoe om te gaan met leerdwalingen, de tucht over ambtsdragers als een gemeente daarin niet kan handelen, het vormgeven van de zendingsopdracht, noem maar op. Je ziet dat in Handelingen 15 de apostelen ook bovenplaatselijk bij elkaar komen. En bovenplaatselijke vergaderingen veronderstelt dat er geen vrijblijvendheid en dus enige vorm van verband is.
Dat je in een grote gemeente geen gemeenschap kunt ervaren, is subjectief. Lees de laatste biografie van dr. C.A. van der Sluijs over Spurgeon. Hij had een gemeente van tussen de 5000-10000 leden en de geestelijke gemeenschap was daar groter dan thans in Nederland in welke gemeente dan ook.
Het gaat er ook niet om dat je met een ieder van de gemeente even goed geestelijk contact hebt; al heb je dat maar met een tiental, en al zou iedereen dat hebben, dan is er toch een hechte gemeente. Dat kan ook in een gemeente van 1000 of meer leden.
Een lezenswaardig artikel, en ook echt iets om langer over na te denken.
Ds. Pieters stelt eigenlijk dat we wel dromen van organisatorische eenheid van de kerk, maar dat dat niet realistisch is omdat organisatorische eenheid niets te maken heeft met de gemeenschap der heiligen.
Je kunt het naar mijn mening ook wel omdraaien: we kunnen wel dromen van gemeenten zonder (dwingende) bovenplaatselijke verbanden, maar dat is niet realistisch. Hoe gaan we dan om met zaken als opleiding, toelating predikanten, emerituspredikanten, etc? En als we bijvoorbeeld een opleiding gezamenlijk financieren, willen we er ook gezamenlijk iets over te zeggen hebben. Enzovoorts. Allerlei praktische bezwaren komen dan toch op?
Ik zie dat Bogerman ook soortgelijke zaken opmerkt, bijvoorbeeld nog de zending.
Ik denk dat ds. Pieters nog eens goed moet nadenken over de consequenties van zijn manier van spreken over boven-gemeentelijke lagen in de kerk, en dan met name op het gebied van tucht en toezicht. Het is heel gereformeerd (en ook: traditioneel-christelijk) om de bovenplaatselijke kerk toezicht te laten oefenen op de leer van lokale gemeenten. Wanneer je spreekt over bovenplaatselijke banden die slechts "vrijwillig" aangegaan worden, kan dat toezicht dan nog wel goed functioneren?
Op lokaal niveau vinden we het goed dat de kerkenraad (ouderlingen) toezicht houden op leer en leven. Ik vind het raar, dat leer en leven bij het hebben van geestelijke herkenning opeens niet of veel minder speelt. Dan heb je óf een te ruim begrip van geestelijke herkenning, óf een te smal begrip van de leer en leven die je toelaat binnen je kerk. Ik denk dat hier het grote probleem zit: De kerkverbanden hebben de eisen aan leer en leven zo smal opgesteld, dat alleen gelijkgestemden ze kunnen onderschrijven, terwijl ze tegelijkertijd wél erkennen dat de grenzen van de kerk breder zijn dan alleen hun kerkverband. Er wordt met 2 maten gemeten: de maat van leer en leven waaraan je binnen een kerkverband moet doen, en een andere maat voor het kunnen hebben van geestelijke herkenning.
Verbaasd dat Ds. Pieters ook zo denkt. Moet nog ff in laten werken... maar... knap dat hij dit neerzet...
Zouden we dan eindelijk eens 1 verhaal krijgen over de herders in de velden en niet een uitleg
Herders HHK manier
Herders Gereformeerde gemeente manier
Herders Gerefomeerde Gem. in Ned manier
Herders PKN manier
Herders PKN vrijzinnig manier..
Herders etc.
Ieder past het toe op zijn eigen wijze. Volgens die is de Herder zo geweest en volgens die zo...
Volgens de regels van de kerk, anders heb je een probleem. Is dat nou wat God wil?
Wie legt mij nou het echte verhaal uit?
Overigens een goede kerst gehad, maar ik moest er hard voor bidden... maar dat geeft niet, ik had zoveel beren onderaan de preekstoel...
Laatst gewijzigd door Desiree op 28 dec 2010, 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Bogerman schreef:
Het afwijzen van kerkverbanden is impliciet ook het afwijzen van bovenplaatselijke regelingen. Daarin schuilen grote gevaren. Denk alleen al aan de opleiding tot predikant, hoe om te gaan met leerdwalingen, de tucht over ambtsdragers als een gemeente daarin niet kan handelen, het vormgeven van de zendingsopdracht, noem maar op. Je ziet dat in Handelingen 15 de apostelen ook bovenplaatselijk bij elkaar komen. En bovenplaatselijke vergaderingen veronderstelt dat er geen vrijblijvendheid en dus enige vorm van verband is.
Is het wel terecht om er altijd Hand. 15 bij te halen? Feitelijk was het Paulus en Barnabas met nog enkele anderen die de Gemeente in Jeruzalem bezochten. Meer niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bogerman schreef:
Is het wel terecht om er altijd Hand. 15 bij te halen? Feitelijk was het Paulus en Barnabas met nog enkele anderen die de Gemeente in Jeruzalem bezochten. Meer niet.
Meerdere vergaderingen worden meestal door slechts enkele afgevaardigden bezocht. Nooit door de hele kerkenraad en zeker niet door de hele gemeente.
Bogerman schreef:
Meerdere vergaderingen worden meestal door slechts enkele afgevaardigden bezocht. Nooit door de hele kerkenraad en zeker niet door de hele gemeente.
Neemt niet weg dat onze kerkelijke structuur (Classis, PS, GS) niet verkeerd hoeft te zijn maar ook niet echt uit de Bijbel te halen is. Een ouderling is opzichter over de gemeente die hem verkozen heeft, heeft hij dan ook op een indirecte wijze iets te zeggen over gemeenteleden in andere gemeenten van zijn kerkverband via classisbesluiten enz. ? Ik denk dat de eigen kerkenraad autonomie zou moeten hebben zolang de Schrift en de confessie niet onder druk komen te staan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius schreef:
Het bezoek van enkele mannen aan een andere Gemeente is natuurlijk iets anders dan een generale synode waar alleen afgevaardigden bijeenkomen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Wat een geweldig artikel van ds. Pieters. Ik ben al lange tijd een overtuigd congregationalist, en heb totaal niets met kerkelijke denominaties. Maar gelukkig zijn er meer in de Reformatorische gezindte, zelfs een predikant die er zo over denken.
We kunnen met ons vlees naar organisatorische eenheid streven, maar God's Kerk is al 1. Als we dat meer zouden beseffen, zouden er minder brokken zijn.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 28 dec 2010, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
J.C. Philpot schreef:Wat een geweldig artikel van ds. Pieters. Ik ben al lange tijd een overtuigd congregationalist, en heb totaal niets met kerkelijke denominaties. Maar gelukkig zijn er meer in de Reformatorische gezindte, zelfs een predikant die er zo over denken.
Er waren en zijn wel meer predikanten die zich niet meer goed voelen in een gevestigde kerk, de zgn, vrije gemeentes. Sommigen hiervan zijn heel wel bekend op dit forum.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ronald schreef:En om het nog wat ingewikkelder te maken: ds Pieters is geen lid van een kerkverband maar van een kerkgenootschap.
En de verschillen tussen -verband en -genootschap zijn?
Bij een kerkverband ben je lid van een plaatselijke gemeente. Die gemeenten verenigen zich in een kerkverband. Je kunt ze aan de naam al herkennen. Daar vind je 'Gemeenten' of 'Kerken' in. Bv Gereformeerde Gemeenten of Christelijk Gereformeerde Kerken. Bij een genootschap ben je lid van een landelijke kerk en ligt je lidmaatschap automatisch bij de gemeente op wiens grondgebied je woont. Ook hier herkenbaar aan de naam waarin 'Kerk' voorkomt, bijvoorbeeld Protestantse Kerk in Nederland of Hersteld Hervormde Kerk. In een kerkverband heeft de plaatselijke gemeente veel meer zelfstandigheid dan in een kerkgenootschap.