Gian schreef:refo schreef:
Uiteraard wordt de wereldwijde kerk organisatorisch centraal geleid. Alleen zijn gelijk in de kerk, namelijk broeders, niemand heerst over een ander, want dat doet Christus Zelf. Dat was dan ook niet het probleem. Een probleem werd het toen er opvolgers voor Christus werden benoemd. Of zichzelf zo gingen noemen. Dat was een Rooms idee.
De Bijbel maakt alleen onderscheid tussen de plaatselijke Gemeenten. De Gemeente van een dorp of stad zijn alle gelovigen die daar wonen (Gemeente van Smyrna, Gemeente van Efeze). Verder spreekt de Bijbel 'over het huis van' waar gelovigen bij elkaar kwamen.
Als de gemeente plaatselijk is (en dat is ook zo), dan betekent dat dat wijkgemeenten (tja, als je bij 100 personen al moet splitsen...) dan samen wel een overkoepelend orgaan moeten hebben om samen te werken, leiding te geven. Dan begin je dus al met bovengemeentelijke structuren.

Maar misschien is het wel niet de bedoeling om binnen een plaats een gemeente te splitsen. De eerste gemeente in Jeruzalem telde immers ook duizenden gelovigen.
En natuurlijk is het ook nog eens zo dat er in de tijd van de bijbel ook al bovenplaatselijk gezag was (zie bijv. het apostelconvent in Hand. 15 en eigenlijk alle brieven van de apostelen). Zeggen dat dit na de dood van de apostelen is afgeschaft, vind ik dan ook wat te kort door de bocht.
Als ik het artikel van ds. Pieters goed gelezen heb, dan denk ik dat hij ageert tegen
onterechte bemoeienis van 'bovenaf', maar als oplossing
alle bemoeienis van bovenaf wil afschaffen. Dat is het kind met het badwater weggooien, denk ik.
Daarom is het ook beter als de bovenplaatselijke organen zich alleen met die dingen bezig houden die een gemeente alleen niet kan doen en gemeenten zich niet bezig houden met zaken die de bovenplaatselijke organen niet kunnen (en mogen) doen. Alleen zo is er een goede balans tussen beide.
Gian schreef:Wij hebben een hemels burgerschap, een hemelse roeping. Geen aardse.
Over het hemels burgerschap wordt gerept in Fil. 3:20, maar dat betekent helemaal niet dat de christen geen taak op aarde heeft. Onder de gemeente van Filippi bevonden zich veel gepensioneerde Romeinse soldaten: mensen met het Romeinse burgerschap, die woonachtig waren in Filippi en daar een stukje grond als pensioenuitkering hadden gekregen. Daar refereert Paulus dus aan: wees een zegen op de plek waar je gesteld bent (wandel daar en bewerk daar de grond), al is je burgerschap elders. Als je dit doortrekt naar het hemels burgerschap, dan zegt dat ook iets over hoe je je op aarde hebt op te stellen.