Weg met landelijke kerkverbanden ?

huisman

Weg met landelijke kerkverbanden ?

Bericht door huisman »

Ds W Pieters schrijft vandaag een artikel over kerkverbanden. Lees het maar eens.

http://www.refdag.nl/opinie/opinie/kerk ... d_1_524332

Hij doet nogal forse uitspraken over landelijke kerkverbanden en hun structuren.
Zijn bovenplaatselijke verbanden dan allemaal zondig? Nee, zolang ze niet dwingend worden opgelegd, maar vrijwillig worden aangegaan. En zolang het gezag van de plaatselijke kerkenraad en de vrijheid van Christus’ gemeente om God in Zijn Woord op Zijn manier te geloven en dat in praktijk te brengen, niet worden beknot.

Van de on-Bijbelse synodale en andere bovenplaatselijke gezagsstructuren die in de derde eeuw van de kerkgeschiedenis door vleselijke mensen met ongeestelijke motieven zijn aangebracht, voelen wij nú nog de naweeën. Niet alleen zorgen verkeringen over onze zelfgemaakte kerkmuren voor een groot probleem, ook wordt er onnoemelijk veel energie en tijd besteed aan het forceren of zoeken van een organisatorische eenheid die er in landelijk opzicht nooit zal komen en die er ook niet hoeft te komen. Wat heeft organisatorische eenheid immers te maken met de gemeenschap der heiligen?
Het hele artikel stemt wel tot nadenken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Re: Weg met landelijke kerkverbanden ?

Bericht door Ander »

Ik snap je topictitel niet helemaal. Daar gaat het in het artikel toch niet over? We moeten niet krampachtig eenheid zoeken, die komt er toch niet. Dat lees ik wel.
Democritus

Bericht door Democritus »

Ander schreef:Ik snap je topictitel niet helemaal. Daar gaat het in het artikel toch niet over? We moeten niet krampachtig eenheid zoeken, die komt er toch niet. Dat lees ik wel.
Het is wel de vraag die Ds Pieters impliciet stelt. Daarom is ook het vraagteken terecht in de titel van het topic.
Laatst gewijzigd door Democritus op 27 dec 2010, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:Ik snap je topictitel niet helemaal. Daar gaat het in het artikel toch niet over? We moeten niet krampachtig eenheid zoeken, die komt er toch niet. Dat lees ik wel.
En dit dan ?
Maar wat als landelijke structuren een onzalig overblijfsel zijn van de roomse gedachte zoals die in de dagen van de kerkhervorming heerste, namelijk van een wereldwijde kerk, die organisatorisch centraal geleid wordt? En dit vermengd met de nationaal-staatkundige structuren van diezelfde eeuw? Stel dat het helemaal niet Gods bedoeling is dat er nationale kerkverbanden zijn; zoals wij ook niet denken dat er internationale kerkverbanden moeten zijn met gezaghebbende synoden en aanverwante zaken.

Plus het citaat in de eerste posting. (En een topictitel mag ook wel een beetje prikkelen toch? )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
En dit dan ?
Maar wat als landelijke structuren een onzalig overblijfsel zijn van de roomse gedachte zoals die in de dagen van de kerkhervorming heerste, namelijk van een wereldwijde kerk, die organisatorisch centraal geleid wordt? En dit vermengd met de nationaal-staatkundige structuren van diezelfde eeuw? Stel dat het helemaal niet Gods bedoeling is dat er nationale kerkverbanden zijn; zoals wij ook niet denken dat er internationale kerkverbanden moeten zijn met gezaghebbende synoden en aanverwante zaken.

Plus het citaat in de eerste posting. (En een topictitel mag ook wel een beetje prikkelen toch? )
Jaaaaaaaa, ik begrijp het. Dat vraagteken maakt een hoop goed. ;)
Gian

Bericht door Gian »

Ik vind het een goed artikel en ben blij met deze bezinning. Ik hoop dat we dit meer gaan horen in reformatorische kringen.
Maar wat als landelijke structuren een onzalig overblijfsel zijn van de roomse gedachte zoals die in de dagen van de kerkhervorming heerste, namelijk van een wereldwijde kerk, die organisatorisch centraal geleid wordt? En dit vermengd met de nationaal-staatkundige structuren van diezelfde eeuw?
!!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Goed artikel !
Wel wat nuanceren. Kerkelijke verbanden zijn goed, als we het maar niet overorganiseren en oog houden voor de autonomie van de plaatselijke gemeente. Dat geeft ruimte voor plaatselijke eenheid en grotere vrijheid voor de plaatselijke gemeente.
Snuf
Contacteer:

Bericht door Snuf »

Ik begrijp ds. Pieters wel, maar volgens mij gaat hij op zijn beurt ook voetstoots van bepaalde aannames uit. En ik betwijfel of zijn aannames kloppen over bijv. de Afscheiding. Inderdaad Biggekerke zou niet hoeven te reageren op gebeurtenissen in Ulrum. Maar ook een plaatselijke gemeente zou kunnen scheuren. En als er 100 plaatselijke gemeentes scheuren om dezelfde rede, dan heb je nog een afscheiding.

En wat te denken van de volgende zin: omdat je nu eenmaal geen gemeenschap der heiligen kunt beleven of praktiseren met zo’n grote massa.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Ja!! Haal dat vraagteken maar weg!
De moeilijkheden die het op zal leveren vallen niet te overzien, voor mij in ieder geval niet, maar het lijkt mij ook veel bijbelser.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
huisman

Bericht door huisman »

Boekenstek schreef:Ik begrijp ds. Pieters wel, maar volgens mij gaat hij op zijn beurt ook voetstoots van bepaalde aannames uit. En ik betwijfel of zijn aannames kloppen over bijv. de Afscheiding. Inderdaad Biggekerke zou niet hoeven te reageren op gebeurtenissen in Ulrum. Maar ook een plaatselijke gemeente zou kunnen scheuren. En als er 100 plaatselijke gemeentes scheuren om dezelfde rede, dan heb je nog een afscheiding.

En wat te denken van de volgende zin: omdat je nu eenmaal geen gemeenschap der heiligen kunt beleven of praktiseren met zo’n grote massa.
Om echt gemeente te kunnen zijn b.v. als één lid lijdt lijden alle leden, lijkt mij dat gemeenten van 1000+ niet zouden moeten bestaan maar gesplitst zouden moeten worden. Ik heb wel eens een predikant horen zeggen dat een gemeente van rond de 300 de meest gewenste groote zou zijn.
refo

Bericht door refo »

Maar wat als landelijke structuren een onzalig overblijfsel zijn van de roomse gedachte zoals die in de dagen van de kerkhervorming heerste, namelijk van een wereldwijde kerk, die organisatorisch centraal geleid wordt? En dit vermengd met de nationaal-staatkundige structuren van diezelfde eeuw?
Ds Pieters snapt er niet zoveel van, geloof ik.

Uiteraard wordt de wereldwijde kerk organisatorisch centraal geleid. Alleen zijn gelijk in de kerk, namelijk broeders, niemand heerst over een ander, want dat doet Christus Zelf. Dat was dan ook niet het probleem. Een probleem werd het toen er opvolgers voor Christus werden benoemd. Of zichzelf zo gingen noemen. Dat was een Rooms idee.

In dat kader mag hij zich natuurlijk afvragen: hoe Rooms zijn wij inmiddels geworden? Maar de grondgedachte was goed. De uitwerking niet.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

refo schreef:
Ds Pieters snapt er niet zoveel van, geloof ik.

Uiteraard wordt de wereldwijde kerk organisatorisch centraal geleid. Alleen zijn gelijk in de kerk, namelijk broeders, niemand heerst over een ander, want dat doet Christus Zelf. Dat was dan ook niet het probleem. Een probleem werd het toen er opvolgers voor Christus werden benoemd. Of zichzelf zo gingen noemen. Dat was een Rooms idee.

In dat kader mag hij zich natuurlijk afvragen: hoe Rooms zijn wij inmiddels geworden? Maar de grondgedachte was goed. De uitwerking niet.
Ik vraag me af of de grondgedachte zo goed is.
Met het systeem van meerdere vergaderingen krijgen een systeem waar die verantwoordelijk zijn over de gang van zaken bij de gewone gemeenten. En omdat aparte gemeenten hoe dan ook uit elkaar groeien, moeten die meerdere vergaderingen onvermijdelijk steeds meer gaan schipperen en steeds algemener worden. Of je moet een mcdonalds systeem hanteren waar de aparte gemeente niets te vertellen heeft. Maar dat lijkt me helemaal onbijbels. Maar de verantwoordelijkheid voor de gang van zaken in een gemeente ligt volgens mij altijd bij die gemeente zelf.
Zonder die meerdere vergaderingen worden aparte gemeenten veel meer gedwongen, en is het ook veel gemakkelijker, om aansluiting te hebben bij die gemeenten die op dezelfde lijn zitten. Ik denk (en hoop) dat je zo veel meer kans hebt dat de werkelijk christocentrische gemeenten zich tot elkaar aangetrokken voelen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Orchidee

Bericht door Orchidee »

huisman schreef: Ik heb wel eens een predikant horen zeggen dat een gemeente van rond de 300 de meest gewenste groote zou zijn.
:)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gian

Bericht door Gian »

refo schreef: Uiteraard wordt de wereldwijde kerk organisatorisch centraal geleid. Alleen zijn gelijk in de kerk, namelijk broeders, niemand heerst over een ander, want dat doet Christus Zelf. Dat was dan ook niet het probleem. Een probleem werd het toen er opvolgers voor Christus werden benoemd. Of zichzelf zo gingen noemen. Dat was een Rooms idee.
De Bijbel maakt alleen onderscheid tussen de plaatselijke Gemeenten. De Gemeente van een dorp of stad zijn alle gelovigen die daar wonen (Gemeente van Smyrna, Gemeente van Efeze). Verder spreekt de Bijbel 'over het huis van' waar gelovigen bij elkaar kwamen.

Ik geloof niet in een wereldkerk die hier de teugels in de handen heeft gekregen om alle vreemde godsdiensten uit te roeien. Dat staat nergens in de Bijbel.
Wij zijn niet van deze wereld, wij zijn van een ander koninkrijk, het verborgen koninkrijk. Wij wachten op de openbaring met Hem;

1 Johannes 2:28 En nu, kinderkens, blijft in Hem; opdat, wanneer Hij zal geopenbaard zijn, wij vrijmoedigheid hebben, en wij van Hem niet beschaamd gemaakt worden in Zijn toekomst.
1 Johannes 3:2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.

Wij hebben een hemels burgerschap, een hemelse roeping. Geen aardse. Hier is satan momenteel de vorst van deze wereld;

Lukas 4:6 En de duivel zeide tot Hem: Ik zal U al deze macht, en de heerlijkheid derzelver koninkrijken geven; want zij is mij overgegeven, en ik geef ze, wien ik ook wil;
Johannes 12:31 Nu is het oordeel dezer wereld; nu zal de overste dezer wereld buiten geworpen worden.
Johannes 14:30 Ik zal niet meer veel met u spreken; want de overste dezer wereld komt, en heeft aan Mij niets.
Johannes 16:11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

Dat aardse koninkrijk zal straks komen met de komst van de Heere Jezus naar de aarde;

Hand. 1:11 die ook zeiden: Gij mannen van Galiléa, wat staat gij en ziet naar de hemel? Deze Jezus, die van u opgenomen is ten hemel, zal komen, gelijk gij Hem ten hemel hebt zien varen.
Zacharia 14:4 En Zijn voeten zullen te dien dage staan op den Olijfberg
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Gian schreef:
refo schreef: Uiteraard wordt de wereldwijde kerk organisatorisch centraal geleid. Alleen zijn gelijk in de kerk, namelijk broeders, niemand heerst over een ander, want dat doet Christus Zelf. Dat was dan ook niet het probleem. Een probleem werd het toen er opvolgers voor Christus werden benoemd. Of zichzelf zo gingen noemen. Dat was een Rooms idee.
De Bijbel maakt alleen onderscheid tussen de plaatselijke Gemeenten. De Gemeente van een dorp of stad zijn alle gelovigen die daar wonen (Gemeente van Smyrna, Gemeente van Efeze). Verder spreekt de Bijbel 'over het huis van' waar gelovigen bij elkaar kwamen.
Als de gemeente plaatselijk is (en dat is ook zo), dan betekent dat dat wijkgemeenten (tja, als je bij 100 personen al moet splitsen...) dan samen wel een overkoepelend orgaan moeten hebben om samen te werken, leiding te geven. Dan begin je dus al met bovengemeentelijke structuren. ;)
Maar misschien is het wel niet de bedoeling om binnen een plaats een gemeente te splitsen. De eerste gemeente in Jeruzalem telde immers ook duizenden gelovigen.
En natuurlijk is het ook nog eens zo dat er in de tijd van de bijbel ook al bovenplaatselijk gezag was (zie bijv. het apostelconvent in Hand. 15 en eigenlijk alle brieven van de apostelen). Zeggen dat dit na de dood van de apostelen is afgeschaft, vind ik dan ook wat te kort door de bocht.
Als ik het artikel van ds. Pieters goed gelezen heb, dan denk ik dat hij ageert tegen onterechte bemoeienis van 'bovenaf', maar als oplossing alle bemoeienis van bovenaf wil afschaffen. Dat is het kind met het badwater weggooien, denk ik.
Daarom is het ook beter als de bovenplaatselijke organen zich alleen met die dingen bezig houden die een gemeente alleen niet kan doen en gemeenten zich niet bezig houden met zaken die de bovenplaatselijke organen niet kunnen (en mogen) doen. Alleen zo is er een goede balans tussen beide.
Gian schreef:Wij hebben een hemels burgerschap, een hemelse roeping. Geen aardse.
Over het hemels burgerschap wordt gerept in Fil. 3:20, maar dat betekent helemaal niet dat de christen geen taak op aarde heeft. Onder de gemeente van Filippi bevonden zich veel gepensioneerde Romeinse soldaten: mensen met het Romeinse burgerschap, die woonachtig waren in Filippi en daar een stukje grond als pensioenuitkering hadden gekregen. Daar refereert Paulus dus aan: wees een zegen op de plek waar je gesteld bent (wandel daar en bewerk daar de grond), al is je burgerschap elders. Als je dit doortrekt naar het hemels burgerschap, dan zegt dat ook iets over hoe je je op aarde hebt op te stellen.
Plaats reactie