Uitgaan, wie wat en waar??

parsifal

Re: Uitgaan, wie wat en waar??

Bericht door parsifal »

huisman schreef: Een reden waarom cafébezoek buiten het teveel drinken niet goed is voor onze jongeren is dat zij daar een veel grotere kans lopen een partner te treffen die buitenkerkelijk is. Dat moet en mag je niet opzoeken. Het toestaan van uitgaan in de "wereld" strookt toch ook niet met onze doopbelofte die wij als ouders voor het aangezicht van de HEERE gedaan hebben?
Om die reden, pleit ik ook voor koffiebars en dergelijke. Het hoeft niet allemaal heel zwaar en serieus te zijn op de plekken waar jongeren elkaar ontmoeten.

Dit bezwaar geldt trouwens ook voor werken of studeren in een niet-Christelijke omgeving of zeg maar naar het strand of de camping gaan. Daar moet je je als jongere ook wapenen tegen te makkelijk verliefd worden.

Een andere opmerking. Ik ging jaren terug in Hardinxveld nogal eens naar de kantine van de sporthal. Een groot deel van de bezoekers daar was ook Christelijk. Er vloeide aardig wat bier, maar je kon aan de mensen achter de bar rustig vragen om geen alcohol meer te schenken aan iemand die al redelijk wat gehad had en ook naar opmerkingen over de muziek werd geluisterd (het gebeurde zelden dat dat nodig was trouwens).
Ik weet niet hoe het nu is daar, maar ik had er zeker geen slechte ervaring mee.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marnix

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Marnix schreef:Precies.... En als ze wel mogen drinken moeten ze dat op een verantwoorde manier doen. Dan vraag ik me af of een cafe zo slecht is, ik had vroeger ook wel eens feestjes en ging uit, maar het meeste dronk ik niet in cafe's, daar was het bier duur. Feestjes bij mensen thuis waren dan "beter".

(er lopen nu een beetje lijnen door elkaar, over leeftijd en drinken, en over waar je dan gaat drinken, volgens mij moeten jongeren tot hun 16e helemaal niet drinken, zowel niet in het cafe als thuis... en daarna leren er op een verstandige manier mee om te gaan)
Een reden waarom cafébezoek buiten het teveel drinken niet goed is voor onze jongeren is dat zij daar een veel grotere kans lopen een partner te treffen die buitenkerkelijk is. Dat moet en mag je niet opzoeken. Het toestaan van uitgaan in de "wereld" strookt toch ook niet met onze doopbelofte die wij als ouders voor het aangezicht van de HEERE gedaan hebben?
Hm ik vraag me af hoe groot die kans is als je gewoon met wat vrienden af en toe in een cafe wat gaat drinken en praten, plezier hebben. Bij ons was dat altijd wel iets wat je met de groep deed, en dan legde je wel contacten met anderen... maar daar kwamen geen relaties uit. Die seculiere mensen kom je overal tegen, op school, op het werk, op de sportvereniging. Dat ligt dus ook wel aan je houding, waarom je uitgaat en hoe?

Hoe strookt dat trouwens niet met de doopbeloften? Die belofte houdt toch niet in dat je je kinderen alleen met gelovigen in aanraking laat komen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:
huisman schreef:
Marnix schreef:Precies.... En als ze wel mogen drinken moeten ze dat op een verantwoorde manier doen. Dan vraag ik me af of een cafe zo slecht is, ik had vroeger ook wel eens feestjes en ging uit, maar het meeste dronk ik niet in cafe's, daar was het bier duur. Feestjes bij mensen thuis waren dan "beter".

(er lopen nu een beetje lijnen door elkaar, over leeftijd en drinken, en over waar je dan gaat drinken, volgens mij moeten jongeren tot hun 16e helemaal niet drinken, zowel niet in het cafe als thuis... en daarna leren er op een verstandige manier mee om te gaan)
Een reden waarom cafébezoek buiten het teveel drinken niet goed is voor onze jongeren is dat zij daar een veel grotere kans lopen een partner te treffen die buitenkerkelijk is. Dat moet en mag je niet opzoeken. Het toestaan van uitgaan in de "wereld" strookt toch ook niet met onze doopbelofte die wij als ouders voor het aangezicht van de HEERE gedaan hebben?
Hm ik vraag me af hoe groot die kans is als je gewoon met wat vrienden af en toe in een cafe wat gaat drinken en praten, plezier hebben. Bij ons was dat altijd wel iets wat je met de groep deed, en dan legde je wel contacten met anderen... maar daar kwamen geen relaties uit. Die seculiere mensen kom je overal tegen, op school, op het werk, op de sportvereniging. Dat ligt dus ook wel aan je houding, waarom je uitgaat en hoe?

Hoe strookt dat trouwens niet met de doopbeloften? Die belofte houdt toch niet in dat je je kinderen alleen met gelovigen in aanraking laat komen?
Wel om ze een Godzalig leven te laten leiden en daar hoort barbezoek niet bij. Ik kan daar niet met nuance over spreken omdat er in deze tijd talloze jongeren ten ondergaan in het uitgaansleven (kerkelijk en onkerkelijk) . Comazuipen, meisjes van 14 die voor een drankje sex hebben, drugsgebruik enz. Het is de satan die rondgaat om vooral jongeren te verslinden.
Dit gedrag is zelfs een zorg voor seculiere politieke partijen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
memento

Bericht door memento »

Ook maar een kritische vraag richting ouders: Vinden jouw kinderen het fijn om thuis te zijn? Kunnen en mogen ze een groep vrienden uitnodigen en het gezellig maken, of vindt je dat als ouders maar lastig en vermoeiend? Geef je ze de vrijheid om thuis met hun vrienden te zijn, of bemoei je je er steeds mee en hang je steeds op hun lip?

Ik ken genoeg voorbeelden waar pubers/tieners (en echt niet van die brave typetjes) met hun vrienden thuis zaten elke zaterdagavond, omdat het daar ook gezellig was. En ze daar ook een biertje/breezertje/passoaatje/etc konden drinken en chippies konden eten. Als je het voor elkaar krijgt dat je kinderen het thuis gezellig vinden, heb je de hele discussie niet nodig over waar ze wel/niet naartoe mogen...
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
Wel om ze een Godzalig leven te laten leiden en daar hoort barbezoek niet bij. Ik kan daar niet met nuance over spreken omdat er in deze tijd talloze jongeren ten ondergaan in het uitgaansleven (kerkelijk en onkerkelijk) . Comazuipen, meisjes van 14 die voor een drankje sex hebben, drugsgebruik enz. Het is de satan die rondgaat om vooral jongeren te verslinden.
Dit zijn allemaal dingen die te veroordelen zijn. Maar ik zie dit niet gebeuren in de cafees waar ik wel eens kwam en nog steeds kom. Meestal gaat het dan toch om even wat eten/drinken in de stad, waar je dan toch bent, samen met bekenden.
Ik zou het heel goed vinden als drank schenken aan minderjarigen zwaar wordt bestraft, maar dat is een ander verhaal.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara

Bericht door Mara »

Wij hebben hier ook huismussen. :) Maar ze hebben een eigen laptop, er staan hier diversen spelcomputers en er komen allerlei gasten binnenwaaien. En dan geef ik ze een biertje hoor, mits ze boven de 16 zijn EN hun ouders het goedvinden !
Het zijn niet eens van die tvkijkers, soms een dvdtje.
Maar ze zitten dan te multitasken, met de laptop, daarop een muziekje, terwijl msnen, ik vind het knap ! Ik zou er hor en dol van worden.
Maar ik vind dat je niet moet verwachten van pubers dat ze met een boekje in een hoekje gaan zitten op vrijdag- en zaterdagavond.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Willem

Bericht door Willem »

memento schreef:Ook maar een kritische vraag richting ouders: Vinden jouw kinderen het fijn om thuis te zijn? Kunnen en mogen ze een groep vrienden uitnodigen en het gezellig maken, of vindt je dat als ouders maar lastig en vermoeiend? Geef je ze de vrijheid om thuis met hun vrienden te zijn, of bemoei je je er steeds mee en hang je steeds op hun lip?

Ik ken genoeg voorbeelden waar pubers/tieners (en echt niet van die brave typetjes) met hun vrienden thuis zaten elke zaterdagavond, omdat het daar ook gezellig was. En ze daar ook een biertje/breezertje/passoaatje/etc konden drinken en chippies konden eten. Als je het voor elkaar krijgt dat je kinderen het thuis gezellig vinden, heb je de hele discussie niet nodig over waar ze wel/niet naartoe mogen...
Hoewel ik het met je eens ben wil ik wel de nuancering maken dat ook ouders die dit allemaal weten en naar hebben geleefd, naar vermogen en uit liefde hun best hebben gedaan om de kinderen thuis te houden, ook objectief gezien het maximale hebben geprobeerd toch met verdriet moetsten constateren dat hun kinderen de kroeg opzochten.
memento

Bericht door memento »

Willem schreef:
memento schreef:Ook maar een kritische vraag richting ouders: Vinden jouw kinderen het fijn om thuis te zijn? Kunnen en mogen ze een groep vrienden uitnodigen en het gezellig maken, of vindt je dat als ouders maar lastig en vermoeiend? Geef je ze de vrijheid om thuis met hun vrienden te zijn, of bemoei je je er steeds mee en hang je steeds op hun lip?

Hoewel ik het met je eens ben wil ik wel de nuancering maken dat ook ouders die dit allemaal weten en naar hebben geleefd, naar vermogen en uit liefde hun best hebben gedaan om de kinderen thuis te houden, ook objectief gezien het maximale hebben geprobeerd toch met verdriet moetsten constateren dat hun kinderen de kroeg opzochten.
Zeker, dat is zo.

Maar tegelijkertijd noem ik het even, omdat veel ouders de moeite niet nemen. Genoeg gezinnen waar of een ruzieachtige sfeer hangt, waar erg zeurderig gedaan werd over drank (bv: echt niet meer dan 1 biertje voor 18+ers), of waar de ouders (soms heel goed bedoeld) steeds erbij zaten, of zich dingen liepen te bemoeien. Daarom de kritische vraag aan de ouders: Zorg je ervoor dat je pubers/tieners graag met hun vrienden thuis willen zitten, of creëer je een sfeer waar ze liever niet in zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Marnix schreef:
huisman schreef:

Je chargeert. De dingen die je noemt kloppen niet, maar hoorden niet bij een standaard cafebezoek. Gezellig met vrienden een biertje drinken kunnen wel samengaan met een Godzalig leven.

Hm ja, bij mij thuis ging dat vaak niet op omdat mijn ouders om half 11 het wel mooi vonden, rust wilden enz. Dus gingen we meestal ergens anders heen. Bij andere vrienden thuis, en soms naar een cafeetje.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:
Mister schreef:
Gijs83 schreef: Omdat ze een keer in een café een glas drinken gaan mensen niet verloren hoor. Wel gaan er mensen verloren omdat ze niet willen dat God Koning over hen zal zijn!
Dat is natuurlijk zo, maar als men dat goed gaat praten en er meer door gaat, gaat men wel degelijk verloren.
Zo werkt het niet, Gijs, dat is puur wetticisme. Doe je dit, dan ga je verloren; doe je dat niet, dan komt het misschien nog wel goed met je. Behouden worden of verloren gaan is niet afhankelijk van óns doen of laten.
Je hebt gelijk dat het daar niet van afhankelijk is, maar het is niet goed om het goed te praten.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

MarthaMartha schreef:Ik denk dat we reëel moeten zijn....

In cafés zit een groot onderling verschil. Als iedereen een kroeg in zijn achterhoofd neemt en niet kijkt naar de andere dan praten we flink langs elkaar heen.

gewoon iets drinken in een cafeetje, op een terrasje, of waar ook maar is weinig mis mee.

Ik denk dat de sfeer in het betreffende cafe alles uitmaakt. Die sfeer wordt gemaakt door de muziek aan de ene kant en ook door het publiek dat juist in dat café bij elkaar komt. Maar ook afhankelijk van het aan de regels houden door personeel (geen alcohol aan -16 bijvoorbeeld)

Zo heb je in Veenendaal leuke plekjes waar je prima kunt zitten, met elkaar kunt praten (zonder boven de muziek uit de hoeven schreeuwen), maar er zijn ook plekken waar de herrie je al van ver tegemoet komt, waar de politie kind aan huis is, die plekken zijn wel bekend.

Wat ik moeilijk vind is dat veel jongelui in de reformatorische gezindte uit gaan naar de zogenoemde refo-cafe's.... waarom heten ze zo? niet omdat de uitbater refo is, of de muziek, maar gewoon omdat er hele hordes refojongeren komen. Laten juist die cafe's nou redelijk berucht zijn. Zo heb ik jaren gepoogd jongeren tot andere gedachten te brengen bij Hent uut 't Zaant. Vele jongelui die de volgende morgen weer braaf in de kerk zouden zitten, die zich tegen 12 uur naar huis spoeden om voor de zondag thuis te zijn.... maar stomdronken, de vloeken en de taal die ze uitsloegen waren vreselijk en hoe later op de avond hoe meer je daar buiten "struikelde" over openlijk vrijende jongelui. Ze vertelden hoe meiden onderling een wedstrijd deden wie de meeste jongens 'plat' zou krijgen op een avond.....

Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kinderen zich daar tussen begaven. Evenals de bekende kroegen in Veenendaal waarvan je weet dat het er altijd armoe is.

Er is verschil, en dat moeten we in een discussie als deze wel zien.
Maar 'Hent' is dacht ik ook geen zgn. 'refotent', alleen komen er wel veel jongelui uit Ref.Kerken. Ik ben het verder wel met je eens. Eigenlijk zijn die zgn. 'refotenten' maar leeg. Als je hart werkelijk naar God uitgaat voel je je daar niet thuis.
Marnix

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:
Mister schreef:]
Zo werkt het niet, Gijs, dat is puur wetticisme. Doe je dit, dan ga je verloren; doe je dat niet, dan komt het misschien nog wel goed met je. Behouden worden of verloren gaan is niet afhankelijk van óns doen of laten.
Je hebt gelijk dat het daar niet van afhankelijk is, maar het is niet goed om het goed te praten.
En het is ook niet goed om wat niet fout is, fout te praten. D Bijbel waarschuwt tegen losbandigheid, dronkenschap, dat soort dingen... en ik denk dat we daar ook tegen mogen waarschuwen. Maar daarmee is een bezoekje aan een cafe nog niet verkeerd. Het ligt er maar aan wat je daar doet.
Mara

Bericht door Mara »

Gijs voelt zich daar kennelijk niet op zijn gemak. Nooit tegen je geweten in gaan !
Dus Marnix, dan kan jij dat wel zo beleven, maar hij niet.
Niet iedereen heeft behoefte aan een biertje in een cafeetje. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bernadientje

Bericht door Bernadientje »

Tip: Kom-Ook in Hoevelaken / Hardinxveld / Rijssen?

't Is er gezellig, je kunt er een biertje drinken als je wilt maar ook genoeg keus in wat anders :) . Voor de pauze wordt vaak een actueel / maatschappelijk interessant onderwerp behandeld. Ervoor en erna is genoeg tijd om het met elkaar gezellig te hebben / maken.

Of anders zin-in, Gouda? Komen over het algemeen veel jongeren <25, en is ook erg gezellig / goed.
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef:Gijs voelt zich daar kennelijk niet op zijn gemak. Nooit tegen je geweten in gaan !
Dus Marnix, dan kan jij dat wel zo beleven, maar hij niet.
Niet iedereen heeft behoefte aan een biertje in een cafeetje. :)
Dat je het voor je eigen geweten niet kunt verantwoorden hoeft geen maatstaf te zijn om te zeggen dat cafébezoekers verloren gaan, en dat is waar hiertegen gereageerd wordt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie