Toezegging bij beroep
-
Re: Toezegging bij beroep
Blijkbaar niet.
Een toezegging is dat een gemeente een predikant toegezegd heeft dat hij beroepen gaat worden als hij een bepaalde tijd in zijn of haar huidige gemeente staat.
In sommige kerkgenootschappen wordt het krijgen van beroepen als eervol gezien. Hele volksstammen krijgen nooit een beroep. Daar zal het wel mee te maken hebben.
In sommige kerkgenootschappen wordt het krijgen van beroepen als eervol gezien. Hele volksstammen krijgen nooit een beroep. Daar zal het wel mee te maken hebben.
Anders geformuleerd: Wat is het nut van een 'toezegging'?PvS schreef:Is er hier niemand die het weet?Johannes 3:16 schreef:Informeer eens bij dominees.nl. Die hebben het geplaatst, zoals je in je openingspost al aangaf.PvS schreef:Dat er hier zijn die het allemaal niets uitmaakt is inmiddels bekend.
Of zij schrijven als in de lucht slaande.![]()
Mijn vraag nogmaals: Wat betekend de 'toezegging' zoals bij het beroep van ds. Den Ouden in Katwijk?
Ds. Den Ouden heeft het beroep zelf niet aangevraagd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Het nut is: voor je een beroep aanneemt, denk eraan dat wij ook gaan beroepen.
In het boekje van Ds K de Gier Toelichting op de DKO zegt hij op blz 20 en 21Tiberius schreef:Elke predikant mag beroepen worden. Al is het 10x achter elkaar.huisman schreef:Bij de GG mag je geloof ik niet twee keer achter elkaar dezelfde predikant beroepen , moet een ander beroep tussen zitten.
Alleen is er een ongeschreven regel, dat wanneer een predikant binnen drie jaar beroepen wordt en hij dit beroep aanneemt, de beroepende gemeente een evenredig deel van de verhuis- en inrichtingskosten terugbetaalt aan de gemeente waar hij nu staat.
Dit had ik ook van diverse ouderlingen in de GG begrepen...dus Tiberius wie heeft er gelijk?Mag een predikant tweemaal beroepen worden zonder een tussenberoep van een andere predikant ?
Neen, in bijzondere gevallen kan de classis dispensatie verlenen, nadat deze de redenen voor een tweede beroep heeft gehoord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Het is een regel die in de kerken van de Afscheiding is ontstaan om niet tweemaal achtereen in dezelfde vacature een zelfde predikant te beroepen. Maar wanneer de classis gehoord heeft op welke gronden de tweede beroeping berust, is het wel mogelijk. Bij élk beroep is sowieso toestemming van de consulent vereist, volgens mij ook in de CGK.huisman schreef:In het boekje van Ds K de Gier Toelichting op de DKO zegt hij op blz 20 en 21Tiberius schreef:Elke predikant mag beroepen worden. Al is het 10x achter elkaar.huisman schreef:Bij de GG mag je geloof ik niet twee keer achter elkaar dezelfde predikant beroepen , moet een ander beroep tussen zitten.
Alleen is er een ongeschreven regel, dat wanneer een predikant binnen drie jaar beroepen wordt en hij dit beroep aanneemt, de beroepende gemeente een evenredig deel van de verhuis- en inrichtingskosten terugbetaalt aan de gemeente waar hij nu staat.Dit had ik ook van diverse ouderlingen in de GG begrepen...dus Tiberius wie heeft er gelijk?Mag een predikant tweemaal beroepen worden zonder een tussenberoep van een andere predikant ?
Neen, in bijzondere gevallen kan de classis dispensatie verlenen, nadat deze de redenen voor een tweede beroep heeft gehoord.
Ds de Gier is nogal stellig , Neen, tenzij bijzonder geval...in de CGK is dat ook zo maar het is volgens mij geen harde kerkordelijke regel. Hoe zit dat eigenlijk? In de CGK is de kerkorde gebaseerd op de DKO met veel door de synode goedgekeurde aanvullingen. In de GG is de DKO onveranderd of zijn daar ook aanvullingen op gekomen in de loop der jaren?Tiberius schreef:Het is een regel die in de kerken van de Afscheiding is ontstaan om niet tweemaal achtereen in dezelfde vacature een zelfde predikant te beroepen. Maar wanneer de classis gehoord heeft op welke gronden de tweede beroeping berust, is het wel mogelijk. Bij élk beroep is sowieso toestemming van de consulent vereist, volgens mij ook in de CGK.huisman schreef:In het boekje van Ds K de Gier Toelichting op de DKO zegt hij op blz 20 en 21Tiberius schreef:Elke predikant mag beroepen worden. Al is het 10x achter elkaar.huisman schreef:Bij de GG mag je geloof ik niet twee keer achter elkaar dezelfde predikant beroepen , moet een ander beroep tussen zitten.
Alleen is er een ongeschreven regel, dat wanneer een predikant binnen drie jaar beroepen wordt en hij dit beroep aanneemt, de beroepende gemeente een evenredig deel van de verhuis- en inrichtingskosten terugbetaalt aan de gemeente waar hij nu staat.Dit had ik ook van diverse ouderlingen in de GG begrepen...dus Tiberius wie heeft er gelijk?Mag een predikant tweemaal beroepen worden zonder een tussenberoep van een andere predikant ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Klopt mbt CGKTiberius schreef:. Bij élk beroep is sowieso toestemming van de consulent vereist, volgens mij ook in de CGK.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Waar komt het dan vandaan dat een dominee, die een eerder op hem uitgebracht beroep waarvoor hij bedankt heeft, dan een beroep kan aanvragen bij die gemeente en dat ná bijna 2 jaar?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Aangezien het toch niet lukt om geen geruchten hier te plaatsen is het beter dit topic te sluiten
de 'indianenverhalen' zoals ze al genoemd werden zijn verwijderd en het topic wordt gesloten.
de 'indianenverhalen' zoals ze al genoemd werden zijn verwijderd en het topic wordt gesloten.

Teruggeplaatst vanuit de prullenbak.hervormde schreef:Gewoon een kwestie van de HKO raadplegen:
Zolang de autorisatie niet is ontvangen, kan er geen beroep worden uitgebracht.
Soms zendt men dan een zogenaamde `toezegging van beroep', die echter geen
kerkrechtelijke betekenis heeft. Als men toch deze niet-kerkordelijke weg bewandelt,
dient men zich ervan bewust te zijn, dat een toezegging moreel het gewicht heeft van
een officieel uitgebracht beroep. De kerkelijke weg is: wachten tot de autorisatie is
verkregen.
Blijkbaar is er nog geen autorisatie verkregen. De toezegging wordt dus gedaan door Katwijk.
Alle andere verhalen over de financiële toestand moet je niet eens hier willen plaatsen. Wie ds. den Ouden kent zal het met me eens zijn dat er hier geen sprake van kan zijn.