Toezegging bij beroep

PvS
Inactief

Toezegging bij beroep

Bericht door PvS »

Overgeplaatst uit topic 'beroepingswerk'
Germanicus schreef:Wellicht niet het juiste topic, maar gebeurt het vaker dat een predikant zichzelf 'opgeeft' om naar een bepaalde gemeente te verkassen? (Zomaar een vraag..)
Helma schreef:Beter om een topic te openen met deze vraag.
De regel voor dit topic is: alleen feitelijke informatie. Vr. gr. Helma
Bij deze.
Eveline de Pater schreef:
Gijs83 schreef:HHK:
Beroepen: te Katwijk aan Zee(zal wijk De Noord zijn)(per 16 okt) Ds.P.den Ouden te Wouterswoude
Dit beroep is nog niet zeker op dit moment. Ik heb begrepen van mensen uit Katwijk dat Ds. den Ouden dit beroep zelf heeft aangevraagd en dat de classis eerst nog toestemming moet geven, omdat Ds. den Ouden al een keer beroepen is door Katwijk.
Uit betrouwbare bron vernomen dat ds. het zelf niet heeft aangevraagd.
aafke schreef:Voor de volledigheid zij opgemerkt dat op http://www.dominees.nl ook staat dat het om een "toezegging" gaat.
Zo is het ook aan de gemeente bekend gemaakt.
Nu gaat het mij dus om het feit dat er gesproken/geschreven wordt over een 'toezegging'.
Kerkenraden kunnen een beroep uitbrengen op een andere voorganger, terwijl de eigen voorganger nog aan zijn eigen gemeente is verbonden (dit wordt genoemd een 'toezegging'. Toch?).
Nu heeft Katwijk 'wijk de Noord' geen eigen dominee meer.
Hoe kan er dan sprake zijn van een 'toezegging' bij het beroepingswerk op http://www.dominees.nl bij voornoemde dominee?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
HHKtE

Re: Toezegging bij beroep

Bericht door HHKtE »

voorheen in de NHK kon een predikant een toezegging van een beroep krijgen voor de tijd dat hij 4 jaar in zijn huidige gemeente stond.Wat hiervan echt het nut of bedoeling was weet ik ook niet .
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Bij de GG mag je geloof ik niet twee keer achter elkaar dezelfde predikant beroepen , moet een ander beroep tussen zitten.
Elke predikant mag beroepen worden. Al is het 10x achter elkaar.
Alleen is er een ongeschreven regel, dat wanneer een predikant binnen drie jaar beroepen wordt en hij dit beroep aanneemt, de beroepende gemeente een evenredig deel van de verhuis- en inrichtingskosten terugbetaalt aan de gemeente waar hij nu staat.
refo

Bericht door refo »

Als een predikant bedankt heeft wordt hij de volgende maal niet op tweetal gezet.
Dat is juist.
Direct een tweede maal beroepen zou ook een beetje onbeleefd zijn.
Alsof je de beslissing meteen al in twijfel trekt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Een aantal berichten hier zijn verwijderd omdat het gebaseerd was op geruchten; laten we daar zeer voorzichtig mee zijn. Mvg, eilander
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Kan een predikant zelf een aanvraag doen bij een gemeente die hem eerder beroepen heeft?
Weet hier iemand hoe dat zit?
huisman

Bericht door huisman »

PvS schreef:Kan een predikant zelf een aanvraag doen bij een gemeente die hem eerder beroepen heeft?
Ja, ik ken diverse voorbeelden uit de CGK en de NHK, geen rust na het bedanken van een beroep en dat beroep opnieuw aanvragen. Meestal wordt het beroep dan aangenomen maar een paar jaar geleden liet een predikant zich weer beroepen op zijn verzoek maar bedankte na 3 weken toch weer opnieuw.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

huisman schreef:
PvS schreef:Kan een predikant zelf een aanvraag doen bij een gemeente die hem eerder beroepen heeft?
Ja, ik ken diverse voorbeelden uit de CGK en de NHK, geen rust na het bedanken van een beroep en dat beroep opnieuw aanvragen. Meestal wordt het beroep dan aangenomen maar een paar jaar geleden liet een predikant zich weer beroepen op zijn verzoek maar bedankte na 3 weken toch weer opnieuw.
Stel: Een voorganger krijgt een beroep. Voorganger bedankt. Vindt vervolgens geen rust in zijn beslissing. Bijna 2 jaar later vraagt hij zelf het beroep aan. Is dit niet vreemd?
huisman

Bericht door huisman »

PvS schreef:
huisman schreef:
Stel: Een voorganger krijgt een beroep. Voorganger bedankt. Vindt vervolgens geen rust in zijn beslissing. Bijna 2 jaar later vraagt hij zelf het beroep aan. Is dit niet vreemd?
De voorbeelden die ik ken werd vrij vroeg na het eerste beroep het tweede beroep uitgebracht. (In de NHK moest men 1 of 2 jaar wachten vanwege een kerkordelijke regel )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

huisman schreef:
PvS schreef:
huisman schreef:
De voorbeelden die ik ken werd vrij vroeg na het eerste beroep het tweede beroep uitgebracht. (In de NHK moest men 1 of 2 jaar wachten vanwege een kerkordelijke regel )
Mijn voorbeeld was binnen de CGK.
huisman

Bericht door huisman »

Dat is idd vreemd.
refo

Bericht door refo »

Maakt het allemaal uit.

Dominee A in plaats X wil graag naar plaats Y. Of: weet zich gezonden naar plaats Y.
Eén van de middelen die hem ten dienste staan is een telefoontje naar de scriba.
Deze stelt het aan de orde en wat blijkt?
Gemeente van Y wil graag dominee A.
Iedereen gelukkig. Behalve misschien plaats X. Misschien. Het is niet zeker.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Dat er hier zijn die het allemaal niets uitmaakt is inmiddels bekend.
Of zij schrijven als in de lucht slaande. :hi

Mijn vraag nogmaals: Wat betekend de 'toezegging' bij het beroep van ds. Den Ouden in Katwijk?
Ds. Den Ouden heeft het beroep zelf niet aangevraagd.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

PvS schreef:Dat er hier zijn die het allemaal niets uitmaakt is inmiddels bekend.

Mijn vraag nogmaals: Wat betekend de 'toezegging' bij het beroep van ds. Den Ouden in Katwijk?
Informeer eens bij dominees.nl. Die hebben het geplaatst, zoals je in je openingspost al aangaf.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Johannes 3:16 schreef:
PvS schreef:Dat er hier zijn die het allemaal niets uitmaakt is inmiddels bekend.

Mijn vraag nogmaals: Wat betekend de 'toezegging' zoals bij het beroep van ds. Den Ouden in Katwijk?
Informeer eens bij dominees.nl. Die hebben het geplaatst, zoals je in je openingspost al aangaf.
Is er hier niemand die het weet?
Gesloten