Formatie 2010

memento

Re: Formatie 2010

Bericht door memento »

Zita schreef:Toch blijf ik het wat raar vinden om te redeneren (wat gechargeerd, voor de duidelijkheid): een wa-jonger is zielig, dus hij mag wel wat extra geld hebben. Hij zou zelf immers heel graag willen dat het anders was en dat hij zelf voor zijn geld kon werken.
Een wa-jonger is tot op zekere hoogte inderdaad iemand om medelijden mee te hebben. Maar dat betekent niet dat hij extra geld moet krijgen. De overheid is er niet om persoonlijk leed van mensen financieel te compenseren. Dat leed is er, en dat hoeft niet rechtgetrokken te worden door een extra donatie. Dat leed moet door de naasten erkend worden, da's alles wat we kunnen. De overheid is er om te zorgen dat die wa-jonger wel financiele middelen heeft om rond te komen.
Dan blijven er verschillen bestaan. De ene persoon is 'zielig', de ander niet. Dat is erg. Maar dat is zo. En geld helpt daar echt niet tegen.
Kortom: ik deel Memento's standpunt. Er is onderscheid tussen leed en levensonderhoud. Dat eerste is niet weg te compenseren, voor dat tweede is de overheid er.
Je verwoord heel goed mijn punt.
oesterschelpje schreef:We hebben het hier niet over extra geld, maar over een wajong uitkering, die volgens Memento te hoog zou zijn.
WAJong is voor jonge mensen. Wanneer deze leeftijdscategorie meer verdient dan hun schoolgaande/studerende leeftijdsgenootjes, dan is m.i. de uitkering idd te hoog.
En het laten zakken van de wajong tot het niveau van een knul die 5 euro per uur verdient op een zaterdag.
Voor veel 18-jarigen is 5 EUR per uur, zeg 200 tot 250 EUR per maand, een best aardig inkomen. Waarom zou een WAJonger meer moeten krijgen?
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Wat te denken van het PGB?
Daar zullen ook veel mensen zijn die roepen om afschaffen of verkorten.
Ook daar zijn gevallen van froude bekend, net zoals bij de ww en andere uitkeringen.
Maar het trieste van alles blijf ik vinden dat de goede van wil, altijd onder de kwade zullen lijden.

Wat bezuinigen betreft;
Afgelopen week hebben wij een consult gehad bij de huisarts.
Hij heeft bij een van ons het medicijngebruik iets aangepast, want dan werden de medicijnen wel vergoed, anders niet.
In ons gezin moet er van iemand een MRI gemaakt worden, volgens het ziekenhuis moeten we eerst de zorgverzekering benaderen.
Dat dus gedaan, vervolgens krijg je te horen dat de huisarts een aanvraag in moet dienen.
Tevens moet er aangegeven worden in welk ziekenhuis je de MRI wilt laten plaatsvinden.
Dit wordt vervolgens daar beoordeeld en er wordt wel/geen toestemming van vergoeding gegeven...?!!
Daarna wordt je dagen later per brief op de hoogte gesteld.
Kun je weer de huisarts benaderen of hij/zij de betreffende aanvraag naar het ziekenhuis wil sturen.

Ander voorbeeld.
Een van onze kinderen reist elke dag met speciaal vervoer.
Er moest voor 1 dag een aanpassing komen, omdat er een andere locatie bezocht moet worden.
De gemeente werd benaderd, vervolgens gaat het over drie schijven voordat je op de juiste plek bent beland.
Je krijgt een brief dat je aanvraag is aangekomen en dat deze binnen 6 weken wordt behandeld.
Dan volgen er formulieren die ingevuld moeten worden.
Dan krijg je een brief thuis dat het in behandeling is genomen.
Vervolgens komt het voor een commissie van toetsing, die geeft toestemming.
Dan krijg je een schrijven dat alles goed is gekeurd en het taxibedrijf ingelicht gaat worden.
En eindelijk, 4 weken later heb je dan alles weer rond.
Inmiddels hebben wij per kind 4 ordners vol met allerlei papieren, dossiers, etc.

Hoezo bureaucratie....., hoezo rijzen de kosten de pan uit?
Juist daar kan er zoveel bezuinigd worden, daar ben ik van overtuigd!
Dan hoeft er niet over allerlei onschuldige ruggen bezuinigd te worden!!!
Mara

Bericht door Mara »

200 euro een best aardig inkomen ?
Wat ik om me heen hoor, verdienen de meesten echt veel meer,
Vooral de studenten die relatief weinig colleges hebben of hun studiepunten fluitend halen.
Die 498 moet je op kamers van kunnen wonen, dat lukt dus nimmer.
Ik zie in de praktijk dat wajongers veel langer bij hun ouders wonen, of gaan samenwonen met een (gezonde) partner.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Rijssen

Bericht door Rijssen »

Klopt, ieder kabinet zegt dat ze de bureaucratie gaat aanpakken.
Hopelijk gebeurd dat nu toch een keer echt.
Mara

Bericht door Mara »

oesterschelpje schreef:Wat te denken van het PGB?
Daar zullen ook veel mensen zijn die roepen om afschaffen of verkorten.
Ook daar zijn gevallen van froude bekend, net zoals bij de ww en andere uitkeringen.
Maar het trieste van alles blijf ik vinden dat de goede van wil, altijd onder de kwade zullen lijden.

Wat bezuinigen betreft;
Afgelopen week hebben wij een consult gehad bij de huisarts.
Hij heeft bij een van ons het medicijngebruik iets aangepast, want dan werden de medicijnen wel vergoed, anders niet.
In ons gezin moet er van iemand een MRI gemaakt worden, volgens het ziekenhuis moeten we eerst de zorgverzekering benaderen.
Dat dus gedaan, vervolgens krijg je te horen dat de huisarts een aanvraag in moet dienen.
Tevens moet er aangegeven worden in welk ziekenhuis je de MRI wilt laten plaatsvinden.
Dit wordt vervolgens daar beoordeeld en er wordt wel/geen toestemming van vergoeding gegeven...?!!
Daarna wordt je dagen later per brief op de hoogte gesteld.
Kun je weer de huisarts benaderen of hij/zij de betreffende aanvraag naar het ziekenhuis wil sturen.

Ander voorbeeld.
Een van onze kinderen reist elke dag met speciaal vervoer.
Er moest voor 1 dag een aanpassing komen, omdat er een andere locatie bezocht moet worden.
De gemeente werd benaderd, vervolgens gaat het over drie schijven voordat je op de juiste plek bent beland.
Je krijgt een brief dat je aanvraag is aangekomen en dat deze binnen 6 weken wordt behandeld.
Dan volgen er formulieren die ingevuld moeten worden.
Dan krijg je een brief thuis dat het in behandeling is genomen.
Vervolgens komt het voor een commissie van toetsing, die geeft toestemming.
Dan krijg je een schrijven dat alles goed is gekeurd en het taxibedrijf ingelicht gaat worden.
En eindelijk, 4 weken later heb je dan alles weer rond.
Inmiddels hebben wij per kind 4 ordners vol met allerlei papieren, dossiers, etc.

Hoezo bureaucratie....., hoezo rijzen de kosten de pan uit?
Juist daar kan er zoveel bezuinigd worden, daar ben ik van overtuigd!
Dan hoeft er niet over allerlei onschuldige ruggen bezuinigd te worden!!!
Heel herkenbaar !
Het zou zoveel eenvoudiger kunnen, tjonge, wat een geld spaar je dan uit :huhu
memento

Bericht door memento »

Mara schreef:200 euro een best aardig inkomen ?
Wat ik om me heen hoor, verdienen de meesten echt veel meer,
Van 18 jaar? Want de WAJong stijgt ook per jaar...
Vooral de studenten die relatief weinig colleges hebben of hun studiepunten fluitend halen.
Die 498 moet je op kamers van kunnen wonen, dat lukt dus nimmer.
Klopt. Daar betalen ouders aan mee. En is er uitwondende studiefinanciëring en studielening.
Ik zie in de praktijk dat wajongers veel langer bij hun ouders wonen, of gaan samenwonen met een (gezonde) partner.
Klopt. Dat is vaak ook praktischer. Niet een probleem voor de overheid, wat mij betreft.
memento

Bericht door memento »

Ik ben ook voor terugbrengen van PGB tot aantoonbaar noodzakelijke dingen. Dat een autist, die idd wat meer aandacht vraagt dan een ander kind, 2 tot 3 keer per week een dagdeel tegen betaling door een broer/zus, oma of ander familielid wordt zoetgehouden, en 6 x per jaar op kosten van de PGB een weekend of weekje weg mag, is mij pure fraude.

Zelfde probleem eigenlijk als met WAJong. M.i. heeft de overheid niet de taak om leed financieel te compenseren. Slechts moet het mogelijk zijn om een vergelijkbaar niveau als de leeftijdsgenootjes te halen.

Dus: Kan leeftijdgenootje fietsen naar school, maar autist (omdat die naar speciale school moet, verder van huis) niet, dan is vergoeding voor vervoer op zn plaats. Maar voor het bezoeken van een zwembad, weekendje weg, vakantie, etc. Daar moet een gewone ouder ook voor betalen. Mogen de ouders met een kind met autisme ook gewoon doen. Etc
oesterschelpje

Nog een voorbeeld...

Hier kunnen mensen volop werken in de kassen.
Er werken bijna geen Nederlanders, waarom niet?
Gewoon geen zin om dat werk te doen, liever luieren in de WW!!
Via de gemeente hebben ze geprobeerd om 70!! werkzoekenden te plaatsen.
De een na de ander liet het afweten, met allerlei onbenullige smoezen.
De directeur van de kassen sprak er schande van, zo lazen we in de krant.

Ik weet van een kennis die in de bijstand zit.
'sAvonds klust hij hier en daar (zwart) bij, kan er prima van leven.
Hij stelt dat hij meer bij elkaar verdiend als een gewone Jan de werkman, betaald nergens belasting over.
Komt vervolgens in aanraking voor allerlei subsidies.

Kijk, als daar gekort wordt, prima! Hier kan ik me ook ontzettend over opwinden.
oesterschelpje

memento schreef:Ik ben ook voor terugbrengen van PGB tot aantoonbaar noodzakelijke dingen. Dat een autist, die idd wat meer aandacht vraagt dan een ander kind, 2 tot 3 keer per week een dagdeel tegen betaling door een broer/zus, oma of ander familielid wordt zoetgehouden, en 6 x per jaar op kosten van de PGB een weekend of weekje weg mag, is mij pure fraude.

Zelfde probleem eigenlijk als met WAJong. M.i. heeft de overheid niet de taak om leed financieel te compenseren. Slechts moet het mogelijk zijn om een vergelijkbaar niveau als de leeftijdsgenootjes te halen.

Dus: Kan leeftijdgenootje fietsen naar school, maar autist (omdat die naar speciale school moet, verder van huis) niet, dan is vergoeding voor vervoer op zn plaats. Maar voor het bezoeken van een zwembad, weekendje weg, vakantie, etc. Daar moet een gewone ouder ook voor betalen. Mogen de ouders met een kind met autisme ook gewoon doen. Etc
Bovenstaande maakt heel duidelijk dat je echt niet weet waar je over praat!!
Het gaat totaal niet over zoethouden van een autist!
Ik zou je als advies mee willen geven, bezoek eens een avond van Helpende Handen.
Of kom eens een weekje mee lopen, van harte uitgenodigd!!
Dit soort kritiek horen we al jaren, mensen die niet weten waar over ze het hebben trappen anderen onbedoeld keihard op hun hart!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Voor veel 18-jarigen is 5 EUR per uur, zeg 200 tot 250 EUR per maand, een best aardig inkomen.
Daar doen ze het tegenwoordig niet meer voor, hoor. Sprak pas een paar neefjes, die lachten me uit. Supermarkt krijg je al gauw 7 euro per uur, andere jobs praat je al gauw over 8-10 euro.

Reken maar uit: zaterdag werken en twee avonden vakken vullen: 15 uur x 7 euro x 52 weken /12 = 455 euro per maand.
Mara

Bericht door Mara »

memento schreef:Ik ben ook voor terugbrengen van PGB tot aantoonbaar noodzakelijke dingen. Dat een autist, die idd wat meer aandacht vraagt dan een ander kind, 2 tot 3 keer per week een dagdeel tegen betaling door een broer/zus, oma of ander familielid wordt zoetgehouden, en 6 x per jaar op kosten van de PGB een weekend of weekje weg mag, is mij pure fraude.

En kom jij dan eens met voorbeelden waar bezuinigd kan worden ?
Waar is veel te halen, en dan niet flauw met wajong en pgb komen.
PGB is helemaal verziekt, DAT ben ik met je eens.
Veel kosten voor kinderen komen overeen.
Mijn kind kon vaak niet naar school fietsen (11 km), ik bracht hem dan met de auto. Kreeg ik niks voor en van :)
Ik vind dat wij daar zelf zorg voor moeten dragen, al zou verzoek om taxi ingewilligd worden, maar wij wilden dat zelf niet.
Maar er zijn nog dingen krom.
Ligt je gezinslid in een ziekenhuis 9 km verderop krijg je niks terug van de belasting, ligt hij 25 km verder in het zknhs, mag je het wel opvoeren.
Ze gaan er zeker van uit dat je dan fietst :)
Willem

Bericht door Willem »

Mara schreef:En kom jij dan eens met voorbeelden waar bezuinigd kan worden ?
Wat betreft de WaJong ben ik het helemaal met Memento eens. De PGB is verder ook helemaal verziekt, zoweiso moet - en gelukkig zijn ze daarmee bezig - de zorg in natura worden geleverd en niet met een zak met geld. En dan nog blijkt dat wat vroeger gewoon mantelzorg was nu ineens middels PGB moet worden geregeld. (Dan heb je b.v. dat een man per dag een uur hulp nodig heeft. Dat wordt gedaan door zijn vrouw. Die krijgt er dan geld voor. Maar het nut daarvoor ontgaat me ten ene male, vroeger deed zijn vrouw het ook maar dan zonder vergoeding.
Mara schreef:PGB is helemaal verziekt, DAT ben ik met je eens.
Mijn kind kon vaak niet naar school fietsen (11 km), ik bracht hem dan met de auto. Kreeg ik niks voor en van :)
Ik vind dat wij daar zelf zorg voor moeten dragen, al zou verzoek om taxi ingewilligd worden, maar wij wilden dat zelf niet.
Precies, al de regeltjes dat je hiervoor uberhaupt subsidie kan krijgen afschaffen. Zijn we een fors stuk bureaucratie kwijt ook. De bureaucratie waarop Oesterschelpje doelt is voor een groot deel gebaseerd op dit soort onzinnige regelgevingen. De kinderen - en hun opvoeding - zijn de verantwoordelijkheid van de ouders. En als het toevallig wat minder makkelijk gaat dan "gewoon" is het niet zo dat de overheid ervoor op moet draaien. Als de dingen makkelijker gaan dan gewoon dan wordt ook niet de gemeente extra belasting betaalt.
Mara schreef:Maar er zijn nog dingen krom.
Ligt je gezinslid in een ziekenhuis 9 km verderop krijg je niks terug van de belasting, ligt hij 25 km verder in het zknhs, mag je het wel opvoeren.Ze gaan er zeker van uit dat je dan fietst :)
Ook afschaffen, helemaal geen belastingkorting geven op de afstand voor ziekenbezoek. Scheelt veel bureaucratie. Weg met die aftrekpost.
Joannah

Bericht door Joannah »

Rijssen schreef:Even weer on-topic, Rutte, Verhagen en Wilders hebben akkoord rond.
Word daar persoonlijk wel heel erg blij van, en nu maar hopen dan de CDA mastodonten niet hun gelijk krijgen.
Ja, terug proberen te gaan naar het topic schijnt een zekere moeheid te hebben veroorzaakt.
Ik ben er ook wel tevreden mee.Israel kan ook blij zijn.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

We zijn er nog lang niet. Het CDA-congres komt ook steeds dichter in de buurt. Ik zie het alsnog gebeuren dat er een blokkade wordt gevormd.
Mara

Bericht door Mara »

Willem schreef:
Mara schreef:En kom jij dan eens met voorbeelden waar bezuinigd kan worden ?
Wat betreft de WaJong ben ik het helemaal met Memento eens. De PGB is verder ook helemaal verziekt, zoweiso moet - en gelukkig zijn ze daarmee bezig - de zorg in natura worden geleverd en niet met een zak met geld. En dan nog blijkt dat wat vroeger gewoon mantelzorg was nu ineens middels PGB moet worden geregeld. (Dan heb je b.v. dat een man per dag een uur hulp nodig heeft. Dat wordt gedaan door zijn vrouw. Die krijgt er dan geld voor. Maar het nut daarvoor ontgaat me ten ene male, vroeger deed zijn vrouw het ook maar dan zonder vergoeding.
Mara schreef:PGB is helemaal verziekt, DAT ben ik met je eens.
Precies, al de regeltjes dat je hiervoor uberhaupt subsidie kan krijgen afschaffen. Zijn we een fors stuk bureaucratie kwijt ook. De bureaucratie waarop Oesterschelpje doelt is voor een groot deel gebaseerd op dit soort onzinnige regelgevingen. De kinderen - en hun opvoeding - zijn de verantwoordelijkheid van de ouders. En als het toevallig wat minder makkelijk gaat dan "gewoon" is het niet zo dat de overheid ervoor op moet draaien. Als de dingen makkelijker gaan dan gewoon dan wordt ook niet de gemeente extra belasting betaalt.
Mara schreef:Maar er zijn nog dingen krom.
Ligt je gezinslid in een ziekenhuis 9 km verderop krijg je niks terug van de belasting, ligt hij 25 km verder in het zknhs, mag je het wel opvoeren.Ze gaan er zeker van uit dat je dan fietst :)
Ook afschaffen, helemaal geen belastingkorting geven op de afstand voor ziekenbezoek. Scheelt veel bureaucratie. Weg met die aftrekpost.
Ben het in zeer grote mate met je eens :)
Ik vind ook dat zorg voor je kind, man/vrouw onder de vanzelfsprekende zorg valt, uit liefde of iig uit zorgplicht, maar......
Mijn nichtje kreeg kanker, haar man werkt fulltime, hij vroeg paar uurtjes gezinszorg (zo heette dat voorheen)
Hij kreeg het niet, men zei: u heeft 2 dochters.
Jawel, maar de 1 heeft epilepsie en een autistische beperking en de ander heeft een botziekte.
Onze ouders leven niet meer.
Dan vraagt u maar een (schoon)zus of vriendin of buurvrouw.
Hij is rond gaan vragen, maar ofwel ze werkten, of ze weigerden om andere reden.
Hij is minder gaan werken, gevolg, financiele problemen.
Gelukkig is ze genezen en werkt hij inmiddels weer fulltime, maar ze hebben het zwaar.
Het is een utopie dat mantelzorg nog bestaat zoals dat vroeger in de tijd van onze ouders was.
Toen kwam idd een tante mijn moeder helpen en bracht de buuf een pannetje soep.
Those were the days, hier is het iig niet meer.
Plaats reactie